Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dus met nog 3 goed uitgereden wedstrijden zou het moeten lukken.
Dus Kini heeft veel stil gestaan helaas... Maar het gaat wel echt super goed!
En afgelopen weekend hadden we op de manege wedstrijd en daar ben ik 1e geworden
Dus ik zit weer even op een topmoment wat rijden betreft

Citaat:Het was echt super... Ik heb heel veel kunnen zien, voelen en ruiken wat bij mij past... Er waren ook wel clinics die mij niet lagen, zoals het dressuur, waar flink in de mond getrokken werd... Maar dan ging ik naar de andere bak, en daar was wel iets moois te zien...
Vrijheidsdressuur, grappig om te zien. En knap ook van het meisje.
Klassieke dressuur, heeft mijn aandacht getrokken. Een vriendelijke manier van rijden, en het ziet er erg goed uit.
Western rijden, Was ook wel grappig. Ze hadden er wat trail oefeningen in verwerkt. En ik vond ze heel rustig in de hand. Zag er wel leuk uit.
En er was natuurlijk Emiel Voest. Ik heb nog even met hem kunnen praten over mijn ervaringen met het door hem ontworpen hoofdstel, die ik te strak vond zitten. Ik heb hem gevraagd of hij die ervaringen ook had dat de nylon draden te strak om het hoofd trekken, en een slechte release hebben. Hij had die ervaring niet. Maar ja, als je een hoofdstel hebt ontworpen ga je natuurlijk ook niet vertellen wat je negatieve ervaringen ermee zijn... Wink
Maar goed ik heb hem persoonlijk gesproken... hihi Embarassed
Voest gaf ook een clinic bitloosrijden!!! Heel gaaf om te zien. Wat heeft die man oog voor de zaak... Wat ik wel jammer vond was dat hij niet helemaal pro-bitloos was. Hij vond dat het bitloosrijden voor veel paarden zou kunnen werken, en dat het serieuzer genomen moet worden. Maar hij vond het bitloosrijden het rijden met bit niet uitsluiten. Maar goed, hij heeft wel heel veel goede kanten van het bitloosrijden laten zien. Hij vertelde in zijn verhaal ook over de veranderingen in de wedstrijdsport. Hij geloofd erin dat de wedstrijden die nu alleen voor bitloze paarden georganiseerd worden, straks ook gemengd gaan worden met de 'gewone' wedstrijdsport. Even geduld hebben zei hij.
Wat hij ook nog zei was dat hij vond dat het pijn doen van het bit van de mond niet perse kwam van het rijden met bit, en dat je daarom maar moest overstappen op bitloos. Het kwam volgens hem meer van de manier van rijden, en het rijden op de hand. Toen ik persoonlijk met hem sprak zei hij dit ook tegen mij. Ik heb hem gezegd dat dit per paard verschild, omdat ik het idee heb dat mijn paard beter af is om zonder bit gereden te worden. En dat het niet alleen aan mijn manier van rijden ligt. Daar was hij het dan ook wel weer mee eens. Net zoals ik het met hem eens ben dat sommige mensen inderdaad de verkeerde manier van rijden hebben, en daardoor veel pijn in de mond bij het paard veroorzaken. Te denken aan de mensen die in de Engelse dressuur hebben geleerd op de hand te rijden. Met het gevolg dat het paard op de voorhand gaat lopen, en de achterhand niet goed gebruikt. Zo heb ik ook leren rijden. Wat Voest in zijn clinic liet doen was de teugels langer. Wanneer er een wending gereden werd, moest je kijken naar waar je heen ging, en beide teugels die kant op bewegen, zonder dat er spanning op de teugels kwam te staan. Ik ga het straks direct uitproberen...
Ik kan nog wel veel meer uitweiden over zijn clinic. Er is zoveel te vertellen. Maar ik denk dat wanneer je nieuwsgierig bent geworden, en je hebt de mogelijkheid, ga dan een keer naar een clinic toe van hem. Heel leerzaam, en interessant. Hij staat open voor ieder soort paard(er waren een fjord, tinker, KWPN, quarter, etc.) , iedere manier van rijden (western, dressuur, springen etc.) en hij heeft respect voor jou en je paard. En mijn motto is: Heb respect voor je paard, dan krijg je respect van je paard terug...
En hoe het met Chaplin van Laura ging, dat zal Laura zelf vast wel uitgebreider willen vertellen. maar ik vond het super gaan. Het belangrijkste is dat je als koppel (mens en paard) samen rustig bent. Dit had een goede uitwerking op hun 2. Zelfs zo goed, dat in de inrijbak tussen allerlei drukke paarden en pony's Chap ging liggen om te gaan rollen... Wij in de stress... daar ging ons mooi gepoetste lijfje... Laughing
Rianne hoe gaat het nu met jouw paard? 
vandaag nog lekker een uurtje gereden.
Hoe dat zo ineens?