stal Verboon in Schipluiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flurk

Re: stal Verboon in Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:39

Maiken veel plezier met de les dadelijk
kom wel even kijken bij je

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:34

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:25

Was gezellig gister de les he Lida! :P

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:23

Zippo_M schreef:
Was gezellig gister de les he Lida! :P

Ja vond het erg leerzaam
trouwens een zeker persoon heeft mijn paard gisteren in de ZEIKREGEN los gezet en het hoesten was weg maar is spontaan weer terug.
Dus ik heb het vermoeden dat ik a.s woensdag ook niet ga lessen
GRRRRR

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:29

Gisteren ben ik op cursus geweest bij de FNRS en mag mezelf nu Aspirant parcours bouwer noemen.
Yehhhhhhh
Ik ben blij.
Verder heb ik gevraagd aan onze stal houder of hij het goed vond om F proeven te organiseren en daar heeft hij groen licht voor gegeven. Ik ben nu al een menig 1 aan het vragen of ze interesse hebben om mee te doen en er is inderdaad wel animo voor. Het zal alleen voor mensen zijn van onze stal dus geen mensen van buitenaf. De rubrieken zullen zijn; Dressuur, Springen, Caprillie, Vaardigheid (onder de man) en dadelijk ook de menproeven. Kortom voor ieder wat wils.
De buitenbak zal gebruikt worden als wedstrijdbak omdat we daar een ring van 20 x 40 kunnen uitzetten en een juryhok (auto) kunnen plaatsen. En iedereen van stal kan en mag meedoen. Je kunt je promotiepunten laten registreren in je ruiterpaspoort die je al hebt of kunt aanschaffen.
Wordt vervolgd

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:35

Flurk schreef:
Gisteren ben ik op cursus geweest bij de FNRS en mag mezelf nu Aspirant parcours bouwer noemen.
Yehhhhhhh
Ik ben blij.
Verder heb ik gevraagd aan onze stal houder of hij het goed vond om F proeven te organiseren en daar heeft hij groen licht voor gegeven. Ik ben nu al een menig 1 aan het vragen of ze interesse hebben om mee te doen en er is inderdaad wel animo voor. Het zal alleen voor mensen zijn van onze stal dus geen mensen van buitenaf. De rubrieken zullen zijn; Dressuur, Springen, Caprillie, Vaardigheid (onder de man) en dadelijk ook de menproeven. Kortom voor ieder wat wils.
De buitenbak zal gebruikt worden als wedstrijdbak omdat we daar een ring van 20 x 40 kunnen uitzetten en een juryhok (auto) kunnen plaatsen. En iedereen van stal kan en mag meedoen. Je kunt je promotiepunten laten registreren in je ruiterpaspoort die je al hebt of kunt aanschaffen.
Wordt vervolgd

Dat is gaaf zeg!! Goed initiatief!! Maar moet je daarvoor dan ook een startkaart hebben? Of mag je ook "zomaar" meedoen?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:38

Sharon_Jims schreef:
Flurk schreef:
Yehhhhhhh
Ik ben blij.
Wordt vervolgd

Dat is gaaf zeg!! Goed initiatief!! Maar moet je daarvoor dan ook een startkaart hebben? Of mag je ook "zomaar" meedoen?

Ik wil beginnen met beiden opties
maar mensen die serieus mee willen doen kunnen dan een paspoort aanschaffen kost dacht ik 14 euro per jaar en daar krijg je ook nog 4x per jaar een tijdschrift voor.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:38

Sorry Lida, maar ik ben van mening dat de FNRS een slap aftreksel is van de KNHS en voor manegeruiters bedoeld is.....
Tevens ben ik bij Verboon gaan staan (onder andere) omdat er GEEN wedstrijden gehouden worden en je dus 'altijd' binnen en buiten kan rijden! Tevens hebben we voor de caprilli proeven te weinig hindernismateriaal (wat ik mij herrinner van de caprilliproeven op mijn vorige stal)

