Manege de Vughtse Hoeve

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:01

R. Succes met je stage. Ben benieuwd hoe het zal gaan met Fab.

Vandaag was het weer zaterdag. Heel raar, maar tegenwoordig leef ik hier helemaal niet meer zo naar toe als eerst. ;(
We gingen met de auto naar de manege, dus dat was handig. Eerst op de lijst gaan kijken, ik mocht weer op Raffinee. Daar was ik wel tevreden mee.
Daarna beetje boven in de kantine gezeten en even met Envy gekroeld. De kleine van M. nog een fles gegeven en zijn bed in gedaan. Vervolgens naar beneden gegaan om Raffinee te gaan poetsen. Daarna naar de bak en erop. Hij stond toen al alsof hij er 3 uur werk op had zitten, dus moest echt even zin maken.Toen ik hem een tik gaf, mepte hij gelijk naar de zweep, dus nog even een tik bijgegeven. Toen M. beneden was, kreeg ik de vraag of naar de buitenbak wilde. Aangezien het binnen enorm benauwd was en ik toch op Raffinee zat vond ik het goed. Dus ook weer een keer in de buitenbak gereden. :j
Het eerst half uur sloeg vrijwel nergens op, paard had geen zin en wat ik zelf allemaal gedaan heb vraag ik me nu nog af. Tweede half uur flink aan het werk gegaan om hem meer op zijn achterbenen te zetten. Halthouden-achterwaarts-aangalloperen. En dit iedere keer herhaald. Tussendoor even wakker gemaakt achter door even te kietelen met de zweep. Het resultaat was er wel, dus was daar wel tevreden mee.

Maar vond het niet echt een les waar ik heel tevreden over was.
Vind mijn eigen rijkwaliteiten de laatste tijd dramatisch slecht en weet niet waar dat fanatieke paardenbloed gebleven is. :n -O-

Na de les moest er iemand anders op Raffinee, dus haar even geholpen, toen nog even met Ungaro geholpen en gaan eten. Na het eten No Limit gaan poetsen en toen nog even foto's gemaakt van de veulens, maar die stonden een beetje ver weg.
En toen was het weer tijd om naar huis te gaan.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:18

Jeetje Angelique volgens mij wordt het weer eens tijd voor een fijn paard zodat je zin weer helemaal terug komt.
Is de nieuwe geen optie, of misschien een privepaard wat je zou kunnen bijrijden.
Als het tegen blijft zitten moet je even stoppen het klinkt raar maar dan krijg je wel duidelijkheid over zin of geen zin. Misschien komt het wel omdat het nu druk is met de studie etc. en kun je zaterdag beter gebruiken. Hoop dat het snel goed komt de ene of de andere kant op.
Je hebt wel flink gewerkt vandaag en dat met deze temperaturen ;)

sjaslique

Re: Manege de Vughtse Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:22

Ja volgens mij ben ik de weg een beetje kwijt. Krijg je ook met het vooruitzicht dat ik straks zowat een heel ander leven zal hebben. Ik hou nogal van vastigheid, dus dan is het heel wat als je gaat samenwonen, je rijbewijs wil gaan halen en een nieuwe baan.
Ik wil binnenkort eens gaan kijken of ik er weer plezier in kan krijgen door een paar privélessen mee te nemen. Maar hoop echt dat het weer terugkomt, want het is altijd een passie geweest.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:45

Het komt wel terug maar je moet het niet forceren. Ik ben er ook twee jaar tussenuit geweest (maar een keer of 10 gereden) en toen ik weer begon zat het meteen weer goed.
Privelessen is natuurlijk heel goed maar een paard waarmee je een goede klik hebt is beter.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:13

