Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Re: Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:20

Naja goed bloed zegt niet alles.. Paard is een individu.. Tuurlijk er zijn goeie doorvererfers maar je moet kijken naar ieder paard apart naar bouw/ gang/ sprong ect ect en daar op beoordelen en dan gaan kijken naar bloedlijnen in mijn ogen.. Tegenwoordig zijn mensen zo gefocused op de lijnen erachter

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:57

Zeker, en als de hengst maar bekend en beroemd is, dan kan die wel op je merrie.. Ookal verbeterd die er niets door. Toch zijn er genoeg fokkers die goed over hun keuze denken, gelukkig.
Maar het is wel leuk om te zien welke hengst achter het paard zit. Zo is Rikst een Oege, en hoor veel bekende verhalen van andere paarden met die vader Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:23

Ja ik blijf het ook intressant vinden hoor de bloedlijnen maar ik focus me er niet op en dat zie je toch veel gebeuren vandaag de dag..

En er zijn natuurlijk wel hengsten die hebben bewezen dat ze goed doorvererfen doordat ze al vele nakomelingen hebben gehad die dat bewezen hebben.. Maar toch elk paard is een individu in mijn ogen..

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:01

RianneH schreef:
Hoe nu verder?
De nieuwe manege is in gebruik. Nog niet af, maar zeker al te bewonderen. En natuurlijk manege-af. WB-stables is een feit. Het eerste jaar leasen is bijna afgelopen, en hoe denken de leasers erover? Hebben jullie veel geleerd? Je paard, is die verbeterd? Ga je door? Of toch maar dat eigen paard?

De nieuwe stal is echt het toppunt. Omdat ik druk met stage bezig ben, kreeg ik best wel een dipje. Had/heb het ongelovelijk druk, en ben helemaal op, heb geen energie meer over. Maar die nieuwe stal, daar kan ik mijn energie weer halen! Elke keer als ik er ben, heb ik er weer zin in! Ik vind het leasen ergens wel positief, omdat er door gereden word met de paarden en pony's, inplaats van ze hun rondje te laten lopen. Maar over de regels van het leasen,... tsja. Ik bedoel meer de afspraken eigenlijk. Wilfred had beloofd dat er veel wedstrijden zouden komen etc., en wat hebben we tot nu toe gehad? 1 wedstrijdje in.. maart, april? Wat was het? Daar ergens geloof ik. En toen was Kai ook nog helaas kreupel! Ik heb wel veel geleerd, en ook vooral van Kai. Ik vind ook dat Kai véél meer vooruit is gegaan, en niet alleen qua rijden, maar ook qua omgang en zijn bouw is beter geworden.
Ja, ik ga door met leasen.
Toch maar een eigen paard?
Misschien komt dat nog eens, maar dan wel Kai Knipoog

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:29

Godallemachtig! Wat een onwijs grote en mooie stal! Ziet er echt heel goed uit!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:08

Goedemiddag allemaal Cool
Ik zal zo even bijlezen Bloos

@ iedereen: de friezen zijn geschoren!
Ik wilde niet scheren, maar het werden zulke teddyberen dat ze na een lesje bij Angelique bijna niet meer droog te krijgen waren Bloos Dus dan maar het scheerapparaat er overheen Clown

Gys:
Afbeelding
Afbeelding

Eeke:
Afbeelding
Afbeelding

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:13

Normaal vind ik het afschuwlijk als friezen geschoren worden maar dit ziet er net jes uit zover te zien is Lachen

Je ziet ook vaak dat ze de sokken ect ect er afscheren..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:14

Oewh, blote friesjes! Haha! Haha, kan idd begrijpen dat je ze geschoren hebt, als je die van ons ziet Nagelbijten / Gniffelen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:28

Ik ben zo dapper geweest vandaag Haha! Onze bak was bevroren helaas, dus moesten we naar buiten. Omdat Libje wat last van haar rugspiertjes heeft wou ik er niet het niet goed passende zadel op doen, dus besloot zonder zadel te gaan, dan laat ik me ook niet overhalen om toch wat te veel te werken.
We gingen met z'n drieën, Rikst, Iemkje en Libje, dus toen dacht ik, ik kan natuurlijk ook wel proberen met de crossrope naar buiten te gaan.
Nou, super! We hebben heel rustig gedraafd, kon haar perfect sturen en ze liep ontzettend los door haar lichaam. Ben zo trots op haar Haha!
En op mezelfs, zomaar bit en zadelloos naar buiten Haha! (was trouwens de tweedde keer zonder bit en de eerste echte keer zonder zadel Knipoog )

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:38

Super dat het zo goed ging bit- en zadelloos!

Ik heb net een nieuw bitloos hoofdstel besteld, een Marylot Crosslink. Ik reed buiten alleen op een halster de laatste tijd maar Femcke ging er gisteren gerust mee aan de kletter, in galop over het asfalt dus ik wil toch graag weer wat meer te vertellen hebben. Ik heb ook een bitloos hoofdstel van Norton, het systeem bevalt goed maar de kwaliteit van het leer vind ik erg tegenvallen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:47

Met wat voor een systeem rij je?
De mijne crossrope is eigenlijk een touwhalster, maar dan iets verbeterd zodat het links en rechts makkelijker aan te geven is. En ik dus wat minder hard hoef te werken Knipoog
Heb hem toen besteld voor Melissa waar ik er ook nog mee rijd. Maar omdat Libje op buitenrit eigenlijk heel braaf is en ze zo apart doet met het bit, leek me dit voor haar ontspannender, en dat is gebleken Haha!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:01

