Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
loveblacky schreef:is dat zo eigenlijk???
dat het minder pijnlijk is voor een paard als je aan de neusriem trekt??
Blacky heeft er dus echt een grote hekel aan en doet wanneer de teugels aan de neusriem zitten echt vaak haar hoofd omlaag zodat het ruitertje ze loslaat..
en reageert echt niet fijn op trekken aan teugels die aan de neusriem zitten.
een hackamore is toch ook veel gevoeliger dan een bit?
loveblacky schreef:is dat zo eigenlijk???
dat het minder pijnlijk is voor een paard als je aan de neusriem trekt??
Blacky heeft er dus echt een grote hekel aan en doet wanneer de teugels aan de neusriem zitten echt vaak haar hoofd omlaag zodat het ruitertje ze loslaat..
en reageert echt niet fijn op trekken aan teugels die aan de neusriem zitten.
een hackamore is toch ook veel gevoeliger dan een bit?
Citaat:Manege
Op De Cruquiushoeve bevindt zich een manege, waar cliënten en patiënten van SEIN gebruik van kunnen maken. De rijlessen kunnen worden gevolgd in het kader van bewegingsactivering, bewegings-onderwijs of bewegingsrecreatie. De manege geeft ook rijles aan kinderen en volwassenen
Citaat:Veiligheid
De manege maakt gebruik van Fjordenpaarden die voor een groot deel zijn gefokt en getraind door de manege zelf. De paarden zijn hierdoor speciaal geselecteerd, om met de mogelijkheden en beperkingen van hun berijders om te gaan.
treffer schreef:Het is vrij moeilijk om een gehandicapte uit te leggen dat hij een 'zachte ophouding' moet maken. Want meestal zeg ik: 'o we gaan stoppen, trek maar aan de teugels!' en 'o we gaan weer stappen, geef hem maar een schopje!' Als ik weet dat iemand echt hard gaat trekken dan pak ik even de teugels vast. Tegen een schopje kunnen de paarden wel.
Larslover schreef:Ik ben ook vrijwilliger bij paardrijden voor gehandicapten en dit stukje vind ik nogal wat. Zijn de paarden niet gewend aan stemhulpen? Ik heb wellicht makkelijk praten, omdat het bij ons voor het grootste gedeelte gaat om de gehandicapten. Er is maar 1 middag dat er gewone kinderen rijden, naast het goed bijrijden door de vaste instructeurs. Maar al onze pony's gaan stappen als ze 'in stap' horen en draven als het kind of de begeleider 'draf' zegt. Zelfs de galop is bij een aantal pony's te vragen door de stemhulp. Hooo zorgt er in alle gangen voor dat ze een gang langzamer gaan, ideaal dus tegen trekken en schoppen.
Citaat:Wij hebben overigens 6 pony's, allemaal verschillende rassen. Simpelweg omdat ieder paard zijn eigen beweging aan het kind meegeeft. Fjorden zijn bijvoorbeeld over het algemeen vrij kort en worden door de kinderen als hobbelig ervaren. Tinkers geven veel beweging met hun grote passen en onze connemara zit als een huis. Aan iedere handicap proberen wij dus de juiste bewegingstherapie mee te geven door er het juiste paard bij uit te zoeken.
Teugels gaan bij ons standaard aan de neusriem, soms worden ze ook door de instructie zo bijgereden, soms aan het bit. Bij de 'zachte' en wat gevorderde ruiters mogen de teugels bij sommige paarden wel aan het bit. Ieder kind rijdt met zijn eigen gereedschap, zeg maar. Zadel/dek/flexdek/klittenbandzadel, verschillende soorten teugels en dus verschillende regels. Meer op maat vind je het, denk ik, niet!
Manou schreef:Ik heb een paar jaar terug ook geholpen op een manege voor gehandicapten. Ik woonde toen vlak bij de hazelaar in rotterdam.
helaas ben ik toen vrij snel gestopt. Er waren namelijk twee vaste groepen vrijwilligers op zaterdag. De groep die op zaterdagmorgen de stallen uitmestte was erg blij met mijn versterking, maar de groep die met de ruiters en paarden mee liep lieten mij volkomen links liggen. ik mocht alleen mee lopen als er echt te weinig helpers waren. En ik deed qua poetsen en opzadelen altijd wel wat fout volgens hun, als ik dat een keer mocht toen.
Hierdoor was de lol er van snel over, dus heb ik na een paar maanden gestopt.
Manou schreef:Ik heb een paar jaar terug ook geholpen op een manege voor gehandicapten. Ik woonde toen vlak bij de hazelaar in rotterdam.
helaas ben ik toen vrij snel gestopt. Er waren namelijk twee vaste groepen vrijwilligers op zaterdag. De groep die op zaterdagmorgen de stallen uitmestte was erg blij met mijn versterking, maar de groep die met de ruiters en paarden mee liep lieten mij volkomen links liggen. ik mocht alleen mee lopen als er echt te weinig helpers waren. En ik deed qua poetsen en opzadelen altijd wel wat fout volgens hun, als ik dat een keer mocht toen.
Hierdoor was de lol er van snel over, dus heb ik na een paar maanden gestopt.