[HK] * RSVA, dé manege waar het allemaal begon...Deel 18*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:21

Emmaa_ schreef:
Wauw netjes Noor!
Fijn dat het goed gaat Nadien!
En Kirs ja paarden kunnen daar lomp in zijn hoor.. Roos heeft dan geen ijzers maar die gaat constant op de zijkant van haar eigen hoeven staan als ze op rust staat waardoor ze soms echt hele stukken afscheurt.. Nou heeft ze wel lange hoeven maar toch

Ja indd, je leert er wel van, stel je wilt een paard kopen met platvoeten of minder goede hoeven, dan zou ik daar sneller op afknappen.

Anoniem

Re: * RSVA, dé manege waar het allemaal begon...Deel 18*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:22

Ja het is wel belangrijk idd... Roos heeft zulke slechte hoeven, die loopt nou (hoogst waarschijnlijk) ook weer kreupel omdat de hoefsmid haar te kort moest bekappen en ze op een steentje is gaan staan met een gevoelig stukje. T is een beetje een muts wat dat betreft, maar ik baal wel dat ze nou al vanaf woensdag alleen maar naar voren kan struikelen en niet eens normaal op dat been kan staan

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:22

Gefeliciteerd Noortje, hoop dat je de selecties doormag!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:26

Emmaa_ schreef:
Ja het is wel belangrijk idd... Roos heeft zulke slechte hoeven, die loopt nou (hoogst waarschijnlijk) ook weer kreupel omdat de hoefsmid haar te kort moest bekappen en ze op een steentje is gaan staan met een gevoelig stukje. T is een beetje een muts wat dat betreft, maar ik baal wel dat ze nou al vanaf woensdag alleen maar naar voren kan struikelen en niet eens normaal op dat been kan staan

Ja je blijft aanrommelen. En dan heb je nog goed bedoelde adviezen, ja kies daar maar de 'juiste' van. Best lastig om dat voor iemand anders (een levend wezen dat niet kan praten) te beslissen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:29

Klopt zeker! Wij hebben er nu voor gekozen om Roos haar hoeven gewoon met rust te laten.. Teren en vetten niet en laten het voor de rest gewoon zoals het is. De hoefsmid komt er regelmatig bij om alles netjes te houden maar daar blijft het bij. Alleen nou was haar hoef ingescheurd en moest de hoefsmid haar echt heel kort zetten, toen is ze waarschijnlijk op een steentje gaan staan ofzo en nou loopt ze dus echt stokkreupel. Trok haar van de week uit de wei en begon bijna te janken zo erg schrok ik ervan :=

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:56

Teer en vet is ook niet zo heel goed. Wat je bij droge hoeven wel kunt doen is natmaken.

Ik ben momenteel niet zo heel actief. Nog steeds moe. En een rotbericht te verwerken. Maar ik schrijf gewoon als ik energie heb :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:09

Broccoli schreef:
Teer en vet is ook niet zo heel goed. Wat je bij droge hoeven wel kunt doen is natmaken.

Ik ben momenteel niet zo heel actief. Nog steeds moe. En een rotbericht te verwerken. Maar ik schrijf gewoon als ik energie heb :)

:(:) :(:)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:13

Emmaa_ schreef:
Klopt zeker! Wij hebben er nu voor gekozen om Roos haar hoeven gewoon met rust te laten.. Teren en vetten niet en laten het voor de rest gewoon zoals het is. De hoefsmid komt er regelmatig bij om alles netjes te houden maar daar blijft het bij. Alleen nou was haar hoef ingescheurd en moest de hoefsmid haar echt heel kort zetten, toen is ze waarschijnlijk op een steentje gaan staan ofzo en nou loopt ze dus echt stokkreupel. Trok haar van de week uit de wei en begon bijna te janken zo erg schrok ik ervan :=

Ja en dan heb je nog geluk dat ze geen ijzers heeft want dan vallen ze er dus blijkbaar sneller uit. Maar als ik het zo lees lijken ijzers wel beter voor der, zeker als ze nu zo kort staat en snel inscheurt dan houd je niks meer over zo. Een tip van hoefsmid was om ingescheurde hoeven niet op zand te zetten, of in een schoen, want door de druk scheuren ze verder af.

Ja de droogte, zeggen ze niet wel eens dat een modderbadje goed is? Met teren las ik dat je het eerst moet natmaken en dan het spul erover, dan blijft het vocht erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:23

Haar hoeven zijn in principe niet zo heel droog, tenminste, meestal niet. Ze staat gewoon op het land en heeft in principe hele harde hoeven.. Alleen ze zijn soms wat kwetsbaar

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:53

Als ze een scheur in der hoef heeft, hoeft ze helemaal niet te kort bekapt te worden. Als je bovenin de scheur een stukje in tikt dat je een T krijgt zeg maar. Gewoon een lichte groef dan kan het iig niet verder scheuren en moet het er gewoon uit groeien. Hangt natuurlijk wel af van de ernst van de scheur. Zo hebben ze het bij xander steeds gedaan! Hij heeft zomers veel last van scheurtjes

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:54

Ben zelf niet zo van het teer, je stopt alles dicht...

