Hallo allemaal!
Omdat niemand meer iets post en dit topic anders helemaal dood bloed, zal ik even een uitgebreid verslag plaatsen.
Ten eerste was het bij ons deze week vee-arts week. Maandag kwam ie om te enten, donderdag op bloed af te nemen bij Precious Paloma. Vrijdag voor een Tinker met koorts en gisteren nog voor een veulen met een opengescheurde lip
Ik heb deze week een verzorgtinker. Mensen zijn op vakantie naar Turkije. Ik dacht vrijdag: "nou, zal hem eens even lekker poetsen". Nou, niet vooruit te branden. Ik moest haar echt de stal uit takelen. Zwalken op de benen. Superlenie heeft er ook nog even haar licht over laten schijnen en keek ook nogal vertwijfeld in het rond. Maar toen de thermometer uitsloeg tot 39,62 graden, hebben we de veearts maar gebeld. Twee enorme spuiten antibiotica erin en een antibioticakuur voor vijf dagen met van die orale injectoren. Afwachten dus maar. Beestjes temperatuur lijkt nu goed te blijven. Veearts wist ook niet precies wat het was, hij dacht aan de keel die erg dik was (ja, dat zie IK niet bij een Tinker) en/of aan de benen die onder het behang warm, papperig en ontstoken aanvoelden. Eigenlijk zou het behang er af moeten en die benen gewassen moeten worden met Biotex of Betadine shampoo, maar ja het is mijn paard niet. En de ene helft van mijn pensionstal genoten zeiden dat ik de benen moest scheren en de andere van niet. Ik heb maar besloten het niet te doen. Als het goed is komen ze woensdag(nacht) thuis, dus dan moeten zij het maar beslissen. Helaas heb ik ze niet te pakken kunnen krijgen, dus dat vind ik wel een beetje jammer...
Bobonant kwam gisteren het land uit met een gescheurde onderlip. Moest gehecht worden en wel operatief. Beestje moest dus met zijn mama de vrachtwagen op en naar Slootdorp gereden. Zielig hoor en zonde, want het was (is) een heel mooi veulen en nu moet je nog maar zien hoe het af komt.
Met Precious Paloma heb ik driftig geoefdend met de trailer. De eerste keer ging ze in 20 minuten er 3 keer op, de tweede keer in 10 minuten 4 keer en van de week heb ik s'morgens geoefend. Eigenlijk gingen ze toen net het land op en had ze niet zoveel zin, maar ze deed het toch. Zo langzamerhand moeten we gaan oefenen dat ik de stang achter haar dicht kan doen en haar vast kan zetten en de klep dicht. Dan wil ik haar dan zo een tijdje laten staan, zodat ze leert dat ze er gewoon zo af en toen een tijdje op moet staan/ moet staan wachten. En ik moet mijn E rijbewijs halen, want nu mag ik er niet mee rijden, tenzij ik een hele zware auto heb, dan mag het weer wel. Vreemd he, op zich ?
Nou, ik zit dit bericht te schrijven terwijl ik bij Llover zit. Llover ging de oppas oma's en opa's mee uit eten nemen om te bedanken, dus ik had op Bink gepast. Eerst ging ik met hem spelen. Hij is nogal van het slapen, dus gingen we in het grote bed televisie liggen kijken. Daarna gingen we naar beneden en nog wat spelen, maar hij sloofde zich best wel uit. Toen moest ie eten en daar had ie niet onverdeelde zin in, maar uiteindelijk ging alles toch netjes op. Toen zijn we samen in bad gegaan, dat was ook wel grappig en toen naar bed. Hij bleef eerst nog wel een tijdje babbelen, maar op een gegeven moment was het toch stil. Gelukkig maar. Vroegah, zo van mijn 16de tot mijn 20ste ofzo heb ik echt mega veel opgepast en wist ik het allemaal wel, maar na jaren sta je toch zo te kijken van: eh, een kind, hoe werkt dat ook al weer ? Nou ja, paardrijden en fietsen schijn je ook nooit te verleren (hoewel mijn fiets inmiddels echt (denk ik, want ik zie hem nooit) duimendik onder het stof zit), dus kinderen ook niet echt ?
Met dit warme weer heb ik de afgelopen week bijzonder weinig animo gehad om wat met Precious te doen. Beetje af spuiten, inspuiten met vliegenspray en haar stal doen en dan pufte ik het ook wel uit. Dinsdag heb ik nog een klein stukje les meegepikt, maar toen dreef ze ook al in no time, dus toen heb ik haar achter op de dijk drooggelopen. Nou en toen heb ik pas zaterdagavond weer eens gereden. Wij zijn nog in de opbouwfase (mogen van de veearts lichte tot matige arbeid doen, en in mijn perceptie hoort daar heel veel rust bij...), dus na 20 minuten hadden we het ook wel weer gezien. Ook weer rondje om. Precious kan ook nog immer buitenrij trainig gebruiken, merkte ik al weer, want als er ergens iets staat wat er niet hoort, dan staat zij alweer 180 graden omgekeert... Vanmorgen nog wat gelongeerd en dat was het dan wel weer. Maar moet zeggen: het humeur van Precious Paloma is aanhoudend zonnig, ze voelt zich echt toppie.
Maandagmorgen eens even bellen over de uitslag van de bloedtest...