** Manege Belle Epoque bokkers!** [Deel 4!!!]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re: ** Manege Belle Epoque bokkers!** [Deel 4!!!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:06

Astor schreef:
Dat lijkt me ook zo'n super vrij gevoel geven Lovers
& echt voelen dat je èèn bent met je paard en niks zit in de weg !

( en je kan ook 1 zijn natuurlijk met je paard met bit Mel Knipoog )

Tsja , ik zwijg wel.. Sigaar

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:07

Waar slaat die opmerking nou weer op natas. Gestoord

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:07

Ik ben GTST kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:09

Maar om even iets nieuws de discussie in te blazen, hoe sommige mensen hoofdstellen als een stang & trens gebruiken, ik bedoel, je kan het best gewoon gebruiken voor trainingen, maar dan moet je wel weten, dat door een stang, de invloed van je hand ruim 4 keer erger wordt, met een zachte stang dan nog. Sommige mensen, in het dressuur dus, gebruiken hun stang echt niet goed.

Wat ik laatst ook zag met springen, dat was met wedstrijd. Een meisje haar pony weigerde op de eerste hindernis, nou, gebeurt wel vaker, maar zij sloeg haar zweepje half kapot op de kont van die pony, ik zat er met mijn neus bovenop, dus ik weet dat ze echt hard sloeg. Vervolgens reed ze opnieuw op de hindernis af, nou, oké weet je wel, die pony denkt, nu wordt ik geslagen, dus stopt weer, en krijgt wéér een paar klappen, later sprong ze de rest van het parcours zonder de eerste hindernis, en haar pony ging foutloos...

Wat ik hiermee probeer te zeggen is, dat de manier van het bit en scherpe spullen om je paard vooruit te krijgen is, niet altijd even goed is, en ik vind het ook knap als iemand zijn paard dressuurmatig zo goed voor elkaar heeft, dat je alles kan rijden wat je wilt, maar ik vind wat dit meisje doet, in die foto's die hier net gepost zijn, ook heel knap. Dressuur en springen op de manieren hoe sommige mensen het doen is ook niet altijd goed. Paarden krijgen vaak héél zware trainingen en worden daarna onvoldoende verzorgt, of door stalhulpen ja.

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:09

Melanieetjuh schreef:
Emmaa_ schreef:
En bovendien ben ik het er niet helemaal mee eens dat een paard zonder bit niet lekker dressuurmatig te rijden is, als je een paard hebt wat aanleg voor dressuur heeft, moet het niet uitmaken of je met of zonder bit rijdt. Dit bedoel ik niet als kritiek, maar meer op iets wat me gewoon opviel Lachen. En trouwens, Melanie, waarom wil je, je paard nooit bitloos rijden als ik vragen mag?.

Nou, denk niet dat je daar gelijk in hebt. Ook de tops rijden gewoon met bit. Ik wil hun wel eens zien rijden zonder bit. Denk dat ze het toch veel moeilijker zullen krijgen met het sturen..
En bovendien, als jij een lekkere heet paard onder je kont hebt, denk je er niets aan aan om bitloos te rijden.

Ik wil het zelf niet, omdat ik verder de sport in wil. En daarbij, deze paarden zijn nu toch al aan het bit gewend, ze zijn niet wild geweest dus das al anders. En ik zie me zelf niet later een parcourtje/proefje rijden zonder bit.
Dat ene uurtje dat ze met bit lopen. Als je het gewoon normaal gebruik, no problem.
Ze hebben daarna nog gemiddeld 22 uur per dag dat ze zónder staan.

ze jullie zullen el veel paginas veder zijn... maar ik ben nog hier Tong uitsteken

Paar paarden bij ons op de manege rijden bitloos
En eerlijk gezegt vindt ik het niet moeilijker sturen..
bij 1 paard heb ik hem gereden met en zonder bit en
zonder bit vond ik hem lekkerder lopen
Volgens mij verschild het ook gewoon heel veel per paard..

En ik denk als het paard respect voor jou heeft en jij voor hem ...
je paard overal met te rijden valt het zal misschien niet zo snel gaan
als normaal me bit (als je switcht maar dat zal denk ik alleen maar komen
omdat je paard moet wennen aan de andere hulpen die nu niet via zijn mond gaan)

Dus eigelijk klopt het ook wat melanie zegt lijkt me moelijker sturen (was de zin volgens mij whaha)
omdat het paard ook moet wennen.

Whaha heb weer zin om te type ofzo Tong uitsteken

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:10

Melanieetjuh schreef:
Ach, voor de geliefde, haal je bit uit je hoofdstel en ga je gang. Nagelbijten / Gniffelen
Leef je uit op de manege paarden. Waarschijnlijk zal dat nog wel lukken, maar denk maar eens aan een Ultra! Haha!

