Manege Wilten of HC de Haerst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Manege Wilten of HC de Haerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:03

@ Dymphke: als ik wordt ingedeeld op Vincent of Grant vind ik paardrijden inderdaad niet meer leuk.. Ik ben voor beide paarden ECHT bang en zoals Annelotte ook zegt; je krijgt niet meer vertrouwen door gedwongen op zo'n paard te gaan zitten. Daarbij durf ik op beide paarden best een rondje te stappen, ook zonder iemand ernaast, maar ik durf ze niet echt te gaan rijden, en daar betaal ik toch voor.

Ik denk zelf ook dat je om echt (zo goed als) over je angst heen te komen je individuele begeleiding moet hebben... en dat kan in een manegeles gewoon niet. Ik ben ontzettend blij met mijn huidige stageplek, krijg nu van een opleidingsgenootje (loopt daar ook stage) wekelijks zitles en probeer daarnaast op zoveel mogelijk verschillende paarden te stappen. Ik heb op de manege nu duidelijk aangegeven dat ik echt bang ben om op V of G te rijden en dat ik niet betaal om een uur lang rondjes te stappen.. sindsdien hebben ze me nog niet weer op 1 van beide paarden ingedeeld.. ben benieuwd hoelang het duurt voor ze het weer vergeten zijn :P Verder ben ik altijd een beetje zenuwachtig als ik op een paard stap wat ik niet ken, maar ik stap er wel op, en probeer er dan ook echt wat van te maken :) Ik vind paardrijden dus nog wel degelijk ontzettend leuk, mits er rekening wordt gehouden met het feit dat ik voor 2 paarden echt bang ben ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:04

Heel verhaal maar een goede uitleg! :)

Mijn ervaring met mijn lesklanten (kinderen) welke ik op Klein Oever had, is wanneer ze tevaak op een op "braaf" paard mochten, het juist moeilijk vonden om een keer op een ander paard te moeten rijden. Maar fijn dat dat bij jou juist het tegen over gestelde is! :) Dat is alleen maar goed!

Ik vind het niet dwingen, ik had jou als klant (maargoed, jij hyperventileerde zowat, dan had ik zeer waarschijnlijk ook anders gehandeld en jou toch op een ander gezet) voor de keus gezet: 1 rondje er op en wisselen of niet erop en ook niet rijden. Dat is niet dwingen, dat is iemand voor een keus zetten. En echt niet om te pesten maar om jou vertrouwen omhoog te krikken en jou als klant te laten inzien dat je het wel kan.
Echter, enkel en alleen als jij nog goed bij zinnen zou zijn en niet totaal in paniek was geraakt, want dat verandert de situatie natuurlijk.

edit: spellingsfoutje

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:10

Ik heb heel lang angst gehad om op Limerick te rijden, omdat ik met hem ben gevallen, en hij vervolgens op mij.. heb er toen meer dan een jaar niet opgezeten, en toen ik er toch op werd ingedeeld inderdaad een paar rondjes los op gestapt... en daarna met iemand gewisseld.. Het ging goed, maar ik zat wel met trillende benen op het paard, en wou niet teveel in 1 keer doen.. Een aantal weken later heb ik er "gewoon" weer een uur op gereden, en inmiddels stap ik er ook gewoon weer op :)

Zoals ik hierboven al zei is het probleem met G en V anders.. Ik durf er best op te stappen.. en ook wel een beetje dom mee rond te hobbelen om het zo maar even te zeggen, maar ik durf er niet echt aan te rijden omdat beide paarden al meerdere keren ontzettend vervelend hebben gedaan als ik er toch opstapte.. Ik schiet in "paniek" als ik het gevoel heb dat ik de controle kwijt ben. Maargoed.. ik ben hard aan het werk om aan mijn zelfvertrouwen te werken, en hoop dat ik binnen niet al te lange tijd in ieder geval weer op Vincent durf te stappen :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:17

Ik had eerst ook afgesproken dat ik aan dehand 2 rondjes met m zou stappen... Ik vond doodeng maar wou t ook wel proberen... Maar toen ik naar buiten liep kwam herman net hoekje om dus toen schrok hij ook nog... En toen had ik de controle over mezelf een beetje kwijt :o Misschien als dat niet was gebeurd dat ik er wel op was gestapt... We zullen het nooit weten :P

