Manege Moleneind in Tilburg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:37

Op zaterdag zijn er 2 lessen. Vroeger waren het er 3, maar het is dus nu 2 geworden. De paarden lopen dus maar 2 uurtjes op een dag. In de week lopen ze misschien ook maar 2 uurtjes per dag ofzo. Op maandag mogen ze altijd even los in de bak. Ruimte zat daarvoor en ze worden beetje opgejaagd. Dan wordt ook uitgemest en dat gebeurt dinsdag ook. Weet niet welke dagen ze nog meer uitmesten. Maar er zijn nog 1 of 2 paarden (meestal paarden voor de verkoop) die je soms ook mag rijden. Ligt er wel aan hoe goed je kunt rijden.
We hebben wel veel meer pony's dan paarden. Tussen 10 en 15. Komt omdat soms een paardje erbij komt of er gaat weer een paardje weg.

Wat kan ik nog meer vertellen.....
Ow ja, we hebben geen stapmolen, dat vind ik wel jammer.. maja.. we hebben wel 4 weides. Waarvan 1 springwei en 1 wei ligt stukje verder van de manege af. Daar mogen in de zomer de manegepony's dikwijls staan.
De paarden krijgen genoeg voer. Ze beginnen met hooi, dat op zich is al een pluspunt. Want vele stallen doen eerst krachtvoer en dan ruw. Maar voor vertering is het dus beter om eerst ruwvoer te krijgen. Ze krjgen ook mais, brok, kuil en dat was het denk ik wel. Moet eerlijk zijn dat ze zuinig zijn met stro. Maar op zich valt da wel mee.

Verder weet ik toch echt nie meer ff wa te banketstaaf
zal vast nog wel iets in me opkomen, maar dan hoor je het wel

edit: we hebben trouwens ook 3 bakken. Een hele grote en een iets kleinere (das de nieuwe bak) en een nog kleinere. De allerkleinste wordt meestal gebruikt voor loslaten/longeren enz. We hebben maar 1 spuitplaats en dat is buiten. Op zich ook wel klein nadeel als het regent of ook niet, want je paard wordt toch wel nat

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 20:48

Mee eens,hoe kan het ook anders

Kintagi

Re: Manege Moleneind in Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:04

Zuinig met stro... > ligt eraan hoeveel ze opeten
4 weides = 5 die 2 achter de manege en die aan de over kan ook nog. Die aan de overkant is op zich wel een fijne wei alleen die hekken zijn zo moeilijk dicht te doen (alleen) en dan het idee dat je over de weg moet.. maar ja daar kies je zelf voor.

Weetje wat ik trouwens een nadeel vind! die poetsplek daar vooraan bij de kastjes. Niet iedereen durft langs paarden te lopen en meestal staat er daar wel 1
Oh en de gangen hadden wel wat breder gemogen wat mij betreft.

Overal zullen wel voor en nadelen zijn en als je perfectie wil moet je naar een 5* manege gaan en daar betaal je dan ook voor ( €500 per maand minimaal) Ik vind die manege zeker niet slecht. maar kan nooit kwaad om rond te kijken tis toch overal iets

btw stefanietjuh & KisSs_Girl Hebben jullie wel eens op een andere manege gereden of alleen moleneind??

Oh en die abeltje... ja die ken ik wel mijn pony vind die niet zo leuk.. wil al slaan als ze op de spuitplaats staan en hij loopt naar zijn stal. Klikt voor geen meter tussen die 2 mah zal eens opletten

anne1bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:09

Heey Heey,,
Ik ken manege moleneind ik heb daar 1 les een keer gereden maar ik vond het op mijn manege leuker dus...
Nouja...ieder zijn eigen mening t0g?

xxx

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:29

Ow jah, was de wei tegenover vergeten
En de gangen hadden inderdaad wel breder gemogen. Maar op zich gaat het zo ook wel.

fjordmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:21

Het is een leuke manege heb daar leren rijden maar zoals iemand al zei je leert er alleen maar de basis, maar verder prima manege. de paarden en pony's zijn goed verzorgt.

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:45

Ik heb iets van 5 jaar ofzo op Manege Zandeind in Riel gereden,weet niet of je die kent?
@fjordmelody: dat vind ik wel een groot nadeel van de manege idd,je komt niet verder!

