Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Re: Manege Bergemo praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:07

Oooohhh, vandaar! :P Hoe hoog zijn de sprongen?

Ze leggen geen eieren als er geen geschikte plaats is. Ze hebben daarvoor vochtig zand nodig wat warm ligt, maar ook onder iets en ik heb geen zand in het terrarium liggen. Reptielen zijn er goed in om eieren op te houden, ookal is dat ongezond voor ze.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:13

Dan zet je er toch gewoon een bak zand in?

Sprongen staan op gaatje 10, dat is op het hoogst 60cm, in het midden ongeveer 30/40. Laag dus, maar hoog genoeg voor zonder zadel ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:39

Op het werk had collega inderdaad ook gewoon een ondiep kommetje/ schoteltje met zand er in gezet, maar was blijkbaar toch niet zo gezond. Wateragaam is er in gestikt toen ze aan het graven ging. Schijnt dus toch niet zo simpel te zijn...of wateragamen kunnen niet tegen een beetje zand

Met halsring peerd over de sprongen krijgen; super Anne +:)+ Rijd je al langer zo?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:34

De wateragaam wilde liever een bakje water dan? Hm... moeilijk gedoe hoor.

Was de eerste keer met halsring, maar ging heel goed. Ik stap hem na het vrijspringen wel eens uit met het halster met 1 touw eraan en dat ging ook altijd makkelijk, dus waarom niet zo? :)
Vies vond het leuk en ik ook, to be continued dus!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:46

Ik denk dat de wateragame liever een vijver had. ;) Geen idee wat zij liever hebben. Wel weet ik dat die beesten gigantisch kunnen worden en erg veel ruimte nodig hebben. Ik vond ze bij de dierenwinkel namelijk zo leuk (ongeveer 10 cm), maar bij Blijdorp zaten dus de volwassen beesten. Nou mn bek viel open van verbazing, dat ze die dieren zoveel verkopen zeg. Ik vind dat die niet te houden zijn gewoon effe in je terrariumpje. Ze worden dus 90 cm en hebben veel klimmogelijkheden en zwemmogelijkheden nodig. Misschien dat zij de eieren in nat zand leggen wat niet fijn is van structuur? Ik heb een ovenschaal met speciaal spul om eieren in te leggen in het terrarium gezet.

Falkor is trouwens zowat officieel een vrouwtje. De DA kon in ieder geval niets vinden wat haar een hem zou maken. Maar geheel zeker is het van de buitenkant moeilijk te zeggen. Hij vond haar niet te dik, wel fors, maar niet te dik. Hij vond haar ook erg gezond ogen. Ze heeft een echo gehad en heeft geen tumor of vocht in de buikwand zitten. Van 1 iets in de buik kon hij niet met zekerheid zeggen of het een ei was of niet. Vandaar dus de ovenschaal in het terrarium. Ook krijgt ze nu 1x in de week kattenvoer en als ze het lust slakken. Dat blijkt goed voor ze te zijn voor de variatie.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:18

Geen drama's dus, ook erg fijn te horen! Ben benieuwd of Falkor dan inderdaad een ei gaat leggen...

Andere wateragaam had dus inderdaad een flinke lengte; zo'n 50 cm. Die was wel gaaf; kon je op je hoofd zetten zonder dat ie de benen nam :D De gestikte was 20 cm en hyper. Het terrarium van hun was inderdaad niet klein; maatje boekenkast. Daarom zijn alle agamen ook uiteindelijk verkocht; ze namen teveel ruimte in beslag
Kattenvoer voerden we inderdaad ook, naast fruit, klaver en krekels. 1x hebben ze ook banaan gehad, maar dat was niet zo'n succes; bekje van baardagaam met honger moest vervolgens open gewrikt worden omdat het helemaal vast geplakt zat, de rest had er gelukkig nog niet van gegeten...arme beestjes hebben wat te lijden gehad bij ons :o

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:28

Hahaha! Aahhh, arme agame. Ik kan me wel voorstellen dat alle agamen verkocht zijn ja. Maar ik vind ze wel ontzettend mooi.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:46

Ja, ze trokken bij ons ook nogal bekijks, van zowel personeel als cliënten. In dat opzicht was het jammer. Heeft Falkor het zand al ontdekt?

Verder even verwijzing naar link in mn onderschrift; Metta en Mirthe dakloos ;(
Voelde me wel lichtelijk 'Penny' bij de zin 'We hebben twee meisjes die de paarden rijden'... :+ ikke 30, ander 'meisje' 28 :P

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:52

Arme peerdjes... :(

Falkor heeft weer een 150W lamp in dr hokkie. :)) Ze heeft wel in het spul gezeten, maar geen ei tot nu toe.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:53

Ik heb dat stuk gelezen in de krant Judith. Kunnen ze er niet een trailer neerzetten waarin ze kunnen schuilen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:28

Onder ons gezegd en gezwegen; er is een idee van 'creatief met hooibalen verpakt in plastic' Of een trailer wel zou mogen; geen idee

