ik ben weer terug! heb woensdag een bosrit gemaakt op Winston, begeleid door Monique. Donderdagochtend een les mee gereden, ook op Winston, Femke gaf les. kennen jullie deze meiden en paard? want jullie rijden daar of hebben een paard staan of niet? ik vond de manege wel leuk, veel pony's en hele mooie omgeving! heel anders dan het bos en duinen hier
Juut
Geplaatst: 24-10-09 18:00
@ Emy; Ik heb vandaag je lijstje doorgegeven aan J @ Ruth; ja, bekende namen En ik vind juist de duinen bij jullie zo mooi
Winston heb ik volgens mij ook nog op gereden, zo'n grote bruine toch? Niet zo voorwaarts?
Ik vind 'onze' bossen ook veel mooier dan duinen Wij doen morgen trouwens mee met de peelrandrit! Ik ben heel erg benieuwd of mijn billen het houden, haha!
Juut
Geplaatst: 24-10-09 20:01
Veel plezier Anne! Winston kán heel voorwaarts zijn, en kan ook inderdaad van 'kom ik er vandaag niet, dan morgen wel' zijn... Met groepswedstrijd vorig jaar dacht ie dat ie 3jarige hengst was
ruth91
Geplaatst: 25-10-09 11:37
ja winston is die bruine, 16 jaar inmiddels geloof ik. in het bos had ie int begin moeite met doordraven, hij galoppeerd liever maar wel fijn om te rijden verder, ik ben friezen gewend dus was int begin wel even wennen maar tijdens de les ging t wel goed, zo vanuit stap in galop ik heb wel een foto van in de stal en tijdens het inrijden voor de bosrit.
aan het eind van de bosrit liet ie me ook een beetje schrikken, er kwam een vrachtwagen vanuit een uitrit en van voor en achter kwam er een auto aan, was ee beetje vaag, maar paarden achter me schrokken en daar schrok winston weer van en toen kwam ie 2x en beetje omhoog, wassie meteen weer wakker
Tja het blijft een paard, die kunnen helaas schrikken. Winston is degene die ik dacht dat hij was, alleen lijkt hij op de foto nog wat stijver dan ik in mijn hoofd had Op de tweede foto is ie wel knap.
Heb je trouwens de dekens onder je zadel niet verkeerdom en een béétje slordig gevouwen? Ze moeten toch altijd met de openkant naar achteren toe en zo netjes mogelijk op elkaar liggen?
Vies en ik hebben de peelrandrit uitgereden trouwens! Hij was in het begin heel erg stout Hij wilde hard en dat mocht niet van mij en toen was hij boos. Hij heeft menig hertesprongetje gemaakt, kneep de billen samen, wilde omhoog komen als ik zei dat hij niet harder mocht en alles moest natuurlijk besnurkt worden Erg vermoeiend! Gelukkig hield hij daarmee op toen we op bekend terein waren en toen gingen we als een speer. Toen we het bos weer uitgingen bleef hij braaf, maar denk maar niet dat hij voorop durfde hoor! Haha, held op sokken! Onze waardes waren erg netjes hartritme van 44 op de voorkeuring (terwijl hij toen al stout was), 48 op de P/A na 19km, 44 direct na de finish en 48 een half uur na de finish. Zijn vriendjes gingen weer richting de wagen toen hij net gekeurd werd, dus de hartslag ging weer wat omhoog, maar het blijft netjes. De fries die met ons mee was had wat meer moeite. Die had bij de P/A een hartslag van 70! Ik schrok daar wel van! Maar gelukkig daalde het snel en we hebben lang gepauzeerd en daarna nog even rustig aan gedaan. Bij de nakeuring was hij ook goed.
okee, ja de foto is genomen na nog geen 5 min rijden, zat er echt net op dus beetje stijf wassie nog wel hij was al opgezadeld dus komt t niet door mij als de deken verkeerd ligt (A) ik zag het ook verder niet want ben daar niet bekend mee, alle paarden hebben daar zon deken ipv een dekje.
ik weet ook niet veel van hartslagen maar er van uitgaande dat in de 40 normaal is, is 70 wel erg hoog ja!
Juut
Geplaatst: 26-10-09 19:52
Goed gedaan Anne! (en Vies!)
De dekens horen met open kant naar voor te liggen. de naden zijn namelijk wat harder, e met open kant naar achter schuurt dat op de rug. Met open kant naar voren hebben ze nergens last van. Dekens zijn verder nogal krom getrokken; mooi recht krijg je ze niet
Is wel een verschilletje; een fries of Winston
Heb zondag mn eigen cross gedaan; Mirthe had last van loslopende rood-wit afzetlint in het bos. En als adhd-fries zijnde zet je het dan natuurlijk op een lopen...heeft ze niet van dr moeder!
Dekens klinken logisch, maar mij lijkt dat juist door de scheve naden het nu gaat schuren onder de zweetbladen van het zadel? Ik blij met mijn gewone dekjes, daar hoef ik niet bij na te denken hoe ze horen te liggen
Jij hebt dus een spannende rit achter de rug met Mirthe! Pfoe! Goed afgelopen?
