Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Manege Bergemo praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:33

Ik vind dat kruising fries ardenner dus heel leuk. Anke zijn die paardjes in het heijense bos ook van jullie? Denk het wel want als je er voorbij rijdt (doe ik dus best vaak met Bullie, die schrok zich vorige week rot toen er ineens paarden stonden) dan ruikt het naar Bergemo. Tenminste het is de kuil die ik rook maar deed me aan Bergemo herinneren.

@Maarie stoer een beroemd paard.

Anne hopelijk zit je paardje er tussen. Nogmaals combi fries ardenner vind ik wel leuk.

Ik zie trouwens nog steeds die advertentie van die kruising quarterxfries op MP staan. Was vanaf minuut 1 verliefd. Qua bouw helemaal fjord alleen dan met vlekken (me luves vlekjes!) Ik doe het niet hoor, maar iedere keer als ik die advertentie zie word ik weer verliefd. En ze is nog zo betaalbaar ook Schijnheilig Nee ik doe het niet

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:34

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:48

Annetje, ehhh ik ben niet echt van het promotieteam Bergemo, maar ergens ook weer wel... Licht een beetje ingewikkeld. Laten we stellen dat ik persoonlijk nogal sterk verbonden ben met Bergemo.

Wendy, die jonge diertjes zijn inderdaad ook van Bergemo. Er loopt nog een zwarte jaarling van Naila en een anderhalf jarige merrie van Beborah, een anderhalfjarige half belg/Falco en volgens mij nog iets, maar daar kom ik nu zo snel niet op...

Overigens zijn ook Hercules, Harry en Samber te koop. Is Hercules niets voor jou? Een geweldig leuke en ondeugende haflinger...?

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:53

vientijntje schreef:
Overigens zijn ook Hercules, Harry en Samber te koop.

Anke, hoe kan het dat er zoveel te koop staat ineens? Specifieke reden voor?

Harry is ook wel leuk. Best vaak mee gehad nog als leiding.. Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:42

Hercules heb ik volgens mij een keer op gereden buiten. Die bokte in de galop best gemeen. Verder leuk beest, maar ik vind het niet zo voordelig dat ze met stang gereden zijn (zeer nadelig!) en dat alle manegekindertjes erop gereden hebben. Ik zeg niet dat de manegeruiters niet goed kunnen rijden, maar elk uur een andere ruiter zorgt voor het paard toch voor de nodige ruis in de communicatie.
Ik vraag maandag wel even naar Hercules of die ook te koop is. De andere twee ken ik niet, of is Harry die kleine zwarte pony?

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:19

Hercules (7 of 8 jaar) wordt in de lessen wel met stang gereden, maar ik heb zelf de CBR3 op Hercules gereden, gewoon met een gebroken trensje en dat was geen probleem. Zelf vind ik Hercules geweldig en mag ik dat guitige (af en toe een bokje ook al is het dan gemeen, het is wel uit joligheid) wel Clown .

Harry (7 of 8 jaar) is inderdaad een zwarte, zo ongeveer 1.50 hoog. De reden dat Hercules en Harry nu te koop staan is, dat ze niet geschikt zijn voor de lessen met (kleine) kinderen, omdat ze toch wat fris en vrolijk kunnen zijn en niet altijd makkelijk te rijden zijn door kinderen.

Bernie staat om dezelfde reden te koop. Hij is net wat te moeilijk te rijden voor de doorsnee manegeruiter. Daarnaast is Bernie niet het type voor manegepaard. Hij snakt naar aandacht en dat krijgen manegepaarden nu eenmaal minder. Bernie zou veel beter tot zijn recht komen bij een eigenaar die lekker met hem aan de slag gaat.

