Manege de Vughtse Hoeve

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:35

Vanmorgen was het weer zaterdag, dus vol nieuwsgierigheid op naar de manege. Tijdens de busrit gezellig zitten kletsen, vroegen ons nog af of het veulen er nu dan zou zijn.
Nou eenmaal op de manege aangekomen kregen we bijna direct het slechte nieuws te horen. Het is gewoon zo typisch...heel de dracht niks aan de hand en dan...een dood veulen. Verschrikkelijk gewoon. De hinniken van Odaymie waren ook echt zo schril en je hoorde haar gewoon om het veulen roepen.
Toen we nog bij Odaymie stonden kwam een lesgenootje naar ons toe met de mededeling dat ik op No Limit moest rijden. :? :o? Nou...dan sta je vreemd te kijken na het bericht dat er hier gister over No Limit geplaatst werd. Dus maar even naar M. gelopen om te vragen wat er nu de bedoeling van was. Volgens de DA zou het moeten kunnen om rustig aan op te bouwen.
Dus dat idee maar in vertrouwen genomen en No Limit gaan poetsen. Daarna zadel erop, hoofdstel om en naar de bak. M. heeft hem even vast gehouden en daar gingen we. Rustig aan gestapt aan een niet te strakke teugel. No Limit heeft al een behoorlijke tijd stil gestaan, dus merkte wel dat hij wat spanning opbouwde en dingen aan het zoeken was. Op een gegeven moment even gekeken wat hij met wat meer druk zou doen, dit nam hij mooi aan, maar toen hij mooi naar beneden zakte begon hij gelijktijdig te stuiteren en te hupsen. Dus weer verder gereden. Nog een drafje gedaan terwijl M. keek, maar dit was zo bekeken want daar liep hij niet lekker in. Dus paard nog even aan de hand gestapt en naar stal gedaan. Volgens zeggen hebben ze wel een plan voor No Limit, maar het is dus zien in hoeverre het effectief is. Hij staat nu op pijnstillers en ontstekingsremmers, dus maar even zien. Heb het 'rijden' vandaag beschouwd als de laatste keer op hem gezeten te hebben. hoop natuurlijk dat hij weer goed wordt, maar ik heb er een hard hoofd in.Daarna naar de kantine gegaan om daar nog even met de kleine van M. te zitten. Rond 11:00 uur naar beneden gegaan om Oblix uit zijn stal te gaan halen en te poetsen. Daarna gaan opzadelen en even staan hannessen met mijn seatsaver. Dus hup naar de bak en erop. We waren zo'n 5 minuten aan het rijden en daar ging meneer al piepend en stuiterend bij de hoek bij de kleine bak. Dus paard even duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was. En ja als hij wil lopen dan kan dat maar wel wanneer ik wil. Dus gelijk gegallopeerd om duidelijk te maken dat miepen werken betekend. De rest van de les verder heeft hij nog wel wat gekeken, maar dat was het dan ook. Heb hem flink aan het werk gezet en aardig creatief geweest met de oefeningen. Schouderbinnen, schoudervoor, travers, wijken, oefeningen in galop enzovoorts. Alleen het stilstaan was een ding apart want dat zat er niet op. Aan het einde van de les paard verzorgd en daarna gaan eten. Vervolgens nog even gekeken bij Odaymie toen Djoon haar aan het stappen was en ook Oblix nog even nagepoetst. Tot slot nog geholpen met Ungaro vasthouden op de poetsplaats en toen op een gegeven moment naar huis.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:50

Om mijn gevoel van onbegrip en onmacht eventjes een plek te geven heb ik het even van me afgeschreven en in een gedichtje gezet. Dit is de link naar het In Memoriam topic waar ik ook het gedichtje bij heb gezet, gewoon om aan de rest van bokt te laten weten dat ie er geweest is.
[IM] Vlinderveulentje

Joyceee86

Re: Manege de Vughtse Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:59

Was t trouwens een succes met het bontje rijden?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:23

Joyceee86 schreef:
Was t trouwens een succes met het bontje rijden?