Maar zoals je al las in het eerste topic, de eerste keer had ze alleen wat gestapt, hald gehouden en wat figuren gereden en de tweede keer het zelfde alleen dit keer ook achter uit..

Wij trainen niet van stap naar gallop..

Sabrina, die heeft bij ons op de manege gereden, en die is een tijdje naar Oosterijk geweest om daar op een trainings stap te werken.. En met sommige paarden stapte ze alleen maar een ahlf uur.. Net zolang todat het goed ging.
Als zij op een van die paarden gewoon was gaan rijden, beetje warm stappen, daarna draven en gallop was ze er waarschijnlijk ook afgevallen.. En ze reden daar gewoon met bit.

Je moet zoiets opbouwen...

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:11

Hier nog van die gave foto's Lovers
Het ziet er gewoon echt stoer uit !!
& ik vind het gewoon interresant om te zien hoe er ook op een andere manier met paarden wordt gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:12

We zijn inderdaad al een stukje verder, maar ik weet dat ze op Lies Beuker een aantal paarden met een vriendelijke hackamore rijden. En ik denk, dat ze dat doen, omdat de paarden te sentimenteel zijn als het op het betreft van bitten is. Paarden die al eens "mishandeld" zijn met een te scherp bit en te hard getrek, krijgen er angsten voor, en dan is bitloos wel een oplossing. Het enige standpunt achter dat hele natural horsemanship is dat je het paard door vriendelijk gedrag te vertonen, pusht iets te doen, wat hij normaal niet zou durven!. Maar je hoeft je er niet mee te bemoeien, als je er niks aan vind, of als je alleen maar heel stuwvast bent aan rijden met een bit, maar zo ben ik niet, ik sta open voor nieuwe dingen, en dit vind ik heel gaaf.

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:13

Emmaa_ schreef:
Melanieetjuh schreef:
Ach, voor de geliefde, haal je bit uit je hoofdstel en ga je gang. Nagelbijten / Gniffelen
Leef je uit op de manege paarden. Waarschijnlijk zal dat nog wel lukken, maar denk maar eens aan een Ultra! Haha!

Maar dat is niet wat ik zeg. Wat jij probeert te zeggen, door al de dingen die je al gezegt hebt, is dat de manier van zelfs bitloos rijden, slecht is!, en dat is dus níet zo, mensen denken er anders over, omdat iedereen een eigen mening heeft, maar het is niet slecht. Bovendien hoeft het ook niet op de manegepaarden, ik bedoel meer dat je wel respect kan tonen voor de mensen die het wel doen, die het wel durven, hoe vervelend hun paard ook kan doen, en niet alleen maar reacties moet gaan geven zoals dat het er goedkoop uit ziet!.

Jaa, die goedkoop opmerking was wel een slecht argument.. Sorry

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:13

Melanieetjuh schreef:
Citaat:
Die van mij is swinters geen paard waar je zonder cap op gaat zitten...

En hij heeft me al is een flinke hersenschuddig bezorgd, nou die neem ik alleen nog maar mee naar buiten met een slof er om en cap op me kop. En geloof me ik ben geen mietje, maar toch ben ik sinds ik hem heb serieuser na gaan denken over paardensport en veiligheid...

Daarom.
Ach, laat ze maar eens Banditten zonder bitje. Wat zou Bandit een plezier hebben. *LOL*

Sarcastisch ?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:14

Volgens mij is het voor dat paard met bitloos dressuur niet prettiger of onprettiger dan met een bit hoor, als je goed kijkt zie je dat het paard neusgaten strak trekt door de druk op de neus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:14

Astor schreef:
Hier nog van die gave foto's Lovers
Het ziet er gewoon echt stoer uit !!
& ik vind het gewoon interresant om te zien hoe er ook op een andere manier met paarden wordt gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat is inderdaad héél gaaf ja!, ik ben het met je eens dat het gewoon interessant is om te zien hoe mensen ook op een andere manier met paarden kunnen omgaan!, dat het niet altijd met een bit en sporen hoeft. Maar natuurlijk, ik heb niks tegen de mensen die wel met bit rijden, en wel met sporen om hun paard vooruit te krijgen Lachen.

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:15

Flevolander schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar dat is niet wat ik zeg. Wat jij probeert te zeggen, door al de dingen die je al gezegt hebt, is dat de manier van zelfs bitloos rijden, slecht is!, en dat is dus níet zo, mensen denken er anders over, omdat iedereen een eigen mening heeft, maar het is niet slecht. Bovendien hoeft het ook niet op de manegepaarden, ik bedoel meer dat je wel respect kan tonen voor de mensen die het wel doen, die het wel durven, hoe vervelend hun paard ook kan doen, en niet alleen maar reacties moet gaan geven zoals dat het er goedkoop uit ziet!.