De jonge bolletjes staan te koop omdat daar voor de manege geen toekomst in zit. Het zijn ruinen (kunnen dus niet gemolken worden Clown ) en voor de lessen wil Hans meer rijtypische paarden hebben. Voor de centerparcs klanten wil hij koudbloed-merries hebben. Tja en dan is de keus voor verkoop snel gemaakt.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:44

Ik vind die jonge zwarte die te koop staat er wel leuk uitzien, maar een paardje nu zit er nog niet in. Ik kijk wel wat er volgend jaar te koop staat. Knipoog

Overigens Anke, is Calipo (die bruine met die kromme benen, ik weet even niet meer hoe die afwijking heet, maar dat zijn knieeën naar voren gebogen staan) er nog?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:46

Sabelbenig?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:02

Is dat die Calipo die toen samen met de toenmalige Kabora kwam? (beide friesx iets ik vermoed kwpn?) Het wordt tijd dat ik Bergemo weer eens een bezoekje breng ben wel benieuwd wat er nu allemaal staat. Misschien kunnen we een keer een meeting doen?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:05

Leuk idee Wendy en dan met zn allen een bosritje rijden ofzo, als jullie zin hebben tenminste. Knipoog Maar ik bedoelde in ieder geval die Calipo ja.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:08

Ja bosrit hebben we toch al eerder eens gedaan? Ik wil wel graag aansluiten met RB. Denk wel dat dat mag van Hans. Mocht vorige keer ook. Zo rond mei is wel een mooie tijd.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:32

Ja, Calippo is er nog... enne... je bedoelt vast "bokbenig". Hij staat met zijn voorbenen naar voren geknikt zeg maar...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:10

Als iemand trouwens nog een leuk boscross maatje voor mij weet? Ik heb al goede voornemen meer te gaan rijden (wegens omstandigheden is er weinig van gekomen de laatste tijd) maar ik ga graag in het bos rijden, maar vind het in mijn eentje zo saai. Heb serieus overwogen een trailer aan te schaffen zodat ik naar mensen toe kan, maar ja Roger kan mij toch niet iedere keer gaan brengen dus heeft niet zo veel zin vrees ik.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:42

vientijntje schreef:
Ja, Calippo is er nog... enne... je bedoelt vast "bokbenig". Hij staat met zijn voorbenen naar voren geknikt zeg maar...

Die vind ik leuk. *LOL* Heb ik ook een tijdje tijdens de lessen op gereden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:45

Ik heb er ook een keer op gereden geloof ik. Vond er niet zo veel aan eigenlijk Schijnheilig Ach ja ieder zijn ding. Ook bijna niemand vond Rinaldo/Spencer leuk. Hoefde ik iig nooit te vechten voor paardje. Ik vind dat beest nog steeds geweldig. Die mag ook wel als aankleding in mijn wei...oh oh oh had ik maar geld en tijd te veel Schijnheilig (plaats ontbreekt het niet aan)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:57

Spencer is ook leuk ja. *LOL*

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:33

Wij hebben Spencer/Rinaldo gebombardeerd tot het moeilijkst uit te zitten paard op de manege (qua doorzitten dan). Als je op Spencer goed kunt doorzitten, dan zijn alle overige paarden een makkie, hahaha.

Maar het is wel een schatje.

Mijn faforietje blijft toch wel Beborah Lovers

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:55

Ik kan heel goed doorzitten op Rinus Schijnheilig Tenminste de laatste keer dat ik er op zat nog wel hoe dat nu is weet ik niet Schijnheilig Ik vond het altijd wel mee vallen.

Ik herinner me mijn eerste ritje op hem nog zo goed. Vanaf minuut een vond ik het een machtig mooi paard. Dus ik vroeg na een tijd of ik daar niet eens op mocht (stond er al een hele tijd toen) Hans ging het helemaal uit mijn hoofd praten. Hij zei: "wendy daar krijg je spijt van, da's niks voor jou, dat dier is niet uit te zitten, maar goed als je dan zo graag wilt probeer maar en dan kom je er wel achter" Dus ik met mijn eigenwijze kop erop. Tja dat gehobbel is even wennen maar naar 15 minuten had ik de smaak te pakken na eerst zijn rare fratsen uitgezeten te hebben (hij ging toen nogal graag overeind als hij te hard moest werken naar zijn zin). Ik weet nog goed dat Hans na de les toen zei: "ik neem mijn woorden terug volgens mij past hij wel heel goed bij jou. Je krijgt vandaag een dikke negen van mij" Tja en sinds die dag was ik verliefd. Leuk, stevig dier met humor...geloof dat ik daar op val Schijnheilig