Ja dat was het zeker. Zat echt heerlijk en niet doorgereden. :D

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:16

Geen miskoop dan gelukkig

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:29

Joyceee86 schreef:
_Veronique_ schreef:
Sorry dat ik zomaar het topic binnen kom vallen (ben de oude eigenares van Odaymie) ik las dat ze op het punt staat om een veulen te krijgen en dat wil ik natuurlijk even volgen. Komen er ook foto's van in het topic? :D

Helaas is het veulen dood.. het zou een zwarte hengst zijn, 2 witte achterbenen en een klein kolletje hebben.. H kon ook wel goed janken..
H heeft toestrax de veulencentrale gebeld. ze kreeg 3 adressen door waarvan ik er 1 gebeld heb (h wist allemaal niet of ze het wel of niet moest doen, dus toen zij ik dan bel ik wel) Mensen reageerde positief, waren op wedstrijd dus wisten het vanavond pas (veulen was niet van hunzelf)

Bah wat sneu! Ben er stil van..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:35

Maar begrijp ik goed dat Dayms niet zo braaf was tijdens de bevalling? Dat ze stond te stampen?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:16

Nee ze had het gewoon erg zwaar.. Ze is op haar rug met 4 benen de lucht in bevallen.. Dus ja dat hou je niet lang vol en rolde ze telkens van links naar rechts, toen kwam ze vast te liggen, dus met stampen is ze weer los gekomen enz.
Maar ik heb ze vanochtend lekker op de wei gezet, heeft ze lekker gerold. Ze is er nu zelf rustig onder

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:03

Gossie wat sneu! Ik ben blij dat ze er wel rustig onder is.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:05

Zo het is rustig hier in het topic.

Gister weer zaterdag, maar aangezien ik 's avonds naar Guus Meeuwis ging heb ik gister geen tijd gehad om een verslagje te typen.

De weg naar de manege was rustig, ik was alleen zeer gestresst aangezien ik morgen een aantal beoordelingen terug krijg van het afstuderen. Eenmaal op de manege eerst op de lijst gekeken. Ik mocht op Raffinee, dus vond het wel prima. Aangezien M. op vakantie is zijn we dit keer lekker beneden rond blijven hangen. Op een gegeven moment kwam mij ter gehore dat No Limit weg gaat, dus ja samen met de stress was dat de druppel. |( Dus naar No Limit gegaan, staan kroelen en doen en hem gepoetst. Op een gegeven moment mocht hij de wei op met Odaymie en Kacharel. Vervolgens bleek dat ik niet helemaal op de tijd had gelet, dus naar Raffinee om die te poetsen en zadelen. In de bak erop en gelijk achter zijn veter aangezeten. In het begin dacht ik dat het nog ergens op leuk, maar vergeet het maar. :n Ging echt helemaal nergens over, reed zwaar voorschut. Raakte helemaal gefrustreerd omdat het voor geen meter ging. Dus hup ik met mijn sentimentele gedoe zat mezelf zwaar in de weg, dus weer over de zeik. |( Maar aan een lange teugel gaan stappen en zocht het ook niet meer om mijn teugels op te pakken. Dacht ik stap de laatste 20 minuten wel zo want het was niet eerlijk tegenover Raff. :(:) De rest van de les ging eerst balken draven en op een gegeven moment springen. Heb toen al mijn gedachten aan de kant gegooid en dacht wat zal het ook ik ga gewoon meespringen, heb ik daar sch**t aan. Dus teugels op contact genomen en meegedaan met het balken draven en springen. Heb zo'n 60 cm gesprongen, dus vond het heel wat aangezien ik al zo'n 3 of 4 jaar niet meer gesprongen heb. :')
Na de les flink de balen dat het zo gelopen was maar goed. Dus naar boven en gaan eten. Vervolgens eens aan H. gevraagd wat nu de werkelijke plannen met No Limit zijn. Hij blijft voorlopig nog als weidepaard voor Kacharel en Odaymie en op den duur zal hij dus weg gaan. -O- Daarna lekker buiten in de zon op een rustig plekje in het gras gaan liggen samen met Djoon en zo naar de paarden in de wei gekeken en lekker gekletst. Daarna de paarden naar binnen gezet en naar huis toe.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:12

