Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjox

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:18

als ze, buiten de lesuren om, de hele dag in een stand staan vind ik het eingelijk wel zielig..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:06

Ook ik vind stands zielig én gevaarlijker!

Een paard staat in een stand met je kont naar je toe... lekker veilig ja Knipoog . Hier leren de kinderen om niet achter een paard langs te lopen, moet je vooral stands hebben Haha! .
Een box is echt niet gevaarlijk hoor, negen van de tien paarden staan gewoon met het hoofdje bij de deur op je te wachten als je en box binnen loopt. Staat een paard met zijn kont naar de deur.. dan roep je even en dan draait het paardje zo om.

Nee..stands vind ik 10x gevaarlijker!

Ik moet er zelf ook niet aan denken om de hele dag met een touwtje aan mn kop vast te zitten aan de muur, gezellig hoor Clown

En paarden liggen weldegelijk in hun stal hoor en slapen echt wel liggend naast het staanden slapen. Mijn pony ligt standaard elke avond als ik naar huis ga te maffen in dr stal. Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:08

Marjoow schreef:
Hallo,

Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt.

Hier moest ik toch stiekem wel een beetje om lachen Vork . Dus een stal is gevaarlijk omdat het paard zijn kont naar je kan keren.. Maar een stand, waarbij de paarden notabene al met de kont naar je toe staan, is niet gevaarlijk...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:09

ik als doorgewinterd mens met paarden............. heb behoorlijk moeite met stands.......... vooral met het voeren........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:12

van mij mogen ze ook afgeschaft worden.. dat het gevaarlijker is? nee dat vind ik niet, hij kan je de kont toe draaien, maar dan zie wel dat hij iets van plan is, als ze op stand staan hoeven ze alleen hun achterbeen op te tillen..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:12

Op de manege waar ik reed stonden alleen de extreem grote paarden in boxen, en de privepaarden. Als er maar genoeg betaald werd Lachen.
De paarden mochten buiten hun lesjes ook niet naar buiten. Zelfs de paddock niet in. Want stel je voor dat ze gaan rollen en de deken vies word!
Ik ben er ook weg gegaan. Vind het heel erg sneu!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:16

Jiill_ schreef:
wat ik nooit snap is waarom die pony''s met hun kont naar het gangpad staan ? Clown laat ze toch lekker kijken .. of is daar een rede voor die iemand mij wil uitleggen ? Lachen

Eh...dan kan je ze niet vastzetten? Zou wel kunnen, andersom, maar dan moet je moeilijk doen met voerbakken en waterleiding, aan de muur zetten is een stuk simpeler.

Eevj schreef:
Op de manege waar ik reed stonden alleen de extreem grote paarden in boxen, en de privepaarden. Als er maar genoeg betaald werd :).

Dat lijkt me vaak de belangrijkste reden voor het in stand houden van stands...Je kunt op minder oppervlak meer paarden kwijt en het scheelt met uitmesten, dat kan maar aan één kant liggen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:17

Ik vind stands niks en zeker niet veilig. De paarden staan immers altijd vast. Bij de manege waar ik vroeger reed hebben ze voor bijna alle manege paarden en pony's stands. Die van de paarden hebben nog een mooi hoog en stevig tussenschot maar de pony's hebben een dikke houten balk die hangt aan een touw.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:19

ik vind idd dat ze moeten worden afgeschaft.

Het is niet veilig, je hebt een klein stukje waar je langs moet gaan om bij z'n hoofd te komen, hij plet je zo, of trapt je zo.

ook bij de manege waar ik heb gereden, hadden zo maar zeggen open stands, een balk tussen de paarden(verder niks) en achter zich ook niks, dus kwam je met een paard er achter langs heb je zo kans dat je een trap krijgt. heeft een paard voernijd en jij staat er tussen, heb je ook zo een trap, en sommige paarden kwamen ook vast te zitten door die balk tussen de paarden.

en trouwens die touwtjes met katrolen trekken ze zo kapot..en kunnen ze wel met hun voorbenen in vast komen te zitten..!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:32

Marjoow schreef:
Als ik zelf een eigen paard zou hebben, zou ik hem op een weitje zetten met een schuilhok erin voor de regen. Ik heb dan geen stal nodig.

