doen jullie ook aan f proeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chanter

Re: doen jullie ook aan f proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:15

Ik doe nu F10 met mijn paardje Lachen Maar ik ga ook met hem starten bij de KNHS dat vind ik toch wel leuker.
maar éést even zijn trailer-probleempje oplossen Knipoog
liefs,

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:40

Rijd nu f7 Knipoog

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:05

KimH schreef:
Ik heb gister ook weer een proefje gereden, de pony waar ik op zou gaan hoest heel erg dus dat werd niets. Dus ik op een ander paardje. Een schat van een beestje alleen nog erg groen. Omdat ze in 1 keer alleen in de bak was ( normaal in de les met anderen erbij) vond ze het erg spannend. Ze dribbelde etc. Dat vind ik niet erg ik probeer het gewoon zo goed mogelijk te doen. Haar rechter galop is er niet, ze springt links aan, ik haar terug nemen overnieuw proberen... weer links. Daarna nog een poging gedaan weer niet. Nou ja ik kan gaan lopen vechten met haar maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ze was erg zenuwachtig maar ik heb toch met lol gereden. Ik dacht dat ik heel erg slechte punten zou krijgen, toch 207 gehaald, dus dat valt me alles mee Lachen .
Het jurylid was er niet meer of heb ik niet meer gezien, dus nu mijn vraag aan de juryleden hier: Als een paardje heel veel moeite heeft met de rechtergalop, en springt steeds verkeerd aan. Hoe zien jullie dat het liefst 'opgelost' in een proef? Steeds terug nemen en opnieuw proberen? Of na 3/4 pogingen gewoon verder gaan? Of iets heeeel anders? Ik hoor het graag

Groetjes Kim

ik vraag meestal aan de organisatie of dit soort 'probleem' paarden meelopen en hou daar wel rekening mee in mijn jureren
als een paard verkeerd aanspringt en je doet er niets aan krijg je standaard een 3 of een 4
als je een nieuwe poging doet dan laat je blijken dat je voelt of ziet dat je in de verkeerde gallop zit en als je dan zorgt dat je hulpen wel goed gegeven worden (hier let de jury op) dan komt het met het cijffer ook wel goed de FNRS is er juist op gericht om te kijken naar de amazone/ruiter en niet of het paard super loopt kom je echter in de hogere proeven dan moet het natuurlijk wel kloppen want dan gaat deze regel haast niet op er wordt dan meer richting KNHS idee gekeken dus naar de combinatie

Pablo_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:07

ga volgende maand voor de f14 tweede keer! bijna f15 Haha!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:09

Pablo_Lover schreef:

succes meid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:23

Flurk schreef:
ik geef de verzorging voor paarden bijna altijd hetzelfde cijffer omdat het hier om manege paarden gaat en de persoon die er het eerste op rijd er dan keurig uit ziet en misschien de persoon die het beest als 3e voorsteld uitgezakte manen zou hebben dus om dat eerlijk te houden geef ik iedereen dan bijv een 7 tenzij het beest ineens poepvlekken heeft of zo of slordig is opgezadeld.
De ruiters daarin tegen zien er vaak verschillend uit de een netjes in tenue en de ander niet hier maak ik dus wel degelijk verschil in mijn punt en mensen die met zwarte handschoenen rijden krijgen altijd een onvoldoende want dit is regelementair niet toegestaan

Ik mocht zelfs de bak niet in met zwarte handschoenen bij ons.
Maar ZONDER handschoenen weer wel, dat mag toch ook niet?..
Heb daardoor wel flinke blaren opgelopen maar goed.

Bij ons wordt ook hetzelfde gegeven.. En soms vind k dat niet terecht.
Als ik een ongewassen bonte zie (dus met vieze vlekken)
En ik daar kom met een netjes gevlochten pony met gewassen sokken, staart keurig uitgekamt en alles.. (Verzorgpony..)
En ik dan 't zelfde krijg.. Maar goed.. Clown

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:27

zwarte handschoenen mogen niet regelementair en zonder mag wel
het is witte of geen
de lengte van je zweep is ook zo'n leuke regel

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:21

Wat ik vreemd vond van de jury die wij vrijdagavond hadden was dat ze alle 'gewone' pony's een 8 gaven voor de verzorging en de Fjord en Haflingers een 7...dat vond ik best oneerlijk. Ik vind dat je dan hetzelfde cijfer moet geven tenzij er dus slordig is opgezadeld of het paard nog vies is.

Bij ons is het meestal het geval dat als je pony verkeerd aanspringt je het 1x moet proberen te herstellen en lukt dat niet dan gewoon doorrijden zodat je wel een nette volte kan rijden. Ookal krijg je dan misschien -2 ofzo. Onze instructrice had de jury van afgelopen vrijdag een lijstje gegeven met pony's die altijd verkeerd aanspringen, overspringen of overkruist zitten en daar zou ze dus op letten en rekening meehouden. Maar dat is dus niet gebeurd want mij vriendin zat op een pony die dus verkeerd aanspringt en bijna nooit te corrigeren is maar ze probeerde het toch. Het lukte dus niet en toch had ze een 3. De jury heeft dus niet naar dat lijstje gekeken en toen we dat zeiden tegen onze instructrice vond ze dat ook vreemd. Je geeft niet voor niets een lijstje lijkt me...anders had ze moeten zeggen dat ze daar niet naar zou kijken...

