Rc het Fjordenpaard crosst weer verder! Alweer deel 5!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariekeoo

Re: Rc het Fjordenpaard crosst weer verder! Alweer deel 5!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:37

Poe oke kennen jullie een paar bekende??

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 23:27

Even googlen marieke :)

een veulen zou ik ook niet doen als ik jou was. Later misschien wel heel leuk, maar niet als je eerste paard.
Je kan er de eerstw tijd niet zoveel mee, nouja dat is nog niet zo'n probleem, maar je verpest zo'n paardje zo snel voor zn hele leven. Niet banketstaaf bedoelt maar ik weet niet of je daar wel ervaren genoeg voor bent (ik ook nog lang niet) of iedergeval zal je heel erg veel hulp erbij nodig hebben. En heel veel tijd.
(Denk je trouwens dat het handig is om nu een paardje te kopen als je volgend jaar een andere opleiding gaat doen env dus niet echt weet hoeveel tijd je hebtvenz?)
Maar denk dat je idd beter eerst een 7+ paardje kan kopen die van alles al een beetje gezien heeft en de basis er goed in heeft zitten zodat je er lekker mee aan de slag kan.
Maarja dat is mijn mening..

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:34

Ik ga havo doen. en ik ben laatste tijd alleen maar bezig met paardjes van 2,5 tot 3.5 om ze te beleren

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:11

Nouja ik heb ook een behoorlijk groen paard maar vind het juist leuk! Ik kan hem precies naar mijn hand gaan zetten en hem ook naar behoeven beleren. Wel ben ik op zoek naar instructie die me er bij kan begeleiden.
Je zou eerst eens op een rijtje moeten gaan zetten wat je allemaal moet betalen aan stalling, dierenarts, hoefsmit, tandarts, verzekering, voeding etc. Misschien kan je eens kijken waar je het paard wilt gaan stallen en hoeveel het daar kost, of je zelf voor het eten moet zorgen enzo. Dan eens kijken of je rond kan komen, het is namelijk niet alleen de stalling maar ook alles daar om heen. Stel ik zou maandelijk precies rond kunnen komen met mijn inkomen, nadat de stallingskosten er van af zijn, dan had ik écht een probleem gehad zondag bij Ferro's ongeluk! Dan had ik namelijk zijn medicatie niet kunnen betalen die hij wel nodig had. Je moet dus én genoeg inkomen hebben voor de stalling en hoefsmit én een spaarpotje maken voor ongevallen en de tandarts.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:00

Sorry hoor Mariek, vind het hartstikke leuk voor je dat je een eigen paardje mag, maar volgens mij heb je echt geeeeen idee waar je aan begint. Ik zou eerst is gaan bedenken wat voor paard je wilt. Aangezien je hem/haar met je moeder gaat delen (toch) en die wat minder ervaring heeft met jonge paarden als jij zou ik zeggen zoek een braaf paard waar zij ook lekker op kan rijden, als je wedstrijdambities hebt gewoon eentje met ervaring en niet te hoog in het bloed. Je kan ook op sporthorses en marktplaats kijken voor een leukie, maar neem dan altijd een ervaren persoon mee bij het kijken (bij voorkeur goeie instructeur/trice). Daarbij moet je al vast weten waar je hem/haar wilt stallen en daar al bespreken of er plek is enzo.
Ik ben verder ook geen fan van je eerste eigen paard inrijden. Heb ondertussen genoeg paarden gezien waarvan de eigenaren ook dachten ; ach doe ik wel even... En uiteindelijk is het paard de dupe.
Dus mijn tip;
1. Stel een eisen lijst op, denk hierbij aan leeftijd(tussen 8 en 12 is super!) Grootte, niveau, en karakter. Kleur en geslacht zijn minder belangrijk(al zou ik een hengst afraden)
2. Neem die lijst door met je instruvteur/trice en laat die je tips geven en helpen met de koop!
3. Zoek een stal en maak daar alvast wat afspraken
4. Kijk op sporthorses, marktplaats en andere sites. Print de advertenties/paarden die je aanspreken uit en overleg met je instructeur/trice en maak afspraken om te kijken
5. Ga meerdere keren proefrijden! Zorg ook dat je op relatief onverwachte tijden komt, zodat ze niet het paard stiekem al afgemat hebben voor je komt (dus kom een uurtje eerder bijvoorbeeld)
6. Zorg voor een goeie dierenarts die je paard gaat keuren, afhabkelijk van de prijsklasse ook op de foto (ben ik wel fan van, klinisch zegt soms echt NIKS)
7. Zorg voor een goed koopcontract!

