Lees hier wel eens mee, de Haerst is zo ongeveer buurman van waar mijn paard staat.
Heb in de jaren '90 op Wilten gereden, welk paard zoek je?
Vind de manege érg veranderd, en niet ten goede. Met sporen rijden?! Dat doe je inderdaad om je hulpen te verfijnen, en niet omdat het paard anders niet fijn te rijden is.
Hulpteugels zoals slof horen al helemaal niet in een manege thuis.
Kom er nog sporadisch, maar zie dan allemaal paarden die van achter niks doen maar van voren in de krul worden gesjord. En de instructie? Die zegt er niks van. Jammer.
Vroegâh... was heus niet alles beter. Maar de paarden en de instructie zeker. Paarden als Bacardi, DeLaila (
) Sofietje, Figaro, die hele grote vos ruin.. Er waren felle donders bij waar zeker niet iedereen op werd gekwakt, maar ook van die eeuwige goedzakken, waar je als gevorderde nog best wat mee kon, maar waar je ook rustig ukkies op kon zetten. Miss Peggy bijvoorbeeld. Heerlijk dier. Instructie was ook stukken beter, Saskia, Elize, Angela (geloof dat ze zo heette "hoofd omhoog en tieten vooruit! RIJDEN!" "Klikken is voor kikkers, je drijft met je bénen!")
Vroeger ging de manege ook nog eens op buitenrit, mét galop!
Herinner me nog de buitenritten met Rapido, echt geweldig. En de grote buitenritten op de Veluwe, twee grote vrachtwagens met de helft van de manegepaarden, en maar gaan! Sallandse Ruiterdagen met Clannad (zo heette die vos ruin!
) en een kantine die gezellig was, in plaats van de vaste kliek aan de bar en de rest aan de tafeltjes ver weg.
Nee, ik kom er niet graag meer
Zit geen sfeer meer in, ruiterkunst is ver te zoeken.
Voor mensen die ze nog kennen wil ik nog even kwijt dat Revange en Snowy(Sneeuwwitje) bij mijn paard in de buurt gaan en ze het heel goed doen. Snowy heeft een veulen gehad 2 jaar terug, en Revange wordt recreatief bereden. Voor diegene die ze nog kennen