Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:17

Annetje

Re: Manege Bergemo praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:40

Oeh een caviaflat!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:51

Inderdaad. Ik denk niet dat Wodan de bovenverdieping zal gebruik gezien zijn leeftijd. Maar ik denk dat Anubis, de jonge cavia, die wel leuk zal vinden. Hij klimt graag. Ik ga waarschijnlijk wel een leuning maken aan het laddertje. Ik hou niet zo van kamikaze cavia's.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:59

Met een etage er in bedoel je? Mooi!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:24

Indeed. De cavia's krijgen een semi bungalow. :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:36

Even knippen en plakken;
Juut schreef:
Gister vol goede zin richting manege gegaan :P
Kom ik daar, bleek ik niet ingedeeld te zijn in de les...ikke bijna huilen |(
Gelukkig kon ik toch meedoen, en ook op de quarter (tijdelijk) genoemd Happy.

Het is zo'n schatje, beestje had net een uur pauze gehad, maar was nog nat achter de oren. En toch meteen oortjes er op en komen kijken zogauw ik bij de staldeur blijf staan. Heel lief blijven kijken tijdens borstelen (ik hoop toch zo dat dat ook zo blijft! Veel manegepaarden hebben een gevoelige rug...) Af en toe eens met van die lieve grote ogen omkijken wat ik aan het doen ben...helemaal leuk :+: Zadel er op; niks aan de hand. Het vertrouwen dat singelen hier rustig gebeurd is dus al wel opgebouwt.

Eenmaal er op werd het steeds leuker! Beestje reageerde geweldig op teugeldruk en op zithulpen. Dat laatste gaf wat miscommunicatie; volgens mij zit ik niet helemaal recht, en een engels zadel is geen westernzadel... Later gaf ik aan getwijfeld te hebben mijn eigen westernzadel mee te nemen, volgende keer moest ik dat toch eens doen. Maar goed, stap ging helemaal leuk, ik moest er aan denken mn voeten netjes ontspannen te laten hangen; 2 x ging Happy al in draf omdat ik teveel druk gaf. Maar teugel gehele tijd mooi in een boogje kunnen laten, ook toen er stelling binnenwaarts gevraagd werd.

Draf werd wat lastiger; Happy werd nogal voorwaarts van het lichtrijden, maar bij doorzitten moest ik teveel klemmen omdat peerdje zo hard door draafde. Ik kon ook niet teveel aan de teugel zitten, want dat gaf stress. Bijkomend liepen twee jonge paarden mee die af en toe net ongeleide projectielen waren. Maar met veel wendingen rijden kwam er wat meer rust in.

Na halverwege aan nog langere teugel gestapt te hebben durfde ik wat meer uit te proberen. En zowaar; er kwam iets uit wat ik herkende als spin *\o/* Niet idioot hard, wel mooi rond, en ook nog eens mooi op beide teugels tegen de hals halthouden 8-) Daarna ook de stop geprobeerd. Een sliding kan paardje (nog) niet, maar er zaten een paar mooie stops bij.

Daarna werd het een beetje dolle boel; er moest vanuit stap aan gegallopeerd werden, en meteen terug in stap. Dit een paar keer achter elkaar, met gehele groep. Galop ging echt lomp, verzameling kreeg ik nauwelijks voor elkaar. Ook hoorde ik dat paardje echt had moeten wennen aan het mee lopen in een groep. Al met al was dit dus al netjes. Uiteindelijk heb ik er bij het einde van de les weer rust in gekregen, en was er zowaar een paar meter een ontspannen drafje voordat er uitgestapt moest worden :D

Conclusie; ik heb weer een lievelingspaardje op de manege :+ (en ik rijd nog wel wat vaker mee O:) )

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:47

Klinkt leuk voor je Judith!