Ik denk niet dat dat Mel dr standpunt is, maar meer dat je niet alle paarden over 1 kam moet scheren en dat het bij sommige paarden niet haalbaar is... En dat een bit per defenitie niet slecht hoeft te zijn...

Maar we willen toch graag ff horen dat het een mooie mannier van rijden is. Toch Em ? Dus mel ? Vind je het een mooie manier van rijden? EN zou je het tof vinden alsje dat zou kunnen met je eigen paard ?
En jij Flefolander (sorry weet je echte naam niet).?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:15

Nataschaa schreef:
Sarcastisch ?

Jup..., als je daar op gaat zitten zonder bit wordt je er niet blij van Haha!

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:16

Melanieetjuh schreef:
Citaat:
Maar als je nou kijkt naar mensen die met enorme sporen met wielen rijden, als hun paard protesteerd, is het enige wat hun doen hun paard nog maar een keer lek prikken, zodat ze wel weer normaal gaan doen. Ik verheerlijk de manier niet van zonder bit rijden, want er zitten ook genoeg nadelen aan, zoals bij jou paard Flevolander, dat zou ik dus gewoon niet eens proberen, maar om hoe weinig respect mensen daar eigenlijk voor hebben!.

Haha! Dan zou Deb niet eens meer kunnen rijden!

'Als je paard niet te rijden is zonder bit, ook niet meer met bit rijden.'
Of hoe die zin ook ging.

Die heeft Emma gwn ergens gekopieerd en komt niet vanhaar zelf !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:17

http://nl.youtube.com/watch?v=hfNZ_7hJ8xw

Moet je ook maar even kijken bij de video's die ernaast staan, voorname ponytrust2, wat hierna dus komt. Dit is wat ik meer bedoel, niet alleen het rijden zonder bit, maar het vertrouwen tussen mens en paard, iets wat steeds minder mensen beginnen te doen. Ik zie trouwens bij de meeste paarden zoiets nog niet gebeuren, dat je met een zweep boven zijn hoofd kan zwaaien. Maar het is voor elk paard aan te leren!, dat is weer net iets anders, door het paard eraan te laten wennen, leert hij het dus ook kennen, en dat is ook zo met bitloos Lachen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:17

Nataschaa schreef:
Flevolander schreef:

Ik denk niet dat dat Mel dr standpunt is, maar meer dat je niet alle paarden over 1 kam moet scheren en dat het bij sommige paarden niet haalbaar is... En dat een bit per defenitie niet slecht hoeft te zijn...

Maar we willen toch graag ff horen dat het een mooie mannier van rijden is. Toch Em ? Dus mel ? Vind je het een mooie manier van rijden? EN zou je het tof vinden alsje dat zou kunnen met je eigen paard ?
En jij Flefolander (sorry weet je echte naam niet).?

Ja tuurlijk zou dat mooi wezen, alleen waar het mij om gaat is dat ik het jammer vind dat er maar klakkeloos vanuit gegaan word dat elk paard kwa karakter geschikt is om bitloos te rijden, dat gaat gevaarlijke sitiaties opleveren denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:18

dat soort dingen wil ik dus later echt doen met mijn paarden, ik vind het zóóó gaaf!.

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:18

Melanieetjuh schreef:
Ik vind het hele gebeuren compleet onzin.. Waarom zou je paard bitloos moeten kunnen bereden worden? En als dat niet het geval is, kan je beter niet rijden..
Bull oliebol.
Bij sommige paarden zou het misschien kunnen, maar als je nou kijkt naar de springpaarden, (en ook de dressuur.) die zie ik echt niet zonder bit rijden hoor!

Heb niet veel tijd meer om het precies uit te leggen helaas, moet zo weg..

ik denk dat het met springen en dressuur niet bitloos wordt gereden
omdat anders is zeg maar het is altijd zo dus waarom veranderen
Ookal zou er iemand nu ZZ rijden bitloos zouden ze die persoon raar aan kijken
maar zo dra meer mensen het doen.. dan is het niet meer
erg het zelfde als fjorden in de dressuur sport die werden volgens mij ook eerst raar aan gekeken
je moet maar de eerste druven te zijn ..

Je hebt echt geen bit nodig om een paard piaffe te laten doen paarden kunnen het ook in de wei dus er moet ook een hulp zijn zonder hulp middelen...

En ik heb met me eigen ogen gezien vorig jaar jumping amsterdam hoe een man op een pony zonder zadel hoofdstel iets echt een goede dressuur proef af legde met piaffe wijken piroette

het licht gewoon aan de band met je paard...

