Citaat:
Weet je waarom de mensen aan de top niet zonder bit kunnen rijden?, omdat ze zonder bit eigenlijk niks meer kunnen. Sturen moet je ook met je benen en met je zit etc. kunnen, anders kan je ook niet rijden. Als je een lekker heet paard onder je kont hebt en je hebt een hackamore, valt dat hartstikke mee hoor. Ik zeg trouwens ook niet dat een bit slecht is, en ik kraak het ook niet af, zeker niet, maar het gaat om de manier waarop sommige mensen een bit gebruiken. Als je dat filmpje nog niet bekeken hebt, moet je dat maar even doen, ik zal er zo ook nog wel een posten, of 2 ofzo, want een bit kan ook verkeerd gebruikt worden. Voor de manegepaarden maakt het sowieso niet uit, die hoeven geen ZZ proef te lopen, en hebben het dus ook niet nodig, bovendien zie ik een van ons nog niet in de mond van een manegepaard trekken.
Ik heb het filmpje gezien.

Maar dit is puur onze eigen mening, daarnaast kan je natuurlijk niet iemand verplichten bitloos te gaan rijden.
Het is triest dat sommige paarden met verkeerde ruiters zitten opgescheept, maar wat kunnen wij daar aan doen? Niets.
En daarnaast 'Omdat ze zonder bit niets kunnen doen', ik vind dit allemaal maar een beetje Natuuristen oliebol.. Niet aanvallend bedoeld voor jou hoor Em.
Maar wat boeit dat bit nou? Zolang het maar gewoon goed gebruikt word.