Nou ook maar even mijn verslag dan maar. Lekker weer een uurtje extra kunnen slapen omdat we met de auto gebracht werden. Op de manege aangekomen gelijk naar de lijst....lekker orgineel wéér Paco....Nee hè..
Nou we gingen ook al niet in de bossen rijden, dus dat werd bakwerk en met dit paard, mijn fanatisme en dan ook nog eens bij deze temperaturen kon ik al weer raden wat voor les dat ging worden :\.
Eerst nog maar even met de kleine van M aangeklooid en die voor zijn fles aan Liek overgegeven zodat ik Rakker op kon zadelen voor iemand anders. Wat een boef is dat zeg, je kunt nog zo bedacht zijn, hij probeert toch iedere keer zijn tanden in je vel te zetten. Daarna even hekkensluiter en opener geweest bij het binnenhalen van Ungaro en Unzipped, alleen maar mooi want dan kon Odaym lekker naar buiten :D. Nou nadat ik Big Mamma in de wei had gezet maar mee gaan helpen bij Raff want ik had geen paard om zelf te zadelen. Daarna even T geholpen met Versace en Envy buiten zetten ("wie wil jij vasthouden?"...tsja..wie denk je :D). Daarna cap op je kop en hoevenkrabber mee want ze waren het bos ingeweest en op naar de bak. Nou losstappen ging al met frisse tegenzin van paardlief in een bloedhete, benauwde binnebak. Dus hup naar de buitenbak, maar ook daar stuitte ik op zóveel tegenzin dat het eigenlijk helemaal niet leuk meer was. Kreeg van M nog een tweede zweep aangeboden, puur om hem te begrenzen (dus niet om hem 2 keer zo vaak een mep te verkopen ofzo ;)) aan de buitenkant, want paac wurmde zich onder ál het werk uit. Nou hoppa keertje zweepje aanleggen en meneer kon recht lopen,dat scheelde weer een hoop geduw en geschop want daar wordt ik zelf ook niet vrolijker van.
Uiteindelijk hem ten einde raad maar in een lage lijn gezet en daar de rest van het uur mee doorgereden, zodat hij in ieder geval nog losliet in zijn rug.
Ik kan er op deze manier echt geen plezier meer in beleven om hem zo te moeten rijden voordat hij iets wilt doen. Hij vind het gewoon echt niet leuk. Normaal was het een beetje morren, maar als ie eenmaal losgewerkt was dan wilde hij best wel iets voor je doen, maar nu :n. Krijg ook de indruk dat het hem steeds meer moeite kost, hij was al niet soepel, maar de laatste 3 weken.....
Nou hierna paard mee de bak uitgenomen, lekker zijn benen afgespoten, want hij had echt wel geprobeerd om met me mee te werken, en hij was immers goed bezweet.
Daarna afgedroogd op stal en kreeg, toen ik terug naar voren liep, de kleinste van M in mijn handen omdat de meiden die op hem hadden gepast tijdens onze les wegmoesten. Dus huppa lekker even naar buiten waar lesgenootjes met Ungaro en Unzipped stonden ("aai paardje aaai... :D"). Daar een stukje gras gecontroleerd op veiligheid en de kleinste lekker op het gras geparkeerd. Hij was de koning te rijk: ik had hem tegenover mij gezet en mijn been achter hem doorgeslagen waardoor hij mooi met een beetje steun zelf kon zitten. Helemaal prachtig vond ie het, handjes in het gras, wijzen naar de paardjes en genieten van het zonnetje. Niet te lang blijven zitten natuurlijk met die warme zon, en met de rest mee naar binnen gegaan en gaan eten. Daarna Odaymie even lekker gepoetst en een knuffelsessie gehouden en toen die weer wit was kwam de taxi ons alweer halen.
Ik ben heel benieuwd, Odaym is aanstaande donderdag uitgerekend dus het veulen mag er nu wel uit van mij :D. Mocht iemand horen dat het veulen er is, dan hoor ik het graag zo snel mogelijk :j O:) *D

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:17

Heb nog niet gehoord dat er veulen er is maar wel dat ze ontzettend dik is, het gaat vast niet zo lang meer duren met dit warme weer. Maar goed mocht iemand iets horen dan horen wij het graag ook snel.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:30

ik dacht dat ze morgen al uitgeteld was..
Ze is al goed slap van achter dus wie weet.. ik moet er deze week nog een paar x werken, dus wie weet.. Morgen ben ik er niet dan ben ik in de Efteling, dus als t dan komt weet ik t woensdag ofzo pas ;)

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:42

Ze is zeker dik, en haar uier begint ook goed te komen al wil dat ook nog niet veel zeggen...het zit er in iedergeval aan te komen. En ze is idd wel slap van achter, maar het is nog niet zo'n drilpudding als dat versace had. Maar wederom, dat wil nog niets zeggen :D. Heerlijk die onduidelijke voortekenen :P. Nu maar hopen dat alles goed gaat en dan kan ik hopelijk deze week al een keer op en neer naar vught om de nieuwe aanwinst te bewonderen. Ik kijk er al zolang naar uit, ik hou het niet vol om dat tot zaterdag te wachten hoor, ik klap nu al bekant uit elkaar van spanning en nieuwschierigheid :D

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:36

Ben ook zeer benieuwd wat er uit komt. Zaterdag in ieder geval weer de camera mee, zodat we weer flink wat foto's kunnen maken.

