Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:56

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:07

Leuke foto's Rianne Lachen
Libje ziet er echt goed uit he Haha! t blijft een mooi beestje!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:40

Goed, een punt van wellicht discussie.
Ik had het laatst met froukje erover dat ik een hele fijne tijd op de manege heb gehad, maar toen zei zij dat ze toch veel slechte verhalen erover gehoord heeft...

Nu mijn vraag, hoe is de manege vroeger jou bevallen? En hoe denk je er nu over?

Ik heb een geweldige tijd gehad, maar als ik er nu over denk.. Hoewel de pony's het natuurlijk niet slecht hadden stonden ze wel in stands en moesten ze soms extreme dagen lopen. En de lessen.. tja heb is me altijd wel bevallen, maar wat heb ik nou allemaal geleerd?
De bodem in de binnenbakken vond ik altijd wel goed. Pluspunt Tong uitsteken

Dit niet om de manege af te zeiken, maar ik vroeg het me gewoon af?
Voor de leasers, is er voor jullie een wereld opengegaan nu je een 'eigen' paard hebt Tong uitsteken

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:03

Ik reed op de Leeuwarder manege omdat de meeste pony's en paarden leuk vond, het gezellig vond en de lessen leuk waren. Het klinkt misschien stom, maar ik was er niet om dingen te leren. Ik heb er ook weinig tot niets geleerd! Ik vond wel dat het vaak een zooi was op stal, maar misschien reed ik wel toevallig op die tijden dat ze weer moesten aanvegen enzo. Wat ik ook goed vind, is dat de toiletten eigenlijk altijd schoon zijn! Ben er nog nooit een vieze wc bril tegen gekomen, stank of dat er geen toiletpapier was Clown Heeft er misschien niets mee te maken, maar dat vind ik toch wel heel positief omdat dit vaak op veel plaatsen heel slecht is. Nu het leasen er is, ben ik echt stukken verder gekomen. Verder gekomen in het rijden, zelf het paard ontdekken, samen iets vormen met je paard en het paard nieuwe dingen aanleren. Ikzelf vind Kai namelijk ook stukken vooruit gegaan, sinds hij op de manege kwam en op de manege stond. Ik vind ook dat ik zelf vooruit ben gegaan, dus dit leasen heeft wel veel goeds met mij gedaan, en ik ga er ook zeker nog een jaar voor!

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:13

Ik ben het idd ook wel met nadine eens.! Lachen
altijd wel gezelligheid, nja niet altijd maar meestal wel en het was gewoon leuk om een uurtje per week te lessen met vriendinnetjes die dezelfde hobby hadden.
Maar ik merk nu ook dat ik veel meer leer van een eigenpaard!
daar leer je wel de basis maar verder ook niet superveel zoals springen hebben ik maar 4 keer gedaan ongeveer in 7 jaar! dat is egt heel weinig. Maar ik denk dat ik er meer voor de gezelligheid heen ging dan om veel te leren, op het begin heb ik trouwns wel veel geleerd maar naar 2 jaar stopt dat. Maar gelukkig zijn er nu lease paarden.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:39

Ik heb 15 jaar lang gereden op de LWD-manege, reed vroeger altijd met veel plezier op de manege, altijd onderlinge wedstrijden, uitwisselingswedstrijden met Sneek en Joure, later vond ik de sfeer vreselijk, groepjes die over elkaar roddelen, als je geen eigen paard hebt hoor je er niet bij, het enige waar ik op het laatst veel waarde aan hechtte was de donderdagavond les, ik reed hier al jaren in en het was een hechte groep, we kregen les van marisca en dat is me altijd bijgebleven, zoals zij lesgeeft, gewoon super! Vond/vind het tuig er altijd slecht uitzien, heb vaak genoeg in de les er iemand op moeten wijzen dat de beugelriemen doorwaren of de singelstoten aan vernieuwing toe waren! Ook de 'zelfgemaakte' dekjes vond ik verschrikkelijk, elke paard liep met zon dekje die niet erg bevordelijke voor de rug waren. Dit zal straks met de nieuwe stal hopelijk wel anders gaan worden en natuurlijk hebbe alle leasers hun eigen tuig!