Idd rustig hier.. Djoon plaatst der zaterdag en zondagverslag ook niet :p
Nou volgend jaar weer verschillende veulens op de manege..Als t goed is kacherel, odaim, mistery en Oletta..Van de paarden waar ik t van weet dan.. Dus odaim blijft zoiezo nog wel een jaar..

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:13

Sorry voor de trouwe lezers ( :') ) maar ik heb het even heel druk met school. Morgen hopelijk verslag :P

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:17

Wat fijn te lezen met name voor Djoontje dat Odaim nog een jaartje blijft, het gaat druk worden met het kleine grut. Wat leuk voor Mo van Mistery is deze al drachtig of gaan ze het proberen?

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:30

Ik had zondag meegedaan met de onderlinge springwedstrijd op de manege.
In de categorie 50 cm met noddy, hij deed het heel goed, ik was foutloos rondgekomen met onze springfries.
Dus ik was al errug tevreden, ( mijn arm maakte echt uit zichzelf zon beweging van yes! :+ )

En toen kwam de prijsuitreiking, maar ik had meerdere combinaties foutloos zien springen en die hadden super lijnen en een mooie houding en zit na en voor de sprong.

Maar ze noemde al zo veel mensen op, en ik was nog steeds niet geweest ( zouden ze mij vergeten zijn? ) Toen waren er nog 2 mensen over... Bleken ze me toch niet vergeten te zijn en was ik tweede geworden! :D :D
Een 8 voor het groeten, binnekomen, afgroeten.
Een 9 voor wijze van het parcour rijden
En een 8 voor houding en zit boven en na de sprong.

Dus ik was errug tevreden ons noddy! 8-)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:49

Amarie schreef:
Wat fijn te lezen met name voor Djoontje dat Odaim nog een jaartje blijft, het gaat druk worden met het kleine grut. Wat leuk voor Mo van Mistery is deze al drachtig of gaan ze het proberen?

Ze is vrijdag geinsemineerd dus dan moet je nog even wachten geloof ik totdat je iets kan? Of ik ben er niet zo in thuis.. Olly dekken doe ik voorlopig niet :P Alhoewel hij zo bijna zou moeten bevallen :o

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:54

Hi hi Joyce het zou een echt wereld wonder zijn.
Na inseminatie wordt er na 1 dag gekeken of het eitje er nog zit zoja dan moet het nog een keer. Is het eitje weg dan wordt er na 16-18 dagen weer gekeken en dan zit er of een eitje (mislukt) of een vruchtje (yes drachtig). Zo zit het ongeveer.
Zie je van de week wel weer.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:03

Zoiets is t ja :P Weet niet of ie zaterdag nog terug geweest is..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:26

Alsof ik de afgelopen tijd nog niet voldoende stress heb gehad, heb ik nu ook nog eens mijn afstuderen niet gehaald. Vanuit de instelling hadden we een 9 en vanuit de opleiding een 5,6 voor precies hetzelfde. En voor mijn individuele verslag had ik ook een onvoldoende. Bah voel me er goed k*t door. |( :r

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:54

En nu?? Heb je herkansing of werkt dat zo bij jullie niet?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:55

Ja nu moeten we voor een herkansing, maar dat mag pas in augustus.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:59

