Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Manege Bergemo praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:51

Wat gaan ze precies doen dan? En is dat niet een beetje zielig als je bedenkt dat hij eigenlijk al zo ziek is en steeds andere kwaaltjes krijgt? :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:17

Sterkte en beterschap voor Mirmir! :(:)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:06

Thanks! :)

@ Annie: Deze dierenarts zei dat zijn oogproblemen te danken waren aan de onstekingen in zijn bek. Als je de problemen aan zijn bek en ogen weg haalt, is het enige dat je nog over houd dat hij beginnende bronchitis had in maart en blaasontsteking 3 weken terug. Dan valt het voor zo'n oudje best mee, zeker ook dat het meeste te danken is aan de ontstekingen in zijn bek. Deze dierenarts zei ook dat het geen zin had om met zalfjes en druppeltjes aan de gang te gaan voor zijn ogen, dan kon ik aan de gang blijven. Het zou een blijvend probleem zijn omdat de ontstekingen in zijn bek de traanbuizen afsluiten. Daarnaast heeft hij er sinds 3 weken weldegelijk last van. Dat zei de dierenarts ook. Van het weekend is er een kies uitgevallen. Ook eet hij nu veel slechter en dan is de keuze eigelijk wel snel gemaakt. Het zou dus eigelijk zielig zijn als we het niet zouden doen. Dan laten we hem onnodig laten lijden. Als de operatie goed gaat, moest het weer een happy kat worden volgens de dierenarts. Het was volgens hem ook al iets dat waarschijnlijk aanwezig was voordat we hem uit het asiel hadden gehaald. Dit zit er echt al heel lang. Dit kon hij zien aan de manier waarop zijn kiezen en tanden waren afgesleten. Hij eet al lange tijd aan 1 kant.

Wat gaan ze doen? Eerst gaan ze bloedonderzoek doen om te kijken of zijn organen goed functioneren. In oktober waren er verhoogde leverwaardes te zien. Deze dierenarts zei dat dat waarschijnlijk door de ontstekingen in zijn bek kwam en daardoor gaan ze na de operatie nog een kort bloedonderzoek doen. Ligt het aan zijn bek, dan zijn die waardes namelijk meteen al lager. Daarna word hij onder aangepaste senior narcose gebracht en worden er foto's van zijn bek gemaakt. Als er op de foto's iets afwijkend aan een tand/kies word gezien, word deze weggehaald. Omdat hij zo oud is, gaat hij rigoreus te werk. Liever teveel weg, dan te weinig. Er is nu berekend dat er 3 kiezen en een hoektand weggehaald gaat worden. Maar mocht het allemaal komen door een klein stukje wortel dat nog is blijven zitten van de uitgevallen kies, dan halen ze alleen dat weg. Dan is het hechten, antibiotica en bijbrengen. Om zeven uur mogen we hem weer ophalen als alles goed gaat.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:43

Dus het gevaar voor enge ziekte is bij deze definitief ontkrachtigd? Dat is alvast super!
Klinkt alsof Mirmir in goede handen is, daar. Ben benieuwd wat het de tandenfee gaat kosten :P Wel getrokken tanden / kiezen onder zn matje leggen he ;) :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:40

De mannelijke tandenfee gaat geschat.... tadaaa! 418 euro kosten. ;) Op basis van 3 kiezen en 1 hoektand trekken. Dus spaar maar vast wat voor het geval Sky bedenkt zoiets te gaan doen. :P

Leukemie en Aids heeft ie niet, dus geen enge ziektes nee. Het kon wel zijn dat het in zijn bek een tumor was, maar die kans achtte deze dierenarts zeer klein. Dan had hij opgezette klieren moeten hebben en een misvormd koppetje en dat heeft ie niet.

Wat krijg je dan als je tanden onder het matje legt? (moet je niet stiekem kijken anders krijg je dingen a la Darkness Falls)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:09

A la wat?