Ik ben dus niet enthausiast te krijgen :n

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:40

in deze link alle info over het ruiterpaspoort
http://www.fnrs.nl/ruiters/?id=153
vor menners zal er een apart menpaspoort komen om hun behaalde promotiepunten in te registreren.
Verder kun je heel veel info vinden op de site van de FNRS
let wel op dat de meeste informatie berust is op een manege ruiter daar worden nl ook de meeste F proeven georganiseerd

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:44

mo_van_dijk schreef:
Sorry Lida, maar ik ben van mening dat de FNRS een slap aftreksel is van de KNHS en voor manegeruiters bedoeld is.....
Tevens ben ik bij Verboon gaan staan (onder andere) omdat er GEEN wedstrijden gehouden worden en je dus 'altijd' binnen en buiten kan rijden! Tevens hebben we voor de caprilli proeven te weinig hindernismateriaal (wat ik mij herrinner van de caprilliproeven op mijn vorige stal)

Ik ben dus niet enthausiast te krijgen :n

Dat mag
Ik verwacht ook niet iedereen enthousiast te krijgen
En wat materiaal betreft we komen een heel eind.
Verwacht ook niet dat er iedere week wedstrijd zal zijn want daar zit NIEMAND op te wachten
Zie het als aanvulling waar je gebruik van KUNT maken

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:45

Leuk Lida en 14 euro achja... Wie weet als we Sjim weer zover hebben!

Maar inderdaad elk weekend maar 1 x in de 2/3 maanden...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:47

Sharon_Jims schreef:
Leuk Lida en 14 euro achja... Wie weet als we Sjim weer zover hebben!

Maar inderdaad elk weekend maar 1 x in de 2/3 maanden...

Daar zat ik zelf ook aan te denken om de 2 of 3 maanden
En dan bijv op zateravond
In ieder geval niet op momenten dat iemand LES heeft

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:48

Vaardigheid en oefenspringen

Heb jij ook wel eens gedroomd een sprongetje te maken? Vanaf nu mag je zelfs al vanaf de F3 meedoen aan wedstrijden waarin je een sprongetje mag maken! Wanneer je een promotiepunt hebt behaald in de F3 mag je al deelnemen aan de eerste Vaardigheidsproef. De Vaardigheidsproef bestaat uit een combinatie van dressuur, behendigheid en een klein sprongetje. Na het behalen van je F4-diploma mag je instappen bij Vaardigheidsproef 2, een wat moeilijkere proef...

Zodra je beide Vaardigheidsproeven hebt behaald mag je ook deelnemen aan de proeven Oefen Springen, dit kun je zien als een klein springparcours. Erg leuk om mee te starten!! Natuurlijk mag je, net zoals anders, pas vanaf de F6 deelnemen aan de proeven Caprilli (C) en Klassiek Parcours (Kp).

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:49

Hmm zit me nu ineens te bedenken... Heb niet eens wedstrijdkleding!!! Hahaha!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:49

De F-proef

De F-proeven zijn proeven geschikt voor ruiters die net beginnen met paardrijden tot en met gevorderden. Er zijn in totaal 20 F-proeven en daarbij kan een diploma behaald worden. Om naar de volgende klasse te komen moet de ruiter voldoende promotiepunten behalen. Hoe je promotiepunten kunt verdienen en wat het allemaal inhoudt wordt duidelijk voor je beschreven in het kopje “De promotiepunten”. De F1 en F2 hebben nog geen galop en de figuren zijn eenvoudig. De F3 en F4 hebben simpele figuren, maar wel met galop. De F5 en F6 worden iets moeilijker met figuren.Vanaf de F7 moeten de figuren nauwkeurig op de letter gereden worden. Het wordt hierdoor ook wat moeilijker. Na het behalen van het F8 diploma mogen ruiterpaspoorthouders ook meedoen aan landelijke wedstrijden van het KNHS. Hier mag de ruiter meedoen in de B-dressuur. Wanneer het F12 diploma behaald is mogen ruiterpaspoorthouders starten in de L1-dressuur van de landelijke KNHS wedstrijden. Het niveau van rijden wordt vanaf F13 steeds hoger en de oefeningen steeds moeilijker. Naast het wijken leer je ook een wending om de achterhand,contragalop en schouderbinnenwaards. De F20 proef staat ongeveer gelijk aan het M1-niveau.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:50