Ben iig blij dat Ingrid wel de tijd wil nemen je te helpen, en als het niet lukt dat dat ook neit erg is! Had bij Arnold soms het idee dat hij je dan maar meteen op een andere zette, zodat het allemaal neit zo veel tijd kostte... Denk dat ik hierdoor makkelijker zal zeggen als ik het eng vind... dat durfde ik eigenlijk niet bij Arnold :Y)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:19

Bedoel we weten allemaal dat je best met Grant kan knuffelen, maar durfde neit eens meer in zn buurt te komen, ze moest me letterlijk bij de hand pakken om m te gaan aaien... Dus ja was enigzins in paniek :') Schaamde me wel een beetje achteraf, volgens mij was ik net zo'n klein kind dat aan het janken was :')

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:28

SuperLiesje schreef:
@ Dymphke: als ik wordt ingedeeld op Vincent of Grant vind ik paardrijden inderdaad niet meer leuk.. Ik ben voor beide paarden ECHT bang en zoals Annelotte ook zegt; je krijgt niet meer vertrouwen door gedwongen op zo'n paard te gaan zitten. Daarbij durf ik op beide paarden best een rondje te stappen, ook zonder iemand ernaast, maar ik durf ze niet echt te gaan rijden, en daar betaal ik toch voor.

Als je mijn uitleg goed gelezen hebt, zie je staan dat ik enkel en alleen als instructeur zijnde graag zou willen zien dat ze 1 rondje met iemand er naast die het paard vasthoud een rondje rijd. Dat zou al genoeg zijn. Natuurlijk is dat nog niet genoeg. Maar het is wel een klein stapje, een beginnetje en ik niet verlang dat er een uur lang op wordt gereden door deze ruiter. Want idd, daar betaal je niet voor.
Goed lezen graag voordat er conclusies door de lucht vliegen. :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:34

SuperLiesje schreef:

Ik denk zelf ook dat je om echt (zo goed als) over je angst heen te komen je individuele begeleiding moet hebben... en dat kan in een manegeles gewoon niet. Ik ben ontzettend blij met mijn huidige stageplek, krijg nu van een opleidingsgenootje (loopt daar ook stage) wekelijks zitles en probeer daarnaast op zoveel mogelijk verschillende paarden te stappen. Ik heb op de manege nu duidelijk aangegeven dat ik echt bang ben om op V of G te rijden en dat ik niet betaal om een uur lang rondjes te stappen.. sindsdien hebben ze me nog niet weer op 1 van beide paarden ingedeeld.. ben benieuwd hoelang het duurt voor ze het weer vergeten zijn :P Verder ben ik altijd een beetje zenuwachtig als ik op een paard stap wat ik niet ken, maar ik stap er wel op, en probeer er dan ook echt wat van te maken :) Ik vind paardrijden dus nog wel degelijk ontzettend leuk, mits er rekening wordt gehouden met het feit dat ik voor 2 paarden echt bang ben ;)

Oke, dat is fijn. Echter hoef jij mijn mening niet persoonlijk op te vatten, het was meer richting Annelotte en daarnaast was het de manier waarop ik mijn lesklant benaderd had. En dat zou echt op de meest vriendelijke manier zijn gegaan, in alle rust. Echt niet dat ik iemand op een paard schreeuw als die daar moeite mee heeft.
Maargoed, nogmaals: mijn manier. Vind ook de manier waarop ingrind annelotte heeft geholpen erg oké. Niks op aan te merken. Annelotte zei zelf ook dat ze erg in paniek was en ik heb ook al neer gezet dat ik iemand in zo'n situatie zeer waarschijnlijk niet op het betreffende paard één rondje aan de hand laten stappen. Dan was er ook bij mij meteen gewisseld.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:36

Amethyst_ schreef:
Bedoel we weten allemaal dat je best met Grant kan knuffelen, maar durfde neit eens meer in zn buurt te komen, ze moest me letterlijk bij de hand pakken om m te gaan aaien... Dus ja was enigzins in paniek :') Schaamde me wel een beetje achteraf, volgens mij was ik net zo'n klein kind dat aan het janken was :')

Daar hoef je je niet voor te schamen hoor :). Schijnbaar raakte het zo'n gevoelige snaar dat je in paniek raakte. Is menselijk :) .

