Manege Smit is Tha oliebol. - Smittopic 2 -

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Re: Manege Smit is Tha oliebol. - Smittopic 2 -

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:51

Het is een beetje wisselend vandaag... Net vond ik het wel lekker, vanmiddag was het benauwd, vannochtend was het ook wel lekker.

Heb net op stal even de les van een Z1 ruiter gevolgt Lachen, echt zeer interessant. Hij kreeg net de hele uitleg over het springen van een changement, mocht ik ooit op dat niveau komen weet ik dat ook alvast Haha!.

Het gaat als volgt Knipoog:
1. een verzamelde galop (bijna stap tempo)
2. dan ga je in contragalop door van hand te veranderen
3. je blijft in contragalop maar laat de nek van het paard af en toe recht richten en lichtjes naar de andere kant buigen (zodat hij niet gelijk op de teugelhulp omspringt, want dat wil je niet hij moet op de beenhulp overspringen)
4. als dat allemaal goed gaat kun je op een lange zijde (niet in de hoek want dan heb je de kans dat hij in contragalop in de hoek al uit zichzelf omspringt en dan heb je in je proef geen goede contragalop meer, wil hij het op de lange zijde echt niet leren dan zul je het toch in de hoek moeten proberen) het changement springen
5. je telt de sprongen voor (dus niet achter terwijl je alles normaal achter doet Knipoog ) Het gaat dus 1, 2, 3 en dan wissel je van hulp dus in plaats van bijvoorbeeld hulp voor de rechtergalop geef je de hulp voor de linker galop. Je springt het changement dus uiteindelijk op de vierde pas Knipoog.
6. Daarna hopen dat hij het doet en veel oefenen Knipoog.

Je hebt dus veel controle over je paard nodig en hij moet goed aan het been zijn en luisteren Knipoog. Ook moet je paard een beetje inzicht hebben... Dat paard van die ruiter sprong voor de eerste keer al gelijk over en sprong bij een van de laatste pogingen zelfs eerst achter over en toen pas voor. En dat was kennelijk heel goed Lachen. Sommige paarden hebben het niet zo snel door Tong uitsteken. Maar ik vond het in iedergeval heel leerzaam om naar te kijken en ik hoop dat ik het ooit ook kan Tong uitsteken.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:56

Dat je dat nog niet wist joh! Dat doe ik dagelijks met Major

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:57

Mazzel kan ook changementen springen hoor, alleen niet op die manier, meestal gaan ze beetje voor beetje en vooral niet op commando Bloos

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:02

Hahahaha als ik op de manege in contragalop moet doe ik ook altijd een changement, maar ook niet echt op de hulp Knipoog.
Maar het zag er echt gaaf uit... Hij maakte ook zo'n sprong op dat moment... Het paard waar die mee rijd is een tuiger en wordt steeds gekker als je dr mee gaat rijden Knipoog. In het begin helemaal cool en aan het einde heet niet normaal meer....

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:15

Owww ja heeft er nog iemand zin om foto's te komen maken bij mijn les maandag Lachen. Ik mag een keertje op Komiek gaan rijden Haha!.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:25

aanstaande maandag? nee sorry dan ben ik in zeeland. kun je komiek echt niet meenemen naar noordwijkerhout??

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 23:21

aanstaande maandag, als jij het vervoer regelt Knipoog Dan doe ik het fotowerk Ja

Klinkt zeker leerzaam Es, ik denk dat ik van jouw les ook nog wel wat op kan steken.

Zo'n changement, Guus doet dat als je de contragallop probeert eigenlijk standaard. Zit voor geen meter zonder zadel (voor zover Guus uberhaupt al lekker zit) en Mazzel wil het inderdaad nog wel eens doen. Nooit zoals het hoort uiteraard Clown

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 00:11

Guus zit met zadel best lekker hoor, maar zonder was inderdaad te erg.