Nouja dat was even mijn preek (a) en het is niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar het zou zonde zijn als je volgende week een paard op stal hebt staan, die na 4 maanden weer weg moet.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 02:51

Zooo wij zijn weer thuis van een erg leuk feest! Nu nog even uitrusten en dan zo heerlijk slapen!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:08

@ Marieke
Ik ga wel mee met Marlous, maar hier een lijstje met handelstallen bij jou in de buurt.
Makkelijk te vinden op : http://www.stalxl.nl/?page=kaart

Dichtbij het fjordenpaard
http://www.stalbasani.nl/index.html

Dichtbij Marum
http://www.dehaarhof.nl/

Ook dichtbij marum richting groningen
http://www.erik-veenstra.nl/

Dichtbij drachten, heb ik ooit springlessen gevolgd, zijn meer springpaarden
http://www.stalhenco.nl/

Dichtbij Roden
http://www.trisca-hoeve.nl/

Dichtbij Oosterwolde
http://peterberkers-sporthorses.com/ind ... ge&page=14

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:33

Ik houd gewoon even wijselijk mijn mond :)

Jeroen gaat lekker! Gisteren een extra springles prive genomen en het ging best goed, zijn nog best wel wat punten waar hij aan moet werken maar hij heeft wel plezier gehad, heb een aantal gave foto's die zla ik nog wel plaatsen :)

Zelf in de les op de allerleukste Sjors gereden :+: en hij liep echt zooooo fijn!
Vandaag gaan we lekker relaxen en misschien nog rondje dierentuin doen (we hebben toch een abbo :) )

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:00

Leuk Suus dat het zo goed gaat met Jeroen, en plezier is toch het allerbelangrijkste.
Ik ga zo maar aankleden en dan richting stal voor mevrouwtje Twister

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:02

Leuk dat het rijden zo goed ging bij jullie suus! Plezier is het aller belangrijkste dus die paar puntjes komen vast wel goed :)

Ik ga idd met marlous mee. En marieke, je gaat havo doen, dat duurt 2jaar (?) En daarna? Hbo gok ik, maar het kan dan zomaar zijn dat je toch niet zo veel tijd meer hebt. Vooral omdat je moet werken om de vaste kosten te kunnen betalen, en dan nog genoeg tijd moet hebben voor je paardje. En al helemaal als je iets jongs zal kopen..
Ik heb nu bijvoorbeeld heel weinig tijd om nog naar faron te gaan, ik vind al dat ik te weinig ga en het is niet eens mijn eigen paard..

Ik wil je idd ook niet ontmoedigen, maar je kan er beter eerst eens flink over nadenken en al deze dingen bedenken denk ik..

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:16

_Linn_ schreef:
Zooo wij zijn weer thuis van een erg leuk feest! Nu nog even uitrusten en dan zo heerlijk slapen!

Hes was inderdaad een super leuk feest :)! Nu een dag niks doen, haha!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:55

hoi
mijn les was uh ja raar, ik zat op picasoo maar het leek alsof die een beetje een soort van kreupel hij liep echt raar
hij was in die paar weken dat ik er niet op gereden heb echt omgetoverd tot manegeknol
ik kon em nog wel fijn rond rijden, maar als lisa zei galop deed die gelijk galop zei ze draf hup draf en ik kon em niet van te voren in draf houden het was zo raar..
piet is nooit van de bochten afsnijden geweest maarnu iedere keer wel enzo echt raaar en in de hoek bijna van galop terug naar draf vallen want volgensmij liep die echt niet lekker, aan het einde leek die weer een beetje op de piet die ik ken had die weer tempo erin enzo, ik heb zelfs met een zweep gereden omdat die vooruit moest en dat heb ik bijna nooit! ja gebruik em wel eens om bij mijn been bij te tikken, maar nooit voor tempo..

en gister avond uit eten met me hele familie ivm trouwdag ouders 25 jaar en dat was gezellig! inge was ook mee haha

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:55

heeft iemand zin om mee te gaan naar de maarssensepaardendagen?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:46

Zo goedemorgen (voor mij dan :P ) Ik lag om kwart over 3 eindelijk in bed en kwam er pas iets na twaalf uur uit....maar me ogen voelen nog steeds zwaar aan :P
Het was echt super gezellig gister!! Ik heb me doodgelachen om een vriend van de familie die echt super hilarisch zat te dansen!!!
We moesten een aantal keer heen en weer naar huis rijden omdat dan weer de geheugenkaart van de camera vergeten was, toen was het geheugenkaartje vol omdat onze vakantiefoto's er nog op stonden.....achjaaa wat maakt het uit! :P

Zometeen moet ik weer werken en dan kan ik morgen lekker even chillen. Ga dan even wat foto's van de camera afhalen en heb 's avonds een uitje met me werk!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 14:12

zat even bij die handelsstrallen te kijken die kim opnoemde.
zitten heel wat leuke paardjes tussen bij pb sporthorses!!
*zit ongeveer zo achter de pc :~ *

