Nou zal weer even mijn dagverslag neezetten. Gisteren eerst staan blauwbekken bij de bushalte, vanaf volgende week moeten we waarschijnlijk op het station overstappen aangezien de rit opgedeeld gaat worden, dus dat wordt helemaal koud. Daarna met bepakking en bezakking onszelf de bus ingepropt en lekker opgewarmd in de bus. Maarja in Vught aangekomen moet je toch echt de bus weer uit en dan ben je alweer half bevroren voor je op de manege aankomt
. Eerst even snel op de lijst gekeken, ik had een mazzeltje want ik mocht op Unzipped en Liek stond nog op NL, maar die zou ze nog niet rijden vandaag dus dat was nog even spannend aangezien de kantine nog niet open was. Eerst even op de kleintjes van M gepast en toen K de kantine open deed konden we op de geschreven lijst zien dat liek op Patou mocht. Grote hilariteit en liek zag het gelijk helemaal zitten want die wilde dat al een tijdje weer eens proberen. Eerst even de kleinste van M de fles gegeven, verschoond en in de kinderwagen gelegd om te slapen. Daarna ging Liek dolenthousiast Patou alvast poetsen want die liep om 11:00. Rond 11:10 naar Unzipped gegaan en die gepoetst en gezadelt en daarna naar de bak en daar opgestegen. Moest weer even wennen aan de hoge versnelling die hij erop heeft zitten waardoor je zelf heel consequent met je zit terug moet rijden. Dus veel gaan schakelen en vooral goed gewerkt aan het terugschakelen steeds een pasje naar voren en met terugschakelen ook zo snel mogelijk echt weer terug. Na het losrijden gaan experimenteren met wijken, even afwenden bij C, even rechtrichten, toen de hulpen gegeven en huppla ik was alweer bij E, i-de-aal
. Daarna zigzagjes gaan wijken, wat hij ook na even aandringen zonder moeite deed en daarna begonnen met schouderbinnenwaarts en travers. Vooral travers was natuurlijk maar een poging tot, en vooral linksom boog hij niet genoeg om mijn binnenbeen heen. Dus met hulp van M wat kleine voltes en schakelingen gaan rijden (vond ie niet zo leuk
) wat goed hielp maar wat Zip natuurlijk niet zo'n gaaf plan vond want die was wel blij met zo'n manegeruiter die al die M oefeningen nog niet goed kan. Dat manegeklantje was het allemaal nog maar aan het uitproberen, waardoor hij het met gemak af kon raffelen
. Maar daarna ging de travers ook beter dus was dat ook weer gelukt. Al met al een heel fijn lesje, maar dikke spierpijn omdat ik heel de les mijn gat zo diep in dat zadel geparkeerd had en mijn knieën goed had moeten aandrukken tijdens het zit-remmen
.
Daarna paard naverzorgd en gaan eten. Daarna nog even de kleinste van M de fles gegeven en toen even Odaymie gaan poetsen en stappen. Die had volgens mij al de hele week geen borstel gezien, want daar kwam zoveel vuil en haar vanaf. Toen ze weer lekker schoon was even op het harde gaan stappen en nog wat foto's gemaakt. Ze dribbelde bekant haar stal uit, helemaal blij dat we iets gingen doen, buiten was ze al helemaal vrolijk spastisch aan het doen, totdat ze doorkreeg dat we 'maar' gingen stappen Toen was de lol er al snel af en liep ze echt mee met een houding van "moet dit?
"
Daarna Letta gaan vlechten en poetsen en toen was het al snel tijd om te gaan eten dus even daarvoor nog een omkleedsessie op de wc gehouden en in pinguinpakkie een frietje gaan halen. Daarna Letta gezadelt en naar de kleine bak gelopen. Rijden was heel erg wennen, wat een hittepetitje zeg, die is snel op haar zieltje getrapt. Had goed aan mijn zitrem kunnen werken in de les
, maar toen ik mijn gat in het zadel duwde stond mevrouw helemaal gepikeerd op de plaats te hupsen
. Na even losrijden rechtsom aangegalopeerd. Kreeg eerst bijna een kopstoot, toen een hoop gedribbel en toen een rechtermiddengallop. En o jongens wat een drama toen ze niet harder mocht dan een arbeidsgalopje
. Die overgang maar een paar keer geoefend en verder vooral wat overgangen gereden en rechtsom de zitrem er extra opgezet zodat alle gangen rechtsom ook in een arbeidstempo gingen.
Mijn proefje ging beter dan verwacht, was even vergeten dat de gebrokenlijntjes maar 5 meter waren
en het grote volte halsstrekken ging in middendraf (die moest rechtsom
) maar verder ging het eigenlijk best netjes. Helemaal trots op Letta en ook de jury kon het waarderen dus dat was weer een geslaagde avond. Daarna snel paard op stal gezet, afgezadeld, dekentje erop en snel weer naar de kleine bak gegaan on Liek bij te staan bij het losrijden
. Er waren veel mensen uitgevallen dus liek moest eerder dan verwacht. Ik mocht voorlezer spelen dus stond op de eerste rij. Zal liek zelf maar laten vertellen hoe dat ging. Uiteindelijk daarna nog een stuk of 5 mensen gelezen dus was door en door koud. Snel even opgewarmd in de kantine, daarna Letta even van haar knotjes ontdaan en toen naar boven voor de prijsuitreiking. Ik was 2e bij de manegepaarden met 189 punten en met de eigen paarden erbij gerekend gedeeld 3e, dus had het zo slecht nog niet gedaan met een voor mij vreemd paardje. H zei al: ja er zijn telkens maar een paar mensen met manegepaarden dus dan hebben jullie bijna altijd een beker. Maar als wij bij de eigen paarden gerekend waren hadden we tot nu toe nog steeds altijd recht op een beker gehad (in de top 3), die manegeknollies kunnen dus nog best goed meekomen
(a) .
Was weer en geslaagde les- en wedstrijddag dus wij konden weer tevreden naar huis.