Alleen de ruiter wordt beoordeeld

Er wordt een proefje gereden en daarbij wordt rekening gehouden met het karakter en de mogelijkheden van het paard of de pony waarmee gestart wordt. Rijdt een ruiter bijvoorbeeld op een nerveus dier, dan houdt de jury daar rekening mee in haar beoordeling. Komt de ruiter binnen op een hele lieve pony die heel moeilijk in de linkergalop wil aanspringen, dan zal de jury extra goed kijken of de ruiter bij het aanspringen de juiste hulpen geeft. Springt de pony dan toch verkeerd aan, dan moet de ruiter de pony terugnemen en het opnieuw proberen met extra duidelijke hulpen. Wanneer dat duidelijk genoeg getoond is, kan een ruiter toch voldoende punten krijgen voor dit onderdeel, ook al voert de pony de opdracht niet goed uit.

Theorie bij het diploma
Bij of vóór sommige proeven moet eerst een theorie-examen afgelegd worden. Zo"n examen bestaat uit 10 vragen waarbij je steeds kan kiezen uit 3 antwoorden. Meestal zijn het vragen waar je als ruiter in de praktijk al mee te maken hebt gehad en zijn ze niet zo moeilijk. Als je voldoende vragen goed hebt beantwoord (max. 3 fout) en de bijbehorende proef goed hebt gereden en in totaal voldoende punten hebt behaald (210 pt) slaag je voor je theorie-examen en mag je verder naar de volgende klasse. Let er wel op dat bij verschillende proeven de theorie-eisen wat anders zijn. Wanneer je de theorie, de proeven en allerlei andere informatie graag zelf wilt hebben, dan kan je het FNRS handboek "Leer Paardrijden met Plezier" kopen. Het is via je eigen FNRS-ruitersportcentrum te verkrijgen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:51

Sharon_Jims schreef:
Hmm zit me nu ineens te bedenken... Heb niet eens wedstrijdkleding!!! Hahaha!

is NIET verplicht
wel veiligheidcap en laarzen of chaps zonder franje

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:52

Oeh beter!! Mag ik dan ook met mijn westernzadel meedoen en bitloos?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:53

Het FNRS Springen bestaat uit verschillende klassen. Er wordt begonnen bij S30. 30 geeft hierbij de hoogte van de hindernissen in het parcours aan. Dit is dus 30 centimeter. De klassen lopen steeds met 10 centimeter op, totdat S90 is bereikt. S90 is de hoogst haalbare klasse bij het FNRS Springen. De klassen op een rijtje:
S30, S40, S50, S60, S70, S80, S90. Voor de S40, S60 en S80 kan er een diploma behaald worden. Een diploma wordt behaald wanneer de ruiter 10 promotiepunten in de betreffende klasse heeft gehaald. De ondernemer vraagt de diploma’s aan bij het FNRS kantoor in Ermelo. Wanneer een ruiter 15 promotiepunten in een klasse heeft behaald, moet de ruiter over naar de volgende klasse om daar promotiepunten te gaan halen. Bij S90 is geen maximum wat betreft het aantal promotiepunten, omdat hierna geen andere springklasse meer volgt.

