doen jullie ook aan f proeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: doen jullie ook aan f proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:48

Kan en mag je niet op een andere dan? Of heb je er zelf voor gekozen? Waar rij je eigenlijk? Hagenauwe ofzo?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:34

Ik rij op Marcroix.

Het paard waar ik normaal op reed met wedstrijden is weg. En hier heb ik zelf voor gekozen..

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:49

Ilja000 bedankt!
ik wou even weten wat nou precies het verschil was tussen middendraf en draf verruimen. Maar dat weet ik nu. Had het ook aan mn instructrice kunnen vragen ja, mr ik toevallig me proefje door en dat zetten me aan het denken, Kon dus niet nog 1 dagje wachten. hahaha

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:11

ik moet dus de 3e weer 5a maar t is de 2e x zeg maar(heb al 1 pp)
maar ik ben de vorge keer helemaal de fout in gegaan (met oefenen) die slangenvolte die je moet doorzitten deed ik lichtrijdend en dan klopt die hele proef niet Boos! maar dat is gelukkig aan het einde
dan nog 1 vraagje aan de juryleden (weet niet of het al gevraagt is)
een volte bij a of c daarbij hoor je de hoekjes"af te snijden" maar wat zien jullie liever in een proef?
dat je dat wel of niet doet???
ook rij ik op een pony die bij verruimen niet sneller gaat maar echt gaat strekken(zie verruimt haar pas):
de vorge keer heb ik gezien op mijn blaadje dat ze ook versnelling willen zien maar dat hoeft toch niet?!?
ik weet dat ik het toen had moeten vragen maar ik ben het helemaal vergeten omdat ik direct naar huis moest.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:12

Ik moet een volte 15 meter. Dat is echt rot. Nagelbijten / Gniffelen

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:15

Ilja000 schreef:
M_hOrse schreef:
Wel eens op Manege Kennemergaarde gejureerd Lachen?

Volgens mij niet. Is dat niet die heel nieuwe manege?

Euh..nee Knipoog
Het bestaat al meer dan 50 jaar Tong uitsteken!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:20

Mandyy schreef:

Troost je, een volte 15 meter is niet alleen lastig om te rijden, maar ook om te moeten jureren. Moet je kijken of ie niet te groot of te klein is, of ie wel rond is, of ie ook nog stelling en buiging heeft en bladiebladiebla. Best lastig onderdeel om te moeten jureren! (vind ik :p)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:21

[
M_hOrse schreef:
Wel eens op Manege Kennemergaarde gejureerd Lachen?

Volgens mij niet. Is dat niet die heel nieuwe manege?
[/quote]

Euh..nee Knipoog
Het bestaat al meer dan 50 jaar Tong uitsteken!

[/quote]
Oeps! Dan ben ik in de war met een andere manege Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:22

Ik heb vandaag f6a gedaan, ik had 193 (had 2 straf punten ivm ik moest naar links maar ging naar rechts)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:22

Ilja000 schreef:
Troost je, een volte 15 meter is niet alleen lastig om te rijden, maar ook om te moeten jureren. Moet je kijken of ie niet te groot of te klein is, of ie wel rond is, of ie ook nog stelling en buiging heeft en bladiebladiebla. Best lastig onderdeel om te moeten jureren! (vind ik :p)

Bij ons zit er wel boven een waterleiding waar je precies onder moet rijden, dus af en toe kun je een beetje spieken. Alleen ik weet nooit hoe breed ie dan moet. Rond natuurlijk maar is heel lastig om te zien of je het rond rijd.

Wat vind jij ervan als iemand op een paard rijdt die niet uit te zitten is en af en toe een stukje lichtrijd?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:24

ik rijd ook op FNRS ruitersport centrum komend jaar gaan we wel aan F proeven beginnen maar we zijn net bij de FNRS gekomen, maar ik wil dan nog niet f 6 want dan mag je (als ik het goed begrepen heb) niet meer mee doen met de fnrs zitcompetitie en daar wil ik komend jaar wel aan meedoen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:24

smurffie schreef:
een volte bij a of c daarbij hoor je de hoekjes"af te snijden" maar wat zien jullie liever in een proef?
dat je dat wel of niet doet???
ook rij ik op een pony die bij verruimen niet sneller gaat maar echt gaat strekken(zie verruimt haar pas):
de vorge keer heb ik gezien op mijn blaadje dat ze ook versnelling willen zien maar dat hoeft toch niet?!?
ik weet dat ik het toen had moeten vragen maar ik ben het helemaal vergeten omdat ik direct naar huis moest.

