Heb net op stal even de les van een Z1 ruiter gevolgt
, echt zeer interessant. Hij kreeg net de hele uitleg over het springen van een changement, mocht ik ooit op dat niveau komen weet ik dat ook alvast
.Het gaat als volgt
:1. een verzamelde galop (bijna stap tempo)
2. dan ga je in contragalop door van hand te veranderen
3. je blijft in contragalop maar laat de nek van het paard af en toe recht richten en lichtjes naar de andere kant buigen (zodat hij niet gelijk op de teugelhulp omspringt, want dat wil je niet hij moet op de beenhulp overspringen)
4. als dat allemaal goed gaat kun je op een lange zijde (niet in de hoek want dan heb je de kans dat hij in contragalop in de hoek al uit zichzelf omspringt en dan heb je in je proef geen goede contragalop meer, wil hij het op de lange zijde echt niet leren dan zul je het toch in de hoek moeten proberen) het changement springen
5. je telt de sprongen voor (dus niet achter terwijl je alles normaal achter doet
) Het gaat dus 1, 2, 3 en dan wissel je van hulp dus in plaats van bijvoorbeeld hulp voor de rechtergalop geef je de hulp voor de linker galop. Je springt het changement dus uiteindelijk op de vierde pas
.6. Daarna hopen dat hij het doet en veel oefenen
.Je hebt dus veel controle over je paard nodig en hij moet goed aan het been zijn en luisteren
. Ook moet je paard een beetje inzicht hebben... Dat paard van die ruiter sprong voor de eerste keer al gelijk over en sprong bij een van de laatste pogingen zelfs eerst achter over en toen pas voor. En dat was kennelijk heel goed
. Sommige paarden hebben het niet zo snel door
. Maar ik vond het in iedergeval heel leerzaam om naar te kijken en ik hoop dat ik het ooit ook kan
.

, daarna onder viaduct door en graspad aan de andere kant terug, toen via de leeweg richting stal en weer onder viaduct, graspad en toen andere graspad terug. Daar Mazzel nog een sprintje laten trekken. Merk echt dat hij alles steeds leuker gaat vinden
Lune loopt namelijk graag achter)