doen jullie ook aan f proeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flurk

Re: doen jullie ook aan f proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:30

daar kan ik mij niet helemaal in vinden want 2x 210 punten zijn dus goed om door te mogen stromen naar de volgende rubriek en als er veel wedstrijden georganiseerd worden zijn de mensen dus erg snel uitgereden dus dat plan vind ik zeker niet slecht

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:08

ik stop maar met discusieren, jeetje waar maken jullie je druk om?

Ilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:55

Dat de regels juist toegepast worden Lachen

Flurk, ik moet toegeven dat ik de laatste keer dat ik jureerde ook 246 punten heb gegeven aan een meisje dat F6 reed en veel meer liet zien dan gevraagd werd. Haar houding en zit waren zeer duidelijk bovengemiddeld, haar pony gaf netjes na, ze gaf prima hulpen in de wendingen, op tijd beetje opvangen, op tijd beetje bijrijden, alles keurig op de letter, draf verruimen echt wegrijden en ook weer opvangen (iets wat je niet zo vaak ziet helaas) en ga zo maar door. Op deze manier had ze zelfs een F9 proefje nog gehaald Lachen

Tussen welke punten zit jij meestal als je jureert ?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:13

dat doen wij ook, hoe wij het doen mag van de FNRS.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:16

Ilja schreef:
Dat de regels juist toegepast worden Lachen

Flurk, ik moet toegeven dat ik de laatste keer dat ik jureerde ook 246 punten heb gegeven aan een meisje dat F6 reed en veel meer liet zien dan gevraagd werd. Haar houding en zit waren zeer duidelijk bovengemiddeld, haar pony gaf netjes na, ze gaf prima hulpen in de wendingen, op tijd beetje opvangen, op tijd beetje bijrijden, alles keurig op de letter, draf verruimen echt wegrijden en ook weer opvangen (iets wat je niet zo vaak ziet helaas) en ga zo maar door. Op deze manier had ze zelfs een F9 proefje nog gehaald Lachen

Tussen welke punten zit jij meestal als je jureert ?

hiermee zeg je dus eigenlijk in heel veel woorden wat ik ook zeg.
dit meisje rijdt onder haar niveau dan hanteren ze daar de regel dat je meer pp moet hebben om door te stromen dus blijft ze te lang in de F6 dat kan ze toch nooit leuk vinden?
Stel dat ze dan uiteindelijk wel op haar niveau rijdt dan haalt ze die mega score niet meer en hoe ga je dat dan nog verklaren, volgens mij gaat de lol er dan toch wel af bij haar en anderen gaan klagen omdat steeds dezelfde wint

Tinusz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:51

Ik heb een keer een proefje meer gedaan om te oefenen zeg maar
want dit was net nieuw bij ons op de manege
toen het serieus begon ben ik van de manege af gegaan maar dat was niet de reden hoor

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:00

en had je toen ook zo'n mega score?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:56

Ik rijd voor de lol wel eens mee, vooral in de wintermaanden vind ik het wel gfijn om de paarden aan de binnenaccommodatie te laten wennen. Ik kan thuis namelijk alleen maar buiten rijden. Rijd meestal buiten mededinging mee, omdat ik zelf instructrice en FNRS-jurylid ben. Heb 3 weken geleden een F20-proef gereden en behaalde lekker 237 pnt hihi!

Als ik jureer, zit ik meestal tussen de 200 en de 230 punten. Ik heb 1x 246 punten gegeven aan iemand die een F12 proef reed. Deze amazone reed ook officiele wedstrijden, L2-niveau.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:07

Ja Mies dat soort dingen zijn leuk en handig en je leert eens zien wat een andere jurylid van je proef vinden mijn laagste score is 195 en mijn hoogste 228 maar misschien moet men mij als strenge jury zien ik ben altijd bereid om uitleg te geven over mijn punten en mensen durven ook best dingen te vragen ook nodig ik regelmatig mensen uit om de proeven eens mme te maken vanuit het juryhok hetzij als schrijver hetzij als openbare uitleg en tot nu toe krijg ik daar alleen maar positieve reacties op

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:19

Ik herken die hoge scores ook wel. Had voor mijn eerste F4A proefje 258 punten..... Mijn laagste score is tot nu toe 235 punten geweest voor F6B, maar er zijn wel degelijk mensen die niet slagen voor zo'n proefje. Moet toevallig 12 november weer F proefje rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:18

daffene schreef:
Ik herken die hoge scores ook wel. Had voor mijn eerste F4A proefje 258 punten..... Mijn laagste score is tot nu toe 235 punten geweest voor F6B, maar er zijn wel degelijk mensen die niet slagen voor zo'n proefje. Moet toevallig 12 november weer F proefje rijden.

258 vind ik echt heel erg hoog! Bij mijn eerste F4 proefje had ik 223. Mijn hoogst is 244 en mijn laagste 210. Dan moet je wel op een hele goed(e) pony/paard rijden of er moet een makkelijke jury zitten...niemand bij ons rijd hoger dan 244...Ik moet vrijdag F7B rijden en ik had voor de F7a 215. Ben eigenlijk best bang dat ik de B versie niet ga redden...Nagelbijten / Gniffelen

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:39

Ik heb ook met de f-proefjes gedaan. Ben nu bij de f-4a.
Maar ik rij ook nog op een andere manege en daar doe ik Niveau M.
Heb Niveau-L al gedaan. Dat is met wijken en aan de teugel kunnen lopen. En nou gaan we met het Niveau-M beginnen!! Haha!
Wordt echt helemaal toppie!
Maar ik heb ook een bekertje van de F-proef.
Maar F-proeven zijn veel makkelijker dan de M of de L!!
Hahaha! Maar goed! Groetjes!! Cool

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:51

Ik vind het heel goed bedacht! Haha!
Ik ga deze zomer waarschijnlijk officieel starten en ik vind dit een hele goede oefening.
Omgaan met de wedstrijdspanning, een proefje leren en die goed volbrengen.
Heel leerzaam allemaal Haha!

Op de mange waar ik rijd hebben ze van september tot juni/juli elke maand een wedstrijd.
maar het verschilt wat, dan een dressuur, dan springen ( in de winter indoor, zomers oudoor), caprilli, en in maart is er een pas du deux. Word iedere keer afgewisseld. Volgens mij hebben wij zo'n 4 dressuur FNRS proeven in een seizoen.
Puntentelling is gewoon vanaf 210 een pp. En met twee pp, door naar de volgende klasse. En dan moet je bij sommige ook nog theorie doen om een diploma te halen. Heb toevallig vorige maand mijn F6 diploma gehaald. Tong uitsteken

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:37

findira schreef:
Ik vind het heel goed bedacht! Haha!
Ik ga deze zomer waarschijnlijk officieel starten en ik vind dit een hele goede oefening.
Omgaan met de wedstrijdspanning, een proefje leren en die goed volbrengen.
Heel leerzaam allemaal Haha!

Puntentelling is gewoon vanaf 210 een pp. En met twee pp, door naar de volgende klasse. En dan moet je bij sommige ook nog theorie doen om een diploma te halen. Heb toevallig vorige maand mijn F6 diploma gehaald. Tong uitsteken

zo hoort het officieel ook te gaan maar er zijn altijd bedrijven waar ze van de regels afwijken

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:10

Vandaag weer een F-proefje gereden, ging lekker!
Wat ik alleen wel apart vond, was het commentaar van de jury over de juistheid van de beenhulpen bij verschillende mensen, waaronder bij mij. Haar opmerking was dat we de benen meer moesten aansluiten. Nou heb ik een paard waar je met je benen vanaf moet rijden wil je niet je hele proef in volle galop door de baan vliegen. Wat mij betreft liever een afliggend stil been, dan een klemmend en kloppend been. Wat vinden jullie daarvan?