Gisteren de oplossing gekocht voor het feit dat ik iedere keer doorrij. Heb een bontje voor mijn kontje gekocht. :+ Ben zeer benieuwd of het helpt en of het fijn is.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:15

Pfff nou van dat schoolwerk kom niks terecht zo, ik zit elke dag maar in spanning wanneer dat veulentje nu toch zal komen. Ik weet het...het kan best nog even duren. Maar toch :P

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:09

vanochtend weer gewerkt en t is er nog niet..
Morgen vroeg weer werken misschien dan.. en zaterdag ben je er zelf :P

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:07

Bedankt voor de rapportage joyce _/-\o_ ! Weet ik ook weer dat ik vandaag niet meer gespannen bokt om het uur hoef te openen :P Morgen weer nieuws en zaterdag zijn we er idd zelf weer :D

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:21

Sorry dat ik zomaar het topic binnen kom vallen (ben de oude eigenares van Odaymie) ik las dat ze op het punt staat om een veulen te krijgen en dat wil ik natuurlijk even volgen. Komen er ook foto's van in het topic? :D

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:45

foto's zullen vast erop gezet geworden door iemand:)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:46

Vast wel door djoontje..
Londen times heeft dit jaar alleen nog maar merrie veulens gefokt :P Dus als odaymie een hengst krijgt is dat het eerste dit jaar van londen times.. Vanochtend was het er nog niet.. ze krijgt wel van die duppels aan der tepels dus wie weet..
Morgen ben je er zelf al vroeg dus misschien dan :P

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:46

Is er al meer bekend over No Limit dat iemand weet?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:01

jep.. op 4 benen kreupel.. alleen met foto's weten ze precies wat, maar denk dat H dat niet doet

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:14

Pff...arm peerd. :(:) Dat zal dan wel over en uit zijn. ;( -O-

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:58

ik ben bang van wel ja..

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:22

_Veronique_ schreef:
Sorry dat ik zomaar het topic binnen kom vallen (ben de oude eigenares van Odaymie) ik las dat ze op het punt staat om een veulen te krijgen en dat wil ik natuurlijk even volgen. Komen er ook foto's van in het topic? :D

Helaas is het veulen dood.. het zou een zwarte hengst zijn, 2 witte achterbenen en een klein kolletje hebben.. H kon ook wel goed janken..
H heeft toestrax de veulencentrale gebeld. ze kreeg 3 adressen door waarvan ik er 1 gebeld heb (h wist allemaal niet of ze het wel of niet moest doen, dus toen zij ik dan bel ik wel) Mensen reageerde positief, waren op wedstrijd dus wisten het vanavond pas (veulen was niet van hunzelf)

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:30

Nou ik was vanmorgen echt in een stuiter-de-stuiter bui. Eindelijk weekend, eindelijk die rotweek voorbij.
Zoals de gehele week slecht geslapen puur uit kriebels voor het veulen. Zou ie er al zijn :):) ?
Rustig busritje gehad en aangekomen op de manege eerst door naar Odaym. Bij haar stal aangekomen eerst buiten blijven staan.
*Wat vreemd...ze lijkt zo dun..stal rond gekeken, nee er ligt niks. Hmmm ben ik nou gek of :?....nee ligt vast aan mij.*

Ik stond er nog geen 10 seconden toen een lesgenootje kwam melden dat het veulen van Odaymie doodgeboren was.
......
Ik kon het even niet bevatten, heb Odaym geknuffeld en ben verdoofd naar boven gelopen, nog gezegd tegen M dat het zo erg was. Pas toen ik zelf weer naar beneden ging om iets te halen en ik de pensiongang doorliep kwam de klap

Veulen dood...... |(

Ben in huilen uitgebarsten en aan T gevraagd of het er nog was en of ik het ajb nog mocht zien, ik móest en zou het veulen zien. Dus hup ik mee, en daar in een ijzeren bak onder een zeiltje staken twee mooie zwarte hoefjes naar buiten.... ;( Nou dan heb je het al niet meer. Zeiltje omhoog...K*T ook nog eens een veulen op bestelling.
Op het stro lag een zwart hengstveulen met een mooi perfect-ruitvormig kolletje en twee witte sokjes achter. Ben er even bij gaan zitten en heb m nog even geaaid. Eventjes mijn hand over zijn mooie hoofdje, door zijn prachtige zwarte maantjes gekriebeld en over zijn zachte zwarte veulenvachtje geaaid. Wat een plaatje van een dier, prachtig in verhouding en een paar mooie lange stelten eronder, echt perfect _/-\o_ :+: . Het enige niet-perfecte was dat het onder een zeiltje lag.... ;(
Nou vol verdriet weer naar binnen, halverwege de gang werd ik opgevangen door Liek en daarna maar bij No Limit op de grond gaan zitten. Ik kon echt even helemaal niets meer. Verschillende mensen kwamen mij nog troosten, ben maar naar Odaym gelopen en ben in haar stal gaan zitten huilen met de deur dicht, even geen mensen, even alleen Odaym. Ze was er zelf heel rustig onder, af en toe wat rondlopen dus waarschijnlijk nog wat na weeën en af en toe even neuzen in de hoek waar het veulen gelegen had. Maar verder stond ze er erg rustig bij, ook wel fijn natuurlijk.
Toen de les begon even aan de kant gaan zitten om toch maar even iets anders te doen. Maar er kwamen alleen maar tranen.