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:51

Ik denk dat als ik dit zo lees, dat je idd echt een paniekaanval had. Achteraf schaam je je daarvoor, maar had je het idee dat je op dat moment beter kon? Achteraf kan je heel makkelijk zeggen dat je er misschien toch op had moeten gaan. Met andere woorden: op dat moment doe je waarvan je denkt dat dat het beste is. Ik vind het wel goed dat je in ieder geval hebt geprobeerd om hem toch mee naar de bak te nemen, het feit dat hij op dat moment schrok is voor jou waarschijnlijk de druppel geweest, daar doe je zelf helaas niets aan. Het gaat erom dat jij je als leerling, want dat ben je op dat moment, op een ontspannen manier leert om te gaan met paarden. Als dat betekent dat daar een heel lange tijd voor nodig is, dan zij dat zo. Mensen die denken dat ze zoiets onder dwang moeten doen of dat ze het binnen een uurtje kunnen oplossen, hebben het naar mijn idee bij het verkeerde eind. Iedereen voelt het beste aan wat op dat moment de slimste oplossing is. Daarnaast, dwingen vind ik niet echt 'pedagogisch', echter, je kan altijd proberen om je grenzen te verleggen. Soms gaat dit moeizaam.
Ik kan me voorstellen dat That's en Vincent niet de meest geliefde paarden zijn. Ik kan echter bij wijze van spreke, lezen en schrijven met That's, maar ik heb misschien weer andere paarden waar ik liever voor bedankt. Zo heeft iedereen weer zijn eigen voorkeur...

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:53

Denk het wel ja... Nu kan ik zeggen dat het wel vertrouwd zou zijn geweest, iemand die hem vasthoudt terwijl ik er op zit... Maar toen kon me dat geen kloot schelen, ik durfde niet :Y)
En zoals nu ben ik op een voor mij onbekend paardje gestapt, en ik heb echt goddelijk gereden!
Heb trouwens Thats afgezadeld :) Heb daar speciaal om gevraagd eigenlijk, zodat ik toch met m bezig ben geweest... Vond best eng... Hij is gewoon zó groot :oo Maar, chianti van kamp is minstens zo groot en die vind k echt NIET eng... Maar is ook niet best als je daar bang van word das zo'n schat! :P

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:01

haha als die paarden toch eens wisten hoe groot ze waren!
That's is idd een grote goedzak. En dan heb je alleen nog maar afgezadeld. Kan je je voorstellen dat je hem moet opzadelen, da's nog een grotere klus. Dan moet dat zadel er ook gelijk in 1 slinger goed opliggen, anders lukt het gewoon niet:P

Anyway, je hebt nu gewoon in een iets kleiner stapje wat meer zekerheid gekregen, door niet op That's te stappen, maar toch op een ander onbekend paard(je). En dat is ook een begin:)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:03

Het was eerlijk gezegd een opluchting na die 'paniek' :Y)

Ik ga er vandoor! Moet mn haar nog stijlen, nog langs wkc om te pinnen, nog van alles en voor je t weet is t 10uur en word ik alweer opgehaald ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:08

OKe, have fun vanavond/vannacht. Ik zal aan jullie denken;)

Komen er morgen trouwens nog mensen naar de manege? Hebben we 's middags een introductiewedstrijd voor mensen die nog niet eerder een wedstrijd hebben gereden. Wel eens leuk om te doen dachten we zo;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:41

[quote="Jolien87"]Mensen die denken dat ze zoiets onder dwang moeten doen of dat ze het binnen een uurtje kunnen oplossen, hebben het naar mijn idee bij het verkeerde eind. Iedereen voelt het beste aan wat op dat moment de slimste oplossing is. Daarnaast, dwingen vind ik niet echt 'pedagogisch', echter, je kan altijd proberen om je grenzen te verleggen.quote]

Nu lijkt het net alsof ik, als instructrice zijnde, mensen onder dwang op het paard zou zetten in situaties wanneer ze niet op een paard durven en dat dat niet pedagogisch is.
Uit mijn eerdere reacties van mij kwam naar voren dat ik in panieksituaties anders zou handelen. Tevens kan je ook op een pedagogische wijze iemand op een paard helpen. En NEE, dat hoeft niet in een uurtje, maar om iemand al deels te helpen vind ik het een logische stap om diegene toch aan op het paard, met iemand die hem vast heeft, een rondje te stappen. Is dat onpedagogisch? Het gaat toch ook om de manier waarom je dat doet? Zowel didactisch als pedagogisch?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:40