Falkor heeft het dus weer lekker warm :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:39

Hooi/strobalen doen veel mensen hoor :j
Doen ze moeilijk, dan zet je ze een keer ergens anders neer. Is gewoon opslag, echt waar. Is maar toevallig dat de paardjes er net ook lekker kunnen schuilen O:)

Ik heb vanmiddag heel leuk mijn leskindertjes mee naar buiten genomen. Was echt lekker even uitwaaien! Jammer alleen voor de pony waar ik op zat dat het niet de bedoeling was om dat ook in een hoog tempo te doen. Hij werd wat enthousiast haha!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:46

Jij snapt em :P
Hm, zou het dan toch het weer zijn? Ascot was me ook al iets té vrolijk...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:49

Nou de drie pony's achter me aan waren mooi rustig gelukkig. Ik was eerst wat bang om ze mee te nemen en vond het helemaal spannend toen ik ook nog meteen bij het eerste pad jagers tegenkwam := Gelukkig schoten ze nog niet en waren de pony's met de kinders erop poeslief. Een van de meisjes kan haar benen niet stilhouden en had de teugels steeds veel te lang, pony sukkelde gewoon braaf achteraan mee. :)

Ik denk dat de paarden wel allemaal voelen dat het ineens kouder wordt. De wind is een stuk frisser en als die in de billen komt wil je als paard natuurlijk heel hard! Vies is de laatste dagen ook al fris.

Deze week gaat het trouwens vriezen, dus dan wordt het helemaal een vrolijke boel ben ik bang.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:56

*overwegt ernstig vriesvrij te nemen*
*check hoeveel maanden het is tot lente*

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:07

Ja erg he? Er stond op buienradar vanmiddag zelfs dat het woensdag op donderdag -7 zal worden :wow: Kan dat nu niet meer terugvinden gelukkig, dus het zal wel een fout geweest zijn.
Ik heb meteen een winterdip :')

Bij donderdag staat nu -6 http://buienradar.nl/tekst.aspx?tekst=verwachting
Hoop dat het fout is en het minstens 5 graden word buiten. brrr....

Zo ik duik mijn nog koude bedje in! Truste!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:50

Ik vind het fijn dat het gaat vriezen. Beter dan al die regen (mijn wei ligt echt ondersteboven) Judith je zou eens na moeten vragen van een trailer, maar een mens mag toch zelf weten waar hij zijn trailer op eigen terrein neer zet. Dat je dan toevallig niet weet hoe de klep dicht moet...tja O:)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:13

Het zou fijn zijn als het eerst even droog bleef. Als het straks echt gaat vriezen en overdag ook blijft vriezen, kunnen de paarden niet naar buiten. Het is nu een grote modderpoel, inclusief gaten e.d. van het lopen die dan hard worden. Dat is vragen om peesblessures.
Volgens mij is bij ons de wei nog nooit zó'n modderbad geweest als nu. Je kunt er bijna niet doorheen lopen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:21

Dat is dan wer het voordeel van bosgrond; zelfs de bak is droog. Op het werk wordt de bak nu wekelijks gesleept wat ook erg goed helpt.

deedee19 schreef:
Judith je zou eens na moeten vragen van een trailer, maar een mens mag toch zelf weten waar hij zijn trailer op eigen terrein neer zet. Dat je dan toevallig niet weet hoe de klep dicht moet...tja O:)

:+ Nu heeft Dries geen trailer, maar ik zal het hem doorgeven

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:43

Als we de bak nu gaan slepen/trekken buiten krijg je pas écht een dikke moddertroep. Het water staat er nu mooi bovenop en je kunt er op zich wel doorheen rijden, maar ik ga liever helemaal buiten of in de binnenbak. Lijkt me heerlijk als alles nog droog was zeg!
De wei krijgt voor de zomer weer een nieuwe lading zand eroverheen heb ik gehoord. Dan ligt het hoger dan de rest en als het goed is (hopelijk) is het dan ook droger.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:30

Zo, ik ben Kerstig (:)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:48

Vies ook, zie ik :+

Sky doet aan kill en overkill. :P Eerst mept ze speeltje met voorpoot plat, dan eens goed dr tanden er inzetten om vervolgens het ding plat te stampen met dr achterpoten :')

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:20

Mijn beide weides zijn zandgrond. Die in het bos (niet onze eigen wei en daar komen ze over een paar weken pas weer te lopen) droogt altijd heel snel. Onze eigen wei (waar ze nu dus lopen) droogt minder snel, maar ik zag gisteren al dat de plassen wel weg waren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:20

Ikke blij dat ik vandaag vrij ben! Alleen al in het korte stukje naar garage in een slip geraakt... Gelukkig niks gebotst of zo, durfde al niet harder als 20 klm per uur richting rotonde :o

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:33

Ik was om kwart over 2 al uit en pas om kwart over 5 thuis.
Er reden geen treinen, alles was stampvol en er viel niet te fietsen. Maar alles ziet er wel mooi uit nu!