Ik had wel zo'n prijs als 400 euro gedacht eigenlijk. Toen Vies droes had was ik nog meer kwijt trouwens :P en dat alleen voor tig bezoekjes, temperaturen, in de gaten houden vanaf de praktijk, een antibiotica kuur en 2x een spuit.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:08

:wow: Sky moet maar een stevig touwtje en een deur nemen :P
Ik bedoelde eigenlijk die tandenfee die een kwartje voor iedere tand onder je kussen legt ;)
Darkness falls...kan ik dat op youtube op zoeken en vannacht normaal slapen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:09

Ik kon het wel, deze trailer is geschikt voor alle leeftijden :P

Lijkt me gave film, kende hem niet.

Vies en ik zijn weer stoer geweest bij Rob in Hernen *\o/* Ik was alleen iets minder stoer toen Rob met een gigantische haag kwam en die heb ik niet gedaan, maar we zijn wel over de hoge picknick geweest met een grote boog erboven, de banden, we hebben veel lijntjes gereden, tonnen gesprongen en veel aan de galop gewerkt.
Volgende week mogen we weer! :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:21

Dat is inderdaad Darkness Falls. Op zich wel een standaard horrorfilm, maar wel leuk om te kijken. ;) De Toothfairy is niet zo lief daarbij. :)) :P Voor Judith; kijk em maar s'ochtends een keertje met daarna een comedie ofzo. :P

Vies is ook een paard he. Die zijn automatisch duurder. Als een cavia dit had gehad, had ik niet meer dan 150 euro hoeven te betalen. Hoe groter hoe duurder (en hoe dichter bij de randstad, hoe duurder). Overigens had ik het consult van 37,50 er niet bij gerekend. Dit gaat alleen om de operatie (voor, tijdens, na). Maar dan ben ik wel benieuwd. Hoeveel ben je kwijt bij een paard met droes bij jullie?

Edit: het stukje wat je eronder had geschreven over het hoofd gezien. :o Foto's? Hoe vaak heb je nu zo'n les gedaan?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:47

Geen foto's, we waren alleen.

Ik denk dat dit de vierde les was? Ik weet het niet precies eigenlijk.

Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoeveel ik voor Vies kwijt was, want ik heb uiteindelijk niet alles betaald O:) M zag door de rekeningen het geld niet meer en wist niet wat van wie was. Zij kon met de kosten die ze die maand heeft gemaakt (droescontroles elke dag, iemand op de praktijk die klaar zat, 5x antibiotica bij de nasleep, 3x spuit, tig bezoeken enz.. enz...) een nieuwe Vies kopen :P

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:28

Dat zal wel ja. Hoeveel paardjes waren er toen ziek?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:47

Was dat voor Vies alleen?
Toen Maicka een week ziek was en dagelijks 2 spuiten kreeg, kon er van dat geld ook een mooie nieuwe Maicka gekocht worden...gelukkig beviel het orginele exemplaar zo goed dat J die gok genomen heeft :)
@Emy; na het zien van de trailer ongeschikt voor mij...zelfs in de ochtend met een comedy er achter aan (ja, ik weet het; watje :o )

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:07

Oh als we het zo gaan doen. Toen Fable ziek was konden we 4 Fables kopen van de dierenartskosten. :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:23

Ik stem voor lagere dierenartskosten :j
Mijn zusje heeft voor haar 2 katten overigens een verzekering afgesloten; 12,50 per maand voor de twee samen, en dan hoeft ze maar 60 % van de dierenartskosten te betalen. Heeft ze ook 1 oudere kat en 1 broekie

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:12

Maar wat is oudere? Ik zag namelijk dat katten boven de 12 jaar niet meer te verzekeren zijn. Bovendien valt lang niet alles onder die verzekering. Je kunt beter een goede spaarrekening openen (Aegon :P) en daar maandelijks 12,50 op zetten. Dan hou je na een tijdje meer over dan dat die verzekering uitkeerd. ;)
Een konijn blijkt je ook te kunnen verzekeren. Maar daar moet je dus echt niet in trappen. Vaccinaties en castraties worden namelijk niet vergoed.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:59

