Manege Wilten of HC de Haerst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Manege Wilten of HC de Haerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:02

Haha en op die van mij dan :P

Bianca wil meedoen op Vincent.. bij haar bokt ie eigenlijk bijna nooit meer :) (en ik ben erg blij dat zij hem leuk vind := )

En het gaat mij niet om de WP's ;) Ik vind "normale" wedstrijden rijden gewoon niet leuk :P Ik ben VOOR het invoeren van F-proeven op elke manege :P Voor bepaalde onderdelen moet je namelijk ook een theorietoets doen en dat is zeker voor nieuwe ruiters zo ontzettend belangrijk.. hoeveel mensen stappen er niet op een paard zonder enig benul te hebben van dat een paard bijvoorbeeld een kudde-dier is, en een vluchtdier en noem maar op :P Verder heb ik het gevoel dat de F (en V en C) proefjes veel meer voor de lol zijn en minder "serieus".. daarbij word er in de Fproeven vooral op de vaardigheden van de ruiter gelet, en minder op die van het paard :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:04

Ja das zeker zo ;)

Ja ik zal zo weer even op jouw linkje klikken :P Hoeveelste plek sta jij? ik 94 in cat.2 :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:05

ben jij trouwens zo'n goldmember? hoe duur is dat :P

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:06

Ook leuk: Als je tot en met F8 gehaald hebt kun je via de FNRS een manegestartkaart aanvragen en daarmee op een manegepaard/pony meedoen aan officiele wedstrijden ;) Vanaf F12 mag je L1 starten en je kunt maximaal tot het L2 komen.. Dit is in mijn ogen veel realistischer dan met manegepaarden M-wedstrijden rijden.. want er zullen er idd een paar zijn die het kunnen, maar niet veel :P

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:10

Ja idd...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:11

Even de F (etc) proeven spammen hier :P

Citaat:
Diplomarijden
Algemeen
Diplomarijden is speciaal door de FNRS ontwikkeld om ook ruiters zonder eigen paard/pony proeven te laten rijden. De proeven mogen dus op verschillende paarden/pony’s gereden worden. Bij het FNRS-diplomarijden wordt niet gekeken naar de combinatie van ruiter en paard, maar alleen naar de ruiter. Er wordt onder andere gekeken of de ruiter de hulpen op de juiste manier geeft.

Alleen de ruiter wordt beoordeeld
Er wordt een proefje gereden en daarbij wordt rekening gehouden met het karakter en de mogelijkheden van het paard of de pony waarmee gestart wordt. Rijdt een ruiter bijvoorbeeld op een nerveus dier, dan houdt de jury daar rekening mee in haar beoordeling. Komt de ruiter binnen op een hele lieve pony die heel moeilijk in de linkergalop wil aanspringen, dan zal de jury extra goed kijken of de ruiter bij het aanspringen de juiste hulpen geeft. Springt de pony dan toch verkeerd aan, dan moet de ruiter de pony terugnemen en het opnieuw proberen met extra duidelijke hulpen. Wanneer dat duidelijk genoeg getoond is, kan een ruiter toch voldoende punten krijgen voor dit onderdeel, ook al voert de pony de opdracht niet goed uit.

Theorie bij het diploma
Bij of vóór sommige proeven moet eerst een theorie-examen afgelegd worden. Zo"n examen bestaat uit 10 vragen waarbij je steeds kan kiezen uit 3 antwoorden. Meestal zijn het vragen waar je als ruiter in de praktijk al mee te maken hebt gehad en zijn ze niet zo moeilijk. Als je voldoende vragen goed hebt beantwoord (max. 3 fout) en de bijbehorende proef goed hebt gereden en in totaal voldoende punten hebt behaald (210 pt) slaag je voor je theorie-examen en mag je verder naar de volgende klasse. Let er wel op dat bij verschillende proeven de theorie-eisen wat anders zijn. Wanneer je de theorie, de proeven en allerlei andere informatie graag zelf wilt hebben, dan kan je het FNRS handboek "Leer Paardrijden met Plezier" kopen. Het is via je eigen FNRS-ruitersportcentrum te verkrijgen.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:32

Jah MAAR
De overstap van de F proeven naar officeel is heel groot.
Je wordt beoordeeld op hoe jij rijd.. en dan kom je naar de officiele en dan kijken ze weer heel erg naar hoe het paard loopt.. die overstap wordt eigenlijk nooit als fijn ervaren en gaat bij de meeste ruiters niet zo goed..

maar ik ben zeker ook voor de F proeven.. Maar is nu niet aan de orde.. dus kunnen we 100 x roepen..
Om dat allemala ff in te voeren ben je ook minimaal een half jaar verder.. is nogal een geregel hoor...
De prioriteiten iggen nu gewoon ergens anders...