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:22

Zooo lekker met twister door het bos gereden! :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:25

Haha ik vind ze allemaal niet zo :P
Nouja behalve die zwarte met bles, die vind ik dan wel weergaaf!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:25

Hoi allemaal, ik zie dat het allemaal wel goed gaat met iedereen. Ella al een beetje beter en Ferro heeft er gelukkig niks aan overgehouden. Jeroen een auto gekocht, gefeliciteerd! Kim die liever niet op paarden stapt ;)

Ik zal ook nog even duit in het zakje doen wat betreft paarden kopen ;). Ik ben echt zo blij dat ik een 15-jarige heb gekocht voor mijn eerste paard! Echt waar. Ik zou het echt niet anders doen. Als ik zie bij vriendinnen die een jonger dier hebben gekocht is het bijna altijd gedoe. Eén deel heeft paard al weer verkocht en anderen hebben ongelukken ermee gehad waarbij ze of zelf beschadigd (of nog erger een bijrijder) zijn geraakt of hun paard. Kafka is nu dan wel al 19 maar je hebt hem zelf gezien, daar kan je prima nog mee wedstrijden rijden.
Qua prijs zit je bij over de 10-jaar vaak ook aan de goede kant en dan heb je toch een ervaren dier waar je zelf plezier aan hebt en je moeder veilig op stapt. Als je ook nog werk/studeert etc. moet je een paard veilig een paar dagen kunnen laten staan. Bij oudere dieren is dat meestal geen probleem, bij een jonger dier is regelmaat veel belangrijker. Een jong dier moet jij trainen en een ouder dier kan je mee rijden.

Ik zou voor een eerste paard dat geschikt moet zijn voor meerdere ruiters (vind ik een jong dier eigenlijk ook nooit) Hier naar kijken.
http://link.marktplaats.nl/484143280
http://link.marktplaats.nl/472469506
http://link.marktplaats.nl/483219727
http://link.marktplaats.nl/482861795

Handelsstallen in de buurt... Sipko Sipkens in Groningen en Jan Dolfing in Vries. Die hebben vaak wat eenvoudiger dieren dan wat Kim heeft opgezocht ;)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:34

Evelijn schreef:
Hoi allemaal, ik zie dat het allemaal wel goed gaat met iedereen. Ella al een beetje beter en Ferro heeft er gelukkig niks aan overgehouden. Jeroen een auto gekocht, gefeliciteerd! Kim die liever niet op paarden stapt ;)

Ik zou voor een eerste paard dat geschikt moet zijn voor meerdere ruiters (vind ik een jong dier eigenlijk ook nooit) Hier naar kijken.
http://link.marktplaats.nl/484143280
http://link.marktplaats.nl/472469506
http://link.marktplaats.nl/483219727
http://link.marktplaats.nl/482861795

Handelsstallen in de buurt... Sipko Sipkens in Groningen en Jan Dolfing in Vries. Die hebben vaak wat eenvoudiger dieren dan wat Kim heeft opgezocht ;)

Bedoel je niet marlous? Haha anders weer ik niet wat je bedoelt met kim die liever niet op paarden stap :P

Ik had gewoon een paar opgezocht op die site.
Denk dat er veel meer zijnn want de maneges die ik ken stonden er ook niet op.
Die tweede link is erg gaaf! Mooi dat zwarte en die vierde lijkt ook leuk, heel lief beest denk ik

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:41

Nee, dat je liever pony's hebt ipv paarden dat bedoelde ik ;) Je laat ons steeds mooie arabiertjes zien waar ik bijna bij kan meelopen :+ Tja.. Sipkens en Dolfing hebben ook geen website daar moet je gewoon bellen en dan langs.
Ik had ook vooral gezocht op wat ouder en dan lief ;) maar je weet het natuurlijk nooit. Het blijven dieren. Ze kunnen je echt zoveel vertellen. Maar bij het kijken, stap er niet op als paard niet kan worden voorgereden. Voor echte brave paarden vinden ze altijd een voorrijder (want daar durft iedereen immers op ;)) als er dus niemand is, is die dus niet braaf genoeg. Hebben we ook de harde manier moeten leren. Dier kwam rechtom hoog! "Doe ze anders nooit!" Nou ja.. de vorige bijrijdster was er de eerste rit ook afgeknald, dus niet helemaal waar. :+

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:49

Haha jaa, maar je hebt ook arabieren die rond de 1.50/ 1.60 zijn
heb gewoon niks met grote paarden, dan voel ik me al helemaal klein.
Doe mij maar maatje smurf!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:07

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:08

Nou ik gaat zo maar weer eens werken...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:17

Afbeelding
1 van deze ukkepukke hamsters wordt van Joen :D
ze zijn nu alleen nog zo lelijk :Y)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:19

Leuk! Is dat jullei eigen nestje?