Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Manege Bergemo praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:55

net of zo'n bit dan wat tegen houdt ;) RB is helemaal stang af hij werd daar juist alleen maar feller van. Marieke kan het beamen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:49

Op de manege denken ze van wel. Kindje heeft in ieder geval nét wat meer te vertellen ;)
Ascot blijft lekker op stang; heb in het verleden paar keer trens geprobeerd, maar beestje werd helemaal naar van het notekrakerseffect. Was serieuse rodeo := Ach, verschil moet er wezen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:26

Je hebt ook dubbelgebroken bitten (daar rijd ik mee) of ongebroken trensen ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:41

Dubbelgebroken bit is iets waar ik niet eens aan begin; Ascot was heel duidelijk wat gebroken trensen betreft. (lees; ik vloog snel en hard)
Ongebroken trens is iets waar we naar toe werken :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:02

Vies is echt een muts met bitten. Die wil persé een dubbel gebroken bit én een bustrens. Met een watertrens is hij constant aan het pielen, aan het kauwen e.d. Met een enkel gebroken bit gaat hij sterrenkijken en met zijn hoofd gooien. Hij heeft een beetje een laag hangend rooster, dus waarschijnlijk prikt dan het gebroken stuk teveel in zijn gehemelte bij een enkelgebroken.
Wordt nog wat als we ooit echt aan het crossen komen, ik vrees dat er dan een scherper bit in moet (hij kan behoorlijk sterk zijn met springen, laat staan als hij ooit het gaspedaal ontdekt met de cross) en dat moet hij maar net accepteren dan natuurlijk...
Echte stangen, en dan met name op scherp, ben ik ook echt niet voor. Zeker niet in kinderhanden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:41

Los van kinderhanden; ik heb Ascot dus altijd met een echte stang gereden, en verplicht op scherp.
Mijn ervaring is dat Ascot een stang gewoon prettiger vind als een trens, een stang ligt stiller. Dat verplicht op scherp is ontstaan doordat meneer verschillende keren het hazepad koos als we weer eens een tractor tegenkwamen. J vond het niet zo'n prettig idee dat Ascot dan lichtelijk remloos was. Dat 'scherpe' heb ik wel enigzins verzacht door graag aan langere teugel te rijden, en heel voorzichtig met mn handen te worden. Nu ik weer op de manege rijd merk ik dat ik eigenlijk te voorzichtig ben, te weinig contact maak. Heb ik bij Happy gelukkig ook niet nodig.
Intussen ben ik met Ascot aan het trainen op minder scherpe stang te rijden. Op het begin had hij direct zoiets van 'even testen waar de grenzen nu dan liggen', maar hij laat al weer steeds meer los. *\o/*

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:01

Ik denk dat zo'n klein ruitertje niet om kan gaan met een stang. Trouwens als hij het bit tussen zijn kiezen neemt gaat hij toch wel.
Bull heeft even pauze want ik heb het druk met andere dingen. In een week of twee ben ik weer terug op volle sterkte! :D

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:03

Ja...RB wordt alleen maar boos van een stang. Met een gewoon gebroken bit is hij veel meer ontspannen en rustiger. Ik denk echt dat een stang bij zo'n jonge ruiter niet oke is. Hebben wij ooit leren rijden met een stang toen we zo klein waren? Dacht t niet.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:08

Waarom mijn antwoord er twee keer staat mag joost weten...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:10

nu niet meer :P

Geen idee wat Vies met een stang zou doen, waarschijnlijk zou hij het niet leuk vinden en gekke bekken gaan trekken om het ding eruit te krijgen.
Net springles gehad trouwens en blijkbaar kunnen wij gewoon een kleine volte galoperen :oo Nooit gedacht dat dat zou lukken!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:59

Ik ben helaas niet zo klein begonnen met rijden, maar toen ik in Heijen kwam liepen alle fjorden (en haflingers) op stang.
Eerlijk gezegd zie ik de drama bij zo'n kleintje ook niet. Alsof ze zoveel kracht op de teugels kunnen zetten...enige verschil is dat ponylief met stang eerder besluit braaf af te wenden in plaats van met trens stug rechtdoor te blijven lopen :P Volwassen beginners met een trens vind ik een stuk zieliger, juist vanwege dat gewicht en de kracht. Mooiste zou ook zijn als alle beginners gewoon aan een longe beginnen en pas wanneer ze evenwicht kunnen houden teugels krijgen en leren sturen. Is alleen niet echt handig op een manege

Marieke, je excuus over paard gaat toch wel vind ik onzin. Het verschil zit hem namelijk in hoe snel neemt paard hazepad, en in de remweg; extra lang, of een paar meter. In de bak maakt het me niets uit, maar buiten wil ik een rem. En liefst van alleen maar een paar meter ipv paar kilometer.

Anne; goed bezig!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:04

Juut schreef:
Mooiste zou ook zijn als alle beginners gewoon aan een longe beginnen en pas wanneer ze evenwicht kunnen houden teugels krijgen en leren sturen. Is alleen niet echt handig op een manege
Die moet je me even uitleggen ;) Hoezo niet handig?
Er zijn heeeeel veel maneges die dat dus wel doen. Wij hebben op De Sprong ook starterscursussen, zonder die cursus kom je gewoon niet in de groep. De beginners beginnen allemaal aan de longe, met de teugels opgeknoopt. Aan het eind van de les mogen ze in stap meestal nog wat rondsturen en in de derde of vierde les mogen ze meestal met de handen aan de teugels draven en lichtrijden maar dan nog meestal aan de longe.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe vlot ze alles leren en hoe goed de balans is, maar de eerste twee lessen beginnen aan de longe met de teugels geknoopt. Wel zo fijn ook voor het paard en die wil je , juist op een manege, behouden. Je hebt niets aan een paard met kapotte mondhoeken, een pijnlijke rug omdat de ruiter geen balans kan vinden of een geirriteerd paard omdat de ruiter verkeerde en tegenstrijdige hulpen geeft.
Als ze dan in de groep komen hoeven ze niet aan de teugels te hangen om hun balans te vinden en hebben ze, als het goed is, poezelig zachte handjes waar dat nodig is.

Ik heb trouwens niets tegen stangen of gekke bitten, maar ze horen gewoon niet in kinderhandjes of andere mensen die er niet mee om kunnen gaan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:13

Omdat in Heijen, en meerdere maneges beginners in kleine groepjes rijden en er over het algemeen maar 1 instructeur op staat.
Fijn dat het bij jullie wel gebeurt, maar mij lijkt niet dat iemand na 2 longeerlessen al netjes eigen balans heeft. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met doorzitten?

Rijden met stang of ander gek bit komt niet uit de lucht vallen; dat moet je leren. Leer je het goed, dan heb je er plezier van. Zo niet; dan is het inderdaad een zielig paard. Maar ditzelfde vind ik net zo hard voor een trens gelden. En zelfs voor bitloze optoming

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:53

Ze hebben tegenwoordig geloof ik anders ook een speciale beginnerscursus. Tenminste Anne wilde daar gaan rijden (zij rijdt op Ulvy) en dan moest ze eerst een aantal lessen omgang met paard doen en een les aan de longe om niveau te bepalen.

RB is er één keer met mij vandoor gegaan buiten. En ja MET stang en ik stopte ook pas km later. Ik denk dat het paardafhankelijk is. Ik ben ook niet tegen een stang, maar wel in de juiste handen. Maargoed dat blijft toch een discussie.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:08

Juut schreef:
Omdat in Heijen, en meerdere maneges beginners in kleine groepjes rijden en er over het algemeen maar 1 instructeur op staat.
Fijn dat het bij jullie wel gebeurt, maar mij lijkt niet dat iemand na 2 longeerlessen al netjes eigen balans heeft. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met doorzitten?

Het zijn 6 lessen die ze privé krijgen. De eerste twee lessen wordt er vooral gehamerd op zonder teugels rijden, keertje zonder beugels draven en in de draf de beugels terug zoeken, in de draf het paard belonen, lichtrijden met je handen op je hoofd/knien/heupen/aan de onzichtbare teugels enz.. Sommige ruiters hebben na 1 les al zo'n balans dat je ze aan het einde de teugels in handen kunt geven (of gedeeltelijk) en anderen kunnen dat pas na 5 lessen.
Wat je precies met het doorzitten bedoeld weet ik niet. Ze leren voornamelijk de balans vinden, het lichtrijden, opzadelen en poetsen, de bakfiguren en de rijbaanregels in de eerste 6 lessen. Doorzitten doen ze natuurlijk voor het aangaloperen en tussendoor stukjes voordat ze naar stap gaan enz.. weet niet of dat is wat je bedoelt? :)

De FNRS streeft er trouwens naar om bij elke manege door te voeren dat beginners eerst een paar keer privélessen krijgen en les over het opzadelen en over wat een paard precies is. Volgens mij staat het zelfs in het boek wat de ruiters krijgen, dat de eerste lessen nog niet in een groep zijn.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:02