Nu ga ik stoppe met die lange verhalen zeg

Ow en dit is niet naar melanie aan vallend bedoelt maar in het algemeen Haha!

Want iedereen mag zijn eige mening hebben

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:19

Emmaa_ schreef:
Nataschaa schreef:

Een paard denkt niet laat ik me baasje pesten. Laat ik haar dr eens ff vanaf gooien. Er is altijd een rede. Als de rede is dat hij er ff geen zin meer in heeft dan moet je natuurlijk zeker laten merken dat jij nog altijd meer te zeggen hebt.

Maar als je paardje jou gwn niet meer snapt dan heb jij ook alle rechten om eens vlink boos op je zelf te worden.

En als je paardje nou pijn heeft. Dan hoef je helemaal niet boos te worden.

Natuurlijk!, dat is juist het standpunt weer van die Pat Parelli, jíj bent de baas, je staat boven je paard, dus als je paard staakt omdat hij geen zin heeft, laat je hem weten dat je het niet wilt, dat hij staakt, maar niet met sporen en een zweep, maar door been te geven en je paard de ruimte te geven om verder te gaan etc. natuurlijk mag je een tikje geven!, ik zal je niets verbieden, en ik zal ook niet zeggen dat het verkeerd is, of erbij gaan staan janken omdat het zo zielig lijkt, het enige wat ik zeg, is dat het niet slecht is, natuurlijk moet je niet elk paard het zelfde inschatten, maar voor sommige paarden zou het zo veel beter zijn. Het verzorgpaard van mijn nicht was vreselijk dominant, naar haar eigen veulen (die al 3.5 is hoor), naar mijn nicht toe, want zij is eigenlijk de enige die erop rijdt. Ze is een keer, samen met mij, op zoek gegaan naar dit soort dingen, meer voor de grap, maar toen hebben we een join up gedaan (als je niet weet wat dat is, moet je het maar even opzoeken, dat ga ik hier nu niet uitleggen want dat is een hartstikke lang verhaal), en het werkt echt, elke keer na het rijden doet ze een join-up, en het werkt echt heel goed.

Ik heb dat ook eens gedaan.. OF een soort van..

Echt super geweldig is dat !!
Me verzorgpaard is de rets van de middag zooo aanhankelijk geweest.. KNuffelen, poeten, achter me aan lopen.. Echt leuk !

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:19

Emmaa_ schreef:
Maar om even iets nieuws de discussie in te blazen, hoe sommige mensen hoofdstellen als een stang & trens gebruiken, ik bedoel, je kan het best gewoon gebruiken voor trainingen, maar dan moet je wel weten, dat door een stang, de invloed van je hand ruim 4 keer erger wordt, met een zachte stang dan nog. Sommige mensen, in het dressuur dus, gebruiken hun stang echt niet goed.

Mag ik vragen of je de functie van een S&T wel weet?

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:20

Astor schreef:
Dat lijkt me ook zo'n super vrij gevoel geven Lovers
& echt voelen dat je èèn bent met je paard en niks zit in de weg !

( en je kan ook 1 zijn natuurlijk met je paard met bit Mel Knipoog )

Jaaa echt geweldig !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:22

Flevolander schreef:
Emmaa_ schreef:

Mag ik vragen of je de functie van een S&T wel weet?

Ik verdiep me niet zo in dat soort dingen, maar ik heb altijd gehoort dat het is ter verfijning van de hand Lachen.

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:23

Melanieetjuh schreef:
Nataschaa schreef:

Afbeelding

WHOOO!!

DAT IS TOCH HELEMAAL SUPER ALS JE DAT KAN ?!?!?!

"jaloers" Bloos

Vind het veel beter als ik zelf goede oefeningen kan bereiken. Daarvoor hoef ik dit niet te kunnen. Knipoog

En DAAR zit het verschil tussen jou en mij.

Jij bent heel erg prestatie gericht.
Volgens mij kan jij zelfs nog zeggen dat iemand die wel wedstrijden rijdt beter rijdt dat iemand die geen wedstrijden rijdt.
Als ik paardrij, dan heb ik plezier, en ik vind het echt geweldig om zo'n FNRS proef te rijden, en tuulijk zou ik wel de nieuwe Anky willen zijn.

Maar het leukst vind ik toch lekkr rijden en plezier hebben.

Ik zit al de hele dag te werken op school, alleen maar op prestatie. ALs ik rij wil ik ontspannen.

En misschien vind jij dat door zwaar te trainen met je paard. Ik vind dat in de natuur

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:24

Melanieetjuh schreef:
Waar slaat die opmerking nou weer op natas. Gestoord

Net zo goed op nix als jou opmerking dat het er goed koop uit ziet !