** Manege Belle Epoque Topic**[Deel 5!!!]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re: ** Manege Belle Epoque Topic**[Deel 5!!!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:36

Emmaa_ schreef:
Ik wil graag dat jullie mijn verhaal even lezen. Het is de eerste keer dat ik niet over paarden schrijf, en ik moet maar iets weten te vertellen.
Graag opbouwende kritiek, dus ook je mening geven waarom je het goed of minder goed vind Lachen

Hallo. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik ben Femke. Ik woon in een klein boerendorp, aan de rand van de heide met het bos. Veel mensen vinden mij raar. Ik lijk totaal niet op andere mensen uit het dorp, of zelfs niet op mijn ouders, of mijn broertjes en zusjes. Die hebben allemaal een donkere huidskleur, en zwarte haren. Ik heb blonde haren, vol en dik, en blauwe ogen. Mijn huid is gewoon blank. Niemand geloofd mij als ik iets zeg, ze geloven alleen dat ik niet van mijn ouders ben. Mijn ouders houden heel veel van me, dat weet ik zeker. Ik krijg gewoon genoeg te eten, en wordt niet geslagen of mishandeld. Ik heb 2 zusjes, waar ik veel voor moet zorgen. En slechts 1 vriend. Hansje. Hij is niet klein, maar hij wordt Hansje genoemd omdat hij nogal een piepstemmetje heeft, wat lijkt op de stem van een kleiner kind. Hij is de enige uit het hele dorp die om me geeft, die van me houd, gepaard met mijn ouders. Samen met hem maak ik regelmatig korte trektochten over het stuk van de heide waar we mogen komen. Achter het bos is verboden toegang voor ons. In het bos zelf leven allerlei beesten waar we niet eens van durven te dromen, en achter het bos, is een enorme zandvlakte, die later overloopt in een nog grotere heide. Waarschijnlijk is dat alles zo 50 km lang, als je het bij elkaar optelt. Dat is natuurlijk veel te groot om op te verdwalen, dus willen onze ouders niet dat we daar komen.

‘Femke!’, schalde het door het kleine hart van het dorpje. Hier waren een aantal winkels te vinden, en bovendien was hier een keer in de week de markt. Het was Hans, hij was me aan het zoeken. Ik snelde naar hem toe, en toen hij me zag, pakte hij me bij de schouders. Ik zag duidelijk een aantal tranen in zijn ogen. Hij pakte mijn hand, en sleurde me mee naar ons huisje. Het was een piepklein huisje, net groot genoeg om met zijn allen in te leven. Ik woonde met mijn zusjes in een kamertje, vlak naast de woonkamer. In totaal waren er 4 kamers. Een woonkamer, een slaapkamer voor mijn ouders, een slaapkamer voor ons, en een badkamer. Hij gooide de deur open, en plantte me neer op een stoel. De tranen in zijn ogen waren verdwenen. Mijn moeder kwam ook naar binnen. Haar ogen waren doordropen van de tranen. De rest van haar gezicht ook trouwens. Hans pakte mijn hand. Je vader is dood, zei mijn moeder kortaf. Ik merkte aan haar dat ze al haar moeite moest sparen voor het inhouden van mijn tranen tegenover mij. Ik had haar altijd gezien als een sterke, moedige moeder, die nooit huilde, nooit een traan liet vallen, zelfs niet in benarde situaties. Ik had haar nog nooit zo gezien. Ze zag er zo kwetsbaar uit, teder, verdrietig. Ik had hele erge behoefte om haar om te hals te vliegen, maar ze liep alweer weg. Ik kon geen woord uitbrengen. Ik wist niet wat ik moest zeggen. Ik wist niet wat ik moest doen.

Die avond lag ik in mijn bed. Iedereen was verbaasd dat ik nog geen traan had gelaten. Ik wist niet waarom, maar het kwam niet in me op om te gaan huilen. Vanbinnen huilde ik zeeën vol. Mijn vader. Mijn lieve, sterke vader, die me altijd op zijn schouders had genomen als ik me verdrietig voelde, en die ik wel helemaal kapot had kunnen knuffelen, al de tijd dat hij bij me was. En nu was hij er niet meer. Die avond had ik zo veel mogelijk taken van mijn moeder overgenomen. Ik had gekookt, de was gedaan, de kinderen in bed gestopt. Ik was bekogeld met vragen van hun. De oudste had wel door dat papa niet meer terug zou komen. De jongste, die dan ook nog maar 5 was, begreep het niet. Ze wou dat papa haar een nachtkusje kwam geven. Mijn moeder ging vroeg naar bed, ze voelde zich beroerd, en ik hoorde haar later nog snikken. Ik vond het vreselijk voor haar, helemaal in haar eentje, in dat grote bed, waar ze de rest van haar leven in haar eentje in zou moeten liggen. En dat was nog niet eens het ergste. Ze moest in haar eentje 3 kinderen grootbrengen, zelf gaan zorgen voor de kost.

