Juut schreef:Omdat in Heijen, en meerdere maneges beginners in kleine groepjes rijden en er over het algemeen maar 1 instructeur op staat.
Fijn dat het bij jullie wel gebeurt, maar mij lijkt niet dat iemand na 2 longeerlessen al netjes eigen balans heeft. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met doorzitten?
Het zijn 6 lessen die ze privé krijgen. De eerste twee lessen wordt er vooral gehamerd op zonder teugels rijden, keertje zonder beugels draven en in de draf de beugels terug zoeken, in de draf het paard belonen, lichtrijden met je handen op je hoofd/knien/heupen/aan de onzichtbare teugels enz.. Sommige ruiters hebben na 1 les al zo'n balans dat je ze aan het einde de teugels in handen kunt geven (of gedeeltelijk) en anderen kunnen dat pas na 5 lessen.
Wat je precies met het doorzitten bedoeld weet ik niet. Ze leren voornamelijk de balans vinden, het lichtrijden, opzadelen en poetsen, de bakfiguren en de rijbaanregels in de eerste 6 lessen. Doorzitten doen ze natuurlijk voor het aangaloperen en tussendoor stukjes voordat ze naar stap gaan enz.. weet niet of dat is wat je bedoelt? 
De FNRS streeft er trouwens naar om bij elke manege door te voeren dat beginners eerst een paar keer privélessen krijgen en les over het opzadelen en over wat een paard precies is. Volgens mij staat het zelfs in het boek wat de ruiters krijgen, dat de eerste lessen nog niet in een groep zijn.