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:33

Nee, heb hiervoor niet op een andere manege gereden. Het bevalt me goed hier

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:58

Een groot nadeel van de manege, of van déze manege? Hebben ze geen gevorderdenlessen oid? Ik heb tot nu toe maar op 2 punten een manege uitgezocht: adhv de paarden (hoe men er mee omgaat en vooral: hoe ze er bij staan - en blijkbaar is dat goed) en het geven van fatsoenlijke lessen. Die waren bij ons iig wat minder goed geschaart

Ik vind de gangen niet abnormaal smal, ik ben eigenlijk niet anders gewend op maneges

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:32

Op deze manege bedoel ik
Op andere maneges kom je natuurlijk ook niet ver als je echt iets in de sport wilt bereiken,maar hier blijf je echt op 1 nivo hangen
Je leert de basis en dat is het wel
Je doet bijna elke les hetzelfde enzo

En ik weet niet of je al iets over de paarden weet?,anders wil ik ze wel even beschrijven,misschien ook wel handig als je in een les gaat rijden

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:24

Hoor dat ze op dinsdag in de lessen wel eens schouderbinnenwaarst of buitenwaarst leren. Op zich kun je wel verder komen. Maar ligt er gewoon aan welke instructeur/instructrice je hebt. En als je gewoon zegt van: luister, ik wil wat moeilijkere oefeningen doen. Dan denk ik dat ze daar wel aandacht aan besteden.

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:38

Ja,maar bij ons in de les rijden tog veel mensen op verschillende nivo,s tog?
Vind ik iig wel

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:51

Ja, dat is wel zo. Maar kan niet zeggen dat wij op lage niveau rijden. Vind toch dat de meeste op een redelijk niveau kunnen rijden. Diegene hebben alleen meer begeleiding nodig. Zoals ik die nou krijg, maar dan vanuit school. Als houding al maar beetje veranderd wordt en stijl van rijden meer actiever wordt, vind ik dat we op een goeie niveau zitten.
Sommige moeten gewoon echt met meer ambitite gaan rijden. Je weet denk ik wel wie ik bedoel. Er zijn een paar mensen die maar beetje rijden en verder niks doen. Door die mensen lijkt onze les al gauw laag niveau. Maar als iedereen nou echt gaat rijden zeg maar.. zal niveau snel omhoog gaan

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:28

Ja daar heb je wel gelijk in

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:14

@Kiss... Ja zandeind ken ik wel alhoewel ik me niet echt kan herinneren er ooit binnen te zijn geweest Ik heb vroeger altijd bij 't hoefke gereden aan de andere kant ( bij de hei) Was altijd gezellig daar verder heb ik nog gereden bij Hooijen (tilburg) maar das echt niks!! en bij de heideruiter (goirle) Dat was opzich ook niet slecht was alleen helemaal stom gebouwd daar en die mensen waren echt totale krenten in loon op zand heb ik trouwens ook nog ff gestaan, naast die ponyclub en dat was helemaal erg. daar MOEST je met de ponyclub mee rijden omdat je anders niet kon rijden en je pony liep niet goed.

@anne1bokt: Wat is JOUW manege ?

"En de gangen hadden inderdaad wel breder gemogen. Maar op zich gaat het zo ook wel. " Iets?? Nou ja mijn pony is vrij (te?) wendbaar en kan er makkelijk door, dat is het niet. Alleen als ze breder zouden zijn konden ze allemaal met de kopjes buiten kijken, Ik vin da leuk m.u.v. die friese hengst die daar staat en niet leuk als je er met een (hengstige) merrie langs moet.

Ik zag trouwens vandaag abeltje en baasje van spuitplaats tot stal vliegen, hihi. Ziet er grappig uit

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:22

Abeltje vliegt altijd naar stal hij weet dat er iets lekkers in zijn bak ligt Vrijdag ga ik weer met hem springen.

