doen jullie ook aan f proeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: doen jullie ook aan f proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:35

Niet getoond in een F3 krijgt van mij meestal een 4 of bij heel grof ingrijpen van een ruiter een 3. Als een paard helemaal niet in galop gaat en de ruiter er weinig aan doet, zal ik er bij laten schrijven "zweepje?".

Als je paard verkeerd aanspringt en je herstelt, maar hij springt weer verkeerd aan, dan is het nog steeds mogelijk dat je niet de juiste hulp geeft. Daarom is het zo belangrijk dat de jury van te voren een lijstje krijgt met welke paarden het echt niet kunnen en welke moeilijk zijn. Ik ken een paar pony's bij ons die echt afhankelijk zijn van een goede hulp, ideaal voor dit soort proefjes Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:49

Maar als je dus verkeerd aanspringt en je probeert te corrigeren maar dat lukt niet en dus maak je je volte in de verkeerde galop dan hoor je nog GEEN onvoldoende te krijgen voor het aanspringen? En hoe zit het dan met die volte? Als je die in de verkeerde galop wel netjes rond rijdt? Krijg je dan nog een onvoldoende vanwege die verkeerde galop?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:53

ik geef inderdaad een onvoldoende als de volte in de verkeerde gallop wordt gerden want dat is nl niet de gallop die gevraagd wordt maar mogelijk dat een ander jurylid daar anders over denkt hoor dat maakt het jureren wel een beetje leuk

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:55

een 1e vergissing wordt bestraft met -2 punten
een 2e vergissing met -4 punten dus dan zou je bij totaal al -6 punten onderaan je protocol hebben
een 3e vergissing met -8 punten dus dan zit je in totaal al op -14 punten en bij een 4e vergissing kun je stoppen en de baan verlaten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:57

Flurk schreef:
ik geef inderdaad een onvoldoende als de volte in de verkeerde gallop wordt gerden want dat is nl niet de gallop die gevraagd wordt maar mogelijk dat een ander jurylid daar anders over denkt hoor dat maakt het jureren wel een beetje leuk

Ik heb mijn volte die in galop moest in draf gereden en niet eens rond daar kreeg ik een 6 voor de volte. Ik sprong na de volte wel weer aan in gallop. Daarna reed ik wel in gallop alleen beetje als een ei de andere volte daar kreeg ik dan een 4 voor. Dit vond ik erg raar als het nou omgedraaid was ok maar dit Nagelbijten / Gniffelen

Agja wel fijn dat elke jury weer anders is want allemaal de zelfde cijfertjes en zelfde commentaar de hele tijd is ook niet leerzaam Lachen

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:18

is inderdaad vreemd maar mogelijk heeft de schrijver zich vergist in de vakjes dan heb anders ook geen verklaring maar dat had je mooi aan de jury kunnen vragen op die dag.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:08

Flurk schreef:
een 2e vergissing met -4 punten dus dan zou je bij totaal al -6 punten onderaan je protocol hebben
een 3e vergissing met -8 punten dus dan zit je in totaal al op -14 punten en bij een 4e vergissing kun je stoppen en de baan verlaten

Een ander meisje heeft wel 6x geprobeerd om te corrigeren vanaf het punt dat ze aan moest springen, toen in de volte, helemaal tot ze weer naas draf moest. Maar niemand en dus ook de jury niet heeft gezegd dat ze de bak moest verlaten...ik heb daar ook nog nooit van gehoord!

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:16

Shalimar schreef:
Flurk schreef:

Een ander meisje heeft wel 6x geprobeerd om te corrigeren vanaf het punt dat ze aan moest springen, toen in de volte, helemaal tot ze weer naas draf moest. Maar niemand en dus ook de jury niet heeft gezegd dat ze de bak moest verlaten...ik heb daar ook nog nooit van gehoord!

Volgens mij bedoelt ze met een vergissing dat je bijv. de verkeerde kant op rijd of een verkeerd figuur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:02

Oh...oops....ok...ja, dat klinkt idd wat aannemelijker....Nagelbijten / Gniffelen

Gestoord

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:03

Ik heb de draad weer opgepakt en 10 decemeber ga ik m'n F9 proef rijden en misschien een springproef. Ben benieuwd hoe Romeo zich gaat gedragen Lachen

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:24

leuk dat er zoveel al in dit topic zijn. f9 dat is al hoog. succes jow Haha!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:35

Bolhvj schreef:
leuk dat er zoveel al in dit topic zijn. f9 dat is al hoog. succes jow Haha!