Ik ook
Of iig overdag buiten.
In een stand kan die ze reet niet keren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:37

Stands vind ik afschuwelijke dingen. Ik zou mijn paard NOOIT van zijn leven in een stand zetten . Nee hoor, die blijft lekker in zijn weiland met zijn kuddevriendjes en heeft alle vrijheid om te gaan en staan waar 'ie wil en heeft alle vrijheid om om te gaan met wie hij wil van zijn kudde (aangezien hij in een stand overgeleverd is aan zijn buren).

Voor een paard is continu vast staan sowieso zo onnatuurlijk als wat (vluchtdier/bewegingsdier).

Ik vrees dat mijn paard binnen no time compleet afgestompt zou zijn van die saaie muur waar 'ie de hele dag tegenaan zou moeten kijken. Arme paarden die nog in stands staan.... Brrrrr..... Boos!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 09-12-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:45

ik zou mijn paard nooit in een stand zetten. op de manege waar ik werkte stonden bijna alle pony s zo. was echt niet veilig met voeren. om maar niet te spreken dat ze sneller vast liggen dan in een box. op de andere manege stonden ze in ruime boxen en was er weidegang en ze kregen in de zomer 6 weken vakantie en dan bedoel ik echt vakantie. het was trouwens een gehandicapte manege de hazelaar dus hadden de paarden en pony s wel behoefte aan vakantie Haha!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:46

Ik snap iet dat in Nederland stands nog niet verboden zijn, net als in Duitsland. Gelukkig zie je het ook niet zo heel erg veel meer.

Dat TS een stand veiliger vind, kan ik ook niet helemaal bij. Ten eerste voor jezelf: het paard staat altijd met zijn kont naar je toe. Vaak zie je ook nog dat ze aan de voorkant tegen een blinde muur aan staan te staren. Maar ook voor het paard vind ik het gevaarlijker, net als Nadya. Stel dat er eens wat mis gaat op stal, en alle paarden moeten er snel uit.

Ik zou zeggen: ga zelf eens een dagje met een touw/ketting om tegen een blinde muur staan staren. Denk dat je na een halve dag helemaal gek bent. Alleen al een hele dag stil staan....pfff

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:00

Ik vind dat paarden het best in een ruime stal horen te staan
maar ik ben een keer op kamp geweest en daar stonden de paarden ook in stands maar het waren wel ruime stands, en ze stonden vaak op het land [waar ze heel veel ruimte hebben]
Daar vond ik het niet zo zielig
maar toch gaa ik voor een gewone stal!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:02

XpaardjesX schreef:
Ik vind dat paarden het best in een ruime stal horen te staan

Ook een ruime stal is mij veel te klein voor mijn paard. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 09-12-07 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:03

Ja om de discussie nog eens verder op te rakelen;
wat zie je het liefst;
a. pony's 18 uur per dag op het land en een paar uurtjes op stand (en ook een paar lesjes per dag)
b. pony's 24 uur in een ruime box (en een paar lesjes per dag)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:03

Nadya schreef:
Stands vind ik afschuwelijke dingen. Ik zou mijn paard NOOIT van zijn leven in een stand zetten . Nee hoor, die blijft lekker in zijn weiland met zijn kuddevriendjes en heeft alle vrijheid om te gaan en staan waar 'ie wil en heeft alle vrijheid om om te gaan met wie hij wil van zijn kudde (aangezien hij in een stand overgeleverd is aan zijn buren).

Voor een paard is continu vast staan sowieso zo onnatuurlijk als wat (vluchtdier/bewegingsdier).

Ik vrees dat mijn paard binnen no time compleet afgestompt zou zijn van die saaie muur waar 'ie de hele dag tegenaan zou moeten kijken. Arme paarden die nog in stands staan.... Brrrrr..... Boos!

Mijn idee ook Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:04

Beantsje: dan kies ik wel voor A.
Maar we hadden het hier over paarden die als enige verblijfsplaats een stand hebben, toch?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:07

Britty schreef:
Ik snap iet dat in Nederland stands nog niet verboden zijn, net als in Duitsland. Gelukkig zie je het ook niet zo heel erg veel meer.

Dat TS een stand veiliger vind, kan ik ook niet helemaal bij. Ten eerste voor jezelf: het paard staat altijd met zijn kont naar je toe. Vaak zie je ook nog dat ze aan de voorkant tegen een blinde muur aan staan te staren. Maar ook voor het paard vind ik het gevaarlijker, net als Nadya. Stel dat er eens wat mis gaat op stal, en alle paarden moeten er snel uit.

