We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Re: We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:21

mn broer is jarig, maar hij vierde t zondag al alleen voor me opa ist dan te druk met die hele familie enzo! dus nu komt ie vandaag alleen!

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:23

EllaBellaah schreef:
Evelijn schreef:
Tja suiker is nou eenmaal grote bouwstof van veel dingen. Maar Ferro hoeft natuurlijk niet druk te worden van de suikers. Hij kan ook gewoon door andere invloeden druk worden... en daarnaast is hij jong en een paard dus hij zal altijd weer even je grenzen gaan testen.

Ik heb in de afgelopen maanden dat het soort voer wel degelijk invloed heeft op zijn gedrag, hij reageert heel sterk op haver daarom krijgt hij sowieso havervrij voer. Vind suiker ook nergens voor nodig bij een paard, ze zullen in het wild ook nergens een suikerbommetje vinden. En die andere invloeden waar hij druk van wordt? Ik heb ze nog niet gevonden hoor :+

Het weer? Het is nu koud, dan zijn ze altijd frisser. Daarbij staat ie de hele dag buiten (of heb ik dat verkeerd begrepen) ook in de kou, niet erg maar word ie ook wel frisser van. En geven die mensen die m eerst 's ochtends voor je buiten zette m niet wat extra's? (aangezien ze ook t lef hadden dr op te gaan zitten)
Of hij is gewoon toe aan een nieuwe uitdaging, dat hij goed in zijn vel zit en wat hij nu doet te makkelijk is voor hem. Kan allemaal

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:24

Wat de andere hier krijgen om beetje kalmer te blijven is magnesium... dat helpt bij hun prima. Ze worden hier altijd drukker dan waar ze eerder stonden... iets te vrolijk soms.. en het schijnt ook dat er hier in het gras te weinig magnesium zit voor paarden. Ze krijgen deze http://www.paardendrogist.nl/product/105/129/naf_magic_5_star_poeder/102427/ misschien een idee om te proberen.
Kafka krijgt Opkikker omdat hij ook vaker slecht door z'n vacht komt en qua temperament eigenlijk altijd wel goed te handelen is.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:24

lees zo even alles maar lees je reactie net ella
ja kijk, dat is dus nog veel meer!
en zoals in het topic al gezegt word, biks of musli voer je als snel in kilo's
en zo'n pavo blok weegt iets van 160gram. dan is 30% van 160 gram (48gr)een stuk minder dan 10% van een kilo (100gr).
is maar een voorbeeld hoor, heb eigenlijk geen idee hoeveel er in gewone brok zit..
in procent lijkt het heel veel, maar in practijk is het altijd nog minder.. die blokken zijn natuurlijk niet voor niks verzonnen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:26

Oh.. dat is toch wel leuk opa op bezoek... dat hebben mijn opa's nooit gedaan... te ver weg en niet mobiel.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:27

Evelijn schreef:
Nee.... ik wil het koufront niet terug.. ik wil weer gewoon kunnen paardrijden!

Voor de elfstedentocht wil ik best nog een paar weekjes stappen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:28

Pff... wat kan je eten als je misselijk bent... heb net rijstwafels op en dat ging prima maar wil nu iets anders dan thee of droog spul... maar ja.. ik wil ook niet weer overgeven. Ik haat ziek zijn...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:29

kim345 schreef:
Evelijn schreef:
Nee.... ik wil het koufront niet terug.. ik wil weer gewoon kunnen paardrijden!

Voor de elfstedentocht wil ik best nog een paar weekjes stappen!

O nee.. geen denken aan... het moet gewoon voorjaar worden... dan kunnen we weer lekker galopperen :j
en dan kan ik misschien wel alles weer goed hebben voor 18 maart en op wedstrijd *\o/*

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:31

helemaal mee eens eefje!

en ella, er zit ook suiker in gras en hooi en normale brok
dus je hebt misschien niet door dat je je paard suiker geeft maar dat krijgt hij echt wel binnen..
het lichaam van een paard zet andere dingen (koolhydraten en nogmeer) zelf om in glucose
suiker hebben ze wel nodig, maar halen ze uit andere dingen.
ik denk dat bijna iedereen liever heeft dat er geen suiker in zn brok of wat dan ook zit, maar dat zit zolgens mij echt overal in..

maar Ferro is toch ook helemaal niet zo dik? (eerder dun toch?)
maarja, bedoel helemaal niet dat je het moet gaan voeren ofzo hoor :P
bevalt hier gewoon erg goed, zorgt voor wat extra viamines en mineralen en vind de prijzen eigenlijk best mee vallen als ik het zo zie op internet.
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 08-02-12 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:31

Ik heb toch pas 25 maart weer wedstrijd, maar het debuut dit jaar wil ik best nog een paar weken uitstellen voor de tocht der tochten!
En je kan al wel galopperen op het strand :P

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:34

Evelijn schreef:
Pff... wat kan je eten als je misselijk bent... heb net rijstwafels op en dat ging prima maar wil nu iets anders dan thee of droog spul... maar ja.. ik wil ook niet weer overgeven. Ik haat ziek zijn...