Antoinette, ben je maandag al in Nederland? (Met Major? )

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:08

nee zaterdag al! we vertrekken vrijdag

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:26

Nou antoinet, wanneer kom je ontaro bewonderen? Knipoog

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:58

Fenn schreef:
aanstaande maandag, als jij het vervoer regelt Knipoog Dan doe ik het fotowerk Ja

Klinkt zeker leerzaam Es, ik denk dat ik van jouw les ook nog wel wat op kan steken.

Uhmmmm dan moet ik even kijken of ik de auto kan lenen Knipoog. Hahahaha en mijn les is toch altijd zo leerzaam Lachen, mijn niveau is nou eenmaal niet echt hoog dus dan krijg je niet echt hele moeilijke dingen te horen (gelukkig). Ze heeft meestal wel zinnig commentaar!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:59

antoinetje schreef:
aanstaande maandag? nee sorry dan ben ik in zeeland. kun je komiek echt niet meenemen naar noordwijkerhout??

Nee ik kan dr helaas niet meenemen... Margriet weet niet hoe ze het doet op de trailer en tja naar Noordwijkerhout rijden vanaf Katwijk is niet echt te doen Knipoog.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:15

Vanochtend een heerlijk buitenritje gemaakt met Mazzel. Ben ruim een uur weggeweest, heb gewoon drie vierkantjes gereden Clown (eerst Gooweg, onder viaduct door, graspad waar hij dolgraag wilde galloperen en ik dus lekker gedraafd heb Schijnheilig , daarna onder viaduct door en graspad aan de andere kant terug, toen via de leeweg richting stal en weer onder viaduct, graspad en toen andere graspad terug. Daar Mazzel nog een sprintje laten trekken. Merk echt dat hij alles steeds leuker gaat vinden Ja

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:44

Gaaf Fen, gaan we nou nog een keer naar het bos met het zooitje (voordat jij op vakantie bent...)

Antoinette, dan zal ik Major maandag wel op stal zien staan zeker Knipoog (O ja, voor de buitenrit, zijn er nog meer paarden die de achterste positie opeisen? Nagelbijten / Gniffelen Lune loopt namelijk graag achter)

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:54

Tjits is voorop gewend, anders gaat die stressen...

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:04

Kijk, dat kan dus alvast! (Betekend wel min of meer dat Mazzel en Major er tussen moeten Clown )

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:52

Net heb ik Lodewijk (Hellenberg) gesproken... Hij gaat weer rijden Tong uitsteken, maandag half 8 dus als je wil lachen kom dan vooral langs Haha!.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:22

Mazzel er voorop lijkt me niet zo'n goed plan, hij volgt liever. Sas, als je maar wat afstand houd, Mazzel kan als hij te erg geirriteerd wordt wel eens zijn beentjes optillen en hij heeft ijzers, dus lijkt me niet zo fijn voor Lune.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:08

Major kan in principe overal maar hij heeft wel ruimte nodig dus liever niet achter een paard met korte passen of een pony.
Is er nog een volunteer om zaterdag mee een ritje te gaan maken? Mijn rijmaatje heeft afgezegd

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:27

Zaterdag heb ik geen paard Knipoog Maar als je volgende week nog een keertje wilt....

Kom je volgende week vrijdagavond dan ook bij ons meerijden?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:29

dat weet ik nog niet ik ga vrijdagochtend al rijden dus ik denk dat we vrijdagavond wel weg zullen gaan

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:30

@ Wen, eventueel kan Mazzel misschien ook nog achteraan, we kijken wel wat het beste werkt, want Lune houdt ook niet van andere paarden in haar kont.

En ach, Lune is in het gezelschap van allemaal mannen (Jaja Sas komt weer aanzetten met een merrie Clown)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:38

Ik moet aankomende zaterdag werken, de zaterdag erna weet ik niet waar ik ben..

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:42

Moet je nu alleen op weg antoinette? Knipoog

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:44

nee ik heb Major bij me Knipoog