Nou hier dan mijn zaterdag/zondagverslag.
Zaterdag een niet erg relaxed busritje met een Liekje die nogal over haar toen nog onbekende cijfer inzat. Op de manege aangekomen eerst even lijst gekeken (en er achter gekomen dat Odaymie bruin was, 10 cm gekrompen en opeens versace was geworden met veulen ;)).
Ik zat alwéér op Paco :\ hmm...Zag wel Paris staan bij een lesgenootje die wel eens op Paco rijd, dus hoopte op een mogelijke ruil. Maar goed eerst even naar odaym die nu dus weer in de manegegang staat, rechts van Bontfire (van voren gezien). Even geknuffeld en toen het heugelijke nieuws de gang rond horen gaan. Eerst T dan maar eens uithoren over hoe het nu werkelijk zat en idd: Oaym was vrijdag weer gedekt en H wilde haar houden *\o/* :# :):) +:)+ . Bovendien hoorde ik een vaag gerucht dat ze weer recht was aan de longe en dat H had gezegd dat ze mij er wel een keertje op zou zetten...nou dat klonk haast te mooi om waar te zijn natuurlijk. Dus me voorgenomen dat 's middags ook even gelijk boven na te vragen. Eerst even stallen geveegd en daarna Odaym's staart en benen gewassen aangezien dat nog steeds niet gebeurd was. Naderhand staartje ingespoten met equishine en uitgepluisd, paardje helemaal glanzend gepoetst en madam stond er weer helemaal spik en span bij *D .
Toen even Unzipped en Ungaro van de wei gehaald en Odaym, Versace en No Limit op de wei gezet. Had Dayms al aan de andere kant van de weide gezet om los te laten want die kan wel eens uithalen. Dus eerst de andere paarden los, en toen Dayms, rent ze er alsnog op af om ze eerst een schop te verkopen en er vervolgens gezellig naast te gaan staan grazen :P gek peerd.
Nou daarna ook nog Envy en Mama op de wei gezet en toen gelukkig kunnen ruilen met een lesgenootje. Leuk Paris...1 keer 5 jaar terug op gereden, een maand terug 30 minuten opgezeten met de wedstrijd en mu weer een heel lesuur, leuk om te kijken wat dat kon worden.
Nou gepoetst, gezadeld en naar de bak gegaan en met losstappen al gelijk een paard dat heel de bovenlijn vastzet, een knik maakt en de kaak daarbij vastzet met de verwachting: zo lijkt het net echt doet die amazone vast neit meer moeilijk.
Helaas :D deze amazone wel. Met tips van S aan het werk gegaan en verrek die werkten super. Dus na een tijdje paard heerlijk aan de hulpen, tikje té actief eigenlijk waardoor de rem wat langer duurde, maar ach, hij probeerde op alle fronten mee te werken dus ik was hem allang dankbaar. Laatste gedeelte van de les gingen we springen, S zei nog: kun je mooi oefenen voor morgen. Ja echt niet he...ik spring alleen op Pasha en Paco en de rest durf ik niet :o .
Maar goed, toch overgehaald, en huppa meegesprongen. Heb alleen de laatste niet mee mogen doen aangezien de manegepaaren al moesten gaan stappen, maar het zal zo 70/80 steil geweest zijn denk ik ?. Dus een overwinning op mezelf, ook met een andere paard gesprongen na 3,5 jaar (bontfire uitgezonderd :D).

Nou paard overgegeven in de kleine bak want hij mocht een privé les lopen met een groot meisje. En toen lekker gaan eten. Na het eten heerlijk buiten in het zonnetje naar de paardjes liggen kijken en daarna was de taxi er alweer.

