We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lucy

Re: We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:19

200 euro per maand vind ik ook wel heel veel..
als je dan nog allemaal andere kosten hebt, en je kan dan natuurlijk niet verwachten dat je meteen een top baan hebt..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:21

@Lucy: Ik krijg sowieso 2 jaar studie geld (ooit terug) omdat mijn broer ook 2 jaar op hun kosten heeft gestudeerd. Maar dan nog, op kamers zit je rond de 500 euro per maand, Ferro kost waar ik nu sta rond de 200 euro per maand, zie maar zo'n goedkope stal te vinden in Utrecht... Studiegeld uitgerekend per maand is 140 euro. Dan kom ik dus uit op zo'n 840 euro per maand, maar ik wil ook nog kunnen leven en dingen doen dus zeg 900 euro. Ik krijg 96 euro studie financiering, aanvullende beurs heb ik geen recht op (of je ouders gescheiden zijn maakt voor mij niet uit aangezien ze nog niet officieel gescheiden zijn en ik woon bij mijn vader die het grootste inkomen heeft). Naja als ik 1 dag per week werk krijg ik 160 euro per maand. Ik krijg dus rond de 260 per maand, terwijl er 900 euro uit gaat als ik op kamers ga wonen....

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:23

Dat is inderdaad heel veel Ella, maar een studielening is goedkoper dan een lening die je ouders eventueel zouden moeten afsluiten he! En vind idd dat Lucy ook wel een punt heeft, wij kunnen natuurlijk niet in het hoofd/deportemonnee van je ouders kijken. Maar je broer is dus met een studie gestopt en heeft daarna ook niks meer uitgevoerd (wat ik uit jou woorden opmaak) ook niet gewerkt ofzo? Want je broer had natuurlijk inde tijd dat ie niet meer leerde kunnen gaan werken en sparen..... Ik mocht toen der tijd ook alleen maar met mijn opleiding stoppen van me moeder als ik minimaal 20 uur in de week ging werken....

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:26

als je op kamers gaat krijg je meer stufie he! Dan krijg je bijna 250
En als ik het goed begrijp wil je in utrecht studeren? Ik weet niet waar je ouders gaan wonen/al wonen maar is het niet van 1 van hun te bereizen? Dan krijg je dus geen utiwonende beurs maar is wel goedkoper (denk namelijk ook aan eten wat je meot kopen enzo he, en kleren)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:28

oke, maar met uitwonende stuffie krijg je toch wel meer dan 96?
mijn zus in iedergeval wel, en die kreeg volgens mij het minimun van het minimum.. (al zat ze wel in het buitenland, maar daar kreeg ze volgens mij apart nog wat voor)
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 20-06-12 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:28

..
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 27-09-24 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:30

enne nieuwegein is toch niet zo extreem ver van utrecht?
misschien zou je feroo dan beter kunnen laten staan waar hij nu staan (of daar in de buurt)
ik denk niet dat je in utrecht ergens iets goedkopers vind..

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:33

uhm ik ga nu maar alle dingen af maarr..
heb je niet (toevallig) een opa of oma die je (tijdelijk) kan helpen met de kosten voor je studie?
ik zat namelijk te denken aan mijn spaar rekening, een daar storf mijn opa jaarlijks wat op, maar weet niet of jij dat ook hebt? (sorry als je opa's en oma's overleden zijn, of dat zelf ook niet kunnen betalen)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:35

