Stal Midden Delfland roddels 4

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnitaJoeri

Re: Stal Midden Delfland roddels 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:00

er zijn 3 soorten rhino en er is er maar 1 waarvoor geent kan worden en dat is dus net niet de dodelijke variant.En als je dan ent moet er om de 8 weken ingeent worden.
Dit heb ik van de kliniek in Utrecht en vollaers[schrijf je dat zo] en nog een andere dierenarts waarvan de naam me even ontschoten is.
Kijk zelf maar ,maar ik dacht dit speelt elk jaar en daarom hebben we [ik en nog wat andere mensen] ons eens uitgebreid laten informeren door de Utrechtse kliniek.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:44

Een beetje enten is beter dan helemaal niet. Je kunt alleen niet uitgaan van 100% bescherming. Wat een enting kan bewerken is bv, dat de verschijnselen minder erg zijn zodat het paard betere overlevingskansen heeft. Maar er zijn vormen van rhino die ook voor geente paarden gevaarlijk zijn. Daarom is het aan te raden, de algemene infectiedruk zo laag mogelijk te houden en daarvoor moet je het hele bestand enten. Maar dat wil niet zeggen, dat als dat niet gebeurd, dat het enten van een enkel paard dan gevaarlijk zou zijn. Dat is niet zo. Het heeft alleen minder zin dan de hele stal te enten, dat is alles.

Verder is Rhino niet door de lucht over te brengen, maar door direct contact dacht ik.

Ik laat in elk geval de Da komen, want ik heb geen zin om onnodig risico te lopen. Mochten er mensen zijn die ook willen enten, stuur mij dan even een pb dan maak ik een lijst.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:48

AnitaJoeri schreef:
er zijn 3 soorten rhino en er is er maar 1 waarvoor geent kan worden en dat is dus net niet de dodelijke variant.En als je dan ent moet er om de 8 weken ingeent worden.
Dit heb ik van de kliniek in Utrecht en vollaers[schrijf je dat zo] en nog een andere dierenarts waarvan de naam me even ontschoten is.
Kijk zelf maar ,maar ik dacht dit speelt elk jaar en daarom hebben we [ik en nog wat andere mensen] ons eens uitgebreid laten informeren door de Utrechtse kliniek.

Wat je zegt klopt niet geheel.

Rhino komt voor in 3 soorten vormen : een simpele verkoudheid, een ataxie (verlammings)vorm met erg kwaaie afloopt (verlamming van darmen) en de abortusvorm. In dat geval wordt het veulen dus verworpen, maar met de merrie is niets aan de hand.

Hier kun je tegen enten, alleen ben je niet 100% verzekerd dat de enting voorkomt dat je paard ziek word.
Tevens word om de 8 weken enten alleen geadviseerd bij dragende merrie's.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:00

Mijn paard wordt al jaren braaf tegen rhino ingeënt. (En dat is bijzonder, want die antroposofen enten niet zo gauw tegen vanalles en nog wat!)
Als het goed is, heeft hij wel een buffertje opgebouwd.

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:05

[

Wat je zegt klopt niet geheel.

Rhino komt voor in 3 soorten vormen : een simpele verkoudheid, een ataxie (verlammings)vorm met erg kwaaie afloopt (verlamming van darmen) en de abortusvorm. In dat geval wordt het veulen dus verworpen, maar met de merrie is niets aan de hand.

Hier kun je tegen enten, alleen ben je niet 100% verzekerd dat de enting voorkomt dat je paard ziek word.
Tevens word om de 8 weken enten alleen geadviseerd bij dragende merrie's.[/quote]

Wat je zegt over drachtige merries klopt wel helemaal.Had ik ff niet aan gedacht.Maar wat ik zei hierboven is echt zo overgebracht door Utrecht en een paar veeartsen,maar even voor de goede orde ,iedereen moet doen wat die wil natuurlijk,zo bedoel ik het niet.Alleen komt er erg gauw paniek tegenwoordig bij het woord Rhino alleen al.
En om de 8 weken was voor alle paarden hoor niet alleen voor de drachtigen.Ik neem aan dat artsen en klinieken niet zomaar wat zeggen.Je moet je alleen altijd laten voorlichten door onpartijdigen,want vergis je niet aan elk spuitje wordt flink verdiend.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:27

Tja, Rhino komt idd elk jaar voor, maar niet om de hoek.
Stel je voor dat er iets gebeurd. Als je dan geënt hebt, kun je tenminste zeggen dat je er alles aan hebt gedaan. Stel je voor , dat je moet zeggen: had ik maar.... En dat om een paar rotcenten. Maargoed, dat is mijn mening.
Het herhalen is afhankelijk van hoe en of je paard eerder geent is. Tevens kijkt een da naar de conditie van je paard, teveel enten is nooit goed. Per paard zal dit dus ook moeten worden bekeken.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:56

je gaat het nooit voor elkaar krijgen dat heel de stal ent voor Rhino er zijn er zo en zo een paar waarvan ik zeker weet dat ze het geld er niet voor hebben. Daarnaast hebben we vandaag ge-ent en mijn vee arts heeft niet gezegd dat ik tegen Rhino zou moeten enten nu.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 00:06

Hele artikel is te lezen op onderstaande link

http://www.manege-liesbeuker.nl/rhino.htm

Preventie
In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm. Een vaccinatie tegen de verkoudheidsvorm is redelijk betrouwbaar, maar moet tenminste tweemaal per jaar worden gegeven. Een vaccinatie tegen de abortusvorm is veel minder betrouwbaar en dient tenminste vier maal per jaar te worden gegeven. Ondanks vaccineren kunnen er op een bedrijf toch merries aborteren. De vaccinatie biedt dus geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient twee weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:58

goede morgen,ben ik niet de eerste want dat was Karin.hihi
lekker weer he.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:13

Dat heb ik ook altijd begrepen Kaar en Aniet, volgens mijn veearts toendertijd had het ook niet veel zin om tegen rhino te enten en daarom ben ik er mee gestopt. Je kunt er iig niet de verlammingsvariant mee voorkomen en dat is wel de meest ernstige.