Morgen is het zo ver voor Mimir...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:05

Sterkte voor Mirmir en de baasjes!
Zoë is geloof ik 9, volgens mn zusje vielen vaccinaties er wel onder...hm, dan toch maar een eigen rekening voor Sky openen

Hoe weet je trouwens of je een goed paardje hebt? Zet dr 8 maanden stil, en span dan weer in :P Maicka liep weg alsof ze er de dag ervoor voor het laatst voor de koets had gestaan :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:10

Das niet een bewijs van een goed paard, maar van een braaf paard :j Fijn dat dat zomaar met haar kan.

Rijd je die friese merrie eigenlijk nog?

Vies en ik gaan ons storten op de springsport. Ik wil volgend jaar het eventingseizoen mee kunnen rijden (wedstrijden dus) en daarvoor heb ik een winstpunt in het B springen nodig := Daar heb ik nog wel heeeeel wat training en lef voor nodig hoor! Maar we gaan er gewoon voor :):) van de week overleggen met de instructeur die ik op het oog heb en kijken hoe we het aan gaan pakken.

En natuurlijk: Succes Mimir!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:20

Stoer, Anne!

Met Mirthe ben ik afgelopen winter gestopt; had hooguit 1 x per week tijd voor haar en regelmatig ging het niet vanwege geen tijd van de eigenaar of slecht weer. Vond ik geen ideale situatie voor een onbevestigd paardje. Nu doe ik iets graag goed, of doe het niet en zeker met dieren, dus is het niet geworden. Was sowiezo de bedoeling dat ik haar 'slechts' 3 weken zou rijden zodat ze als lespaardje mee kon naar Deurne. Alleen ging Deurne niet door ;)
Inmiddels heeft Mirthe ook weer een nieuwe ruiter, alleen is het iemand met net zoveel tijd als ik had :P

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:00

Hahaha, das handig. ;) Mirthe is wel leuk, maar ik vind alle friezen leuk. :))

Spannend Annie! En ik dacht al dat je wat serieuzer eventing wilde gaan doen. Je bent zo enthausiast met de lessen! Hoe hoog is de B?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:20

De B mág 1.10m zijn, maar meestal bewaren ze die hoogte voor de barrage. Het is in elk geval rond de 1 meter en dan 10 hindernissen.
Nog geen waterbakken, triples, drie hindernissen achter elkaar en dat soort gekke dingen, maar wel een dubbelsprong (verplicht 1) veel oxers die ook echt breed staan en moeilijke lijntjes. En daarbij komt dat ik een meter heel erg hoog vind O:) volgens mij heb ik dat ook nog nooit gedaan.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:22

Dat klinkt eigelijk al heel moeiljk en hoog voor zo'n niveau... Jakkes... Hoe krijg je daar eigelijk winstpunten bij? Foutloze rit ofzo?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:38

Uh... geen idee :P Haha
Ik denk inderdaad dat je foutloos moet zijn, of misschien 1 balk mag hebben?
Ik weet dat je in de cross bij het springen 12 strafpunten mag hebben en dan nog steeds de cross mag starten. Het springparcours bij de cross is trouwens 10cm lager, rond de 90cm, dus dat is iets makkelijker.

Ik moet me nog een beetje verdiepen in het hoe en wat precies en wat voor regels ed.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:46

Heb het antwoord gevonden op de wiki http://www.bokt.nl/wiki/Promotie_en_deg ... _(springen)#Promotie

Klassen B en L:
foutloos parcours en voldoende: 2 winstpunten
1 tot en met 4 strafpunten en voldoende: 1 winstpunt

Dus, je moet binnen de tijd zijn en mag er dan 1 balk afgooien, of net wat tijdsoverschrijding en foutloos verder. Dat voldoende doelt op de stijlpunten, die krijg je in de B ook.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:00

Niet echt duidelijk beeld, ik was namelijk alleen, maar toch leuk filmpje: