Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:29

ooh mijn nicht zou mij vast wel willen helpen als ik het vraag. Maar ik heb van haar liever op haar paarden les, zodat ik echt aan mijzelf kan werken!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:37

Dat snap ik, maar er zit wel verschil in paarden en pony's en het helpt niet als je bij je nicht aan je houding werkt en vervolgens op ram het niet kan oefenen, doordat je met zijn hoofd bezig bent .dat vind ik zonde van je bedoelingen ermee. En een hulpteugel is absoluut niet verkeerd, zelfde als jij nu met bijzet longeert, kan je dat erop ook doen. Meestal doe je hem na 20 min weer af, terwijl een bijzet de hele tijd eronder zit (bij de meesten). Probeer je het niet aan te praten, maar het is fijner als je even een hulpje helpt waardoor hij het snapt en jij op iets kan focussen in het begin.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:39

Ik snap ook niet zo goed waarom je niet met hulpteugels wilt gaan werken? Als je ze gewoon goed gebruikt is der niks mis mee voor zo nu en dan. :) Ik gebruik ze ook regelmatig. :)

Gina, gefeliciteerd!! Goed bezig! :))

Vandaag met WB gesprongen.. Ging goehooed!
En we zitten er aan te denken om zwartje voor de kar te gaan beleren!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:42

Ik zou juist op Rambo les nemen. Waarom zou het beter zijn op haar paarden?
Vond die nou ook niet echt aan het been en aan de hulpen..
En met Rambo wil je verder komen toch? En niet met al haar paarden?
Wel met dat ene paard maar zou als ik jou was ook lessen met Rambo!
Op haar paarden is altijd leuk en leerzaam maar zou niet alles met haar paarden doen kwa lessen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:43

@ Romana, heb je filmpje tot aan de helft gekeken.. Heb nu namelijk niet zoveel tijd.. Maar allereerst; ga is op je kont zitten.. ontspan en rechtop zitten! Je leunt nu telkens naar voren. Ga is goed zitten in je zadel, zorgen dat je je paard goed onder je hebt. Daarnaast, waar is de druk op de teugels? Je hebt ze beide als waslijntjes. Je rijdt een wending, maar eigenlijk kun je het geen wending noemen. Je pony loopt heel erg over de buitenschouder weg, en logisch want het dier word niet begrenst. De pony is nu gewoon met jou op stap, in plaats van jij met hem.. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:45

Ik wil niet met hulpteugels gaan werken, omdat ik niet alleen met de voorkant bezig wil zijn. Hij loopt niet actief, zit vast, loopt op de voorhand. Dan zie ik op dat moment gewoon niet de meerwaarde van hem voor op die manier te begrenzen. Tijdens longeren kan ik hem goed activeren en dan begint echt goed te lopen, dan heeft de hulpteugel vind ik wel een meerwaarde.

Zelfs een zz-licht paard loopt bij mij niet fulltime nageevelijk,alleen maar kleine stukjes, daaraan maak ik op, dat een groot probleem bij mij ligt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:47

Ram is trouwens wel echt een paard O:) Ik wil en ga lessen nemen, ben het al aan het regelen met de bak van de buren! maar niet bij mijn nicht, dat zie ik als het moment waar ik lekker aan mij zelf kan werken. Klopt dat hij over zijn buitenschouder weg loopt, dat is niet alleen op Ram zo, maar dat heb ik dus op alle paarden en ligt aan mij... daar ben ik met les mee bezig. Houding klopt ook :j

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:47

Romana01 schreef:
Ik wil niet met hulpteugels gaan werken, omdat ik niet alleen met de voorkant bezig wil zijn. Hij loopt niet actief, zit vast, loopt op de voorhand. Dan zie ik op dat moment gewoon niet de meerwaarde van hem voor op die manier te begrenzen. Tijdens longeren kan ik hem goed activeren en dan begint echt goed te lopen, dan heeft de hulpteugel vind ik wel een meerwaarde.

Zelfs een zz-licht paard loopt bij mij niet fulltime nageevelijk,alleen maar kleine stukjes, daaraan maak ik op, dat een groot probleem bij mij ligt.

Schuin gedrukte is een fout van de ruiter. En met bepaalde hulpteugels kun je zeker een hoop oplossen hoor, ook voor een paard wat niet actief is, naar jouw zeggen vast zit en op de voorhand loopt. Maargoed, ieders moet zelf weten hoe hij/zij het oplost. :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:49

klopt dat hij niet actief loopt en dat dat mijn fout is. Dat zal ik zeker niet ontkennen en daar ben ik hard mee aan de slag

Welke en waarom zullen sommige hulpteugels mij dan kunnen helpen?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:42

Ten eerste durf ik te wedden dat Ramiro in verzet komt als hij ineens in een gedwongen houding moet lopen. Daarnaast is Gina niet de enige die op Ram rijdt. Stel, Gina heeft hem 'goed' lopen, dan kan ze als er iemand anders op heeft gereden weer opnieuw beginnen dus dan heeft het ook weinig zin. En dan bedoel ik trouwens niet dat de anderen slecht rijden, maar anders. Dan heeft het imo weinig zin om er een hulpteugel aan te hangen. En je zag hem ook op bepaalde stukken beter lopen gister, dus hij kán het heus wel. :j

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:55

Dat klopt niet helemaal want het gaat om de manier waarop JIJ rijd en niet de ander. Je kan miss opnieuw beginnen maar als je weet hoe je dit doet. ,scheelt het al een heleboel.