Ik reed meestal met het halsterdeel van mijn halsterhoofdstel, eigenlijk te vergelijken met een gewoon stalhalster.
In de bak rij ik met dit hoofdstel: http://singlefooter.biedmeer.nl/website/index.php?Product=29739 Dit is het bitloze hoofdstel van Norton. Het heeft riempjes die achter de kaken kruisen zeg maar, als je druk geeft krijgt het paard hierdoor druk op zowel de neus als achter de oren. Fijn systeem, maar het leer is niet Endurance-proof vrees ik. Ik vond de neusriem ook vrij hard/scherp en heb er altijd een neusbontje om.
Ik heb nu het hoofdstel hieronder besteld, in het zwart met wijnrode onderleg onder de neusriem. Heb gekozen voor de beta versie van biothane (wel kunststof maar een beetje een leer-look) Handige is ook nog dat je deze ook als sidepull kan gebruiken maar er evt. ook weer een bit in zou kunnen hangen als het nodig mocht zijn.

http://www.goedhard.nl/N_frame.html?http://www.goedhard.nl/N_art_274.html

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:04

Dat is idd een mooie. Beide een beetje zelfde systeem. Hoewel die nieuwe ook als sidepull kan dus. Mijn CR is ook zo'n idee, maar ik blijf voornamelijk van de teugels af. Bij Libje is dat wel te doen, makje zelfs, Melissa maakt het me soms toch te moeilijk. Jammer genoeg flipt die wanneer ik er een bitje in doe..

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:16

Femcke is ook heel erg anders gaan lopen sinds ik bitloos ben gaan rijden, ze loopt er ook veel makkelijker nageeflijk mee. Ik wil eigenlijk ook gewoon niet meer met een bit werken bij haar, ik longeer nu ook met een kaptoom ipv een gewoon hoofdstel. Tijdens wedstrijden (en gisteren toevallig ook) wordt ze wel eens wat heftig dus dan heeft een crosslink net wat meer te vertellen dan een halster.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:12

Wie van jullie heeft ook last van bevroren buitenbakken? Die van ons is nog wel zo vlak dat je erin kan stappen, maar draven is al te gevaarlijk.
Jullie hier ook last van? Of was je bak droog voordat het ging vriezen? Beetje jammer, want nu moeten we iedere keer naar buiten..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:15

Ben nu ziek maar hoorde wel dat de bakken bij stal ok bevroren zijn.. Waren wel droog opzich maar elk miniscuul druppie wordt nu ijs zou vannacht weer - 5 worden ofzo..

Eigenlijk moet je hem vlak voor de vorst goed lostrekken dan valt het mee of hij is gewoon helemaal goed

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:59

Noou goed lostrekken heeft ook weinig zin denk ik..
Bij ons is de bak ook hard Boos! echt vervelend! nu moet ik met de trailer weg om te kunnen rijden.. grr
Ik heb vandaag zout gestrooid in de bak.. als dat zich wat mengt met het zand wordt het veel minder snel hard Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:16

Iemand nog geintereseerd in een 3,5 jarige Kennedy merrie, een 4,5 jarige Florette As ruin, een 8 jarige voorlopig keurmerrie en rontgen ggk. van Now or Never of iemand een Cartano hengstenveulen?? we houden opruiming :p

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:18

Ja maar als je goed los trekt van te voren valt het redelijk mee.. beetje zou is altijd goed...

Kan je niet in die bak bij Bosgra rijden julien??

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:20

nee man.. Boos! baal ik goed van.. ik mag hem helaas niet gebruiken.. GRRRRRRRRRR Haha! Flauw he.. Boos! die bak wordt niet eens gebruikt pff hehe

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:22

waarom mag je die niet gebruiken dan Verward
Zo mooi dichtbij.. kunnen jullie hem ook neit huren ofzo???

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:55

Hmm.. wat raar idd.. Zout strooien is niet zo'n slecht idee. Maar waar haal je genoeg goedkoop zout?
Mijn paardjes vinden de rust geloof ik niet zo heel erg Tong uitsteken

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:25

Bij ons is de bak ook keihard.. 4-kant in ijzers.. Glijerij!

Stappen moet kunnen Knipoog

We hebben altijd wel wat te klagen.. Als ie niet zeiknat is ie wel te hard haha.. het is nooit goed!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:34

Hier is de bak ook keihard. En ook de paddock. Vooral het laatste is een probleem.. de bodem was namelijk nat en daardoor niet vlak (al die paardenvoeten maken er een bende van Tong uitsteken ) en nu het bevroren is, is het veel te link om daar een paard in te zetten. Zelf zwik ik mijn enkel al snel om!

De bak is mooi vlak en daar zou je makkelijk zat op kunnen stappen. Maar ja.. we hebben geen verlichting op de bak en zijn 's avonds pas thuis.
De paarden die we trainen komen er natuurlijk wel uit. Zo'n training bestaat dan vooral uit het losmaken en opwarmen. Proefgericht rijden wil nu niet echt.. zeker niet met de Fries! Die is zo fris als een hoentje met dit weer Vork

Mijn eigen merrie heb ik zondag in de bak van de buren kunnen rijden. Ze was, ondanks de kou, super super braaf! *LOL* Ik wil haar graag de onderlinge in Oenkerk starten, net als Ditchie Lachen Alleen heeft die van mij geen Z gelopen in een verleden Knipoog

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:57

ik zou vandaag voor t eerst op me verzorgpaard stappen (eraan hangen hij is nog niet beleerd) maar heb ik ook maar niet gedaan omdat de bak veel te hard was.

@ Rianneh: ik heb foto's van mette (de fries) gemaakt, dus zet ze binnekort wel even hierop bokt, kan je ze even zien.