T kwam even zeggen dat ik Versace en Envy mee buiten moest zetten, want dan gebeurde er toch nog iets leuks. Dus een tijdje later die draak met d'r moeder naar buiten gedaan. Moest inderdaad wel lachen, wat een dondersteen met dr gebok, getrap en gesteiger aan die lijn. Dribbelde alle kanten op, even staan blijven om de paardjes in de wei te bekijken en dan vol bokkend naar je moeder racen met een rennend meisje aan het eind van je halstertouw }> ~~}>

Nou toen maar Raffinee gaan zadelen want daar mocht ik op. Lekker even gepoetst, gezadelt en hup naar de bak. Mezelf gedwongen om me compleet op het rijden te focussen, wat nog aardig lukte. M zei nog: hij zal je stemming wel aanvoelen, want hij liep als een tierelier. En toen, na de stappauze, ik was net weer aan het draven, een schrille hinnik....
Die ging bij mij echt door merg en been, en ik brak .... weg afleiding....er staat verdomme een merrie naar haar veulen te roepen, en dat veulentje zal niet antwoorden en niet terugkomen.|(
Nou na een tijdje een tweede hinnik en weer schoot ik vol. Toen heb ik het rijden verder maar opgegeven. Het was goed zo, dus een beetje bladiebla rond gereden en ook dat deed Raff heel braaf.

Met het uitstappen zag ik H naast de bakrand zitten en die was er vannacht bij, dus gelijk Raf erop af gestuurd. Zo het hele verhaal in detail gehoord, een bevalling volgens het boekje, maar wel zwaar voor Odaym. Weer in tranen paard op de AC lijn gezet en afstegen. Op weg naar stal bood een lesgenootje aan om Raff af te zadelen, dan kon ik naar Odaym.
Weer even geknuffeld en uitgehuild en toen naar de rest gegaan en gewacht tot die klaar waren.
Mee naar de kantine om te eten, maar ik hoefde echt niks...
Toen het veulencentrale-verhaal gehoord. Klinkt een beetje cru, maar nu maar hopen dat het veulen nog moederloos is en dat Odaym daarheen kan of dat zij het veulen willen komen brengen. En dán maar hopen dat ze het accepteert.
Opzich is een merrie wel redelijk snel over het verdriet om een veulen heen. Maar ik gun het haar zo, lekker in die veulenwei, lekker mama zijn :z .

's Middags op aanraden van M met Odaym gelopen in de kleine buitenbak aangezien haar uier zó op spanning stond dat de melk eruit drupte en bij elke hinnik kwamen er hele stralen uit. Een zak vol wortels mee en ze vond het al snel een goed idee om mee te lopen ;) . Eenmaal weer binnen wilde ze wel in sneltreinvaart terug naar stal, maar daar lag natuurlijk niks op haar te wachten. Gelukkig was ze gelijk weer rustig en kreeg ze ook hooi, dus vermaakte ze zich wel. Heb haar toen verder met rust gelaten en heb de rest van de dag doelloos rondgehangen.
Toen het tijd was nog even merrie een dikke knuffel gegeven toen lekker in de auto naar huis en net een lekkere warme douche genomen.

Mocht er nog nieuws zijn over dat andere veulen, dan hoor ik het heel graag.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:23

vanavond belde er iemand uit de buurt van antwerpen.. helaas heeft H het aanbod afgeslagen met de reden dat ze om 8 uur dicht was.. en het toch dik 2 uur rijden was voor die mensen (belde rond 6 uur)
Misschien bellen de mensen van vanmiddag nog terug, anders zal H er niet meer achterheen gaan en gaat ze kijken hoe Odaymie loopt, anders zal ook die helaas weggaan

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:24

Wel erg zeg..
Gecondoleerd, edit: doodgeboren dus. ( las het net )

sterkte djoontje!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:26

Ja dat is nog maar de vraag.. H kreeg het vlies niet los binnen een kwartier was t eruit en toen idd dood.. Had H het vlies de 1e x los had gekregen had het waarschijnlijk nog geleefd, maar doordat Odaymie zo aan het stampen was heeft ze zelf een trap gekregen en lag in stal, daarna durfde ze nie meer

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:28

Ohh.. damn, erg hoor.. kan er weinig meer aan toevoegen.