Vrolijk gebok in het Langelaners kippenhok! Deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spettertjuh

Re: Vrolijk gebok in het Langelaners kippenhok! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:34

Fijn om te horen Louise................

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:16

Wendeltje schreef:
Ach gossie, arme Veer.
Had haar vanmiddag buiten staan en wilde haar net binnen halen toen Imre eraan kwam. Toen kon ze dus lekker blijven staan, bofkont.

Vanochtend proefjes geoefend met mn schoonzusje. Gelukkig krijgt ze het lezen steeds beter onder de knie, dus ik denk dat het wel goed gaat komen zondag.

Heerlijk voor dr, tis mooi weer dus dubbel genieten he....
Ja ik kan niet zondag anders had ik je met alle plezier voorgelezen hoor...... :)

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:51

Nou en als dit niet lukt, kan ik ook wel voorlezen hoor. Heb het ook veel gedaan... :D

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:00

Esther28 schreef:
Wendeltje schreef:
Ach gossie, arme Veer.
Had haar vanmiddag buiten staan en wilde haar net binnen halen toen Imre eraan kwam. Toen kon ze dus lekker blijven staan, bofkont.

Vanochtend proefjes geoefend met mn schoonzusje. Gelukkig krijgt ze het lezen steeds beter onder de knie, dus ik denk dat het wel goed gaat komen zondag.

Heerlijk voor dr, tis mooi weer dus dubbel genieten he....
Ja ik kan niet zondag anders had ik je met alle plezier voorgelezen hoor...... :)

Oh, ga je heen dan :+ ?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:14

Ik begrijp hier op Bokt dat het rhinovirus op het moment aardig om zich heen grijpt, er is vermoeden van een besmetting in Woubrugge nu, niet eens zo gek ver van hier dus......misschien iets om met zijn allen aandacht aan te besteden, dat als je op een andere stal bent geweest je niet met dezelfde kleding bij ons komt, maar alles even wast, schoenen schoonmaakt enz....

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:18

Ojee, dat gaat dus niet goed. Is het officieel?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:19

Nootdorp en Naaldwijk zijn in elk geval al zo verstandig geweest hun wedstrijd voor komend weekend af te lassen, hopelijk volgen er meer......een landelijke wedstrijdstop zou het uitbreiden van dit virus een heel eind tegen kunnen gaan.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:20

Serada schreef:
Ojee, dat gaat dus niet goed. Is het officieel?

Nee, daar gaat een paar dagen overheen voordat de uitslag van de testen rond zijn, maar het peerd is in elk geval dood.....
Oh, klinisch bevestigd lees ik net, bloeduitslag volgt maandan.
Laatst bijgewerkt door Twinklebel op 02-03-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:23

Rachelll @ [MD] Rhinovirus , hier staat wat erover geschreven door de vorige eigenaar van het paard.......bekende van Esther dacht ik?

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 08:06

Ik ken haar ook. Jeetje, wat erg zeg.
Ik las ook op het haflingerforum dat het virus bij Alphen a/d Rijn zat. Getver zeg, wat griezelig allemaal.
Mn wedstrijd voor morgen is idd afgelast, dus niemand hoeft te lezen.

Meiden, is het dan we zo slim om naar de 'oudjes' te gaan zondag?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 08:45

Ik heb zo een clinic in Deventer. Maar ik ga in mijn gewone kleren, incl. normale schoenen. Dan heb ik in ieder geval niets aan op stal, dat ik daar aangehad heb :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:01

Twinklebel schreef:
Oh, ga je heen dan :+ ?

Taart van 100E eten :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:02

Twinklebel schreef:
Rachelll @ [MD] Rhinovirus , hier staat wat erover geschreven door de vorige eigenaar van het paard.......bekende van Esther dacht ik?

:j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:12

Ik ga denk ik even wat preventiefs bestellen om Vera te voeren, t komt wel erg dichtbij nu.
Maar moeten er op stallen in de omgeving geen preventieve maatregelen genomen worden nu? Denk bijv. aan hoefsmeden, dierenartsen, diverse therapeuten, die komen ook op verschillende stallen.....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:16

Hier op BOKT wordt op de nieuwspagina vermeld, om de website van de KNHS goed in de gaten te houden. Zij adviseren om wedstrijden af te gelasten en houden bij waar RHINO voorkomt.