Uitwonende stufie is idd ergens in de 200 euro, was ik vergeten idd... Maar dan zal ik alsnog behoorlijk wat moeten lenen.
Thuis wonen is qua geld stukken goedkoper, maar ik denk dat ik dan zwaar depressief word ofzo... Sinds ik alleen met mijn vader woon ben ik heel teruggetrokken geworden, normaal zat ik altijd achter elkaar door te kletsen, nu zeg ik de hele dag geen woord, heb ook geen zin om te kletsen aangezien het mijn vader allemaal niet interesseert. We hebben er vaak gesprekken over gehad om het te veranderen, maar het helpt allemaal voor geen meter.
Als ik bij mijn moeder ben word ik spontaan chagerijnig, alles wat er gebeurd komt allemaal nooit door haar, het is altijd de fout van een ander. Dat mijn ouders gaan scheiden is de schuld van mijn vader, dat er ruzie's bij haar in huis zijn sinds zij in de bewonerscomissie zit komt allemaal door die andere mensen. Als zij een keer iets beloofd of gezegd heeft en je helpt haar er aan herinneren ben jij de gene die liegt en dingen verzint. Als je zelf een keer zegt over hoe stom iemand deed op school bijvoorbeeld, deed diegene stom omdat ik weet ik veel wat had gedaan. Ik ben haar echt spuugzat! Ze zit zo ontzettend vol zelfmedelijde, vind zichzelf zo ontzettend zielig, zit ze tegen mij te vertellen dat ze gisteren als avond eten alleen maar een tosti had ofzo. Blehhh.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:38

ik kan me voorstellen dat je daar ook niet echt blijer van word idd..

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:39

EllaBellaah schreef:
Mijn broer heeft zeker 1.5 niks uitgevoerd, mijn vader heeft toen bedacht dat hij dan maar 500 kostgeld per maand moet gaan betalen (en terecht). Maaaar dat betaalt hij van zijn spaarrekening die me ouders voor ons allebei geopend hebben en hebben gespaard totdat er €10.000 op staat/stond. Het idee daarvan is dat we dat LAAAATER voor ons huisje kunnen gebruiken die we dan kopen/huren NA onze studie. Dat van mijn broer is nu dus op en ik heb er 2000 euro (met toestemming van ouders) af gehaald om Ferro van te kopen.
Dus nee, hij heeft niks gedaan, alleen maar geld uitgegeven, geen werk gezocht, geen geld verdient en achter zijn computer geleefd. Terwijl ik altijd heel zorgvuldig met mijn geld om ga sinds ik Ferro heb, let op elke cent die ik uitgeef, als ik overhoud aan het eind van de maand gaat het op mijn spaarrekening etc. Altijd gezorgd dat ik geld achter de hand heb, en nu moet ik ineens zo'n idioot bedrag gaan lenen.
Klinkt misschien wel bot, maar mijn ouders weten al 19 jaar dat ik op een dag ga studeren, maar zij hebben het uitgegeven aan een 2e auto voor mijn moeder, fietsweekenden weg voor mijn vader, een 2e huis erbij kopen voor de lol omdat het kan etc.

Sorry hoor maar je laatste (misschien wel bot klinkende zin) vind ik écht niet kunnen! Jij hebt er ook baat bij dat je moeder die auto heeft (of dat heb ikv erkeerd begrepen) je hebt altijd een fijn huis gehad om in te wonen en je ouders verdienen het ook om van HUN verdiende geld te genieten! Tuurlijk mag je verwachten (helemaal als ze dat altijd gezegd hebben) dat ze (mee)betalen voor je opleiding. Omdat jou ouders in een situatie zaten dat het kon!
Maar nu het niet meer kan vind ik niet dat je zo verwend kan gaan lopen doen!
Wat ik nu ga zeggen is heel hard;
Dus de 2e auto (die voor je ma) is onzin, maar jou paard moet blijven? Je vader mag neit op fietsvakantie maar Ferro krijgt wel een nieuwe regendeken als die kapot is? Sorry maar dat vind ik echt BELACHELIJK

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:44

Mijn vader ging 10x per jaar zo'n weekend weg, maar geld om met het gezin een weekend weg te gaan was er ineens niet. Als ik zei dat ik ook wel eens een weekend weg wilde kon dat niet, omdat hij daar dan geen geld voor had. Tsja dat voelt best klote hoor ;)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:52

