Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

Re: Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:11

Hoeveel WP heb je Jamika?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:27

6 in de B en 8 endurance klasse 1. Maar ik tref het, je kon altijd naar klasse 2 met 9 punten en nu gaan ze het per dit jaar opschroeven naar 15...helaas pindakaas voor mij dus.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:30

Bij een goed uitgereden endurance wedstrijd krijg je 2 WP toch?

En die 4 in de B moet lukken! Genoeg wedstrijden in Warga dit jaar dacht ik zo Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:51

3 zelfs Lachen Dus met nog 3 goed uitgereden wedstrijden zou het moeten lukken.
En inderdaad genoeg thuiswedstrijden, maar rij ze alleen als ze in mijn endurance planning passen. Na een endurance wedstrijd geef je toch wel een paar dagen (weide)rust en dat gaat dan weer voor dressuren.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:54

Nou ik zal weer even nieuw leven in dit topic blazen O:)
Hoe gaat het met jullie paarden? :D met Dironja gaat het super, gaat gelukkig steeds beter!

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:38

Hier gaat het super... Alleen een beetje jammer van het weer. Is het ijs weg, gaat het regenen. ik heb net nog een half uur kunnen rijden gelukkig, toen ging het weer regenen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:10

Vandaag een grote buitenrit gemaakt met de eigenaar. Was even heerlijk om er weer op te zitten. Jammer van de regen _O-

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:29

Ik heb helaas ook last gehad van een bevroren buitenbak en daarnaast veel deadlines voor mn master :( Dus Kini heeft veel stil gestaan helaas... Maar het gaat wel echt super goed! :D En afgelopen weekend hadden we op de manege wedstrijd en daar ben ik 1e geworden ;) Dus ik zit weer even op een topmoment wat rijden betreft :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:52

Gefeliciteerd!!

Ik doe het lekker rustig aan met rijden :P

Was het nog leuk zaterdag margo? Emiel wat aan de verwachtingen voldaan?

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:28

Ik vond het echt super zaterdag. Ik heb weer heel veel geleerd. En gelijk uitgeprobeerd. Ik heb er gister helemaal verslag van gedaan op het forum van www.bitloospaardrijden.info Hieronder even een kopie...

Citaat:
Het was echt super... Ik heb heel veel kunnen zien, voelen en ruiken wat bij mij past... Er waren ook wel clinics die mij niet lagen, zoals het dressuur, waar flink in de mond getrokken werd... Maar dan ging ik naar de andere bak, en daar was wel iets moois te zien...

Vrijheidsdressuur, grappig om te zien. En knap ook van het meisje.
Klassieke dressuur, heeft mijn aandacht getrokken. Een vriendelijke manier van rijden, en het ziet er erg goed uit.
Western rijden, Was ook wel grappig. Ze hadden er wat trail oefeningen in verwerkt. En ik vond ze heel rustig in de hand. Zag er wel leuk uit.

En er was natuurlijk Emiel Voest. Ik heb nog even met hem kunnen praten over mijn ervaringen met het door hem ontworpen hoofdstel, die ik te strak vond zitten. Ik heb hem gevraagd of hij die ervaringen ook had dat de nylon draden te strak om het hoofd trekken, en een slechte release hebben. Hij had die ervaring niet. Maar ja, als je een hoofdstel hebt ontworpen ga je natuurlijk ook niet vertellen wat je negatieve ervaringen ermee zijn... Wink
Maar goed ik heb hem persoonlijk gesproken... hihi Embarassed

Voest gaf ook een clinic bitloosrijden!!! Heel gaaf om te zien. Wat heeft die man oog voor de zaak... Wat ik wel jammer vond was dat hij niet helemaal pro-bitloos was. Hij vond dat het bitloosrijden voor veel paarden zou kunnen werken, en dat het serieuzer genomen moet worden. Maar hij vond het bitloosrijden het rijden met bit niet uitsluiten. Maar goed, hij heeft wel heel veel goede kanten van het bitloosrijden laten zien. Hij vertelde in zijn verhaal ook over de veranderingen in de wedstrijdsport. Hij geloofd erin dat de wedstrijden die nu alleen voor bitloze paarden georganiseerd worden, straks ook gemengd gaan worden met de 'gewone' wedstrijdsport. Even geduld hebben zei hij.
Wat hij ook nog zei was dat hij vond dat het pijn doen van het bit van de mond niet perse kwam van het rijden met bit, en dat je daarom maar moest overstappen op bitloos. Het kwam volgens hem meer van de manier van rijden, en het rijden op de hand. Toen ik persoonlijk met hem sprak zei hij dit ook tegen mij. Ik heb hem gezegd dat dit per paard verschild, omdat ik het idee heb dat mijn paard beter af is om zonder bit gereden te worden. En dat het niet alleen aan mijn manier van rijden ligt. Daar was hij het dan ook wel weer mee eens. Net zoals ik het met hem eens ben dat sommige mensen inderdaad de verkeerde manier van rijden hebben, en daardoor veel pijn in de mond bij het paard veroorzaken. Te denken aan de mensen die in de Engelse dressuur hebben geleerd op de hand te rijden. Met het gevolg dat het paard op de voorhand gaat lopen, en de achterhand niet goed gebruikt. Zo heb ik ook leren rijden. Wat Voest in zijn clinic liet doen was de teugels langer. Wanneer er een wending gereden werd, moest je kijken naar waar je heen ging, en beide teugels die kant op bewegen, zonder dat er spanning op de teugels kwam te staan. Ik ga het straks direct uitproberen...

