rc het fjordenpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:06

haha van de zomer stond er wel een naast een hengst
iemand van de volgende week kwam wat vroeger met haar paardje (merrie volgens mij) en die werd naast Kirian gezet, dat vond ie wel leuk :P

Fellow

Re: rc het fjordenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:47

Ik ga misschien op kamp hierheen! :D
Alleen mijn moeder vindt de hoofdstellen wat simpel, maarja...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:49

KirstenVosje schreef:

En vind je dit hoofdstel ook simpel dan?

Afbeelding

Het is namelijk precies hetzelfde principe. Een halstergedeelte waar je het bit in klikt.
Je noemt het ook een halsterhoofdstel! In de endurance veel gebruikt omdat het veel handiger is dan een normaal hoofdstel.
Waar je dus niet zo makkelijk het bit uit klikt...

En bij het fjordenpaard hebben ze denk ik bijna 200 rijpaarden staan. 200 (simpele) halsters die ze altijd omhebben is te doen.
200 hoofdstellen niet....

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:59

@ kim, het verschil is dat het bit hierboven word vastgezet met goede riempjes. en geen half versleten leren riempjes of zelfs strotouwtjes! (waarmee het halster ook wel eens word vastgezet als het klipje kapot is).

Ik begrijp de redenatie *Simpel hoofdstel* wel, en in mijn ogen is het ook absoluut niet altijd veilig met wat voor tuig ze op pad gaan.

Zo reed ik een keer, en knapte de half versleten teugel. Waren ze nog boos op me ook, dat ik de teugels kapot had gemaakt :Y)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:25

ze maken ze idd met leren riempjes vast wat volgens mij een prima manier is, met stro touwtjes heb ik nog nooit gezien, en dan ik me ook niet echt voorstellen want dan krijg je hem nooit meer los..
(mag ik vragen wat jij dan zou voorstellen in plaats van leren riempjes?)
tenzij je riempje onder de rit knapt, dan zullen ze hem vast even (tijdelijk) met een touwtje vast maken.

als een halster stuk is maken ze ze idd vast met een strotouwtje. de metalen klipjes zijn vaak een van de zwakke punten in een halster, en het lijkt me zonde om dan meteen het halster weg te gooien. dan kan je hem beter weer even vastbinden met een sto touwtje.
ik snap nooit zo goed wat mensen daar fout aan vinden.
dat is ook zoiets waar veel mensen hier op bokt om zeuren (zeg niet jij)
dat als er onder een rit iets knapt of kapot gaat (halster) dat de leiding hem dan weer vast maakt met een touwtje zodat je de rit af kan maken.
ik snap echt niet wat daar fout aan is?! het is natuurlijk niet zo ideaal als als je een reserve mee hebt, maar je kan moeilijk altijd overal een reserve van mee hebben(met de dagrit nemen ze vel vaak reserve mee). het lijkt me een prima manier om het op te lossen tot je weer 'thuis' bent zodat je hem kan vervangen.
het ziet er misschien een beetje armzalig uit ofzo maar ik vind het zonde om dan maar gewoon het halster weg te gooien..

zoo een heel verhaal :Y)

en tja je teugel kan natuurlijk kapot gaan, inderdaad niet zo leuk dat ze dan boos word op jou, maar dat kan gewoon gebeuren.

hun halster+bit 'hoofdstel' vind ik opzich prima, het is idd het zelfde principe als zo'n halster hoofdstel. je hebt alleen wat minder speling omdat hij meteen aan die band vast gemaakt word en niet wat hoger, maar het is ook de bedoeling dat je gewoon met een los teugeltje rijd en het paard niet de heletijd in zijn mond zit.
als je gewoon zo rijd werkt het allemaal prima :)
het ziet er alleen niet zo mooi en luxe uit, maar dat hoeft ook helemaal niet, als het maar goed werkt en ik heb er nog nooit last van gehad :j
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 07-01-12 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:26

Deniisse schreef:
hooi
mijn vriedin en ik willen hier ook naar toe en in welke week gaan julie wij in week 3(14 juli tm 21 juli)

Ik ga ook in week 3 :D

Edit; zie dat je nu in week 5 gaat
Laatst bijgewerkt door nynke1122 op 07-01-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:58

Deniisse schreef:
wie gaat nog meer in week 5 ??

Ik ga ook in week 5 =D.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:10

Mjetterd schreef:
@ kim, het verschil is dat het bit hierboven word vastgezet met goede riempjes. en geen half versleten leren riempjes of zelfs strotouwtjes! (waarmee het halster ook wel eens word vastgezet als het klipje kapot is).

Ik begrijp de redenatie *Simpel hoofdstel* wel, en in mijn ogen is het ook absoluut niet altijd veilig met wat voor tuig ze op pad gaan.

Zo reed ik een keer, en knapte de half versleten teugel. Waren ze nog boos op me ook, dat ik de teugels kapot had gemaakt :Y)

Tja als mijn hoofdstel tijdens de wedstrijd om 1 of andere reden kapot zou gaan dan rijd ik door met een strotouwtje hoor! No problem.
Het werkt prima.
Leren riempjes zijn behoorlijk sterk. Vraag me idd af waarmee je het anders vast zou willen zettenm?

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:42

nynke1122 schreef:
Deniisse schreef:
hooi
mijn vriedin en ik willen hier ook naar toe en in welke week gaan julie wij in week 3(14 juli tm 21 juli)

Ik ga ook in week 3 :D

Edit; zie dat je nu in week 5 gaat

jah week 3 zat vol

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:42

Priszz schreef:
Deniisse schreef:
wie gaat nog meer in week 5 ??