Hm, volgens mij voel je je nu persoonlijk aangesproken, wat absoluut niet mijn bedoeling is geweest.
Ik heb het nu over mensen die zich het helemaal niet kan schelen of iemand bang is. Terwijl jij zelf aangeeft dat je het op een ontspannen manier probeert te doen. Als je goed leest, begrijp je misschien al dat dit niet een "aanval" op jou is.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:19

Ik denk dat het heel verschillend is per persoon. dat merk ik iig in mijn lessen in emmeloord..
Tegen de een kan ik een keer roepen van kom op gewoon doen.. en beetje druk erachter zetten.. dan doen ze het, merken dat het goed gaat en dan verbeterd het..
maar het andere kind als ik je daar druk op zet en zegt van kom op je kan het.. ook al doe je ht op nog zo;n ontspannen manier en praat je het kind de hemel in.. dan nog wordt het niet anders.. zo'n iemand moet je echt stapje voor stapje dingen laten doen en het allemaal vanuit die persoon laten komen wanneer hij/zij aangeeft eraan toe is op verder te gaan.. anders wordt het alleen erger..

Dus ik denk niet dat er 1 methode goed is.. dat is heel persoonsgebonden..

ik merk dat zelf ook.. ik moet soms ook horen dat ik iets wel goed doe.. want als ik les heb en mijn instructuer die rept alleen wat er allemaal mis gata.. dan krijg ik echt van ach t lukt toch niet laat allemaal maar... ( zoiets had ik vorig jaar bij van zuylen) terwijl hij nu ook positieve punten meldt en zegt wanneer ik de goede kant op ga.. dan ga ik me er voor inzetten en durf ik zelfs iets te ondernemen.

Gisteren was echt super gezellig :D
En niet eens een kater :P

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:24

Ik wel :Y)

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:37

Whaha :P
Ik niet.. had vanmorgen alleen last van me maag die was wat van slag.. maar verder nergens last van :P
heb heeeeeerlijk geslapen :D

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:42

ja idd dat had ik ook wel.... En heb echt te kort geslapen, sliep om 5uur pas, en moest er 11uur toch echt weer uit :P Dus geen kater maar wel brak :D

Blugh ik moet zo de sleutels van werk bij Jelmer brengen maar ik wil helemaal niet want t gaat net zo lekker met hem vergeten :P En ik moet op de fiets en het ziet er uit of het zo heel hard gaat regenen :P

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:48

Lady's heb zo lekker gereden!! Heb veel geoefend op het galoperen en het reageren op mijn been dat ik vandaag erg bezig ben geweest met aangaloperen vanuit stap en halthouden.. :D en dat had ze zo leuk door dat ze het op een gegeven moment uit zichzelf wou gaan doen... hihi.. ze was na een half uur helemaal doodmoe!! Maar ik was voldaan!!

@ Anne.. hoe is het gegaan met die sleutels??

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:51

Nog heel even @ Dymphke:

Ik voel me niet persoonlijk aangesproken hoor :) Ik wou alleen maar zeggen dat toch op het paard klimmen en 1 rondje aan de hand stappen niet voor iedereen de oplossing is ;) Bij mij was dat met Limerick wel een goede start, maar bij Grant zou dat helemaal niks uitmaken... ik durf er namelijk best op te stappen, maar er gewoon niet echt aan te gaan rijden en ik betaal natuurlijk wel om een uur lekker te kunnen paardrijden en dingen te leren :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:54

Cil; ik vind t zo leuk om te horen hoe goed het me Vroni gaat! Echt super! :) Toen ik in Hasselt was en je zo wegstapte dacht ik ook; verrek, is dat vroni wel? :P Zo mooi! :)

Sleutels brengen ging wel goed hoor :P Maar dat ik dacht dat ik niks meer voor m voelde is toch niet zo waar :Y) Maar was wel weer ff gezellig :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:03

Hey Lotje, dus Jelmer wordt niks meer?:( Of ga je toch misschien een sprankje hoop houden?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:02

Nee ik ga geen hoop houden :P Dan kan ik mezelf ook niet meer pijn doen ;) Bedoel als ik m zie heb ik nog steeds el zoiets van; oliebol, waarom nou niet :Y) Maarja, je hebt er toch echt 2 mensen voor nodig :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:04

Helaas wel.. het zou wel makkelijker zijn als het ook zou werken als 1 van de 2 maar verliefd was :P maarja.. zo is het nu eenmaal niet :)