altijd balen hoor als je afscheid van een dier moet nemen.Sterkte ermee. Hoe gaat het met Lay?
Ben vanochtend met Joepi 2 en een hlf uur naar buiten geweest en toen broodje bapau gegeten en toen met Aikonog 2 uurtjes naar buiten een hele andere kant op. Heb ik hem bij Nederlandse vrienden in stal gezet geven ze me een wijntje. Nou stond er helemaal van op mijn kop, bleek dat ze daar ook nog een scheut bessenjenever in hadden gedaan pffffffffffffff. Wist de weg naar huis gelukkig nog wel.
stallen uitgemest en ga nu eten. Kippepoot met lof uit de oven, lekker.
Lay
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-11 18:32
Jaaa, ben er erg verdietig om, maar het voelt wel als een goede besissing..
Met Lay gaat het zo:
Mijn houding is niet geweldig, heb ook wat angst opgebouwd doordat ze zoo vreselijk druk is en van de week een volledige rodeo show heeft weggegeven... En ik krijg der momenteel niet goed door de bak heen.. Daar werken we aan, maar ik weeg nu even 2 kwaden tegen elkaaraf... Of een braver paard en niet de hele bak, of een rodeo show en wel de hele bak..
AnitaJoeri
Geplaatst: 25-11-11 19:06
gaf ze die rodeo met jou erop?
Dat ze druk is vind ik niet zo gek. Lang haar ei niet kwijtgekund met haar beenproblemen, bovendien is het altijd een druk paard geweest. ook nogal wat verhuizingen. Je houding zal me helemaal worst wezen, belangrijk vind ik dat jullie samen plezier hebben en dat je angstig kan worden is ook niet altijd gek hoor. Is toch 1 pk en als een paard rodeo gaat spelen of er vandoor gaat of weet ik veel dan besef je ineens hoe sterk ze kunnen zijn en mag je best wel wat angstig worden. Heb je wel les Kay? Ze ziet er touwens wel erg goed uit.
Misschien een goede tip en zo niet dan leg je het lekker naast je neer.Maar ben al wat ouder en heb altijd probleempaarden gereden en veel geleerd van die paarden maar ook zeker van de lesgevers. Heb zelf nog een tijd op Wassenaar van een topruiter les gehad en echt veel van opgestoken. Die reed ook bij Anky in de groep en kreeg zelf dus ook op hoog niveau les. Joepi maakte het er eigenlijk ook niet beter op haha.
Als ik zo naar de filmpjes kijk, valt mij op dat er totaal geen rust in zit. Je hoeft maar iets aan je hand of been te bewegen en hup dan gooit ze haar hoofd eruit of gaat overmatig snel draven. Wat ik zou doen is het op de grote volte zetten.Daar waar je haar goed de bak doorkrijgt.Of dat nou bij de A de C of de B-E is. Zodra je haar normaal op de volte heb aandraven, gaat ze weer harder, hoofd eruit gooien of zoiets, meteen terug naar de stap.Zodra de rust er weer is weer aandraven. Dat houd je gewoon een kwartier vol.Je kan de volte iets groter of kleiner maken maar verder niet. Dan even ontspannen aan langere teugel en dan op de andere hand hetzelfde.
Vooral niet honderd duizend keer van hand veranderen.Door dat te doen rijd je er steeds meer onrust in. Gouden regel, LUI PAARD MOET BOVEN ZIJN TEMPO GEREDEN WORDEN EN TE DRUK PAARD MOET ONDER ZIJN TEMPO GEREDEN WORDEN.
Trouwens ook zo min mogelijk overgangen rijden alleen om alles weer onder controle te krijgen naar rust. Een lui paard moet je nl. zoveelmogelijk overgangen laten rijden en veel van hand laten veranderen, daar pep je ze nl. mee op.
Ik weet zeker als je dit vol weet te houden dat je over een paar maanden een veel rustiger paard hebt. Pas als je zeker weet dat er rust is kun je weermeer van de bak gaan gebruiken, gaat het mis dan weer terug naar deze basis.
Een goed afgestelde martingaal is ook niet verkeerd.