Zondag om 13:00 op de manege aangekomen, eerst paco gepoetst en daarna gaan schrijven bij het ponyspringen. Helemaal leuk om te doen, dan zie je ook echt alle proefjes.
Rond 15:30 was dat klaar, even naar stal om Paac hallo te zeggen en toen parcours gaan lopen. Daarna spullen gepakt en naar de kleine bak. Eerst het 50 en 60 gekeken en had net 2 mensen er tussen zitten om paac even op zijn gas te peren want bij de 2 anderen was ie gaan stilstaan en gaan weigeren en dat wilde ik natuurlijk niet. Springen vind ie leuk, maar je moet m wel een beetje heet maken voor ie ook echt over die balken wilt. Nou hoppa gas gemaakt en parcours in. Hij twijfelde constant op de hindernissen, niet wat ik van hem gewend ben. Opeens op 2 een weigering terwijl ik die toch goed had aangereden nadat ik in de goede galop was gewisseld. Maarja dat soort dingen hou je toch. hindernis 7 was een muurtje en daar keek ie me toch op :P. Dat haqd ik al verwacht en vond eht ook helemaal niet erg als hij op zoiets onbekends zou weigeren, wat ook 2 keer gebeurde. De 3e keer sprong hij na veel overtuigingskracht wel, maar dan wel heel hoog natuurlijk, stel je voor dat de muur bijt 8)7 ;).
Nou paard uitgestapt en naar stal gebracht. Snel de prijsuitreiking afgewacht, was nog mooi 6e. En toen naar beneden geracet, hup hoofdstel van Odaym uit Kando's kastje, gelpad en zadel en hup naar een van te voren al gepoetste Odaym. Nog een keer borstel erover, hoeven uitgekrabt en hup gezadelt, wat nog vrij rustig verliep. Daarna op naar de paddock, losgestapt en paar rondjes gedraafd op beide handen en idd, niets te zien. Dus terug naar de grote bak, iemand om te hangen gevonden en hoppa erop. Opstappen en wegrijden net als de vorige keer. Heb een kwartier gestapt en heb haar toen weer voldaan op stal gezet. Heerlijk om weer even op haar rugje te zitten :z Daarna werd ik opgehaald (mijn trouwe vriend met zijn mooie SH fiets helemaal door het dolle want hij ontmoette mijn moeder ;)) en toen snel nog avond gegeten en om 21:00 naar de trein. Uiteindelijk door prachtige wijzigingen van de NS pas om 23:20 in mijn kamertje maar dat late reizen vond ik toen even helemaal niet erg meer ;)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:39

Och Angelique wat een pech, maar denk eraan na heel veel regen komt vanzelf de zonnenschijn (en die tijd zal nu toch na al je pech wel gekomen zijn).
Zet het even aan de kant en dan weer met goede moed op naar augustus

Super fijn Djoonje dat de witte dame nog mag blijven nu maar hopen dat ze weer snel drachtig is dat geeft toch meer zekerheid. Heb wel een vraagje moet je het hoofdstel van Odaym zo goed wegbergen dat je het uit Kando zijn kast moet halen?
Hoe gaat het daar eigenlijk mee met Kando komt de baas zelf ook nog wel rijden, heb haar al zo lang niet gezien, maar je ben ook niet zo veel meer in Vught.
Knap trouwens ook dat springen van jullie, daar doe ik niet meer aan mee.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:27

Amarie schreef:
Super fijn Djoonje dat de witte dame nog mag blijven nu maar hopen dat ze weer snel drachtig is dat geeft toch meer zekerheid. Heb wel een vraagje moet je het hoofdstel van Odaym zo goed wegbergen dat je het uit Kando zijn kast moet halen?
.

Nou ze hebben denk ik op de manege besloten dat het hoofdstel met mexicaanse neusriem blijkbaar toch niet goed is voor Kando in de manegelessen. En aangezien die van Odaym niet gebruikt werd aangezien ze kreupel stond was dat denk ik de meest handige oplossing. Maarja als ik dan Odaym wil rijden wil ik dat wel met haar eigen hoofdstel doen, dus ben ik die mooi even uit het kastje gaan halen. Het naamkaartje van Odaym hangt er zelfs nog aan :P. Gewoon een kwestie van bit van te voren en naderhand goed afspoelen, dat is wel zo fijn voor de beide beestjes ;)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:32

Inderdaad een goede en eenvoudige oplossing.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:32

E. van de dinsdagavond caroussel en die unique rijd bij ons op stal, doet odaim nu doordeweeks stappen en lange zijde draven.. Ook fijn dat een vast iemand dat doet..