Juut
Geplaatst: 26-10-09 21:18
Ja hoor, auto bijna in elkaar, wandelaars bijna plat, hardloopwedstrijdaanmoedigster af gemoedigt, peerd ín de afzetlint geparkeerd... Ach, gelukkig was Mirthe natter van zweet als ik
Scheve naden zitten voor het zadel
Juut
Geplaatst: 05-11-09 20:28
Oude fjord op t werk maakt het spannend; dierenarts vermoed een eikelvergiftiging. Heel fijn, want overal op het terrein staan eikebomen
Juut
Geplaatst: 09-11-09 19:45
Ik blijf hier gezellig tegen mijzelf praten Maarre... Ik ben geslaagd voor mn beoordelingstraject Kei hard aan gewerkt, maar verwachtte verlenging omdat ik nog 2 verbeterpunten heb. Collega verwachtte me binnen een kwatier terug te zien en dat ik gewoon zou slagen. Het werd 20 minuten...moest 5 minuten wachten op P&O miep
Wat beter, staat nu overdag tussen de jonge bokjes. Enige weiland waar geen eikels liggen. Hij is nog wel aan de dunne, en de mest heeft nu ook een aparte stinklucht. Ik gok er op dat ie aan het ontgiften is
Ik ga maandag konijn snowball halen uit het asiel. Dinsdag ga ik Aslan met hem koppelen. Ik neem aslan niet mee, omdat ik haar niet goed kan optillen. Lukt het koppelen niet, gaat Snowball terug en neem ik Aslan toch mee om haar daar te koppelen en dan gaat gewoon het eerste konijn mee waarmee het wel goed gaat.
Juut
Geplaatst: 21-11-09 21:06
Succes! Zou erg leuk zijn als ze een koppel kunnen vormen
Het paardje wordt (tot nu toe) wel westernstijl gereden; losse teugel en sturen op teugel tegen de hals. Hulp geven en niet blijven geven...het zag er helemaal geweldig uit Er zat een beginnende stop op (meer kan je niet verwachten zonder speciaal beslag en ondergrond), en als E doorgezet had, had ze hem aan het spinnen gekregen, paardje wilde wel aanpakken Paardje heeft alleen een jaar stil gestaan en E niet eerder western gereden, dus communicatiestoornissen waren er wel
Leuk voor Happy dat 'ie lekker van zijn rust mag gaan genieten! Heeft hij wel verdiend na al die jaren trouwe dienst denk ik!
Van het westernpaard snap ik niet echt. Ik neem aan dat die niet bedoelt is voor in de manegeles? Wat voor iets is het? Bekend bloed? Jong, oud? Wat heeft 'ie gelopen en gedaan?
Ik ga volgende week met Vies crossen Vet he? En daarna rijd ik op de manege een vaardigheidsproef. Ik heb het vandaag met Stubbai (haflingertje waar ik mezelf opgezet heb omdat ik die vaak rijd om wat soepeler te maken) geoefend en dat was nog moeilijk ook nog! Haha, ze zien me komen met een van de makkelijkere pony's en dan nog geen nette proef kunnen rijden. Pony werd gewoon helemaal enthousiast van de mini huppeltjes die in de proef zitten en daardoor was ik af en toe een klein beetje remloos. Maar ach, leggen we gewoon het snelste proefje ooit af, is misschien ook wel een hele kunst
Juut
Geplaatst: 21-11-09 21:35
^ ga je niet winnen van Bauke en mij . Versnellen naar middendraf...jury had geen versnelling gezien. Nee, we zaten de hele proef al in een middendraf Hals strekken heb ik toen ook maar uit veiligheidsoverwegingen over geslagen
Wel stoer, crossen met Vies! Komt daar beeldmateriaal van?
Van de quarter weet ik alleen dat ie 7 is, en een jaar heeft stil gestaan. En dus wel gebruikt gaat worden in de lessen. Mensen mogen dan alleen niet aan de teugel zitten, en de benen er af houden
Klinkt mij niet als een geschikt paard in de oren, maar daar zullen ze vast wel in zekere zin over nagedacht hebben.
Van Vies komt vast wel beeldmatriaal Het is vanuit bokt geregeld (achter de schermen met de moddies) en ik neem aan dat er heel wat mensen komen kijken met een camera in de hand. Mijn chauffeur druk ik ook de fotocamera in handen, die zal wel filmpjes willen maken We gaan crossen bij Rob Janssen, ergens bij Nijmegen. Schijnt een hele goede instructeur te zijn en ik ben echt heel erg benieuwd! Ik hoop vooral dat Vies een beetje relaxed is, anders gaat hij alleen maar in de stop denk ik en dat zou wel heel erg zonde zijn van mijn geld!
Juut
Geplaatst: 22-11-09 00:20
Hij springt Positief denken Ben benieuwd, en veel plezier!
Snowbal is er! Ik dacht dat hij even groot was als Aslan, maar ik ben erachter gekomen dat Aslan toch echt king size is, want ze is toch echt ietsje groter. Hij is albino en is enorm slecht ziend (slecht ziende konijnen wiegen met hun koppies om beter te kunnen focussen). Het asiel zei dat hij een pittig konijn is, maar hij doet vind ik geen drol. Hij is makkelijk op te pakken en is nadat hij een rondje hok heeft gedaan neer geploft. Aslan is toch echt vele malen actiever. Morgen ga ik ze koppelen, hopelijk laten ze elkaar heel.
Als het koppelen goed gaat blijft Snowbal dus, maar zijn naam valt hier buiten de boot, bovendien vind ik de naam ook niet zo geweldig. Iemand een ideetje? (moet dus een mythologische/sprookjes/fantasie/legende naam zijn. Mimir, Tiamat, Falkor, Wodan, Feronia en Aslan is al aanwezig)
Snowbal is een mannetje? Hoe heb je het nu opgelost met de kooi?
Juut
Geplaatst: 23-11-09 19:13
Goh, is Aslan zo groot? Mischien heeft Snowbal even tijd nodig om te wennen voordat ie z'n ware aard laat zien Ben benieuwd, zou wel erg leuk zijn als het goed gaat!
Hjalmar is gelukkig weer aardig opgeknapt, vandaag weer gereden met hem