Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Re: Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:53

Maar als je een paard koopt, wat al een ''draak'' op stal is (wat het dus al bij de vorige eigenaar was), dan kun je als nieuwe eigenaar jezelf daar toch geen schuld van geven? Dan ligt het toch ook niet aan bv. Wb Stables, als HD haar toekomstige paard daar zal stallen.

Als het paard al zo was bij de vorige eigenaar, is het mogelijk dat het paard dit aanhoud (kan natuurlijk minder worden, of overgaan).

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:59

Sence schreef:
Maar als je een paard koopt, wat al een ''draak'' op stal is (wat het dus al bij de vorige eigenaar was), dan kun je als nieuwe eigenaar jezelf daar toch geen schuld van geven? Dan ligt het toch ook niet aan bv. Wb Stables, als HD haar toekomstige paard daar zal stallen.

Als het paard al zo was bij de vorige eigenaar, is het mogelijk dat het paard dit aanhoud (kan natuurlijk minder worden, of overgaan).

Ik ben het met je eens Nadine.

RianneH, misschien bedoel je het niet zo maar het komt wel een beetje aanvallend over.
Ik heb er heus wel verstand van, ook over het stalbeleid etc. oja en nog even wat.. ik weet héus wel waar ik het over heb, daar hoef jij je geen zorgen over te maken Knipoog.
Ik zou trouwens nooit mijn paard ergens de schuld van geven, dan kijk ik altijd eerst even naar mezelf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:15

Zoals ik al zei, een paard wordt niet voor niets een 'draak' op stal. Dan is er iets mis met het stalbeleid. Natuurlijk kan jij er als koper niets aan doen, maar door het paard te verhuizen en op een zelfde soort stal te zetten gaat het niet over. Je zult dus altijd de manier van stalling of omgang moeten veranderen. Soms helpt het al door zo'n paard in een rustig achteraf hoekje te zetten. Maar als jij naar een zelfde soort stal gaat, doe je er erg verstandig aan juist dat paard niet te kopen.
Maar dat zegt HD niet:

Citaat:
Wie weet wordt mijn toekomstig paard ook wel een draak op stal.. dat weet je natuurlijk maar nooit.

Nu stoot het 'draak op stal' mij al tegen het been. Zo'n paard geeft duidelijk aan dat die het niet eens is met de stalling en dan worden ze een draak genoemd. Wees blij dat je paard het aangeeft, als je zo'n eentje hebt die alles opkropt knalt die uit het niets en is die onhandelbaar.
Er zijn genoeg paarden die wel tegen onrust op stal kunnen, die rustig staan te slapen op hun stal en nooit een 'draak' zullen worden. Maar tref jij het verkeerde paard en breng je die in zo'n situatie, dan is het opeens een draak. Terwijl het jouw schuld is. Want het paard heeft niet gekozen voor die stal en als eigenaar wil je toch het beste voor jouw paard? Zeker als je iedere maand meer dan 200 euro moet betalen (gemidd prijs normale pensionstalling tegenwoordig).
Vind het dus al niet prettig het te horen van zomaar een paardeneigenaar, maar zeker niet van iemand die paardenhouderij studeert en toch minstens genoeg inzicht moet hebben om zulke uitspraken niet te hoeven doen.

Het is dus niet zo dat iemand er direct op aan val, maar denk alsjeblieft wat mee na voordat je zoiets zegt en kijk eens verder dan je neus lang is.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:17

Toen ik het financieel een tijdje wat minder had ben ik op zoek geweest naar andere stalling (voor Femcke in die tijd) Ik heb echt heeeel veel stallen rondom Leeuwarden gezien en er was er gewoon geen een bij waar ik zo'n goed gevoel bij had als bij WBstables (toen nog de Leeuwarder Manege) Paarden worden er goed verzorgd, staan altijd dik in het stro, er is altijd toezicht, ook 's nachts. Er zijn pensionklanten die geen uitlaatservice hebben en hun paarden soms maar een half uurtje los gooien per dag...tsja, het zou niet mijn keuze zijn maar dat is aan hen zelf en niet aan de stal.