Pablo_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:45

Flurk schreef:
Pablo_Lover schreef:

succes meid

dankjewel Haha!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:01

Een FNRS-Jurylid moet minstens een 6 geven wanneer de ruiter wel de juiste hulpen geeft voor de gevraagde gallop als het paard verkeerd aanspringt...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:03

Jolien87 schreef:
Een FNRS-Jurylid moet minstens een 6 geven wanneer de ruiter wel de juiste hulpen geeft voor de gevraagde gallop als het paard verkeerd aanspringt...

Echt? Hoe weet je dat? Staat dat ergens zwart op wit?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:04

Een vriendin van mij op de manege heeft samen met een paar andere meiden de Jurycursus gedaan en mag dus officieel F-proeven jureren...
Zij heeft daar geleerd dat ze dat zo moet doen, of het zwart op wit staat weet ik zo niet...

Aprill_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:12

Een vriendin rijd op manege waarland f10 2de keer Knipoog op een haffie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:15

Jolien87 schreef:
Een vriendin van mij op de manege heeft samen met een paar andere meiden de Jurycursus gedaan en mag dus officieel F-proeven jureren...
Zij heeft daar geleerd dat ze dat zo moet doen, of het zwart op wit staat weet ik zo niet...

Ok, maar dan weet ik genoeg. Bedankt!! Ja

Edit:

Vraagje aan Flurk of een andere jury.

Ik moet F8A rijden binnenkort en nu staat bij nummer 19. Slangevolte met 3 bogen waarvan de 2e boog in stap.

Stomme vraag misschien maar waar begint die 2e boog en wanneer moet je weer aandraven? Clown

Edit:

Moet ik stappen tussen de rode lijntjes? Ja toch? (Let niet op mijn scheve tekenkunst...Clown )

Afbeelding

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:10

Shalimar schreef:
Jolien87 schreef:

Echt? Hoe weet je dat? Staat dat ergens zwart op wit?

Op voorwaarde dat de manege aan de jury heeft aangegeven dat het paard verkeerd aanspringt en bij voorkeur laat een ruiter even zien dat hij-zij doorheeft dat het paard in de verkeerde galop zit door even terug te nemen en opnieuw aan te springen. Als het dan nog verkeerd is, wordt er toch een voldoende gegeven.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:11

Shalimar schreef:
Jolien87 schreef:

Edit:

Ik moet F8A rijden binnenkort en nu staat bij nummer 19. Slangevolte met 3 bogen waarvan de 2e boog in stap.

Stomme vraag misschien maar waar begint die 2e boog en wanneer moet je weer aandraven? Clown

Edit:

Moet ik stappen tussen de rode lijntjes? Ja toch? (Let niet op mijn scheve tekenkunst...Clown )

Afbeelding

Helemaal goed! Je rijd je overgangen op de middellijn en op die manier de tweede boog in stap. Succes!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:50

Fijn, bedankt voor de uitleg!!!

Oh, en mijn manege had ook aan de jury met een lijstje laten weten welke pony's er verkeerd aanspringen...maar niemand daarvan heeft een voldoende gekregen terwijl het echt geprobeerd is te verbeteren...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:35

Ik weet niet of de manege dat doet, met de lijstjes ik denk het niet. Maakt niet uit. Volgende keer beter ja toch?
@Shalimar De F8A vind ik een leuke proef om te rijden ( ondanks het niet zo vloeiend ging afgelopen zondag haha Haha! )

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:34

Shalimar schreef:
Jolien87 schreef:

Edit:

Edit:

Afbeelding

Helemaal goed! Je rijd je overgangen op de middellijn en op die manier de tweede boog in stap. Succes!

hier ben ik het ook volkomen mee eens
leuk getekend trouwens

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:35

Jolien87 schreef:

staat zwart op wit in handboek wat iedere manege heeft maar het gaat er wel om dat er een poging wordt gedaan de verkeerde gallop te herstellen en niet pas tig rondjes verder

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:36

vind het wel leuk die vragen hebben jullie er nog meer?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:32

*gaat even heel hard denken*
Haha als ik ze heb dan zal ik ze zeker stellen!!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:37

In december heb ik misschien wel vragen. Dan ga ik weer F10 rijden.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:58

Wat zij je nou toen straks over de regel van de lengte van je zweep, daar zou ik wel 'ns wat meer over willen weten Haha!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:04

Ik kom toch nog even terug op het verkeerd aanspringen in galop Clown
Ik heb tot nu toe nog altijd 2x een onvoldoende gehad bij het verkeerd aanspringen, herstellen, lukte niet, ben dus doorgereden, weer een onvoldoende....
Ik ging daardoor erg twijfelen of ik nog vaker een poging tot herstellen moest doen, maar er werd idd verteld dat na 1x poging tot hertsel, mits natuurlijk de goede hulp gegeven wordt, er dan toch een 6 gegeven moest worden. Jammer dat dit (bij ons) vaak niet gebeurd.

En ik ben nog benieuwd wat de juryleden van de gegeven 2 (zie quote) vinden?

sparretje schreef:
Vandaag startte er ook een dame voor het eerst F3, eerste keer galop dus. Haar paard weigerde in de eerste galopsessie aan te galloperen en draafde alleen maar keihard door de baan. Daar kreeg ze een 2 voor met de opmerking niet getoond Verward Dan denk ik, zet er wat meer bij zodat je weet waar je aan moet werken. Je snapt zelf ook wel dat de galop niet getoond is. En een 2 vind ik wel heeeel erg laag gejureerd voor een F3.......