EllaBellaah schreef:
Okee het gaat toch allemaal iets minder leuk worden volgend schooljaar dan verwacht... Mijn ouders hebben geen geld om mijn (en die van mijn broer) studie te kunnen betalen. Ze zouden ons allebei ongeveer €2000,- college geld moeten betalen incl boeken. Toen mijn broer voor het eerst ging studeren was afgesproken dat zij onze studie zouden betalen, maar hij is na 2 jaar gestopt en doet nu al een hele tijd niks meer. Nu gaan we dus allebei studeren maar doordat m'n ouders in scheiding liggen is het geld op. Nou hebben ze bedacht dat wij dan maar een studie lening af moeten sluiten zodat wij zelf onze studie kunnen betalen. Aangezien ik het huis uit wil en ook Ferro nog heb zou ik rond de €800,- per maand aan kosten komen. Maaarrrr je kan maar iets van 500 euro maximaal lenen (aangezien ze er natuurlijk neit van uit gaan dat een student op kamers ook nog een paard heeft :') ) Alles bij elkaar zou ik na 4 jaar ruim €41.000,- moeten af betalen. Ehhh ja hallooo?!?!?! En mijn ouders denken dat zij dan ineens wél geld hebben om die 4 jaar opleiding terug te kunnen betalen? Lekkere start van je 'leven' zeg als je nog met een schuld van €41.000,- rond loopt..

Rot maar heb je dat niet altijd? tenminste ik vrees dat als ik geneeskunde ga studeren (als ik dat uberhaupt kan) ik ook met een enorme schuld blijf zitten... Kun je niet goedkoper proberen te leven? desnoods ferro verhuizen naar een goedkopere stal? Waar een wil is is een weg, dan heb je misschien wel minder voorzieningen maar ik denk dat je zelfs in de regio utrecht een goedkopere stal kunt vinden.
er is dus geen andere optie dan gewoon lenen. Je kan nog een extra baantje erbij zoeken? of meerdere dagen werken? Als je ouders geen geld hebben dan kunnen ze je gewoon niks geven. Klaar lijkt me.

mijn ouders hebben altijd ontzettend veel voor mij en mijn broertje gedaan. Nog steeds doen ze dat. Ik ga wel met marlous mee het klinkt allemaal een beetje verwend...
Het zijn wel je ouders en waarschijnlijk hebben ze ook enorm veel opgeofferd voor jou en je broer.... vergeet dat niet
Laatst bijgewerkt door kim345 op 20-06-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:57

EllaBellaah schreef:
Mijn vader ging 10x per jaar zo'n weekend weg, maar geld om met het gezin een weekend weg te gaan was er ineens niet. Als ik zei dat ik ook wel eens een weekend weg wilde kon dat niet, omdat hij daar dan geen geld voor had. Tsja dat voelt best klote hoor ;)

Ja maar daar ging het nu niet over.
Hoe je het geschreven had kwam het echt te erg als een verwend nest over, sorry dat ik dit zo bot zeg.

En dan ktijg je ook weer hij had ze fietsvakantie, maar ze betaalde ook nou paardrijlessen. Het is heel makkelijk om te denken dat je inzicht hebt in het financiele plaatje van je ouders, dat inzicht echt hebben is alleen een heel ander verhaal.
Dat maakt het allemaal niet minder rot, maar doe alsjeblieft niet zo verwend! Die mensen werken dr ook keihard voor!

En idd Kim, heel veel studenten hebben schulden. Ik heb nu ook mazzel dat mijn ouders het kunnen missen. Als ik hierna nog een opleiding wil gaan doen (wat wel waarschijnlijk is) dan moet ik die ook zelf bekostigen en zal ik waarschijnlijk ook moeten gaan lenen. Zolang je een opleiding doet met goed baanperspectief en mogelijkheid tot een redelijk salaris heb je bijna geen keus.
Al meot ik zeggen dat de regering studeren ook echt niet makkelijker maakt..... we hebben crisis dus laten we lekker de stufie af gaan schaffen/ om gaan zetten naar een lening (want daar is sprake van geweest, ben nu niet helemaal op de hoogte, ik beken) Dus straks is het weer zo dat alleen de kinderen van rijkere ouders nog kunnen studeren.... Heel slecht als je het mij vraagt

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:01

ja en dan hebben ze zometeen dat de helft geen studie meer kan betalen, dus met 18 met maximaal mbo of havo/vwo diploma stopt met school, en dan kunnen ze het allemaal weer terug draaien, of ze moeten het onderwijs goedkoper maken voor de studenten..
maarja dan maakt het weer niet uit of ze stuffie geven, of de scholen meer geld geven..