Naast les heb ik daarbuiten ook altijd wel andere paarden bijgereden en vond dat veel interessanter en leerde hier veel van, ook mijn eigen werk op een manege was voor mij de doorslag dat de lwd-manege niet alles was. We hebben nu af en toe nog contact met Marisca en doen leuke dingen met de vroegere lesgroep. Ik vind dat het leasesysteem eerder aangekondigd had mogen worden voor vaste klanten, het was van het ene op het andere moment ineens, en je had eigenlijk weinig keus en ik heb daar jaren gereden, mijn ouders waren sponsor en dan ineens wordt je zo afgescheept, een bedankje kon er niet eens af, omgang met de klanten stond niet voorop, terwijl dit zo belangrijk is omdat je het van hun moet hebben.

Ik ben blij dat ik nu weer op een andere stal paarden rij, leuke paarden, leuke sfeer, goede faciliteiten! (www.veraunica.nl Knipoog ) Voor de leasers van de lwd-manege is het natuurlijk geweldig dat ze een soort van eigen paard nu hebben, maar zoveel jongeren, kinderen en volwassenen moesten hierdoor hun hobby stopzetten omdat het te duur werd, jammer dat het zo weer een elitair karakter krijgt! Ik wens jullie nog veel plezier met jullie lease-paardjes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:43

Ik denk er ongeveer ook zoals jij over Juul. Heb van Marisca ontzettend veel geleerd, maar denk dat als we paarden hadden gehad die hoger opgeleid of minder vastgereden waren iedereen nog meer had kunnen leren. Vond het altijd geweldige paarden, maar het niveau was niet al te hoog of het paard kon het niet halen vanwege de manier waarop het altijd gereden is.

Ik heb gelukkig altijd in ontzettende gezellige groepen gereden. Vooral op zaterdag was geweldig Haha! Tja, dat mis ik soms nog wel hoor.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:30

Wat ik altijd zo erg vond, was dat van de 1 op de andere dag, een pony of paard zo weg kon zijn. En wat je dan van iedereen te horen kreeg was dat het beestje naar de slager was gegaan. Terwijl die mensen het eigenlijk niet eens wisten, ze zeiden maar wat. Maar als klein meisje ga je zulke dingen wel snel geloven! Mensen buiten de manege hadden altijd hele vuile praatjes over de manege, terwijl ze er nog een waren geweest. Dat vond ik ook niet leuk...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:42

Hmm, dat kan ik me idd ook wel herinneren, maar tegen ons werd altijd gezegd dat ze verkocht waren. Dan gingen ze naar een mooie grote wei en een lief meisje die ontzettend goed voor ze zorgde Haha! Nog nooit iemand die letterlijk tegen mij gezegd heeft dat ze naar de slacht gingen, hoewel er natuurlijk we een aantal daar zijn beland natuurlijk.
Maar het is idd als klein meisje niet leuk zoiets te horen.

Gelukkig zijn ook erg veel paarden wel aan een particulier verkocht Haha!

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:54

Mmm.. als ik terug denk aan de Leeuwarder manege denk ik in ieder geval aan de geweldige tijd die ik heb gehad!!

Ik heb echt vele jaren daar met plezier gereden en denk er ook nog met plezier aan terug. Wat betreft het leren... ik heb daar leren paardrijden, dus stappen, draven, voltes maken enz enz.. daarna kom je gewoon elke week je lesje volgen en vind je het gewoon geweldig je rondjes in de bak te maken, ook al doe je verder niks Tong uitsteken Maar op een gegeven moment wordt je ouder en leer je ook dingen als aan de teugel lopen enz. Ik heb wel altijd gevonden dat de instructrices en instructeurs wel wisten waar ze mee bezig waren en je echt ook iets leerden. Toch was de een beter dan de ander. Zo heb ik echt ONTZETTEND veel van Marisca geleerd! En ik heb altijd bijgeleerd tot de manegelessen vorig jaar ophielden. Dus het ligt ook maar net van wie je les had. Ik was altijd serieus aan het rijden en leerde heel veel. Natuurlijk kom je ook voor de gezelligheid en het kletsen. Maar ik heb bijvoorbeeld op de donderdag avond gemerkt dat paardrijden serieus kan zijn en na de les tijd voor gezelligheid en ouwehoeren.