Hoe kun je een promotiepunt behalen?
Tijdens het rijden van een springproef wordt je beoordeeld door een jury. Deze jury geeft drie verschillende cijfers, namelijk voor:

- Binnenkomen, halthouden en groeten

· - Wijze van rijden tussen de hindernissen

· - Houding en zit

De drie onderdelen hebben allemaal een eigen wegingsfactor. Zo telt het binnenkomen, halthouden en groeten één keer mee, de andere twee onderdelen tellen drie keer mee in het uiteindelijke puntenaantal.

Als je voor de drie onderdelen samen 49 punten of meer behaalt, krijg je twee promotiepunten. Behaal je 42 tot 48 punten, dan behaal je één promotiepunt. Als je minder dan 48 punten behaalt, krijg je geen promotiepunt.

Waar let de jury op?

Cijfer 1: Binnenkomen, halthouden en groeten.

Hierbij kijkt de jury of je netjes de rijbaan binnenkomt. Je mag eerst even een rondje om het parcours draven, om zelf even te kijken en natuurlijk om je paard of pony de hindernissen een beetje te laten zien. Vervolgens rijd je naar de jury toe en houd je netjes halt, zoals je dat in de les hebt geleerd. Als je netjes stil staat, groet je de jury. Hierbij pak je de teugels (en eventueel je zweep) in je linkerhand. Met je rechterhand laat je de teugels los en je legt deze hand rustig achter je dijbeen. Daarna knik je met je hoofd. Nu kun je de teugels weer in twee handen pakken, dit onderdeel is achter de rug. In het FNRS handboek ‘Leer paardrijden met plezier’ staat tevens het groeten uitgelegd. Wil je een uitgebreidere uitleg over het groeten, kijk dan op pagina 55 en/of 135 van het handboek. Vervolgens laat de jury een bel horen, waarna je mag beginnen met het springen van het parcours.

Cijfer 2: Wijze van rijden tussen de hindernissen.

Het is de bedoeling dat het parcours in galop wordt afgelegd. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je paard of pony landt in de verkeerde galop. Als je dit op tijd voelt, kun je dit voor de bocht nog corrigeren, zodat je de wending alsnog netjes kunt rijden.

De jury kijkt of je het paard of de pony niet hindert in zijn bewegingen en of je netjes naar de hindernissen toe rijdt. Je hoeft niet het gehele parcours in verlichte zit af te leggen. Wel dien je netjes in balans te zitten en mee te gaan met de bewegingen van je paard of pony.

Als je het hele parcours in galop aflegt, zal je cijfer waarschijnlijk hoger zijn dan wanneer je het parcours voor meer dan de helft in draf aflegt. Echter staat het welzijn van het paard hoog in het vaandel. De jury zal liever zien dat jij netjes met het paard omgaat en daarom het paard misschien even terug neemt naar draf, dan wanneer je ten koste van het paard het parcours in galop af wilt leggen.

Als er een slalom of een doorgang in het parcours is opgenomen, mag je dit rijden in draf of als dat nodig is in stap.

Cijfer 3: Houding en zit.

Uiteraard zijn je houding en zit heel erg belangrijk bij het springen. De jury kijkt nu of je in evenwicht en recht zit tijdens de sprong. Ook wordt er op gelet of je netjes mee gaat tijdens de sprong en je het paard of de pony niet hindert. Het laatste punt waar de jury naar kijkt is of jouw been-, hoofd- en handhouding tijdens de sprong correct zijn. Dit leer je in de les, maar je kunt het ook nog even teruglezen in het FNRS Handboek, “Leer paardrijden met plezier”

Wat kun je verwachten?

In alle klassen (S30 t/m S90) staan acht tot negen hindernissen, waarbij één dubbelsprong is toegestaan. Een dubbelsprong is niet verplicht. Hiervoor kan de parcoursbouwer kiezen uit de verschillende parcoursen die door de FNRS worden aangeboden. Het maximaal aantal sprongen is voor deze klassen vastgesteld op tien. In de klassen is voor de hindernissen een afwijking in hoogte toegestaan van -5 en +5 cm van de “originele” hoogte.