Dit gaat heeeel stom klinken, maar ik eet als ik ziek en misselijk ben meestal paprikachips xD Heb dan namelijk nooit ergens zin in, en als ik al ergens zin heb is het in hartigheid. En dan is paprikachips het enige wat ik binnenhoud (A)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:35

pff stomme schaats tocht :P
haha maarja jij bent natuurlijk ook een echte fries he Kim xD

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:36

Ja idd... Alle brokken hebben sowieso suiker want daarmee worden ze tot een brokje 'geplet' anders zouden ze weer uit elkaar vallen.

@Marlous: Piet geeft ze 's ochtends vroeg hooi en zet ze daarna het land op, dus hij krijgt dan niet iets van andere mensen. Wat hij 's middags en 's avonds allemaal binnen krijgt zou ik niet weten. Heb tegen die mensen gezegt dat ze hem niet meer zomaar moeten voeren want hij wordt daardoor ook erg opdringerig en heel vervelend zodra je met voer aankomt. Ik zie ze hem nooit meer voeren als ik er ben maar wat ze doen waar ik niet bij ben weet niemand.
Het probleem is misschien wel een beetje dat ik niet zo veel met hem kan werken met dit weer... De bak is best hard en dat hengstje staat er de hele dag in omdat hij de wei niet in mag.
In de wei is hij echt een mak lammetje zei Piet, hij staat alleen maar te vreten de hele dag :+ Maar er staat wel een fris windje vandaag in de wei.

@Lucy: Zie net ineens dat je je berichtje heb aangepast dus ook even op jou reageren :P
Ferro is idd zeker niet de dikste, maar hij is al heel veel aangekomen. Hij is nu op goed gewicht, zie z'n ribben gelukkig niet meer maar voel ze ook niet. Eerst staken zijn heupen nog heel erg uit maar dat is nu ook niet meer zo. Hij is zo op gewicht gekomen voor veel hooi en weinig krachtvoer, dus moet nu wel opletten dat hij niet te dik gaat worden door het krachtvoer.
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 08-02-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:36

Haha... dat is wel het laatste waar ik zin in heb chips... dus dat werkt voor mij vast niet. .. ik wil lekkere yoghurthapjes... ben gek op yoghurt... maar of dat nou zo'n goed idee is...

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:37

Evelijn schreef:
Oh.. dat is toch wel leuk opa op bezoek... dat hebben mijn opa's nooit gedaan... te ver weg en niet mobiel.

mijn oom heeft em gebracht en me pa brengt hem zo weer terug, hij rijd zelf ook nog auto op 92 jarige leeftijd haha!
maar niet met de sneeuw :P
dat vind die eng!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:37

Evelijn schreef:

beschuitje met licht beleg?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:38

_Lucy schreef:
pff stomme schaats tocht :P
haha maarja jij bent natuurlijk ook een echte fries he Kim xD

Ik ben een echte nepfries!
Maar de elfstedentocht is wel DE trots van friesland natuurlijk.
En ik wilde het gewoon zo graag meemaken... hopelijk kan dat ooit nog en dan sta ik ZEKER langfs de kant!! :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:39

Yoghurt zou ik niet doen! is een beetje zurig en valt snel verkeerd, dan eerder vla, maar toen ik misselijk was hield ik dat ook niet binnen :P

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:40

niet op t ijs kim? haha

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:41

Yoghurt mocht ook van Ivo niet :( heb nu roosvicee en beetje banaan.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:42

banaan ligt soms ook zwaar op de maag!
ik deed een banaan prakken, das lekker hahahaha
ziet er wel vies uit maar de smaak is lekkerder omdat het een prutje is!
ik heb honger trouwens maar ik mag niet meer eten want mn buik zit nu in de weg hahaha
ben ongesteld geweest dus 10 kilo erbij denk ik!
en ik kreeg zondag een compliment van mn familie, zo ben jij heel wat afgevallen?
ik dacht neeeuj
maar ik zei o kan wel
_O-
hahaha
altijd leuk

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:44

Britt_Sisi schreef:
niet op t ijs kim? haha

Ook best als ik er maar niet doorzak!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:45

En vrijdag hebben we een schaatstocht van school, leuk!
5, 10 of 15 km ben benieuwd hoever ik het bol kan houden....

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:50

@Ella, oke mooi dat hij nu goed op gewicht is!
in hooi en gras zitten ook veel suikers, maar om weer op het begin onderwerp te komen :P
ik denk dat als hij nu mooi op gewicht is en genoeg ruwvoer krijgt hij helemaal geen brok nodig heeft.
als je intensief aan de slag gaat misschien, maar ook als je een paar keer per week een uurtje (normaal) rijd kunnen paarden zonder extra krachtvoer en kan je als hij dun word beter extra ruwvoer voeren. :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:57

Bijna alle paarden zijn natuurlijk een stuk frisser door het weer. Ik merkte aan Dixie niet echt wat vorige week (maarja die is liever lui dan moe) maar Storm was toch aardig fris bezig onder me vrijdag. En Storm is echt zo'n goedzak....