En ik bedoel met hulpteugels dat je dan juist niet op de voorkant hoeft te letten , maar op jezelf zonder dat het paard als een giraf gaat lopen en het last krijgt. En een hulpteugel kan je zo strak en los maken als je wilt, thiedeman betreft en een elastiek kan ook losser, zonder dat het paard erin komt met de benen. Als je het nog nooit hebt gedaan kan je ook eerst met bijzet longeren of voordat je gaat rijden aan de longe. Ik zal het gewoon even overleggen en proberen. Kan nooit kwaad.

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:22

Een hulpteugel zal denk ik in dit geval wel goed helpen zoals de meeste het al aangeven. Ik hb alleen het idee dat je denkt dat zo'n hulpteugel zo strak mogelijk moet. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Als het misschien iets meer druk en begrenzing geeft. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
En je kunt het altijd een keer proberen, werkt het niet dan zoek je een andere oplossing.

Succes.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:23

Niet geschoten is altijd mis :D Met een hulpteugel kan je inderdaad juist meer aan jezelf werken. En loopt het paard beter over zijn rug.
Op die manier gaat hij niet sterren lopen kijken en gebruik hij zijn lichaam op de juiste manier zonder een onderhals te kweken.

Daarom gebruiken manege's vaak hulpteugels. Omdat ze willen dat hun paarden goed over de rug lopen en op de juiste manier hun lichaam gebruiken. Op die manier gaan de paarden langer mee.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:29

We zitten er zelfs aan te denken om Azra een keer te gaan rijden met een hulpteugel. En in de tijd dat Azra onder het zadel is, is ze nog nóóit met een hulpteugel gereden.
Maar wij willen het beste voor Azra en we willen dat zij zo lang mogelijk mee gaat en goed over haar rug loopt! Anders kan je je paard verklóten ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:17

iets wat als een grap begon, begint uit de hand te lopen. Ben nu dus op zoek naar een trailer die ik 1x per week, of 1x per 2 weken goedkoop kan huren _O-

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:03

Met een hulpteugel kan een paard nog steeds zn rug wegdrukken, bij de manege zie je dit juist gebeuren.
Bij de manege worden hulpteugels juist niet goed gebruikt omdat je ermee om moet kunnen gaan als ruiter.

Als een paard lang en laag kan lopen en ook goed actief blijft lopen op dat moment, is een hulpteugel bijna niet nodig.

Gina, ik zou een hulpteugel gebruiken (mijn voorkeur gaat uit naar een slof omdat je die zelf in de hand houdt) zolang je hem maar goed voorwaarts blijft rijden. Blijf veel wendingen rijden, veel lengtebuiging is goed. Op die manier ontwikkeld hij de spieren die hij nodig heeft en kan hij leren dat dit een fijne manier van lopen is voor hem.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:08

Ja een paard kan nog steeds zijn rug weg drukken maar het kan wel een stapje in de goede richting zijn :)

Gina, Een meisje bij ons op stal heeft een eigen trailer. Ze heet Femke! Misschien kun je haar eens contacten!

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:13

Kan absoluut goed wezen, een hulpteugel, zolang je maar weet hoe je ermee moet rijden. :j

Gina, nog gefeliciteerd met je theorie!! *\o/*

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:16

Een slof vind ik niet zo geschikt. Daar moet je echt kundig voor zijn. Ik zeg niet dat jij niet kunt rijden hoor.
Ik moet weg :P Kom er later op terug.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:27

Ja ik vind een slof ook niet de ideale oplossing. Weet niet hoe Gina met een slof omgaat. Maar ik rijd er zelf nooit mee omdat ik er zelf echt niet handig mee ben :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:11

slof is niet geschikt voor mij, heb de neiging om mijn binnenhand te blokkeren en begrens niet genoeg mijn mijn buitenhand :)

Dankje Marjolein :D

Ik zal eens aan Femke vragen :j

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:47

Dat kan natuurlijk, een slof kan ik goed mee overweg maar iedereen is anders.
Iets wat je echt vastzet vind ik persoonlijk altijd eng omdat ik dan oneindig blijf verstellen. Iedere gang van een paard is anders en hierdoor vind ik 1 stand in drie gangen niet lekker werken, vandaar mijn voorkeur voor de slof. :)

Zorg in ieder geval altijd dat het niet te strak zit met zn hoofdje naar beneden want als hij struikeld dan kan hij zichzelf niet redden en valt hij voorover.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:50

dat is ook een van de redenen dat ik er niet mee wil rijde

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:51

ik hooooop dat ik dit plan kan uitwerken :):)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:23

Welk plan? :P

Nou ik ga snel slapen! Was bezig met me koffer etc maar moet morgen ochtend werken.
Zo jammer dat ik niet met Noor mee kan :( Maja niks aan te doen!