Rij jij ook FNRS? Hoe ver ben jij dan?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:25

om even terug te komen op die strafpunten die slaan inderdaad op vergissingen dus bijv de verkeerde kant op rijden of iets niet uitvoeren of over witte hekjes springen als je normal rijdt dan merk je hier ook niets van dus is het logisch dat de meeste mensen het hier nog nooit gehoord hebben

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:33

Flurk schreef:
om even terug te komen op die strafpunten die slaan inderdaad op vergissingen dus bijv de verkeerde kant op rijden of iets niet uitvoeren of over witte hekjes springen als je normal rijdt dan merk je hier ook niets van dus is het logisch dat de meeste mensen het hier nog nooit gehoord hebben

Ja...ik las weer een keer niet goed...Tong uitsteken

Mag ik vragen wat jij graag in een F8 proef wil zien? Nageeflijkheid, stelling, nette en vloeiende overgangen, ronde voltes en nette wendingen? Of wil jij ook nog andere dingen zien?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:36

Flurk schreef:
is inderdaad vreemd maar mogelijk heeft de schrijver zich vergist in de vakjes dan heb anders ook geen verklaring maar dat had je mooi aan de jury kunnen vragen op die dag.

Die was dus al weg Nagelbijten / Gniffelen en de onderdelen kwamen ook niet direct naar elkaar. Agja heb hem wel gehaald en daar gaat het om Lachen

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:38

Shalimar schreef:
Flurk schreef:

Ja...ik las weer een keer niet goed...Tong uitsteken

Mag ik vragen wat jij graag in een F8 proef wil zien? Nageeflijkheid, stelling, nette en vloeiende overgangen, ronde voltes en nette wendingen? Of wil jij ook nog andere dingen zien?

op de letters rijden is bij mij ook zeer belangrijk natuurlijk snap ik wel dat een F2 ruiter daar problemen mee kan hebben maar F8 toch zeker niet

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:39

hammie schreef:
Flurk schreef:

Die was dus al weg Nagelbijten / Gniffelen en de onderdelen kwamen ook niet direct naar elkaar. Agja heb hem wel gehaald en daar gaat het om Lachen

fijn dat je het gehaald heb maar je houd nu een vraagteken en dat is jammer

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:40

Ik moet 26 november F3 b rijden,

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:43

alvast succes SnowyLover 12 je bent in ieder geval goed voorbereid als je hier regelmatig leest want dan pik je toch ervaringen mee

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:46

Flurk schreef:

Als ik weet dat een pony niet of nauwelijks in de linkergalop wil gaan, dan geef ik in de F3/F4/F5 geen onvoldoende als de volte in de verkeerde galop gereden wordt.
Ruiters die laten zien dat ze weten dat ze in de verkeerde galop zitten, door te corrigeren, krijgen een voldoende. Mocht zo'n paard na correctie weer in de verkeerde galop gaan, dan geef ik meestal een 5 en in de F3/F4 krijgen ze gewoon een voldoende. Deze ruiters rijden vaak nog niet zo lang en dan vind ik het eigenlijk al heel goed dat ze zelf geconstateerd hebben dat ze in de verkeerde galop zaten.
@Flurk: Ben wel benieuwd wat jij doet als je weet dat een pony/paard nogal moeilijk in de linker of rechter galop gaat en daardoor de ene galop 'verkeerd' uitvoerd?

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:19

Ja gelukkig wel..
En die wedstrijden zijn hartstikke leuk Haha!

wendy_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:51

Ik ben er ook mee begonnen aangezien ze het op de manege organiseren waar ik sinds deze maand sta met me fjordje.
Had 11 november de F6a gedaan en gehaald Tong uitsteken
Heb al zin in de volgende Haha!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:07

Mies7 schreef:
Flurk schreef:

Als ik weet dat een pony niet of nauwelijks in de linkergalop wil gaan, dan geef ik in de F3/F4/F5 geen onvoldoende als de volte in de verkeerde galop gereden wordt.
Ruiters die laten zien dat ze weten dat ze in de verkeerde galop zitten, door te corrigeren, krijgen een voldoende. Mocht zo'n paard na correctie weer in de verkeerde galop gaan, dan geef ik meestal een 5 en in de F3/F4 krijgen ze gewoon een voldoende. Deze ruiters rijden vaak nog niet zo lang en dan vind ik het eigenlijk al heel goed dat ze zelf geconstateerd hebben dat ze in de verkeerde galop zaten.
@Flurk: Ben wel benieuwd wat jij doet als je weet dat een pony/paard nogal moeilijk in de linker of rechter galop gaat en daardoor de ene galop 'verkeerd' uitvoerd?

wat ik al probeerde aan te geven ik probeer rekening te houden met deze situatie en in de proeven tot F6 geef ik dan vaak een 6 maar dan moet het wel op de letter worden uitgevoerd
eigenlijk is zoietrs best moeilijk om hier te omschrijven omdat het aanspringen afhangt van de voorbereiden en de plek en zo kom ik aan een cijffer en niet te vergeten de houding kijk als iemand helemaal naar voren duikt met het bovenlichaam tijdens het aanspringen dus nu kan ik me niet zo goed verwoorden hier

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:09

kortom een paard wat niet kan aanspringen in de juiste gallop en dit is van te voren bekend maar de rest klopt dan geef ik dus een 6 wel wil ik zien dat de ruiter dit probeerd te herstellen en niet na 1 rondje rijbaan maar voor de volgende letter anders wordt het cijfer dus toch lager

darcyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:33

ik rijd ook bij een "fnrs manege" en ik zit in de f4 Haha! ik rijd bij manege middenhof