Zo'n starterscursus klinkt eigenlijk best leuk. :))

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:27

@ Wendy; het is inderdaad paardafhankelijk, RB stopt niet met stang, Ascot niet met trens. Ik wist niet dat er tegenwoordig zo'n uitgebreide beginnerscursus is, maar goede zaak voor Heijen

@ Anne; met doorzitten zie ik zelfs gevorderde ruiters aan de teugels steun zoeken (en sommigen ook met lichtrijden). Dat is wat ik bedoelde; het mooiste zou zijn als mensen eerst leren zelfstandig te zitten, eerst leren met zit en been te sturen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:58

Emy: starterscursus is ook leuk! :j Vaak zit er nog een klein buitenritje in de lessenreeks ook nog, is altijd goed voor het vertrouwen. Ik vind de starterscursus zelf ook altijd geweldig om te doen. Je ziet de ruiters echt elke les met sprongen vooruit gaan.

Judith ik snap nu wat je bedoelt :j Als je bij Anne Muller rijdt, dan moet je volgens mij eerst ook zonder de teugels rijden. Ook al wanneer je langer rijdt. Pas wanneer je alles in balans en volgens haar methode kunt doen, mag je die teugels op maat houden. Dat is volgens mij een beetje wat jij bedoelt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:06

Ja, inderdaad! Ik heb met Ascot priveles gereden waarbij ik de teugel in een knoop op de hals moest laten liggen; was behoorlijk confronterend, maar ook heel goed

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:46

Op de manege zijn er nieuwe stalbewoners.
Ben benieuwd hoe vaak zij in de les meelopen :+

Afbeelding
Beestjes zijn nergens bang voor, lopen zo langs de grote hoeven van de paarden op.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:49

Hey, als iemand met een stang rijdt en hij of zij kan het, is dat prima. Maar een kleintje die net leert rijden is blij dattie er niet afstuitert. Kun je je voorstellen wat dat in die paardenmond doet? Als ze zonder stang niet op het betreffende paard kunnen rijden moeten ze zich misschien afvragen of dit wel het juiste paard bij het juiste kind is. Is een rustiger paardje dan niet beter?

@Juut: natuurlijk kun je in het bos kiezen voor een stang voor je veiligheid. Maar waarom kies je dan niet voor een dubbel bit? Een gewone gebroken trens waar je mee rijdt en die stang alleen erbij pakt als het nodig is? Ik merkte echt bij RB dat hij zo boos wordt van die stang dat hij gewoon niet meer ontspannen kon lopen. Alleen maar briesen en snuiven en dribbelen. Nou weet ik niet hoe Ascot daarop reageert natuurlijk. Ik herinner me dat hij van jongs af aan met stang is gereden toch? (kan zijn dat ik me dat verkeerd herinner maar zoiets staat me voor de geest)

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:50

Wat een leuke nieuwe bewoners haha! :D Moeders heeft een mooie hanekam op d'r kopje

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:20

Is wel een droog gezicht, als je staat op te zadelen en familie eend komt je ineens voorbij stappen :+

@ Marieke; omdat Ascot geen gebroken trens blieft, daar heftig genoeg op reageerde om geen dubbelgebroken te willen proberen. En om er nu 2 bitten in te hangen...niet mijn ding. Ascot is inderdaad altijd met stang gereden; werd eerst met stang voor de koets beleerd voordat er iemand op ging. Verder denk ik niet dat zo'n kleintje nu werkelijk pijn kan doen met een stang; beetje weinig gewicht om in de strijd te gooien, Daarnaast is het ook maar een Bstang, zo'n grote scharen zitten er niet aan

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:23

Nouja, ik geloof dat we hier heel lang over kunnen discussieren. Ik vind gewoon dat een stang niet in kinderhanden hoort. Niet voor ze een beetje weten wat ze doen. Ik heb vroeger ook nooit met stang leren rijden en als een paard er vandoor wil dan gaat hij toch.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:26

Ja, daar kunnen we lang over discussiëren. Want als paard er vandoor wilt gaan heb ik liever dat ik hem 9 van de 10 keer op andere gedachten kan brengen. En dat ik hem die 10e keer heel snel weer terug heb. Ik heb op de ponyclub ook niet met stang gereden, maar kan niet zeggen dat die trens vriendelijker was in mijn handen. (beginnerscursus kenden ze toen daar nog niet)