De volte die bij A begint dan even als voorbeeld. De hoek VOOR A moet je dus diep inrijden. De hoek na A mag je iets afronden, netjes over X, dan de hoek voor A netjes afronden en de hoek na A diep inrijden. Zo laat je het verschil zien tussen rond en een korte zijde Lachen

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een pony bij draf verruimen ook sneller moet :-s Draf verruimen is dus juist dat ze grotere passen moeten maken en niet sneller! Strekken is dus weer een beetje teveel van het goede. Je hebt draf verruimen, middendraf en dan uitgestrekte draf. Draf verruimen is dus een beetje (laat vooral verschil zien), middendraf en meer verruimen en uitgestrekte draf is middendraf, maar dan ook nog uitstrekkende benen Lachen
Misschien bedoelde de jury dat je duidelijker weg moet rijden. Vandaar ook mijn tip om van te voren juist iets in te houden, zodat het verschil optisch groter wordt.

Laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:25

Wij doen ook aan F-proeven. Ik rij deze met manege pony's en heb vorige week voor het eerst F7 gestart was eerste en heb winst gereden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:27

Mandyy schreef:
Ilja000 schreef:

Bij ons zit er wel boven een waterleiding waar je precies onder moet rijden, dus af en toe kun je een beetje spieken. Alleen ik weet nooit hoe breed ie dan moet. Rond natuurlijk maar is heel lastig om te zien of je het rond rijd.

Wat vind jij ervan als iemand op een paard rijdt die niet uit te zitten is en af en toe een stukje lichtrijd?

Ik leer mijn leerlingen voltes rijden m.b.v. pionnen. Die zet ik in een ruitvorm, dus bijv. bij E eentje, bij B eentje en dan op de middenlijnen nog 2. Dan vraag ik ze in hun hoofd een foto te maken van die pionnen en haal ik er steeds 1 voor 1 eentje weg.
Wat je bij die volte 15 meter kunt doen, is als de bak een keertje leeg is, stappen uitmeten, pion neerzetten en er dus een ruitvorm van maken. Als je voor je gevoel een ruitvorm rijdt en rond om de pionnen heen gaat, dan ziet ie er precies rond uit!

Wat ik vind van een paard die niet uit te zitten is? In een proef waarin een volte 15 meter zit hoort ook aanleuning etc. Dat paard is niet uit te zitten en gebruikt naar ik gok dus zijn rug niet zo erg. Ander paard kiezen! Het niet uit kunnen zitten is een symptoom van een rijtechnisch of misschien wel fysiek probleem.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:28

pubelia schreef:
Ik heb vandaag f6a gedaan, ik had 193 (had 2 straf punten ivm ik moest naar links maar ging naar rechts)

Da's balen! Ook zonder strafpunten waarschijnlijk heel wat puntjes meegekregen om in de les te oefenen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:29

Maartje1990 schreef:
ik rijd ook op FNRS ruitersport centrum komend jaar gaan we wel aan F proeven beginnen maar we zijn net bij de FNRS gekomen, maar ik wil dan nog niet f 6 want dan mag je (als ik het goed begrepen heb) niet meer mee doen met de fnrs zitcompetitie en daar wil ik komend jaar wel aan meedoen!

Tuurlijk mag je dan nog meedoen aan de zitcompetitie!!!! www.zitcompetitie.nl

In welke categorie moet je je inschrijven?