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:43

inderdaad! En lekker tegenstreidig hoorde ik laatst ook dat ze willen dat naar school gaan tot 21 verplicht word, belachelijk! Nu gaat ik lekker slapen, morgen weer 6uur me nest uit :s

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:47

hoi!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:15

Zozo wat een verhalen allemaal. Ik ga verder niet op het verhaal van Ella in omdat ik vind dat daar al genoeg over is gezegd.

Het was gezellig bij Steph! Me telefoon was alleen op een gegeven moment leeg....maar vriendin van Steph had gelukkig een oplader die ook in mijn telefoon kon. Vond het toch niet zo'n fijn idee namelijk om zonder telefoon een half uur terug te rijden op erg stille en donkere wegen.

Nu lekker slapen en morgen heeeeerlijk uitslapen!!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:13

Marlous1991 schreef:
inderdaad! En lekker tegenstreidig hoorde ik laatst ook dat ze willen dat naar school gaan tot 21 verplicht word, belachelijk! Nu gaat ik lekker slapen, morgen weer 6uur me nest uit :s

Ja daar heb ik ook iets over gehoord. Dat vind ik maar raar, want dan zouden ze mensen die mbo doen, verplichten door te studeren. (Ik ben 19 als ik klaar ben)
Terwijl lang niet elke mbo-er hbo aan kan. En dan moeten ze dus 'voor niks' nog een keer een mbo gaan doen.( Wat je dan ook zelf moet betalen toch? 2x zelfde niveau)
Of een hbo opleiding te doen terwijl ze dat niveau niet aan kunnen en met/na 21 alsnog stoppen zonder diploma en met een studie schuld omdat ze hun diploma niet gehaald hebben binnen een bapaald aantal jaar..
En dan weer terug moeten vallen op hun mbo diploma, een baan vinden en binnen zoveel jaar alles terug betalen..

Oke ik Wil HBO doen, en verwacht ook wel dat ik het aan kan, maar dat geld natuurlijk voor lang niet iedereen..

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:32

Zoals voor mij haha! Ik denk dat ik geen hbo aan kan

En @ella, simpele oplossing. Wacht nog even met op jezelf wonen ;)
Je kan niet alles hebben..
Ik snap niet dat je op je zelf WIL wonen nu. Ja lekker rustig.. Maar je hebt dan wel meer kosten als jij nu hebt berekend, of moet jij niet eten? En spulletjes voor in huis als wcpapier

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:41

Ik snap wel dat je op jezelf Wilt wonen. Maar als je het zo zegt lijkt het idd verstandiger om dat niet te doen..
Ook met Ferro, dan staat hij nog op fiets afstand (toch?)
Maar dat zal ook wel liggen aan waar je vader gaat wonen, want die gaat wss verhuizen toch? (ivm de scheiding etc?)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:59

Ella, vergeet niet dat je naast je huur ook nog gas, water en licht hebt en je verzekeringen. Er komt veel meer bij kijken hoor. Ik denk dat je beter nog bij 1 van je ouders kan zitten.

Als je geen steun van je ouders krijgt wordt het zo moeilijk. Daarom heb ik ook gewacht tot Jeroen en ik allebei werkten en 1 van ons een vast contract heeft zodat je zekerheid hebt. We kunnen in principe straks net rondkomen met mijn salaris maar dan kunnen we naast leven verder niets doen :Y)
edit: dus mocht jeroen onverhoopt toch zn baan verliezen dan redden we het nog wel even :)
Maar als je geen buffer hebt dan wordt het superlastig.

Je moet lenen om te kunnen leven, maar wat nou als Ferro opeens wat mankeert en de dierenarts moet komen, kan je die rekening betalen dan?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:25

Ik hoef nu pas naar school en om 11 uur alweer uit, likeeee

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:31

Lekker kort dagje ja Lieke!
Ik hoef vandaag ook maar tot half 2 en heb alleen nog maar komen (we gaan vandaag de bitterballen afmaken, en een quiche maken. Jummie)
En dan weer lekker naar de kitties toee <3
Moet alleen nog wel voor school bezig al ik thuis ben..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:44

Nou jou dagje mag er ook zijn hoor!
Nog maar negen daagkes!