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 09:04

Hahahaha,Abel vliegt altijd en baasje ook

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:59

Ik denk/hoop dat er in 30 jaar wel veel verandert zal zijn maar door deze manege hebben mijn ouders toendertijd besloten dat ik daar geen les meer mocht nemen. Ik was nog maar een ukkie (ben nog steeds niet echt groot) en moest zelf mee opzadelen terwijl dit de 1e x was dat ik les had. Mijn hulp was om de 5 min "even weg" en toen het tijd was om de bak in te gaan werd er aan mij gevraagt of de beugels goed zaten. Nou ja, ik kon er met mijn tenen bij dus ik dacht dat dat goed was (wist ik veel). Er was niemand die iets controleerde en toen we met, naar mijn gevoel, tig man in de bak reden kreeg mijn paard vrijwel zonder waarschuwing een zweep achter zijn hielen omdat hij achter bleef. Je begrijpt dus wel dat hij met een bokje begon te draven en ik met mijn gezicht in het zand belande. Mijn ouders zaten in de kantine maar waren eerder bij mij als degene die mij les gaf, om te kijken of ik oke was. Het paard waar ik op gezeten heb was ook nog zo groot dat ik er zonder opstapje nooit meer opkwam, dus voor ik opnieuw op kon stijgen hadden mijn ouders mij alweer mee naar huis genomen, ze vonden het niet verantwoord zoals er daar met beginners omgegaan werd.

Groetjes ingrid

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:13

Das wel k.. wat heb je toen gedaan ergens anders naartoe gegaan?? Ik ben zo nieuwsgierig

Voor zover ik weet is dat niet meer. maar ik heb daar nog nooit les gehad. Tegen de tijd dat ik kom staan de pony's al opgezadelt en als ze gepakt worden loopt er altijd iemand mee. Ikzelf ben er nooit bij want boeit me niet echt. Maar ik zie wel vanalles

Abeltje vliegt idd wel vaker. Snap niet hoe ze dat volhoud!! Moet Cayenna niet proberen heb daar geen geduld voor Succes vrijdag met springen ik moet daar nog wel ff mee wachten maar ja ze moet toch eerst leren goed te lopen want ze is zo wankel als kweenie-wat

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:34

Deaglan: Nu staan de pony's en paarden al opgezadeld. Beginners worden nou ook goed begeleid. Met veel geduld enzo.

Chaosgirl: Wat wil je met zo'n klein meisje? die kan zo'n sterke haflinger niet echt makkelijk aan. Ben er mee bezig dat ie wel naar mij luistert. Begint aardig te lukken. Af en toe weet ie toch slimmer af te zijn Maar hij gaat beetje bij beetje vooruit.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:57

Chaosgirl schreef:
Das wel k.. wat heb je toen gedaan ergens anders naartoe gegaan?? Ik ben zo nieuwsgierig

Voor zover ik weet is dat niet meer. maar ik heb daar nog nooit les gehad. Tegen de tijd dat ik kom staan de pony's al opgezadelt en als ze gepakt worden loopt er altijd iemand mee. Ikzelf ben er nooit bij want boeit me niet echt. Maar ik zie wel vanalles

De eerste jaren dus geen paardrijden want ik was volgens mijn ouders te jong om zo ver te fietsen 's avonds en in mijn tijd waren er nog niet zo gek veel maneges. Zij hadden ook niet de mogelijkheid om me weg te brengen, zoals dat nu veel gedaan wordt door ouders. Later ben ik op de hei gaan rijden 5 gulden per uur (vrij rijden) op Sultan

Groetjes Ingrid

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:11

@Deaglán, het is dus toch goed gekomen

@Stefanietjuh, Dat is ook wel zo en hij is gewoon te sterk voor haar maar ik had vroeger ook zo'n eigenwijs/sterk ding ,klik niet lachuh
Ook vreselijk eigenwijs en niet luisteren ik kon er gewoon niet met een halster mee lopen. Uiteindelijk heb ik een hengstenhalster gekocht en dat ging toen goed, maar ja dat was ik en hij zou en moest luisteren want was echt geen doen.

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:47

hahah, leuke foto hoor
Is dat in Loon op Zand, die manege daar?
Lijkt er wel een beetje op.

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:20

Nee dat was in Riel bij manege 't hoefke, vlakbij de hei Vaak racen daar Was altijd wel gezellig daar, maar omdat het niet te doen is op de fiets ben ik maar dichter bij gaan staan

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:47

Is dat tegenover manege 't zandeind?
Weet wel dat er tegenover een stal staat.