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:33

ja ik vind t ook nog wel goed zo :) Ookal rij ik slechte punten, ik krijg wel weer te horen wat er niet of wel goed gaat, kan ik in de lessen wel weer verder rijden :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:34

Ik zeg ook niet dat je MOET overstappen naar officieel, maar de mogelijkheid is er wel :) kan me voorstellen dat bijvoorbeeld mensen die een paard huren daar wel baat bij zouden kunnen hebben :) Zou het zelf ook niet doen, maar dat is gewoon omdat het hele officiele wedstrijdgebeuren me niet zo aanstaat :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:05

Je kan zeker wel verder dan de F12, maar dit is bij velen nog niet bekend. Er zijn F-proeven op M en Z niveau maar die worden pas op een manege ingevoerd wanneer iemand de F12 door is gekomen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:32

Jolien, ik had het over de Officiele wedstrijden ;)
Wanneer je F12 gehaald hebt mag je L1 starten, en je kunt op een manegepaard maximaal tot het L2 meedoen aan officiele wedstrijden.

De F-proeven gaan tot en met F20, en F20 staat gelijk aan een M proef ;) (zie de site van de FNRS)

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:25

Klopt..
En als je F3 hebt gehaald dan mag je meedoen met de vaardigheidsproeven..
Die zijn echt super leuk voor de ruiters!!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:33

Hihi die lijken mij ook ontzettend leuk :P Kan niet wachten tot wij ze ook kunnen doen O:)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:41

Het lijkt mij ook heel erg leuk, maar zolang het niet kan; helaas :D Rijden op kampa ltijd de Fproeven met wedstrijddagje... Afgelopen jaar deden we voor de L F11, omdat er maar 2 waren :') F11 is best leuk om te rijden :)

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:11

als je keer een f proef wil rijden kan je die wel in emmeloord doen of op een andere manege.. hoeft niet persee op je eigen toch.. paspoort is voeral geldig..
Ik heb ook zo'n ding.. doe er niets mee behalve ieder jaar weer de nieuwe jaarzegel derin plakken.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:31

ja idd ligt in de keukenla..
En worden alleen zegeltjes ingeplakt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:39

Ik heb er ook nog eentje van ritsaert maar die is volgens mij niet meer geldig. de F proeven zijn idd leuk. Als ik het goed heb moet je bij de F1 of de F2 zelfs aan het eind van proef van je paard afstappen, de beugels opsteken en met je paard aan de hand de ring verlaten. Op dat onderdeel krijg je dan ook een onderdeel. Was wel lachen want een meisje dat zelf al op een hoog niveau reed begon met een jong paard om hem eens te laten 'snuffelen' in de F1 en zij moest dat dus ook doen. Zag er best lollig uit, een heel strakke proef, en vervolgens zo afsluiten:P

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:41

jah moet in de F2 gloof ik.. moeten ze immers ook kunnen..
Maar goed om helemaal om te schakelen is nog best veel werk..
en als je gewoon blijft betalen en e jaarzegels blijft plakken dan blijft die geldig

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:04

Heey Lin had jij je zadel niet nodig?? Had verwacht dat je die wel mee zou nemen.. :D

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:52

ik heb de zegels liggen maar ben mn paspoort beetje kwijt O:)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:32

Hm.. dat is niet zo handig :P Volgens mij ligt mijn paspoort ergens in een la thuis :P

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:17

Ik was me zadel vergeten... en me chaps en em cap en me sporen en me handschoenen.. en me zomerdeken..
heeeel handig :P

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:32

HiHi zekers heeeeeel handig... maar wel lekker voor mij :P

Hoelaat ben jij in hasselt? Kunt vanaf 17 uur niet meer in de bak en morgen ook niet.. ivm rommelmarkt

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:42

Haaaandig lin :P Heb jij trouwens de 26e zelf je zadel nodig? Of doe je dan niet mee met officiele :)

Ik heb zin in les vanavond! Eerste keer van Linda :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:43

nouja eig 2e keer, maar vorige keer was ze invaller, dus is wel anders... Ofzo :P