Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:12

Dat dan wel weer :D

Emytje

Re: Manege Bergemo praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:50

Hier ligt ook mega veel sneeuw. Men blijkt ook botsautootje te hebben gespeelt op de oprit van de snelweg hiero. :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:35

Vind ik niet zo heel raar, zeker niet als er nog niet gestrooid was
*ziet denkbeeldige autootjes naar beneden glijden*

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:51

Ik heb vandaag kerstviering in Mook en moest eigenlijk nog werken vanmorgen in Nijmegen. Heb die uren mooi vrij genomen. Ga geen extra km's rijden en risico nemen. En nu maar hopen dat ik heel in Mook aan kom.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:50

Het trappetje in de caviakooi is af! Anubis is al tig keer naar boven geklommen, dus ik geloof dat het wel geslaagd is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:07

*-:) ? (Filmpje mag ook :D )

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:45

Wat judith zegt :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:15

Anubis is gisteravond heel plotseling overleden...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:34

:(:)

Juut schreef:
Gister voor ronde 2 gegaan, met westernpoown.

Het was dat Happy weer zo ongelovelijk lief was, anders zou ik gedacht hebben dat ie stiekem om geruild is voor een andere quarter. Begon er al mee dat ie in paniek raakte omdat ik de hoefjes wilde uitkrabben. Was vorige keer geen probleem, nou vloog ie in stress zn stal door :?

Er op, en werkelijk, het was een ander paard. De vorige keer zat er toch echt een achteruit op, nu bleef hij als standbeeld staan. Vervolgens deed de vooruit het ook niet meer. Het voelde zoals Mirthe voelde toen ze blokeerde op het begin, ook Claudia gaf aan dat hij me niet snapte. Dus even laten staan, braaf paard, en nog eens proberen. uiteindelijk lukte het door met een vinger naast het zadel aan te tikken.

Damn, wat moest ik concentreren deze les, zeg! Ieder 'teveel' van mijn kant begreep Happy niet, wat resulteerde in stress. Ik kwam er nu ook achter dat ik, engels afgerichte ruiter op een een westernpaard belachelijk veel been geef. Dus zitten, heel klein beetje aanleggen voor versnellen en verder been er af. Ontspannen zitten blijven, adem in, adem uit... Langzaam kwam er steeds meer rust in. Galop ging de eerste keer heel mooi rustig en ontspannen. Op de andere hand was er al wat moeite. Maar terug op de eerste hand wilde het weer niet meer, ging Happy alleen maar sneller in draf. Kusjegeluid (tip van western rijdende kennis); deed het hem niet, been engels aanleggen ook niet...Na test, denken, enz bleek het tovertrucje alleen buitenbeen geven en 'ja' zeggen. Onthouden, dus!

Spin ging langzamer, maar ik wilde niet doorvragen. Paardje gedroeg zich zo anders; rust vond ik iets belangrijker. In de laatste 5 minuten werd ik beloond; Happy bracht zelf zn hoofd omlaag, ontspande helemaal, en zowaar; er kwam een jog tevoorschijn :mrgreen: Braaf paard, ikke vooral rustig blijven zitten en niets doen. Behalve door de manen aaien dan +:)+

Happy was totaal niet nat, ik zelf was ook helemaal relaxed. Lichamelijk heb ik dit uurtje niets gedaan, geestelijk heb ik me zo moeten concentreren op wat ik deed en wat de uitwerking was, dat mn hoofd voor het eerst sinds maanden echt helemaal leeg was. Heb ik geweten; om 12,30 vanmiddag werd ik pas eens wakker :oops

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:00

Klinkt als een moeilijke les Judith en om eerlijk te zijn weet ik niet of Bergemo er wel goed aan doet om zo'n paard in de dressuurlessen mee te laten lopen.
De galophulp is in de westerntak van het rijden ook anders als ik het goed onthouden heb. Het is niet alleen je been, maar ook iets met je handen. Ik geloof (don't shoot me if i'm wrong!) je binnenhand omhoog, zonder dat er druk op komt te staan. En vooral achterover zitten en met je zit (knien open en als het ware de skipibal onder je naar voren toe duwen) het tempo aangeven.

Emy echt jammer, ik snap er niets van. Laat je Anubis wel nog onderzoeken?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:14

Achterover zitten doe je als je wilt stoppen, voor versnellen neig je voorwaarts ;) In het juiste tempo blijf je gewoon ontspannen rechtop zitten. Binnenhand omhoog voor aangaloperen weet ik zo niet.
Waarom denk je dat de manege er niet goed aan doet dan?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:30

Waar wij westenlessen gehad hebben (echt jaren terug hoor 2 jaar op ponykamp) moest je ook naar voren zitten als je achterwaarts wilde. Aangaloperen is naar achteren zitten en je bekken openen. Dat weet ik nog goed want ik zat toen altijd tever naar voren en mijn paard liep dus ook echt niet. Volgens mij heeft de instructeur toen ook alleen maar tegen mij moeten zeggen dat ik achterover moest zitten.

Ik snap niet goed wat een overgevoelig, westerngereden paard toe kan voegen aan de dressuurlessen. Ik kan me voorstellen dat het voor de ruiters leuk is om een keer te doen, maar ik zie zo'n paardje liever op een manege waar ze westernlessen geven.
Zit je er wel op met engels tuig?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:41

Inderdaad met engels tuig, bit is simpel trensje en teugels in een boogje. Zadel past goed, dat vind ik nog het belangrijkste.