Ik kan nog wel veel meer uitweiden over zijn clinic. Er is zoveel te vertellen. Maar ik denk dat wanneer je nieuwsgierig bent geworden, en je hebt de mogelijkheid, ga dan een keer naar een clinic toe van hem. Heel leerzaam, en interessant. Hij staat open voor ieder soort paard(er waren een fjord, tinker, KWPN, quarter, etc.) , iedere manier van rijden (western, dressuur, springen etc.) en hij heeft respect voor jou en je paard. En mijn motto is: Heb respect voor je paard, dan krijg je respect van je paard terug...

En hoe het met Chaplin van Laura ging, dat zal Laura zelf vast wel uitgebreider willen vertellen. maar ik vond het super gaan. Het belangrijkste is dat je als koppel (mens en paard) samen rustig bent. Dit had een goede uitwerking op hun 2. Zelfs zo goed, dat in de inrijbak tussen allerlei drukke paarden en pony's Chap ging liggen om te gaan rollen... Wij in de stress... daar ging ons mooi gepoetste lijfje... Laughing

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:48

Leuk dat het allemaal zo goed gaat! ;) Rianne hoe gaat het nu met jouw paard? :D

Ik heb gelukkig geen last van bevroren buitenbakken en regen bij ons op stal maar op stage is het wel wat vervelend..

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:03

Met mij en whisper gaat ook alles goed, :D vandaag nog lekker een uurtje gereden.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:31

Ik was al gestopt met leasen, maar ehm.. Kai is afgelopen week ingeslapen.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:36

ze hebben Kai volgens mij vorige week vrijdagmiddag in laten slapen..

Het ging heel slecht met hem..

Kai, zomer 2008.
Afbeelding

Kai, al een tijdje op de nieuwe stal.
Afbeelding

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:49

Vrijdagmiddag pas? Ik dacht dat ze het woensdag zouden doen.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:54

Donderdagavond was hij er nog, Sabine kon dus 2 keer afscheid nemen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:03

Jeetje, jakkes :\ Hoe dat zo ineens?

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:08

Door zijn hanetred, hij trekte zijn been zo hoog op dat hij om kon vallen, het was te gevaarlijk om te rijden en voor hemzelf ook, ook begon hij zijn andere been op te trekken.

Toen werd er alleen maar mee gestapt want door de vele energie kon hij niet vaak in de longeercirkel of paddock, hij ging zo snel dat hij ook bijna wel om kon vallen.
Hij begon er steeds slechter uit te zien heel dof in het vacht en hij begon dof uit zijn ogen te kijken, heel sneu allemaal.

Hij kon ook niet bij een aantal paarden in de wei staan, de zwaksten worden vaker gepakt, en als hij opgejaagd zou worden en hij valt tsja..
Ook ging het rollen moeizaam, maar hij wou nog wel graag rollen.

Dus hun besluit was om hem in te laten slapen, en er komt weer een ander paard bij voor de meiden die hem leasten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:07

Ok jammer zeg :\

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:40

Erg jammer ja. Het zal wel het beste voor hem zijn...

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:59

Ja, het is alleen zo sneu verder was hij namelijk kerngezond.. alleen die stomme hanetred had hij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:40

Was het dan niet eerlijker geweest om te kijken naar een plekje waar hij nog had kunnen genieten van zijn oude jaren? Ik bedoel met een hanentred valt wel te leven toch als je Kai zou gebruiken voor recreatie zonder dat je op hem of zelden rijdt?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:44

Wat Sandra zei... Het was niet meer veilig voor Kai zelf.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:52

Precies, het was voor Kai zelf niet meer veilig stel dat hij opgejaagd wordt in het land en hij valt?
Hij is de zwakste dus vaak de dupe in een groep paarden, alleen staan is ook niks voor een paard!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:52

Idd ja -O-