Sinds het WB stables is geworden wordt er veel meegedacht met de pensionklanten. Als Safyra in het land gaat kunnen en er dekens gewisseld worden bijv. Het is een luchtzuiger en daarom krijgt ze extra kuil en muesli ipv biks. Als ze naar de hoefsmid moet en de rest gaat in het land laten ze een maatje staan zodat ze de box niet afbreekt. En toen ik Safyra pas niet op de trailer kreeg kon ik gewoon om zeven uur 's morgens Wilfred bellen en kwam hij helpen. Allemaal redenen die er voor zorgen dat ik heel erg tevreden ben over WB Stables.
Op de Leeuwarder Manege vond ik het vaak erg druk op stal, vooral op woensdag en zaterdag. Het is hier heel rustig en ik mis de rennende kinderen die ongevraagd allerlei eten in mijn pony stopten niet als ik eerlijk moet zijn.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:23

Zoals ik al in 1 van mijn berichten hiervoor heb gezegt, misschien formuleer ik het niet goed..

Toch vind ik persoonlijk dat het een beetje aanvallend overkomt, misschien bedoel je dat niet zo maar zo voel ik dat omdat je steeds mijn naam en nu ook mijn zin als citaat gebruikt.
Ook vind ik je op dit moment niet erg aardig, ook om het feit van dat ik (en sence) paardenhouderij studeren en je mij/ons toch veroodeelt op dit moment.

Voor de duidelijkheid: ik studeer paardenhouderij ja, en ik ben nog aan het leren, dus ik zal nog veel leren.
Ook hebben wij het nog niet over stalbeleid gehad.

Rianne wat zou jij eraan doen als je paard zich zo gedraagt op stal? dat zou ik wel eens willen weten, verhuis je dan of..?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:40

Laten we het op een stevige discussie houden Knipoog Is niets mis mee en ik respecteer zeker jullie menig.
Commentaar op jullie opleiding moet ik idd misschien meer richting de opleiding richten dan op jullie. Toch vind ik wel dat ondanks dat je de opleiding volgt je best verder kan kijken dan het dichtsbijzijnde plaatje (lastig uit te leggen).

@Jamika, iedere stal heeft natuurlijk zijn plus en min punten. Ondanks dat ik nooit op WB stables zou willen (of kunnen) staan is het inderdaad fijn te horen hoeveel rekening er met je gehouden wordt.
Echt oordelen wil ik er ook niet over (en heb ik dacht ik ook niet gedaan *zal even mn berichten terug lezen*) want ik heb te veel van horen zeggen en te weinig zelf gezien. Oordeel over boze paarden op stal heb ik wel en we hadden het toevallig over WB stables dus ging ik daar verder op in.

@HD, omdat jij de term 'draak op stal' erin gooide. Het is dus niet een aanval op jou persoonlijk, want ik heb ook wel op Sence gereageerd. Maar het was jouwstukje dat me op viel en waarop ik verder wou gaan.

Begrijp me dus niet verkeerd, ik heb drie maanden gwoond op een stal vrijwel hetzzelfde als WB-stables (alleen iets minder nieuw). prijs was zelfs hetzelfde. Dus ik weet wel wat er gebeurd op stal, hoe de staleigenaar, het stalhoofd én de klanten denken. En daarnaast heb ik natuurlijk zelf ook een mening erover gevormd.

Dus als ik een paard zou hebben die veranderde in een 'draak op stal', dan zou ik toch even heel kritisch gaan kijken naar het stalbeleid. Staat die op een onrustige plek? Verhuizen naar een rustigere plek op stal. Helpt dat niet? Dan pak ik mn spullen en verhuis ik. Rustigere stal, meer weidegang, andere dieren om zich heen maakt me niet uit.
Mijn ideale stal? Groepshuisverstiging, onbeperkt ruwvoer, schuilstal en lekker 24/7 in paddoc of weiland. Maar als ik een paard koop in de nabije toekomst is dat het paard die ook niet op stal kan staan (onrust en stalbenen) en niet gereden kan worden. Ik heb dus genoeg aan een schuilstal, uitloop en hoef geen binnenbak.
En nu snap ik wel dat je andere eisen kan hebben mbt stalling. Als jij op een stal zoals WB-stables wil staan houd ik je niet tegen, maar neem dan geen paard mee die er niet tegen kan. Want zowel jij als je paard worden er niet gelukkig van en dat is zonde voor al dat geld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:51

Ik wil mij er niet mee bemoeien, maar ik deel de mening van Rianne wel. Imo moeten paarden wat te veel aanpassen aan de omgeving die zij niet te kiezen hebben.