Ik zou zeggen: ga zelf eens een dagje met een touw/ketting om tegen een blinde muur staan staren. Denk dat je na een halve dag helemaal gek bent. Alleen al een hele dag stil staan....pfff

Ja de wet is zó krom. We mogen al blij zijn dat ze niet meer gebouwd mogen worden.
(of is dat nog niet in gegaan Sigaar?)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:11

Als je vind dat een stand veiliger is, moet je eerst maar eens leren om te gaan met paarden, voordat je uberhaupt met paarden bezig gaat......... Sorry hoor, maar mensen 'leren' paardrijden op een manege en ze leren daar al zo ontzettend weinig over het paard zelf. Als je dan ook al niet eens leert hoe om te gaan met een paard in een box (of wei), tja, dan ben je in mijn ogen al niet zo slim bezig als manege en als leerling. Clown
Mag ik vast niet zeggen, maar ik zie iets teveel mensen met eigen paard, die van de lichaamstaal van paarden totaal geen kaas gegeten hebben. Met alle gevolgen van dien.....
En dan geven ze het paard nog de schuld ook. Omgekeerde wereld in mijn ogen!! Boos!
Dan zeg ik keihard: Eigen schuld, dikke bult, als het fout gaat.
Leer gewoon met een losstaand paard om te gaan. Zo moeilijk is dat niet, hoor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:15

Marjoow schreef:
Clienn schreef:
Claustrofobie is het

ik vind dat het ligt aan de omstandigheden
als een paard zoals eerder gezegt, de wei ingaat, lessen loopt en alles bij elkaa ropgeteld +/- 2/3 uurtjes in een stand staat.. ok
maar de hele dag dat vind ik wel een beetje zielig..

iedereen zijn eigen mening.

maar zet jij dan een paard buiten in de vrieskou? In de zomer staan de paarden dag en nacht buiten, doordeweeks tot 3 uur, op woensdag tot 12 uur, tussendoor staan ze dan een uur in de binnenbak. In de winter staan ze 's nachts binnen met veel kuil en ze gaan overdag de wei in. Op zondag staan ze de hele dag in de wei.

En wat is er in hemelsnaam zo zielig aan een paard in de vrieskou? Feit dat jij het koud vindt wilt nog niet zeggen dat paardlief het koud vindt. Een paard is tenslotte geen mens. De ideale temp voor paarden is tussen de -10 en +18 graden.

En wat stands betreft: alle argumenten die je tot nu toe naar voren hebt gebracht zijn ook allemaal weer tegengesproken.
Stands zijn veiliger: = niet waar
Paarden slapen altijd staand: = niet waar (hoe kom je erop vraag ik me af)

Ben je inmiddels al veranderd van mening mbt stands?

Mijn mening lijkt me duidelijk. Als een paard niet op wei staat of aan het werk is, hoort ie minstens zijn kont te kunnen keren.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:19

Veiliger? Meer kans om zeer goed klem geduwd te worden bedoel je?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:19

Whahahaha, een paard zielig omdat 'ie in de vrieskou staat??? Oooooooh, voor dat soort opmerkingen ben ik meer dan allergisch inmiddels!!! Rolleyes
Verdiep je eens goed in paarden, TS, verdiep je in hun vacht. Maar dat leer je natuurlijk niet op die manege, he?

Nou, ik zou zeggen; kom eens bij mijn paard kijken die heerlijk in een natuurgebied leeft en probeer dan nog eens te zeggen dat 'ie heel zielig is en het zo koud heeft. Clown Haha!
Gek word ik van die zeurpieten die daar mee aan blijven komen...... Gaaaap

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:20

Ik ben tegen stands, vind het gevaarlijk en het lijkt me dodelijk saai voor een paard. Heb liever me paard zoveel mogelijk buiten met een groep paard, helaas is een stalling vinden waarbij dat kan én goed op de paarden wordt gelet heel moeilijk te vinden. Maar bij keuze uit box of stand gaat mijn voorkeur toch wel voor een box, daar kunnen ze in draaien en liggen hoe ze zelf willen, kunnen meer van de omgeving zien. in een stand staat het paard inderdaad de hele dag maar tegen een muur te kijken en kunnen zo schoppen.
Denk dat de enige voordeel aan een stand is dat je meer paarden kan huisvesten, goedkoper uit bent met stro en sneller klaar met mesten, dus alleen maar puur voor het geld!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:24

ff offtopic @ Nadia: ik geloof dat wij dan ook hetzelfde denken over het wel of niet gebruiken van dekens Haha!