Op de nieuwe stal worden alle paarden 2x per jaar geent tegen influenza/tetanus en rhino, dus krijgt ze binnenkort ook weer rhino vaccinatie. Het zit hier bij de stalprijs in, net als wormenkuren. Best fijn eigenlijk, dan weet je wel zeker dat iedereen het netjes doet en het is een stuk goedkoper zo!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:53

Goeeeedddeeemorrrgggeeeen, weeeeekkkeeeennddd!!!!!!!!!!!!!! (tenminste voor mij dan) En stralend weer :D
Zometeen eerst even samen met Yentl naar Tentenkamp, en daarna snel door naar stal, tot strakkies allemaal!!

Groetjes Thessa en Aike :wave:

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:31

even tussen alle rhino berichtjes door

Hartstikke bedankt voor alle felicitaties!! :D

Wel jammer dat ik nu net mijn kadootje achter mijn naam heb gemist.. :( volgend jaar weer een poging :D

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:49

voor mij nog geen weekend, ik moet nog ff ;(

Ben net weer terug van een bezoekje kaakchirurg, had gewoon zó erge last en mijn wang werd/wordt met uur dikker :o Gelukkig voor mij viert t ziekenhuis ook geen goede vrijdag en na overleg met de arts kon ik meteen langskomen... vet gaan ontsteken, dus nu weer aan de antibiotica!!
Gelukkig kan ik wel eerder geholpen worden dan 7 mei, want arts vond t niet verstandig om er nog zo lang mee rond te lopen... ben nu volgende week al aan de beurt. :=

Wel erg vaag trouwens, op het etiketje van de AB staat dat ik eerst moet eten voor ik ab inneem maar op de bijsluiter staat dat ik t beste aan t begin van de maaltijd moet nemen.
Verpleegstermensjes, wat is nu t beste???

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:56

eigenlijk ook niet handig dat dat nieuwe paard gekomen is vorige week :o .. kwam ook meer uit die richting .. :o bedacht ik me net...

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:40

ik denk dat het beter is om vooraf wat te eten zo bescherm je je maagwand een beetje Nous :) :+ Mama was zuster die verteld mij dat :)

Oh en bernadet en zaar ook gefeliciteerd nog natuurlijk

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:41

vera23 schreef:
eigenlijk ook niet handig dat dat nieuwe paard gekomen is vorige week :o .. kwam ook meer uit die richting .. :o bedacht ik me net...

we merken het vanzelf

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:41

:=

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:29

nou liever niet!

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:33

Dat nieuwe paardje komt uit Bleiswijk, dat is (denk ik) qua km dezelfde afstand als onze stal naar Capelle...

Volgens mij is enten tegen Rhino ook niet heel slim als er rhino heerst..... en het moet idd om de 2 maanden gebeuren!! Er zijn da die zich afvragen of enten tegen rhino wel zinvol is

Ireen, als je echt beschermd wil zijn tegen Rhino, dan moet je eigenlijk na een aantal weken (6-8 dacht ik) opnieuw enten, anders heb je geen goede basisenting! Dat is zo met de "gewone" enting en ik dacht dat dat ook gold voor de rhino-enting

Jongens staan sinds gister ook 's nachts zonder deken en ze hadden t vanochtend niet koud *D

Ik ga lekker de compl afsluiten en van mijn weekend genieten!!
Wat een super lekker weertje!!
:wave:

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:33

Enten tegen rhino is altijd goed en heeft altijd zin. Alleen, als je de enige bent op een stal van 40, is het minder zinvol dan wanneer iedereen het doet. Uiteraard is enten uit den boze als een paard al geinfecteerd is.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:42

Ik heb naast Bleiswijk gewoond ( Bergschenhoek) en dat ligt idd even ver van capelle aan den ijssel vandaan als onze stal. Mocht er dus Rhino komen bij ons is er geen enkele reden om het nieuwe paard de schuld te geven!

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:44

daarnaast staat trouwens ook nog in het bokt berich dat het 14 dagen geleden is dat het paard is overleden en de incubatie tijd is 7 tot 12 dagen. Als er dus nog meer stallen zijn dan had dat allang bekend moeten zijn!

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:46

Vandaag een bevestiging gekregen van een dieranarts van de Delta dat het inderdaad een geval in Capelle aan de ijssel is en dat er GEEN reden is om je hier in onze buurt druk over te maken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:15

Zo, nou! Goede Vrijdag allemaal! Ik moest gewoon werken, hoor!

John, bedankt! Laten we geen paniek maken, iedereen weet natuurlijk dat paarden op een stal waar stress en paniek heerst, sneller ziek worden. In dit geval is er geen reden tot paniek. Onze stal is een relaxte stal! Dat houden we toch zeker zo? De paarden zien er goed uit, ze worden goed gevoerd en komen elke dag flink uit de stal, we helpen elkaar en gaan samen rijden, samen bbknoeien enzo....de paarden spelen samen, mensen, waar vind je dat? Juist! Bij ONS! Goede sfeer is de basis voor je prettig voelen, prettig voelen is geen stress, geen stress is gezond!

Fijne Paas! :wave:

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:45

Ik heb ook gewoon gewerkt :j

nu ga ik maar heel snel douche en naar me bed moet morgen 6 uur me bed uit om op de kinderboederij te gaan helpen ;(
moet daar al 7 uur zijn