Het is natuurlijk inderdaad zo dat je met een eigen paard veel meer het gevoel hebt dat je echt leert. Ik kan ook heel goed begrijpen dat de leasers nu pas echt het gevoel hebben wat te leren. Je leert je paard beter kennen, je leert hoe hij/zij is.. je leert jouw paard goed te rijden, daar ben je mee bezig en jij leert daarvan en je paard leert daarvan. Ik denk dat je pas met een eigen (of gewoon een paard dat je vaak rijd) echt snel vooruit gaat. Dat zal nooit gebeuren van 1 keer in de week les.. Daarom zien misschien heel veel van jullie de lessen die vroeger op de leeuwarder manege waren niet als echt leerzaam, maar meer gezellig. Maar ik vond ze altijd gezellig en ook leerzaam (van marisca dan vooral Tong uitsteken ) En dan maakt het niet uit wat voor paarden je hebt. Ik heb van alle paarden wat geleerd. Van Aranka dat juist been ook tegengesteld kan werken, die kwam daar alleen maar op terug. Van Jolly heb ik ook heeeeel veel geleerd, maar ook van heel veel anderen. Dus ja.. je kan zeggen dat dat niet de meest wauwie paarden waren, die ook wel echt vast zaten in de manegeroutine, maar juist daar leer je weer van. Ik heb de laatste jaren juist daar heel veel van geleerd en was het juist een uitdaging om juist zon paard voor zijn/haar doen beter te laten lopen. (Wat met mariscas hulp dan ook eigenlijk altijd lukte Haha! ) Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat je daardoor nooit echt verder een paard kon doorrijden, omdat je eigenlijk altijd een heel uur bezig was het paard echt goed te laten lopen.. Maar dat heb ik nooit erg gevonden.. daarom reed ik af en toe op Big Ben, als ik juist wilde werken aan het verder rijden en reed ik op Jolly als ik zin had om dat paard eens een keer gewoon goed te laten doorlopen.. Je moest bij elk paard kijken naar zijn mogelijkheden en daarmee genoegen nemen als je dat bereikte. Het was nou eenmaal zo dat je bij Big Ben snel de motor had gevonden, terwijl je daar bij Jolly miss het hele uur voor nodig had. Maar dat vond ik juist leuk Haha!

Dusja.. ik kijk juist heel positief tegen mijn leeuwarder manege tijd aan. Ja.. het tuig kon misschien beter, maar het was toch altijd wel schoon en netjes.. de stallen waren niet spliksplinter nieuw, maar de paarden stonden wel in dik stro. Het enige is dat ze altijd in stands stonden en dat ze af en toe veel moesten lopen. Maar ik heb zelf ook achter de bar gestaan en er werd echt wel gekeken naar de hoeveelheden die de paarden liepen. En dat probeerden ze zoveel mogelijk gelijk te houden. Ik heb echt wel ergere maneges gezien hoor! De paarden op de leeuwarder manege waren altijd leuk! De kantine was ook schoon en goed ingericht. In de kantine was ook een heeeeel breed assortiment, dat heb ik in de manege waar ik nu rijd echt niet Tong uitsteken En ja ... de wc's worden idd vaak schoongemaakt (heb ik ook nog vaak moeten doen Tong uitsteken )

De Leeuwarder manege was voor mij lol als klein meisje (lekker ponys poetsen, ponykamp, pony huren, gezellig kletsen) en ook daarna, toen ik juist heel serieus ging rijden. En ik geef wel toe dat dat voornamelijk door de lessen van Marisca komt en de leuke lessen waarin ik reed op donderdag en zaterdag. De sfeer was daar altijd leuk en gezellig. Ik heb juist nu het gevoel dat ik een beetje stilsta Tong uitsteken Dus juist omgekeerd. Komt omdat ik juist nu een manege heb gekozen voor alleen de gezelligheid, maar niet vanwege het niveau van de les Tong uitsteken Maar ik geeft toe.. ik kijk nu al uit naar een eigen paardje waar ik weer verder van kan leren Haha! Eerst maar eens centjes gaan verdienen Tong uitsteken

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:02

Wat heb ik er een lang verhaal van gemaakt zeg Tong uitsteken Haha...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:35

Zozo, inderdaad een lang verhaal, maar wel interessant om te lezen Ja Volgensmij heeft iedereen uit dit topic een hele fijne tijd gehad bij de manege. Ik ben vaak op ponykamp geweest, maar nog nooit op de Leeuwarder manege. Bij die ponykampen, vond ik de pony's eigen nooit veel aan. Ik merkte toen gelijk al, dat we echt geboft hebben met de pony's en paarden van de Leeuwarder manege. Sommige konden strontvervelend zijn, maar dat was ook wel een leuk zijn! En de pony's waren ook zo anders van elkaar, dat je eigenlijk bij iedere wel weer wat kon leren.