Categorie Leeftijd op 15 september 2007 Niveau
1 12 jaar of jonger tot F6, met aantoonbare registratie van F-proeven in het ruiterpaspoort, maar op 1 april 2007 nog niet in het bezit van een F6-diploma en niet in het bezit is / of eerder is geweest van een KNHS-startkaart
2 13 t/m 17 jaar tot F6, met aantoonbare registratie van F-proeven in het ruiterpaspoort, maar op 1 april 2007 nog niet in het bezit van een F6-diploma en niet in het bezit is / of eerder is geweest van een KNHS-startkaart
3 17 jaar of jonger F6 of hoger, en op 1 april 2007 in het bezit van een F6-diploma en nog nooit een winstpunt behaald heeft in de KNHS L2
4 18 jaar en ouder in het bezit van een geldig ruiterpaspoort en op 1 april 2007 nog nooit een winstpunt behaald heeft in de KNHS L2

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:30

Ilja000 schreef:
Mandyy schreef:

ik vind 15 meter niet zo moeilijk om te zien
normaal gesproken zijn de rijbanen 20 meter breed dus als je 5 meter uit de kant blijft is hij perfect op maat.
Als referentie punt kijk ik bijv naar spanten of letters of planken van witte hekjes

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:31

@Ilja000: oke heel erg bedankt;)

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:31

ik rijd ook f proefen.. ik ben gewoon begonnen in de f1 en rij nu f7.. tot f6 heb ik met manege paarden gedaan daarna ben ik verder gegaan met mijn eigen pony Haha!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:33

Ilja000 schreef:
Wat ik vind van een paard die niet uit te zitten is? In een proef waarin een volte 15 meter zit hoort ook aanleuning etc. Dat paard is niet uit te zitten en gebruikt naar ik gok dus zijn rug niet zo erg. Ander paard kiezen! Het niet uit kunnen zitten is een symptoom van een rijtechnisch of misschien wel fysiek probleem.

Aanleuning heeft ie bijvoorbeeld bij de volwassenen wel perfect en dan nog is hij niet uit te zitten. Hij gooit vreselijk hoog op. Denk dat het daardoor komt, maar weet het niet zeker. Hoe gek die zit merk je pas als je er zelf opzit.
De aanleuning raakt al snel kwijt in een proef doordat hij opgefokt raakt en dan wordt het idd nog erger.

Ander paard kiezen gaat nu niet meer..
Kan altijd volgende keer weer op een ander gaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:46

ow trouwens .. over dat strekken .. dat doet die pony vanzelf als je wil verruimen Knipoog ze snapt niet dat het ook nog anders kan dan strekken en normaal Tong uitsteken .. ook verzameld vind ze erg moeilijk Tong uitsteken ze klopt gewoon niet helemaal .. maarja ik heb toch voor haar gekozen omdat ze wel graag voor je wil werken Knipoog

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:54

ik moet 17 december f5.2 starten maar het zijn wel A proeven bij ons

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:13

Vraagje voor de FNRS-jureerders hier:

Bij mijn komende F6-B wedstrijd met de kerst twijfel ik om een bepaald manegepaard te pakken. Het is een ervaren wedstrijdpaard geweest dat vroeger hoog dressuur heeft gelopen, het perfecte leerpaard dus, met alle knopjes erop.

Nu mijn vraag. Als jullie van te voren op de hoogte worden gesteld van het karakter van het paard en ervan op de hoogte zijn dat er een betrekkelijk makkelijk berijdbaar paard meedoet (ivm zijn wedstrijdverleden), jureren jullie dan ook ietwat strenger? Om het bijv. eerlijker te maken voor mensen op een ietwat koppiger beestje. Het gaat immers bij de FNRS om de rijdende ruiter, heb ik me ooit eens laten vertellen.

Ik wil dit graag weten omdat ik twijfel tussen dit paard of een 6-jarige ruin die nogal wat kleuterstreken heeft, maar opzich ook heel fijn is. Ik wil niet dat ik bij voorbate al strenger word beoordeeld omdat mijn paard 'het wel vanzelf zal doen'. Knipoog

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:14

Goede vraag.
Dit heb ik me ook wel eens afgevraagd..
En ook in hoeverre er rekening wordt gehouden met de beschrijving van de paarden?

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:36

En krijgen jullie van elk paard een ´beschrijving´??!