RianneH schreef:
Dus als ik een paard zou hebben die veranderde in een 'draak op stal', dan zou ik toch even heel kritisch gaan kijken naar het stalbeleid. Staat die op een onrustige plek? Verhuizen naar een rustigere plek op stal. Helpt dat niet? Dan pak ik mn spullen en verhuis ik. Rustigere stal, meer weidegang, andere dieren om zich heen maakt me niet uit.
Mijn ideale stal? Groepshuisverstiging, onbeperkt ruwvoer, schuilstal en lekker 24/7 in paddoc of weiland. Maar als ik een paard koop in de nabije toekomst is dat het paard die ook niet op stal kan staan (onrust en stalbenen) en niet gereden kan worden. Ik heb dus genoeg aan een schuilstal, uitloop en hoef geen binnenbak.
En nu snap ik wel dat je andere eisen kan hebben mbt stalling. Als jij op een stal zoals WB-stables wil staan houd ik je niet tegen, maar neem dan geen paard mee die er niet tegen kan. Want zowel jij als je paard worden er niet gelukkig van en dat is zonde voor al dat geld.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:17

Jamika schreef:
Je kan inderdaad best leuke ritjes maken, niet heel spectaculair maar het Hekkemiedepad is inderdaad erg leuk om te rijden en ook lekker rustig.
Ik ben pas ook langs de Zwette geweest, maar dat is dan wel weer meteen een stuk verder. Rondje Goutum is ook leuk trouwens.

Mijn paard staat zolang het weer en het land het toelaten elke dag in het land hoor Knipoog Heb uitlaatservice en ze wordt er elke ochtend vroeg in gezet en 's middags weer op stal gezet. Als het land straks niet meer te gebruiken is gaat ze elke dag een tijdje in de paddock.

Chagerijnige paarden zie ik zelf eigenlijk alleen als er gevoerd wordt.

Langs de Zwette? Dan moet je de snelweg over vanaf jullie na mijn idee toch?... Maar de Zwette is inderdaad ook een erg leuk stuk! Als je wilt dan kom je bij Reduzum uit! Ja

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:14

Ja, we zijn op de heenweg door Goutum gegaan en daar door het tunneltje. Op de terugweg over het spoor en bij de stoplichten overgestoken. Durf ik ook alleen maar met een ervaren, braaf paard er bij hoor Knipoog

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:26

Je moet ook maar net zo'n route weten! Nagelbijten / Gniffelen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:30

Ik kom weer even spammen met foto's die deze keer beter zijn gelukt dan voorgaande foto's Ja
Ik zal eens kijken of ik over een paar weken iemand mee kan nemen die rijfoto's wil maken Lachen

Afbeelding

Even schudden Huilen van het lachen
Afbeelding

Een van de 'best' gelukte hoofd foto's
Afbeelding

Het valt mij erg op dat ze overbouwd is, of hoe je dat noemt. Haar kont steekt een iig een stuk boven haar schoft uit.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:03

@magda ik kan je eventueel wel op de foto zetten als je laat weten wanneer je gaat,ben er tochvaak!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:07

Erg leuke fries hoor magda. Nog veel bruine zomervacht zo te zien.
Viel mij idd op dat haar bouw niet zo heel goed is, hoe oud is ze? Of heb ik daar overheen gelezen?
Paardje is wel lekker slank Lachen

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:10

Sence schreef:
Je moet ook maar net zo'n route weten! Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn leuke routes hier hoor, ik weet er nog wel een aantal! Maar dat moet je inderdaad maar net weten. Ja

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:11

Leuke Fries Magda!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:17

Sence schreef:
Inderdaad!

Wil je wel of niet iets bij dragen? Ik zie nu 1 staan 12 km hier vandaan, en die vragen wel een bijdrage. Gaat om een Fries.

Moahaha, deze post had ik al eerder zien staan. Maar die rij ik nu bij! Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:27

Petra, dat kan wel idd maar het rijden moet eerst even wat vertrouwder worden Ja
Rianne, 8 of 9 jaar dat weet ik niet meer precies, iig een van die 2.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:33

Leuke Fries Magda!! Ja

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 06:08

@magda,krijg je ook les?eventueel wil ik je weleens helpen als je dat fijn zou vinden dan geef je maar een seintje,.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:53

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:23

Wat een schatje Laura, echt waar Lovers

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:46

Dank je! Bloos

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:17

Vandaag samen met de eigenaar een buitenrit gemaakt. Het was behoorlijk nat en gezellig ROFL

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:43

@ magda_90, ja het was slecht weer he!
Rijd die eigenaar dan op die dochter van jou'n verzorgfries?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:01

Idd Ja