Het is toegestaan dat de instructeur in de rijbaan staat tijdens het rijden van het parcours. Het is niet de bedoeling dat de instructeur het hele parcours begeleidt, maar als het fout gaat of fout dreigt te gaan, mag je een beetje geholpen worden door je instructeur.

Tijdens de barrage mag de instructeur ook in de rijbaan staan, maar dan mag je absoluut niet geholpen worden wat betreft het rijden van de juiste hindernissen.

Basisparcours en barrage

Bij iedere klasse kun je in ieder geval het basisparcours rijden. Dit is een vast parcours, zoals hierboven is beschreven.

Als het gaat om het rijden van een barrage, kan de manegehouder uit systeem A of B kiezen.

Als er voor systeem A gekozen wordt, mag iedereen die in het basisparcours 52 of meer punten heeft behaald, barrage rijden. Dus ook als je een balkje hebt gehad in het parcours is het mogelijk dat je de barrage mag rijden.

Bij systeem B ligt dat echter anders. Als de manegehouder voor systeem B heeft gekozen, mogen alleen de ruiters die het basisparcours foutloos hebben gereden, de barrage rijden. De manegehouder moet voordat de proevendag begint aangeven volgens welk systeem er gereden wordt op die dag.

De hindernissen van het basisparcours worden ook gebruikt voor de barrage, maar niet in dezelfde volgorde. Op de tekeningen van de parcoursen staat aangegeven welke hindernissen in de barrage gesprongen moeten worden en daarbij staat ook in welke volgorde deze hindernissen gesprongen moeten worden. Het parcours mag wat verhoogd worden voor de barrage.

Het rijden van de barrage

Als je je hebt geplaatst voor de barrage, kan dit twee dingen betekenen. Je gaat gelijk na het basisparcours de barrage rijden (dit is een ingesloten barrage), of je rijdt de barrage aan het eind van de dag met iedereen die zich voor de barrage geplaatst heeft. Het rijden van de barrage is anders dan het rijden van het basisparcours. Zo hoef je voordat je de barrage begint, de jury niet te groeten. Het mag wel, maar wordt niet meegenomen in je punten.
In de barrage krijg je uiteindelijk twee cijfers: een cijfer voor de wijze van rijden en een cijfer voor je houding en zit. Beide cijfers tellen drie keer mee. Vanaf S70 mag de barrage ook op tijd worden verreden.

Net als het groeten vóórdat je het barrageparcours begint, hoef je ook niet af te groeten wanneer je klaar bent met de barrage.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:53

Sharon_Jims schreef:
Oeh beter!! Mag ik dan ook met mijn westernzadel meedoen en bitloos?

sorry BITloos is NOG niet toegestaan maar men is er wel mee bezig
zadelkeuze is volgens mij vrij

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:55

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:58

Hmm dan doe ik neit mee... Wil wel bitloos maar ik ga hem niet meer met bit lastig vallen!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 15:02

Sharon_Jims schreef:
Hmm dan doe ik neit mee... Wil wel bitloos maar ik ga hem niet meer met bit lastig vallen!

ik heb je pbtje gestuurd

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:06

Thanks! jij ook!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:07

Dat heb ik ook al in het 'Vraag het de FNRS jury' neergezet, maar hoe durft de FNRS het niveau van de ruiter bij F12 te vergelijken met de L1 en bij de F20 met de M1....

De beoordeling strookt niet met de KNHS met als gevolg dat FNRS'ers op hun bek gaan wanneer ze vanaf de F12 de L1 ingaan (lees: verliespunten). Zelfs al gaan ze met hetzelfde paard en soortgelijke proef de B in, zitten ze veelal nog niet in de buurt van een WP... Dan hou je je FNRS wedstrijdruiters toch een valse roze bril op?

Sorry, maar dit is echt mijn frustatie tegenover de FNRS.

@ Lida, wat mag jij allemaal jureren?