En over de pony's en paarden die weg zijn (nog voor het leasen, zoals Beertje etc.), wat is er met alle pony's gebeurd?

Pepino, is overleden.
Beertje.. ?
Woody.. ?
Abeltje, is overleden.
Gizmo, was die niet een eigen geworden?
Polly, staat nu bij Dennis, toch?
Pluto.. ?

En ga zo het rijtje maar af. Misschien iemand anders die wel meer antwoorden heeft?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:10

Citaat:
Pepino, is overleden.
Beertje.. ?
Woody.. ?
Abeltje, is overleden.
Gizmo, was die niet een eigen geworden?
Polly, staat nu bij Dennis, toch?
Pluto.. die is eigen geworden

En ga zo het rijtje maar af. Misschien iemand anders die wel meer antwoorden heeft?

Zal even mn manege-dagboek erbij pakken Tong uitsteken

Donder, eigen
Sheila, eeuwe weiden Haha!
Bonte,?
BB, eigen
Mona, meende dat die als fokmerrie verkocht werd... was ook altijd sinterklaaspaard Haha!
Twingo,?
Jimmie,? (geen idee wel paard dat trouwens was..)
Elda,?
Barney(aka silva), eigen
Popey,?
Amanda, overleden...
Turbo,?
Nienke,?
Zazou,?
Road runner, ?
Scooby, verkocht dacht ik..Geweldige pony trouwens Knipoog
DeeDee, verkocht als fokmerrie
Dexter, verkocht?

Verder kan ik nu niet echt meer bedenken..

Haha lees net dat Gismo begin 1998 op de manege gekomen is.. En wahaha ik heb eens les van Wilfred gehad en ben toen van donder afgevallen... Nagelbijten / Gniffelen

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:14

Les van Wilfred, haha ik zie het helemaal niet voor me, eerlijk gezegt Clown Madammeke trouwens nog, ook fokmerrie. Popey, 1 les zonder zadel toen op gereden, ik vond 'm zó leuk! Alleen voordat ik die zin kon uitspreken was hij ook alweer verdwenen Nagelbijten / Gniffelen Ik heb nog een videoband, van toen ik 8 werd. Ik had mijn feestje op de manege, mochten we een rondje stappen! Ik weet nog dat Donald meedeed... En,.. verder weet ik het niet meer. Donald, wat is daar mee gebeurd?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:27

Nu zijn er vee l bravere pony's ook in vergelijking met vroeger Nagelbijten / Gniffelen..

Bonte is in de groene weiden als het goed is die heeft toen een blessure gekregen of zodanig kreupel daar kon toen niks meer aan gedaan worden.
Twingo volgens mij ook Verward

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:38

Twingo, toen was ik echt nog jong. Wat voor 'n soort paard was dat?

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:44

Wat te denken van Sky High, kleine en grote Ariba, Nikki, Thunder, Sorry, Spetter, Spirit en Sam, kennen we die nog!?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:49

Dat is echt nog voor mijn tijd:+ Wat voor paarden of pony's waren dat? Thunder komt me wel bekend voor.

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:00

Polly staat niet meer bij Dennis die staat nu bij Marisca. Lachen

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:01

Oke, word er ook nog iets met dr gedaan?

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:04

Polly bij Marisca? owkee!? Ben benieuwd, binnenkort maar even kijken dan!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:13

Stond het in het topic, of had ik het op de manege gehoort? Dat Teddy alweer weg is van die manege, en nu een eigen pony is?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:22

JuuLePuuL schreef:
Wat te denken van Sky High, kleine en grote Ariba, Nikki, Thunder, Sorry, Spetter, Spirit en Sam, kennen we die nog!?

Jazeker Haha!.

Sence twingo was een super super paardje kon je alles mee Haha!

Polly geniet nu van pensioen bij marisca en de meisjes van haar pielen er wat mee om volgens mij Lachen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 21:25

Donder is toch geen eigen paard? Die staat op PTC+ in Oenkerk dacht ik?

Olly, kent iemand die nog? Die is naar Manege Wilten in Zwolle gegaan, en daarna ben ik het spoor bijster....

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 21:25

JuuLePuuL schreef:

Ja hoor wij zaten in dezelfde periode Haha!
Ik ken ze allemaal! Alleen wat er mee gebeurd is weet ik niet...