Wij hebben ook een nieuwe pony op de manege en daar heb ik woensdag op gereden. Pony heeft met twee verschillende ruiters in het Z gerereden en is echt nog iets té makkelijk :D Als je ook maar wat scheef zit ga je in een travers en een appuyement rijd je er zo uit. Heel erg leuk straks voor de kinderen om te voelen hoe je écht moet wijken, schoudervoor rijdt enz...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:15

Inderdaad leerzaam, zulke paarden! Leer je nadenken over je hulpen, en precieser zijn van :D

@ Emy; (foon doet moeilijk), staat het daadwerkelijk vangen van muizen wel opgenomen in het contract van de wandelende muizenvallen?
Funcieomschrijving van Sky is dat ze eng moet mauwen en spinnen van de muur moet slaan, en deze ook meteen moet op eten. Ik moet nog even een functiegesprek aangaan met haar; spinnen worden wel van de muur gemept, maar daar blijft het dan bij... Mischien moet ik dreigen met salarisvermindering...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:45

Hmmm, misschien toch maar een nieuw contract tekenen ja... ;) Het stomme is ook. Ik zag de muis dus twee keer en de twee wandelende muizenvallen lagen gewoon te knorren... Wat heb ik daar nu aan? Maar goed. Ik denk dat het komt dat er mensen in de kruipruimte zijn geweest voor de glasvezelkabel aan te leggen. Toen de keuken net geplaatst was zagen we namelijk ook al een muis. De electricien moest toen ook in de kruipruimte zijn.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:22

Afbeelding

Allemaal fan van Sience selective konijnenbrokken. ;) De cavia's eten hun eigen variant, maar willen ook soms een konijnenbrokje. Hierbij dus ook meteen Fable en Anubis effe showen.

Afbeelding
Afbeelding

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:50

Beestjes zijn leuk :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:59

Afbeelding

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:11

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:26

Die voorpootjes :')
Sky is vandaag winterslaap aan het houden, onder dubbel gevouwen dekbed plus slaapzak... Je zou toch denken dat ze er lichtelijk gekookt onderuit komt, maar nee.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:37

Is zn favoriete pose.
Dat doen die van ons nog net niet. Sky weet wel het juiste plekje te vinden om te slapen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:54

Leuke foto's van de beestenbende Emy! Zijn de beestjes nog steeds lief tegen elkaar? Die witte is trouwens ook mooi en de knaaf lijkt al best volwassen terwijl ik dacht dat het een beeb was.
Wanneer komt de caviaflat?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:05

Geen idee. Ik heb em vrijdag betaald. Ik weet niet hoe lang ze met leveren zijn, dus het kan zijn dat de kooi er deze week al is en anders denk ik volgende week. Ik hoop snel, ik ben benieuwd wat ze ervan vinden.

Anubis weegt 780g en gaat denk ik een flinke jongen worden. Zijn kop is nog te groot voor de rest van zijn lichaam. Hij is iets groter dan de helft van Wodan. Hij krijgt nog wel vaak op zn kop van Wodan, maar vaak liggen ze ook lekker bij elkaar te slapen. Het gaat dus hartstikke goed. Anubis begint ook steeds meer cavia te worden. Er komt steeds meer geluid uit en alles moet bekeken worden. Vanmiddag heb ik ze alle vier laten rennen, zat hij na een tijdje in het konijnenhok! Het gras is altijd groener aan de overkant...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:52

Het hok is er! :)) Maar wat een verschrikking om in elkaar te zetten zeg... Eerst kreeg ik het al niet uit de dozen (ze hadden dozen in elkaar geschoven zodat het paste, in totaal dus 5 dozen, een provisorisch gebouwd ding dus), toen de dozen maar gesloopt. Alles naar boven getild. Maar dat tralie werk zeg. Alles zat in elkaar, terwijl dat niet hoorde. Ik heb alles met geweld met de achterkant van de hamer los moeten maken. Het zweet staat me zelfs op mn tenen. Nu nog het trappetje aanpassen, want 60 cm naar beneden vallen is wel hoog voor een caviaatje, maar dat word waarschijnlijk morgen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:30

Lekker dan, zo'n hok. Maar ja, als het staat heb je ook wat ;)
Cavia blijkt een jump van 60 cm best wel te kunnen hebben hoor...caaf op t werk jumpte het hok uit van een hoogte van 120 cm. Hoorde echt een plof en beestje bleef even helemaal beduusd liggen. Dacht dat ie er helemaal geweest was, maar is er vanaf gekomen met alleen een snee in zn onderlip. Lucky bird-knaag

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:50

Staat het nu wel al goed in elkaar? Wanneer gaan ze erin?
En we willen natuurlijk wel weer foto's als het helemaal bewoond is he!

