We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lucy

Re: We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:03

over het algemeen hebben paarden volgens mij genoeg aan gras hoor..en water en zoutsteen en ze eten op het land natuurlijk ook blaadjes en zulke dingen, daar zullen ook wel weer andere voedingstoffen in zitten.
als er niet al te veel van ze gevraagd word
(of ze genoeg hebben aan alleen hooi weet ik eigenlijk niet? kan me voorstellen dat daar wat minder voedingstoffen inzitten dan in gras)

maarja je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je hem geeft (was alleen nieuwsgierigheid).
als hij hier te hyper van word kan je misschien eens wat anders proberen?
of dat je hem alleen een beetje geeft als je met hem gewerkt hebt?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:08

Ik heb wel wat getest met de muesli maar aangezien hij dat alleen krijgt wanneer hij heeft gewerkt weet ik niet zo goed of hij daar nou zo druk van wordt. Hij krijgt basisbrok van havens, volgens de verkoper is dit een heel sobere brok waar alle vitamine inzitten en verder niet heel veel bijzonders. In de wei vind je niet alle kruiden die een paard 'normaal' binnen zou krijgen omdat wij hier in NL heel standaard weides hebben met alleen maar 'gras'. Zit er daarom naar te kijken om hem de minimale hoeveelheid biks of muesli te geven en een supplement bij te voeren van een kruidenmix. Er staan er op de paardendrogist heel veel en zou niet weten welke dan het beste zou zijn en voor langere tijd gevoerd kan worden.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ix/108018/

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:12

Paarden die lichte arbeid verrichten (1 uur per dag, 30 minuten stap, 28 minuten draf en 2 minuten galop) kunnen de voedingsstoffen die ze nodig hebben uit hun ruwvoer halen en hebben hier in principe niks extra's bij nodig, Mits hij genoeg ruwvoer krijgt!! En aangezien je Ferro longeerd(dat is volgens mij t intensiefste wat je momenteel met m doet) heeft ie niet echt krachtvoer nodig.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:13

ja oke, maar met een vitamine blok zou je dat op kunnen lossen.
Faron krijgt iedere dag een vitamine blok (2x een halve) met wat wortels. die wortels vooral voor het idee dat zij ook iets krijgt :+
maar ik heb eigenlijk geen idee hoe duur dat is.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:17

maarja wat noem je dan voldoende ruw voer?
ik bedoel, eigenlijk hoort een paard de hele dag door bezig te zijn met eten/kauwen
maar dat gebeurt volgens mij bijna nergens als ze op stal staan..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:24

Zo'n vitamineblok van Pavo bedoel je? Die zitten echt BOMVOL met suikers, alleen ze zetten dat niet direct op de verpakking. Ik wil iets hebben waar zo min mogelijk suiker in zit want het lichaam van een zoogdier is in staat zelf voedingsmiddelen (zetmeel) om te zetten in glucose.

Hij krijgt 's ochtends hooi voordat ze de wei in gaan, dan gaan ze van ongeveer 10 tot 4 de wei op, Ferro iets eerder er weer uit omdat ik hem gewoon aan het halster mee wil nemen in plaats van dat ze de groep naar voren jagen en de paarden vanzelf de stal in lopen. Dan krijgt hij van mij hooi en zet ik nog een ton klaar wat ze 's avonds krijgen van de staleigenaar. Hoeveel dat in kilo's is? Geeeen idee :')

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:25

Het lastige is alleen dat élk ruwvoer anders is... In bijv voordroog, kuil en hooi zitten al grote verschillen..

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:25

hij moet ongeveer 16 uur bezig zijn met het eten van zijn ruwvoer, dit moet dan dus niet opgeschrokt worden, dan is een slowfeeder te overwegen. Hoeveel dat is is 2-2,5% van het lichaamsgewicht van je paard. 2% is wat ze minimaal nodig hebben en 2,5% is wat ze maximaal op kunnen :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:27

en hoe weet ik hoeveel een paard weegt :P? Er zijn wel handige regeltjes voor maar het is zo lastig waar te maken. Ik heb geen weegschaal op stal om te kunnen afwegen hoeveel zijn porties wegen. Nouja 16 uur ehmm... Hij krijgt 's ochtends om 7uur, dan eten ze door tot 4uur op de wei, dan krijgt hij 's middags van mij nog, en 's avonds. Dus alleen 's nachts als zijn laatste portie op is heeft hij even niks te eten.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:30

je kan een paard opmeten om het gewicht te bepalen en je kunt natuurlijk ook schatten(eerst schatten en dan opmeten is ook leuk :P ) het ruwvoer word wat lastiger, dat zul je dus vooral op zicht en gevoel moeten doen (of jemoet een weegschaaltje van huis mee willen nemen xD)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:38

Jamaar die gaat maar tot 2 kilo :') Dan moet ik heeel vaak kleine beetjes afwegen :')

Maar volgens mij gaat het wel goed met het hooi, hij is lekker aangekomen en eindelijk op goed 'gewicht' denk ik xD Moet nu een beetje op gaan letten dat ik hem niet teveel ga geven, vind het belangrijk dat ze wat te doen hebben op stal en geef dan snel teveel. Maja nu heeft hij het niet meer nodig, eerst nog wel..