Ik heb je verhaal aandachtig gelezen;
Ik geef je commentaar/ mijn mening, als je het er niet mee eens bent, ieder zijn eigen mening..
Maar ik vertel je ervan wat ik er van vind, zodat je later het misschien wel anders zou kunnen doen! Haha!

Het eerste stuk vind ik niet fijn. Niet fijn om te lezen. Je begint niet leuk, en maakt er een te lang verhaal van. Je vertelt wat over die Femke, das prima.. maar maak het verder niet zo uit gebreid.
En dan het zinnetje 'Veel mensen vinden mij raar', vind ik ook niet helemaal geschikt. Het stukje dat dikgedrukt staat vind ik ook niet fijn. Probeer het eens anders te verwoorden/op te schrijven. Dat 2 keer 'of' hoeft niet.
Daarnaast vertel je ook veel 'onzin' dingen, die we niet hoeven te weten. ('Ik krijg genoeg te eten, word niet mishandeld enz..)

Het 2de stukje,
Ik heb de eerste zin dikgedrukt gemaakt. Je hebt d'r naam heel goed met 'naam' geschreven. Dat doe je netjes, alleen vervolgens ga je er op in over het dorp.. En daarna merk je pas dat Hans het zei.
Ik zou gedaan hebben als voorbeeld.. 'Femke', riep Hans die al zoekend om zich heen keek. Het is een voorbeeld, zeg niet dat het per defenitie goed is, maar ik zou het iig zo gedaan hebben. In zo'n soort zin, snappie!? Tong uitsteken
De 2de zin die ik dikgedrukt heb is ; je vader is dood zei moeder kortaf. Ten eerste ben je de aanhalingstekentjes vergeten, en ik voel geen énkel gevoel erbij.. En dat lijkt me een beetje maf, als je man/echtgenote is overleden? Je vertelt daarna wel dat het een moedige, sterke vrouw is.. maar dit is zo gevoelloos. Zou dat toch wel een beetje veranderen.
Alleen ik vind dat je weer te veel verteld over van alles en nog wat. Het lijkt net een Real life verhaal in combinatie met een verhaal/dagboek. Vind het persoonlijk niet echt fijn.
('Je vader is dood', zei moeder)

Het 3de stukje vind ik al een stuk beter! Haha!

Hopelijk heb je er wat aan! Bloos

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:37

Zoheee, en dan mag dit ook nog is op een nieuwe pagina!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:38

Ik ben ook nog maar een amateur. Ik kon het redelijk volgen, maar ik blijf wel verderschrijven zoals ik nu doe, ik zal erop proberen te letten, maar ik kan je niet garanderen dat het zo blijft Haha!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:38

FIJNE AVOND NOG Lovers

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:39

Liisette_ schreef:
Vnaaaf weer op Steven Seagal! Lovers Ghihihi! Nagelbijten / Gniffelen

Echt een afschuwelijke naam! Bloos
Troy is veeul leuekr! Haha!
Laatst bijgewerkt door Melanie_B op 10-03-08 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:40

Emmaa_ schreef:
Ik ben ook nog maar een amateur. Ik kon het redelijk volgen, maar ik blijf wel verderschrijven zoals ik nu doe, ik zal erop proberen te letten, maar ik kan je niet garanderen dat het zo blijft Haha!

Ik geef je alleen maar mijn mening.
Wat je daar mee doet, moet jij weten! Tong uitsteken

Melanie_B

Emmaa_ schreef:

Ik geef je alleen maar mijn mening.
Wat je daar mee doet, moet jij weten! Tong uitsteken

Anoniem

En ik waardeer jou mening, dus ik probeer er op te letten Lachen

Melanie_B

Oepppsss! Nagelbijten / Gniffelen
Dubbel post! Clown

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:43

Don liep vandaag vreselijk. Morgen slof om!
Ben benieuwd hoe die loopt morgen!

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:48

Astor schreef:
Haha en jullie gebruiken hem voor Troy? Tong uitsteken
Arme BM hahaha!

Ik ga me spullen pakken en dan nog 5 min en dan moet ik werken Kusje

morgen hopelijk me nieuwe mobiel Haha! en moet ook naar de tandarts en paardrijden !!