Ik ga ook in week 5 =D.

ah leuk ik ga zamen met een vriedin

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:47

maar rij je daar eigelijk ook echt dresuur of niet echt..
En je kan dus met dat hooftstel dus niet ech iets druk uit oefenen.
Niet dat dat erg ik ben toch niet zo fan van in dat mond roppen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:53

@Kim345, die foto die jij laat zien, dat is wat anders dan een bit aan een halster vast knopen. Dit is gewoon een hoofdstel, dat je het bit er op en af kan klikken is mooi meegenomen. Vind dit een stuk veiliger eruit zien.

Edit; Niet dat ik het zo verschrikkelijk erg vind hoor, ik vind het juist een slimme oplossing om 200 paarden van een hoofdstel te voorzien.

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:00

@Deniisse, ik ga ook samen met een vriendin ;).

Je rijd gewoon lekker buiten, dus ik vind het een makkelijke oplossing. Je kan daardoor ook minder druk uitoefenen in de mond, dus het 'kapot' trekken van de mond is niet snel mogelijk.

@KirstenVosje, vast knopen aan het halster? Dat vind ik juist niet, het word gewoon makkelijk vast gemaakt, maar vast knopen niet ;). Zo snel krijg je die riempjes trouwens niet kapot hoor. Ook kan je daardoor dus zoals ik hier boven al gezegd heb, de mond minder snel kapot trekken ;)

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:04

kim345 schreef:
KirstenVosje schreef:

En vind je dit hoofdstel ook simpel dan?

Afbeelding

Het is namelijk precies hetzelfde principe. Een halstergedeelte waar je het bit in klikt.
Je noemt het ook een halsterhoofdstel! In de endurance veel gebruikt omdat het veel handiger is dan een normaal hoofdstel.
Waar je dus niet zo makkelijk het bit uit klikt...

En bij het fjordenpaard hebben ze denk ik bijna 200 rijpaarden staan. 200 (simpele) halsters die ze altijd omhebben is te doen.
200 hoofdstellen niet....

Hoe heet dat paardje ? ;$

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:19

Priszz schreef:

Je rijd gewoon lekker buiten, dus ik vind het een makkelijke oplossing. Je kan daardoor ook minder druk uitoefenen in de mond, dus het 'kapot' trekken van de mond is niet snel mogelijk.

OKe leuk.

jah dat is waar dat je de mond niet zo snel ''kapot' kan trekken zoiezo is dat verkeerd als je dat doet met wat voorn bit je ook hebt.
En als je zo veel paaden hebt,en je moet voor ze allemaal een hoofdstel kopen is dat ook wel een beetje duur.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:21

Priszz schreef:

@KirstenVosje, vast knopen aan het halster? Dat vind ik juist niet, het word gewoon makkelijk vast gemaakt, maar vast knopen niet ;). Zo snel krijg je die riempjes trouwens niet kapot hoor. Ook kan je daardoor dus zoals ik hier boven al gezegd heb, de mond minder snel kapot trekken ;)

Dus de hoofdstellen zijn wel gewoon veilig enzo?

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:22

Zeker weten, voor een goed hoofdstel ben je rond de 19,95 kwijt, zeg maar 20 euro..

Dat keer 200 is dus,,

20 x 200 = 4000 Voor de hoofdstellen ;), aardig wat geld dus.

@Kirstenvosje,

Ja ;) Ze zijn echt veilig. Het word ook allemaal gecontrolleerd voordat je überhoud op je paard zit ;). [Zeg maar voordat je op mag stappen lopen ze allemaal nog 1 keertje langs voor controle]

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:28

@priszz
ja dat is nog wel wat jah.

ik ben eigelijk benieuwt of ze wel 'echte' grote paard voor mij hebben. Hahah

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:30

FlowerHorses schreef:
Hoe heet dat paardje ? ;$

Smurf (officieel Mariska L) hoezo?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:31

een hoofdstel iswel wat duurder als 20 euro hoor _O-

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:31

Deniisse schreef:
@priszz

ze hebben ook wel grotere en stevige paarden!
Duke, en tinkers bijvoorbeeld!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:33

KirstenVosje schreef:
@Kim345, die foto die jij laat zien, dat is wat anders dan een bit aan een halster vast knopen. Dit is gewoon een hoofdstel, dat je het bit er op en af kan klikken is mooi meegenomen. Vind dit een stuk veiliger eruit zien.

Edit; Niet dat ik het zo verschrikkelijk erg vind hoor, ik vind het juist een slimme oplossing om 200 paarden van een hoofdstel te voorzien.

Ik vind het toch echt hetzelfde principe. En het is niet vast knopen. Het enige verschil is dat zij met riempjes werken en ik kan het klikken.
En heel eerlijk. Riempjes zijn steviger dan musketonhaken. Die gaan eerder kapot/roesten/vastzitten dan leren riempjes ;)

@ britt.
Je hebt wel hoofdstellen van de EJ voor 20 euro.
Maar het leer wordt heel snel rafelig.... Dus dan krijg je ook weer dat het niet goed genoeg is :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:34

Ik heb gehoord dat de paarden er best snel vandoor gaan? Bij mijn zus waren er ook twee afgevallen en die konden echt wel goed rijden

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:37

Destination schreef:
Ik heb gehoord dat de paarden er best snel vandoor gaan? Bij mijn zus waren er ook twee afgevallen en die konden echt wel goed rijden

Nee hoor dat valt heel erg mee.
Tuurlijk een paard wil wel eens schrikken en zit je dan niet op te letten, tja dan lig je er algauw naast!
Ook goede ruiters kunnen vallen.

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:38

Britt_Sisi schreef:
Deniisse schreef:
@priszz

ze hebben ook wel grotere en stevige paarden!
Duke, en tinkers bijvoorbeeld!

ben ik te groot voor ik ben 1,83 ofzo