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:32

Ik heb 1 x gesprongen met Spencer...was bijna zelfmoord Clown
@ Anne; Hercules is gaaf! Haflinger met karakter, maar echt geen harde mond. Stang is idd vooral voor de kleine kinderen en beginners. Hercules kan ook heel leuk springen Haha!
(rijden met stang is niet automatisch hardemond kwekerij overigens; een stang ligt rustiger op de lagen als een trens wat een notenkrakerseffect geeft. Ascot doet het prima op een stang, maar hij bokt me er gericht af als ik het waag er een trens in te hangen Knipoog )

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:12

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Judith. Het klopt dat een recht bit rustiger op de lagen ligt als een enkelgebroken bit. Dus technisch gezien is een watertrens stang en een dubbelgebroken bit vriendelijker als een enkelgebroken bitje. Maar een utrechtse stang werkt wel degelijk scherper in. Zeker als je hem op de onderste ring zet en er zit ook nog eens een ketting aan. Plus de kindertjes moeten nog leren rijden vaak dus handen stil houden moeten ze ook nog leren, dus dat ze er een iets hardere mond van krijgen ben ik wel van overtuigd. Wat niet wil zeggen dat iemand met de juiste ervaring wel degelijk zo'n paard weg kan rijden met een gewone trens. Een paard wat op stang gereden wordt is niet per definitie verpest. Kijk naar mijn fjord die is ook op stang gereden en wat rij ik er nu mee....juist bitloos en zelfs buiten tegenwoordig met een trensje en een simpel martingaaltje. Ik durf er zelfs bitloos mee te rijden (al heb ik er dan wel een bitje bijhangen met een extra teugel) Ik merk dat als ik bitloos rij hij zelfs makkelijker te rijden is. Sterker nog meneer wordt woest als ik er een stang in hang nu (met rijden onder de man) dat kunnen zowel Janneke als ik iedereen bevestigen. Dan heb ik ineens een turbo fjord onder mijn kont die geen minuut stil meer wil staan en erg met het hoofd gaat schudden.

wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat ik zeker niet mijn droompaard zou laten staan als hij op een stang gereden zou zijn. Ik denk (even tegen Anne) dat ieder paard prima bitloos te rijden is of het ze iig aan te leren is. Als een paard gaat heb je ook niks aan je bit. Overigens heb ik niks tegen het rijden met een bit (al dan niet stang) als er maar gewoon goed mee omgegaan wordt (voordat ik ervan verdacht wordt een of andere natural activist te zijn Schijnheilig )

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:46

@deedee: als je elke week naar groesbeek wil komen met je Stier dan kunnen we samen uren in het bos rijden. Langer dan we willen zelfs want ik weet de weg nog niet zo goed. Knipoog

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:46

Kinderen die met 'zwabberende handen' rijden vindt ik nog zo schadelijk niet; ze proberen het peerd ook nog niet in de krul te trekken
Of ieder paard bitloos te rijden is...in de bak wel ja, buiten waag ik me er niet aan.
Is trouwens weer heerlijk weer! Even moed verzamelen om te gaan rijden...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:39

Heerlijk weer? Nors opkijken
Jij vindt regen en stormwinden wel lekker?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:33

Ja hoor, héérlijk! Mn peerdje wordt daar ook zo braaf van Tong uitsteken
Na eerst een kwatier met de neus in de lucht van links naar rechts over het bospad gegaan te zijn en vrolijk op het bit gehangen, ben ik afgestapt( Boos! !)Een stuk gelopen om vervolgens er achter te komen dat we de uitrijdeken waren verloren, dus weer terug gelopen. Toen op een inmiddels nat zadel gaan zitten op een peerdje wat in stap in ieder geval weer bereid was tot nageven, om 1 1/2 uur later met helemaal schoon gewassen deken en broek weer terug bij stal te zijn Cool

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:51

marie33 schreef:
@deedee: als je elke week naar groesbeek wil komen met je Stier dan kunnen we samen uren in het bos rijden. Langer dan we willen zelfs want ik weet de weg nog niet zo goed. Knipoog

Hmmm toch maar trailertje aanschaffen dan Schijnheilig Wie weet ooit.