Voor het paardje heb je helemaal gelijk, nog beter zou zijn als hij gewoon 1 ruiter heeft. Maar vanuit de manege gezien was dit een goede deal. Toevoeging vind ik dat je Happy op je zit rijdt, en heel goed over je hulpen moet nadenken. Voor de fanatieke dressuurruiters is het inderdaad alleen leuk voor een keertje, maar er lopen ook genoeg mensen rond die niet zo nodig zo snel mogelijk een F12 proefje hoeven te rijden.

wel apart dat het je zo geleerd is, met galoperen

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:53

Ik geloof dat het naast dat van die zit en je binnenhand ook je binnenbeen eraan leggen, met je buitenbeen deed je weer 'niets' .

@ Annie: We nemen hem maandag mee voor onderzoek bij de dierenarts ja. Ik heb net ook een mail naar het asiel gestuurd.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:02

Even simpel voorbeeld; volte. Binnenteugel van de hals, binnenbeen er af, buitenbeen aanleggen en buitenteugel tegen de hals ;)

Is wel netjes van je om het asiel te mailen, mocht het een virus/ bacterie zijn wat Anubis daar heeft opgelopen of al had.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:06

Zo hebben wij het tijdens dat ponykamp zeer zeker niet geleerd. Het was namelijk voor mijn idee heel anders dan normaal.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:18

Wacht, jij hebt het over aangaloperen, ikke over 'gewoon' rondsturen. Voor aangaloperen ben ik aan het navragen ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:00

Hm... ik denk dat ik toch echt andere hulpen in mijn hoofd heb. Bij jouw volte met die hulpen zie ik een paard dat écht goed aan de hulpen is namelijk in apuyement gaan. Je zutl toch ergens aan moeten geven dat hij in buiging moet, maar dat is dan weer erg technisch en moeilijk om via de pc te zeggen ook. Op zich snap ik wel dat je met je rechterbeen 'lucht' en zo ruimte geeft om het paard die kant op te laten gaan, ik zie hem dan alleen nog geen stelling of buiging aannemen.
Natuurlijk is ook western western niet, iedereen rijdt anders, elk paard is anders, elke methode is anders en hebben wij toen Jip&Janneke-westerns geleerd, dus ik weet het ook niet allemaal.

Conclusie: volgende keer even roepen wanneer je gaat rijden op dat paard en dan komen we allemaal kijken wat je precies bedoelt :P hebben we vast allemaal een 'ooooohhhh bedoel je zooooo!'-moment

En goedzo Emy :) laat je het weten als het asiel iets laat horen?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:23

Ik heb ook een tijdje western gereden met RB (en als ik weer zou gaan bakrijden, maar dat vind ik zoooooooooooo niks aan meer, dan zou ik ook gaan western rijden) en ik moest RB inderdaad met een "kusje" in galop zetten. Hij deed dat ook prachtig. Mijn paard haat dressuur laat hem maar western doen.
Alleen mijn bijrijdster rijd dus bij Bergemo en dus dressuur dus het wordt iets of wat verwarrend om op RB weer anders te gaan rijden als op les. Bovendien gaat hij mee op ponykamp aankomend jaar dus houden we het maar gewoon bij de basisdressuur (en lekker buitenrijden en springen wat hij wel leuk vind :D)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:35

Om bijna dezelfde reden ben ik Ascot ook aan het omscholen; hij doet wel wat ik vraag bij engels dressuur, maar ontspannen..nee, dat is ie dan toch niet zoals ik zou willen. Met hals lang ontspant hij wel.
Het schijnt wel te kunnen, je paardje engels én western beleren. Ik heb hier eens van iemand een topic gelezen die in beide wedstrijden reed.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:10

Inmiddels voel ik me lichtelijk ingesneeuwd...
Morgen maar een uurtje eerder richting werk :=

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:10

@ Annie: Is goed, al kunnen zij er ook nog vrij weinig aan doen... Moet overigens zeggen dat ik het geen fijn idee vind dat hij hiero in de vriezer ligt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:02

Dat kan ik me voorstellen. Lijkt me nou ook niet echt een prettig idee.
Judith ik weet hoe je je voelt. Gelukkig heb ik vakantie, maarja de paarden moeten toch gevoerd worden hè? Denk dat ik maar op de fiets ga straks (nu baal ik dat ze niet in de wei bij het bos staan dan had ik kunnen lopen)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:31

Ik kon vanochtend werkelijk nog maar nét de oprit af :=

Paardjes voeren gelukt zonder schuivers?
Emy Anubis weg kunnen brengen?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:51

Ja is gelukt. Heb bijna het hele stuk kunnen fietsen. We gingen eigenlijk sleetje rijden, maar ik heb geen slee en Carmen kreeg de hare niet mee op de fiets (zegt ze nadat ik met veel pijn en moeite al mijn tuig in een fietstas had gepropt O:) ) dus toen tuig weer terug en toch even het borsttuigje van Ulvy mee genomen (rest van haar tuig is ze beetje boel uitgegroeid O:) Ulvy heeft niks meer met mennen gedaan sinds ons ongelukje behalve dan lange lijnen werk. Ik heb er vandaag eens een los zweng achter gehangen in combi met de sneeuw die dan mee schuift zit er toch druk op. Ze deed het super! Ben na een rondje gestopt zo blij was ik dat ze zich gedroeg. Later nog een rondje gedaan waarbij in in de strengen ging hangen en daarmee ploeterde ze ook goed door. Toen vond ik het genoeg. Wilde het positief afsluiten. Ik heb haar de hemel ingeprezen tijdens het slepen. Ze bleef maar met die oortjes draaien :D

Ben ook nog met pooonies op de foto geweest

Afbeelding

Afbeelding

Oh en toen we met RB wegliepen ging Ulvy even blij door de wei :P

Afbeelding