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:41

Ach met stro vermaakt ie zich ook wel hoor ;) haha

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:47

Marlous: Is het eigenlijk slecht dat paarden stro eten?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:49

Ja toch? Ik dacht zelf dat het slecht is, maar niet als ze er wat van knabbelen. Of zit ik er nu naast? Wij hebben er eentje die echt een plakje stro in zijn stal staat om te eten en te spelen. Maarja het beestje is 1.5, hengst, staat op vlas en komt minder buiten dan die van ons... Heb altijd medelijde met hem.

Volgens mij eet Ferro geen stro dus dat scheelt al :)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:53

Nee hoor is helemaal niet erg als paard stro eet, ja beetje jammer dat ze bed dun word maar verder. Is zelfs wel goed voor ze tanden. Doordat stro een sterkere structuur heeft dan hooi of kuil moeten ze het meer vermalen waardoor de tanden goed slijten. Op me vorige stage kregen de paarden die op vlas stonden ook een beetje stro om op te knabbelen :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:56

Ja dat wel, maar ik hoor wel eens dat paarden koliek krijgen van stro eten. Geld natuurlijk niet voor élk paard, de ene is daar nou eenmaal gevoeliger voor dan de andere.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:58

Dan komt het niet per c van het stro, dan heeft ie waarschijnlijk teveel op. En je hebt idd ook paarden die dr gevoelig of zelfs allergisch voor zijn. Maar over het algemeen kan het geen kwaad als je paard wat stro eet hoor

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:59

Ooh ze doen het toch ook als ze veel op stal staan?
Tenmisnte dat doet Stella :')

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:02

Als het ruwvoer op is zullen ze idd eerder geneigd zijn om stro te eten.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 19:03

Ze staan meestal buiten maar ze krijgt een beste pluk hooi maar verder ook geen biks bij ofzo.

Weet jij wat er tegen kribbebijten te doen is?

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:06

nee, dat kan verschillende oorzaken hebben. Probeer uit te vinden wat de oorzaak is en die weg te nemen. (Bij mij op stage, na het hele paard onderzocht te hebben en van alles geprobeerd te hebben) Kribox op de randen van de voer- en drinkbak (en als ze het nog ergens constant op kunnen doen ook) en dat helpt. Maar ook dat is niet bij elk paard effectief.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:07

Vieze troep op de plek smeren waar ze aanzitten, een band omdoen, kijken of ze zich niet verveeld? Tis een stalondeugd en lastig af te leren..

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:17

wij hadden op de manege ook een paard wat niet tegen stro kon, die mocht echt absoluut niet op stro, als die maar een klein beetje stro at had ze gelijk koliek, maar dat zal wel overgevoeligheid zijn?

volgens mij is het Pavo idd
heb ook wel eens gehoord dat er heel veel suiker in zou zitten, maar hoeveel dat dan is.. volgens mij is het altijd nog minder dan basis brok.?
was er net wat over aan het lezen. van brok geef je vaak een kilo of halve kilo, maar er gaan 6 van die blokken in 1 kilo, dus dan is het uiteindelijk toch veel minder volgens mij..
Faron doet het er in iedergeval prima op. die word echt heel snel dik en merk niet dat ze dikker word door die brok.. (in het begin kreeg ze dat niet)
maar die is ook zo veranderd sinds ik daar kom dat ik het niet met zekerheid kan zeggen :P

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:27

Een band om doen heeft geen zin bij kribbenbijten. Dat is een middel om het symptoom luchtzuigen te bestrijden. Het paard zal er echter niet door stoppen, maar geen lucht meer naar binnen kunnen zuigen. Overigens hoeft luchtzuigen niet per c een stalondeugd (en dus verveling) te betekenen. Paarden met een maagzweer willen ook wel luchtzuigen, door dat ze luchtzuigen word er dan meer speeksel geproduceerd waardoor het maagsap wat geneutraliseerd word waardoor ze minder last hebben van hun maagzweer.
Luchtzuigen en kribbenbijten lijkt op elkaar maar is niet geheel hetzelfde. Al kan van het een (kribbenbijten) wel het ander(luchtzuigen) komen.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:28

oh en idd lucy dat is een overgevoeligheid. Op stage hadden we er ook een die stond daarom ook op krullen :) Maar die at wel stro, vond ie heerlijk. Hij was dan ook niet heeel allergisch dat ie dr meteen ziek van werd, maar wel gevoelig