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:18

Pebbs schreef:
Als ze een scheur in der hoef heeft, hoeft ze helemaal niet te kort bekapt te worden. Als je bovenin de scheur een stukje in tikt dat je een T krijgt zeg maar. Gewoon een lichte groef dan kan het iig niet verder scheuren en moet het er gewoon uit groeien. Hangt natuurlijk wel af van de ernst van de scheur. Zo hebben ze het bij xander steeds gedaan! Hij heeft zomers veel last van scheurtjes

Hmm ook een handig idee. Maar deed de hoefsmid het ook met brede scheuren, zeg tegen 5 cm en half cm dik? Want meestal klapt bij ringo gewoon bijna een half zijkant om en geen scheur scheur (zeg maar dunne bliksemschichtscheur) snap je?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:20

Emmaa_ schreef:
Haar hoeven zijn in principe niet zo heel droog, tenminste, meestal niet. Ze staat gewoon op het land en heeft in principe hele harde hoeven.. Alleen ze zijn soms wat kwetsbaar

Ik weet niet hoe de eigenaresse tegenover ijzers staat maar zeker in de zomer als de grond zo droog is, is een ijzertje eronder wel handig. Dan bescherm je het meteen tegen die scheuren. Tenminste als je ijzer blijft zitten natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:21

Ja eigenaresse wilt het liever niet hebben haha

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:25

Emmaa_ schreef:
Ja eigenaresse wilt het liever niet hebben haha

De hoefsmid zelf heeft het niet een keer geadviseerd?

Ja meningen verschillen daarover natuurlijk. Maar als ze al zo kort staat kan je natuurlijk niet nog meer incalculeren. Naja hoop dat ze snel weer beter gaat lopen, jammer dat hoeven altijd zo traag groeien!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 06:44

Noor goed gedaan
Nadien rustig aan doen
Emma lastige situatie. Ik zelf had ervoor gekozen om mijn paard dan gewoon op ijzers te zetten, maar ik kan ook begrijpen dat haar eigenaresse dat liever niet wilt. Het kost nou eenmaal veel geld. Dunzell staat nu bloot op de voeten. Ze staat er mooi op. Met buiten rijden rijd ik Zoveel mogelijk in de berm dan houd je ze mooi en beter van. Ik verwacht dat ik haar volgend jaar april vierkant op ijzers zet.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:27

Ik zit in twijfel of ik dunzell 24/7 buiten wil gaan doen (alleen met goed weer/zomerperiode). Wat zouden jullie doen? Ze is dab nog niet lang geleden geschoren maar heb een goede deken. Ik kom met dit idee omdat ze het geweldig buiten vind en Karel en zij helemaal verliefd zijn op elkaar...

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:33

Hm ik zou het afhankelijk van de temperatuur doen snachts. Snachts daalt het best nog veel dus zou ze aardig wat energie verbranden. Wellicht een regendeken van. 200 gram ofzo. Ik zou het gewoon op een mooie dag eens proberen, het is afwachten hoe ze daarop reageert.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:36

Temperatuur idd afwachten. Maar met temperatuur van +- 14 graden kan zat. Paarden Ijn niet zo koud gevoelig als ons....

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:44

Nee maar omdat je haar geschoren hebt en als het bijv regent geeft haar vacht bescherming meer en dan zou ze het denk ik wel snel koud krijgen

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:10

Zou het gewoon lekker doen mel!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:11

Kirsten ik snap wat je bedoelt, xander had altijd van die bliksemschicht scheuren maar wel tot heel hoog. Ik weet niet of ze dat met brede scheuren ook doen maar het voorkomt dat het verder kan scheuren.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:14

Pebbs schreef:
Kirsten ik snap wat je bedoelt, xander had altijd van die bliksemschicht scheuren maar wel tot heel hoog. Ik weet niet of ze dat met brede scheuren ook doen maar het voorkomt dat het verder kan scheuren.

Ja precies, dan snap ik wel dat ze dat doen, dat kan je natuurlijk niet bekappen. Ik zal het de volgende keer eens opperen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:35

Mel, lekker naar buiten! Overdag kan ze volgens mij gewoon zonder deken (het is over de 20 graden overdag!) en 's nachts ff wat grammetjes opgooien.
Lekker voor ze juist ff zonder deken, ff luchten.
Helemaal als je de land-mogelijkheden hebt, dan laat je ze toch niet binnen staan :D

Hoe was je vakantie :D ?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:10

Ja overdag staat ze zonder deken hoor! Doen haar vanavond dan wel buiten laten staan, maar wel met lekker dekentje.

M'n vakantie was heeeeeerlijk! Heb een moeilijk jaar achter de rug en dit was even de gelegenheid om alles even achter me te laten zeg maar. Ook mijn vriend heeft een moeilijke tijd gehad door de omstandigheden die ik heb mee gemaakt, dus voor ons samen was dit een geweldig moment om af te sluiten en verder te kijken in de toekomst; een geweldig paard kunnen kopen en heerlijk op vakantie kunnen. Heb overigens Totaal geen problemen met mijn vriend hoor, ook niet gehad. Maar er zijn wat dingen veranderd wat voor hem ook niet altijd makkelijk was. Hebben heerlijk genoten, gelachen, en ge-ouwenhoert met elkaar. Ook nog een super mooie ring van hem gekregen, ti's zo'n lieverd!!