Zou graag je advies aannemen, want uit ervaring weet ik dat dit bij lay werkt, maar ik moet zo veel mogelijk rechtuit, mag nog geen voltes... Overgangen rijden mag ook nog niet... En voor nu werkt t hand veranderen redelijk.... Brengt toch zo zijn rust mee... Idd bij gering aannemen/been geeft ziij reactie.. Ze is erg uit balans en aan t vecgten tegen de stelling, etc.. Spiertjes zijn dit niet meer gewend.. Ik heb les idd... zijn nu beetje back-2-basic aaan t rijden om haar weer soepel te krijgen/rustig op pakken...
Kayleigh sterkte met het verlies van Minoes. Als het een goede beslissing is geweest dan was het nodig
Met lay gaat het ook wel weer goed komen, ik heb jullie wel eens gekkere bewegingen zien nemen.
Anita, ik heb ook wat aan jou tip met puber Blando
AnitaJoeri
Geplaatst: 25-11-11 22:15
haha die Kaartje, hoop voor jou dat het geen eeuwige puber wordt Maar jij heb jetje kaar en die heeft ook veul ervaring met stoute peerden en bakt ook geen zoete broodjes. Ik hou erg van duidelijkheid en dat is Jetje zeker.
Jammer dat je alleen nog maar rechtuit mag met Lay. Maar is dan niet anders.
Weet iemand hoe het is met Chantalleke en Amber, zou het lukken met huisje, paardje en hondje. Ik heb dus geen tijd voor face book hihi. Is alleen maar vriendelijk bedoeld hoor Chantal
Ach, Kay, je oude Minoes.....dat is toch heel verdrietig! Sterkte !
Ja, met Lay komt het wel goed, tijd......en als je straks weer wat meer mag doen, kan je echt wat oefenen.
Ja, Anietje, dat is the way! Ik ken dat ook wel. Kaar, Blando komt wel goed. Is nu gewend aan zijn nieuwe omgeving en neemt het er lekker van, ondeugd! Maar je komt er wel door, je hebt ook goed les. Storm had een beetje een rustdag. Wel lekker veel buiten, maar hij heeft twee dagen hard gewerkt, dus nu even ontspannen, an ders heb ik straks een overspannen kleuter! Morgen mag ie weer aan de bak!
Zo, en nu een wijntje!
Lay
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-11 22:30
Zat wat oude foto's te kijken van Minoes, Zo vond ik der.... en dit is van een tijdje terug, hoe ze eigenlijk nog steeds was tot een paar dagen terug....
Jetje je hebt gelijk hoor, meisjes zijn pittiger.Dat katertje is echt een mama-kindje.Die zie ik gisteravond heerlijk bij mama aan de tepel hangen en Sien vond het allemaal prima. Ging er gewoon heerlijk voor liggen. Wordt een echt watje hoor die Hoe raad die het zo.
Aangezien we weinig goedheiligman hier hebben gaan we vanmiddag naar een klein kerstmarktje. Het is morgen eerste advents en dan beginnen overal de kerstmarkten weer.Alle grote in de grote steden zijn ook overal begonnen. Vind het toch wel leuk.
spettertjuh
Geplaatst: 26-11-11 10:05
Gisteren is Mirjam overleden, mijn trouwe verzorgster van Blando. Het ging de laatste week heel erg slecht met haar.
AnitaJoeri
Geplaatst: 26-11-11 10:12
spettertjuh schreef:
Gisteren is Mirjam overleden, mijn trouwe verzorgster van Blando. Het ging de laatste week heel erg slecht met haar.
jeetje kaar was ze ziek dan en hoe oud was ze dan? Heel veel sterkte om zo een groot verlies.
Jeetje kaar hel veel sterkte echt heel naar om te horen
AnitaJoeri
Geplaatst: 26-11-11 11:05
jeetje Kaar wat naar allemaal, bijna niet te geloven, zo jong. Wat moet dat verschrikkelijk voor de fam. zijn en natuurlijk ook voor vrienden en bekenden.Getver
Kaar, we hebben elkaar al gezien en gesproken, maar nogmaals, wat een enorme klap. Iedereen op stal is uit het veld geslagen, ook al kenden de meesten haar nog maar pas. We moeten verder zonder haar lieve aandacht, zonder haar nuchtere kijk op het paard, op Blando in het bijzonder. Het is heel droevig en een groot gemis....