Nee, niet alleen voor Troy Knipoog
Gewoon alle knoliies! Tong uitsteken

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:54

Ben gewoon weer ventloos voor een week.. Boos!

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:55

Liisette_ schreef:
Astor schreef:
Haha en jullie gebruiken hem voor Troy? Tong uitsteken
Arme BM hahaha!

Ik ga me spullen pakken en dan nog 5 min en dan moet ik werken Kusje

morgen hopelijk me nieuwe mobiel Haha! en moet ook naar de tandarts en paardrijden !!

Hij staat Troy gewoon het best of niet? Tong uitsteken

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:55

Ojaaaa! Ik ben vandaag toch naar die stage geweest? Haha!
Was best wel leuk!
Tis een heel apart schooltje, ze hebben maar 15 leerlingen! Clown
En 2 klasjes. Soort speciaal onderwijs geloof ik.. In iedergeval, ze 'behandelen' de wek manier van ieder kind op zijn eigen manier.

Zag er wel leuk uit! Morge moet ik daar heen voor een half dagie! Ben best wel benieuwd! Zal eerst de rot klusjes moeten doen! Nagelbijten / Gniffelen

Maar idd Kirsten D wat jij zei, is wel waar! Ja

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:56

Kirsten_D schreef:
Ben gewoon weer ventloos voor een week.. Boos!

Ach gut

Hoezo dat dan?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:01

Gebruikers op dit forum: _Lisanne, charmar, Charmotte, d0nnaa_dan, danielle1981, Evelijn, Fabienne_Z, Iriis_, Kirsten_D, Kirsten_S, kooslover, Mariet, Michelle__, Payal, Rahel_, Ravenna31, RSY, schuddebol, voogd, XxDiandraxX en 2 bezoekers

Kom maar mee praten! Haha!

Of jullie zijn nog alles aan het bijlezen? Tong uitsteken

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:04

Neee, weet niet zoveel te vertellen Clown Tong uitsteken

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:05

Tsja, dat kan natuurlijk ook. Nagelbijten / Gniffelen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:08

Ik gaat woensdag ook @ manege met me chickie! Lovers

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:09

Alleen eerst naar de Fysio! Schijnheilig
Met die k.ut opdrachten die ik van hem krijg! Boos!
Echt vermoeiend, en dan voel ik me knie echt weer zeer doen!
Het ging net een weekje weer hélemaal goed, alleen nu ben ik vandaag weer langszaam aan gaan gymen, en nou komt de pijn weer. Echt zwaar k.lote!

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:17

Kirsten_D schreef:
Liisette_ schreef:

Hij staat Troy gewoon het best of niet? Tong uitsteken

Tot nu toe wel, ik heb hem nog niet op de rest gezien! Tong uitsteken

Maar Daan gebruikt eigenlijk nooit een uitstapdeken, dus dan gebruik ik hem wel! Schijnheilig Tong uitsteken

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:17

Zooooo eindelijk bijgelezen en thuis van stage!
Zware dag, veel informatie ! Veel met groepen meegelopen! Was heel erg leuk om te zien.
Toen ik echt binnenkwam in het ziekenhuis , werd ik wel een beetje nurveus van al die mensen in die witte jasjes. Dan denk je echt dat ze je aan kijken alsof je een patient bent ofzo, en als je wat krijgt ze meteen bij je staan Tong uitsteken! Daar ga je echt allemaal aan denken, al die dingen .
Toen gingen we naar dat restaurant, maar ik was een beetje in de war want ik dacht bij de eerste pauze al dat we brood moeten eten (lunchen). Dus dat was op ! En toen kwam de echt 'lunchpauze' en toen had ik alleen nog koek.
En gelukkig mocht ik van een vrouw bij ons op de afdeling, op haar kaart en kreeg ik korting! Vet veel gepakt Tong uitsteken! Croissantje met jam, bruine boterham met boter en hagel, een aardappelkroket en gratis thee! En dat allemaal voor 1.40, maar natuurlijk ook door haar korting!

Maar je kan der vet veel lekkere dingen kopen en het is nog lekker ook!

Maar ik ben wel moe nu van al die info die me word verteld Gaaaap Morgen tot kwart voor 5 maar woensdag wel lekker vroeg , zodat ik optijd bij de manege ben Haha! !

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:18

Ik ga even koken! Knipoog

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:19

Zooooo Gaaaap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:19

Kirsten, doe jij opleiding voor fysiotherapeute? Lachen (of ga je dat doen)