Ik kan het ook niet laten om een filmpje te laten zijn van onze kunsten van gisteren. Wat heb ik toch een geweldig paard!

Ziet de oplettende kijker wat er zo geweldig aan is? of heeft het nog toelichting nodig?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:25

Ik zie het, ik zie het! Zn hoofd zit aan de voorkant en zn staart aan de achterkant! :P

Het zit goed in elkaar ja. Ze zitten er al in, maar ik heb het laddertje eruit gehaald. Ze kunnen nu dus niet naar de bovenverdieping.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:49

Niet te believen, alles komt in tig voud. De batterijen van de thermostaatding zijn leeg, fitting in het terrarium is stuk en Falkor de baardagame is de laatste paar weken 150g aangekomen. Ik heb een dierenarts gevonden in Almere gelukkig die wat verstand heeft van reptielen (in Utrecht blijven ze toch wel de experts, maar is vrij ver weg voor in de winter) en ik kan morgen terecht.

Wat betreft de fitting is echt zo'n domme actie. Het viel me al op dat ik mijn lampen zo vaak moest vervangen, de warmtelampen dan. In de zomer hangt er een 100W lamp en in de winter een 150W. Dat is echt nodig gezien het formaat terrarium. Met een lager W is het dus geen 35-45 graden in het terrarium. Maar wat blijkt nu. De fittingen die standaard bij het terrarium waren geleverd zijn maar geschikt voor lampen TOT 100W. 100W mag er dus niet eens in... Vandaar dus ook dat ie stuk is. Harstikke gevaarlijk ook, maar goed, ik ga er natuurlijk vanuit dat als ik zo'n groot terrarium koop er ook fatsoenlijke fittingen bij zitten. Helaas pindakaas is dat niet het geval geweest. Ik heb nu een nieuwe fitting gekocht, maar daarvoor moet er dus in de ventilatiestrook worden geboord en gezaagd en dat laat ik toch maar aan Jerry over. Maar het gevolg is dus wel dat Falkor nu met een 75W lamp zit (te koud dus) en geen UV lamp. Ik heb al flessen met warm water erin gelegd en een kruik, maar wat baal ik zeg...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:56

Kan ik me voorstellen, weten dat het eigenlijk te koud is...
Ik zou er ook nooit aan gedacht hebben de fittingen te controleren :o Maar Falkor hoort er dus toch niet zo breed uit te zien? wel fijn dat je zo snel langs kunt komen!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:00

Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat ze goed waren. Er is ook niet bij gezegd dat het ging om fittingen tot 100W. Was misschien wel handig geweest bij dit formaat terrarium. Maar goed, morgen komen de fittingen en hoeft Falkor geen kou meer te lijden. Het is nu dus slecht weer in haar huis. ;)

Falkor hoort inderdaad niet zo dik te zijn. Zoals ze voor de zomer was is wel normaal, maar zoals ze nu is absoluut niet. We hebben zelf twee dingen kunnen vinden. Of ze is gewoon te dik (beetje vreemd want ze krijgt al vanaf september minder dan normaal voor een baardagame te eten) en moet ze dus op dieet, of ze heeft eieren in de buikwand zitten. Ik hoop zelf dat ze gewoon te dik is.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:15

Die eieren zou ze dan te gewoon uitpoepen?

Vervelend van je fittingen, maar mooi, want dan gaan straks je lampen langer mee :)

En nee het filmpje was niet zo geweldig omdat mijn paard goed in elkaar zit :( maar omdat ik er met alleen de halsring opzit.