Wat ik wel eens jammer vind is dat er wel lage punten gegeven worden zonder een duidelijke opmerking waar je wat mee kan. Vandaag startte er ook een dame voor het eerst F3, eerste keer galop dus. Haar paard weigerde in de eerste galopsessie aan te galloperen en draafde alleen maar keihard door de baan. Daar kreeg ze een 2 voor met de opmerking niet getoond Verward Dan denk ik, zet er wat meer bij zodat je weet waar je aan moet werken. Je snapt zelf ook wel dat de galop niet getoond is. En een 2 vind ik wel heeeel erg laag gejureerd voor een F3.......

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:02

Dat vind ik ook, zeker voor de F3...geef dan een 5 en zet erbij niet getoond met tips ofzo. (nu snap ik ook wel dat je niet bij iedereen hele verhalen kan schrijven maar toch) Een meisje uit de les na mij had niet gehoord dat ze een gebroken lijn moest rijden (F7a) en had hem dus niet getoond. Toen kreeg ze geloof ik een 5 en dan -2 ofzo. Maar bij de F7 kan ik het me voorstellen maar niet bij de F3...

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:06

Ik zou dan eerder een 1 geven want ja, ook in de F3 moet je je paard in galop krijgen Haha!
En Sparretje, ik denk dat er bedoelt wordt dat je je been meer moet aanleggen (dus netjes langs je pony houden zonder te drukken ofzo) en niet moet afsteken. Want ook met een hele snelle pony moet je je benen netjes op de plaats houden Lachen
Ik ben ook net terug van eena vondjes wedstrijd kijken, de F5 en de F6 waren nu aan de beurt, pony's en paarden door elkaar. Een vriendin van mij deed mee voor de eerste keer in de F6A en ze deed het echt super goed! Voor ons is ze iig 1e geworden maar helaas niet voor de jury Haha! Wel een rozet gewonnen (zijn er maar 1 op de 4) en mooie punten Lachen
En volgende week ben ik aan de beurt in de F7 en hoger categorie Lachen

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:43

Fleury schreef:
En Sparretje, ik denk dat er bedoelt wordt dat je je been meer moet aanleggen (dus netjes langs je pony houden zonder te drukken ofzo) en niet moet afsteken. Want ook met een hele snelle pony moet je je benen netjes op de plaats houden Lachen

Als ik m'n benen zou afsteken had ik het idd begrepen, maar ik steek m'n been absoluut niet af! Andere ruiters die deze opmerking op hun protocol hadden staan hebben ook gewoon een mooie beenligging, afliggend en stil, dus vandaar dat ik het een rare opmerking vind.
Veel van onze manege paarden zijn goed aan het been, dus bereik je meer met een afliggend been dan een been wat voortdurend druk geeft, dan gaan ze alleen maar racen omdat ze niet meer begrijpen wat je nou wil Knipoog

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:41

jammer dat je dit niet aan de jury hebt gevraagd want nu wordt het gissen

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:54

De Jury was direct na uitreiking van de protocollen vertrokken, dus er viel weinig meer te vragen Knipoog

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:59

das minder maar je organisatie weet toch wel wie dat was? Mensen mogen mij altijd bellen of mailen als ze nog vragen hebben en daar wordt best wel gebruik van gemaakt

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:29

Da's een goeie tip! Dank je wel voor het idee!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:10

Tjeetje he wat een mega punten aantallen zie ik voorbij komen, als iemand zo super netjes heeft gereden dan is dat idd dik verdient. Mijn laagste punten aantal is 208, en mijn hoogste 226. Daar ben ik dan dik tevreden mee. Ik heb ( mischien klinkt het raar) liever dat een jurylid iets strenger jureerd, dan kun je zien waar je vooral aan moet gaan werken. Natuurlijk is het leuk om hoge punten te rijden maar om een PP te halen vind ik wel dat je het moet verdienen. Bij ons op de manege worden er 12/13 wedstrijden per jaar gereden, daarom heb ik de tijd. Lukt het de ene maand niet dan probeer ik het de volgende maand gewoon weer.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:15

das denk ik de goede instelling

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:21

Dat is het fijne van zoveel wedstrijden.
Wij hebben er maar 4, dus als je het dan niet haalt, is dat toch wel balen..!!