Nu het dichtbij is, moeten we gewoon van elkaar op aan kunnen. Mijn voorstel:
We gaan niet op bezoek bij andere paardenstallen.
We gaan niet op reis met onze paarden.
Bijrijders/verzorgers gaan niet naar andere paardenstallen, zowel, dan niet naar onze stal.
We ontvangen geen bezoekers op stal, anders dan de DA, dus ook geen andere therapeuten.
Dat houdt ook in, dat als je paard tijdelijk elders gestald staat, je niet op stal Langelaan kan komen.
Streng, maar preventief.

Ik ben de stalbaas niet, maar het lijken mij logische zaken voor een ieder die van zijn paard houdt.

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:30

Preventie
AANGEZIEN HIER OOK MENSEN MET HUN PAARDEN OP STAL STAAN DIE ME ZEER AAN HET HART GAAN EVEN EEN KLEINE INBAAK VAN MIJ DIE ZEER GOED BEDOELD IS.
DIT IS DE OFFICIELE SITE VAN DE UNIVERSITEITSKLINIEK UTRECHT, LIJKT ME BETER DAN IEDEREEN DIE MAAR WAT ROEPT.
hELLAAS IS DE NEUROLOGISCHE VARIANT DIE IN DE RONDTE GAAT PRECIES DE VERKEERDE EN HEEFT INENTEN WAARSCHIJNLIJK GEEN ZIN EN DEZE KAN DUS DODELIJK ZIJN.
lET VOORAL OP HYGIENE.

Preventie abortusvorm:

· Drachtige merries mogen geen contact hebben met jaarlingen en andere dieren;

· Nieuwe paarden het liefst drie weken afgezonderd houden van de andere paarden op het bedrijf;

· Meng geen merries die voor het eerst drachtig zijn met oudere merries;

Preventie neurologische vorm:

Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

Preventie verspreiding alle verschijningsvormen:

In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm.

De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.

Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt, dient drie weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

bron: Universiteitskliniek voor paarden Utrecht, tekst: Barbara van Binsbergen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:37

Dank je voor je goed bedoelde inbraak, Anita.

Esther, ik weet niet wat jij preventief gaat voeren? Ik denk dat er weinig is, behalve:
Echinacea
Propolis
Calendula.

Zorg gewoon goed voor je paard, houdt hem/haar in de gaten wat betreft gedrag, daar zie je het meeste aan.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:29

In overleg besloten niet naar de clinic te gaan vandaag.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:44

Heb ook mijn afspraak afgezegd voor morgen met vrienden, ze begrijpen het wel. Ze komen namelijk ook op manege in Nootdorp

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:45

Respect!

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:49

Jetta schreef:
Respect!

Je moet er toch niet aan denken dat door een onvoorzichtig persoon of jezelf deze rotziekte op stal komt en je paard eraan overlijd............. Het is erg dichtbij nu en vanuit de besmette stallen is er in die tijd paardevervoer geweest waarvan ze niet weten waar de paarden gebleven zijn. Dit bericht komt van de voorzitter van de KNHS

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:44

Jetta schreef:
Dank je voor je goed bedoelde inbraak, Anita.

Esther, ik weet niet wat jij preventief gaat voeren? Ik denk dat er weinig is, behalve:
Echinacea
Propolis
Calendula.

Zorg gewoon goed voor je paard, houdt hem/haar in de gaten wat betreft gedrag, daar zie je het meeste aan.

L lysine en vit B, ondersteuning tegen virussen (o.a. Rhino) bacterieen en schimmels
L-Lysine & Vitamine B6 is te gebruiken bij actieve herpesvirussen als het Rhinopneumonie virus, bij lusteloosheid of een verminderd concentratievermogen.

Ik heb net een afspraak met de smid gemaakt, even verplaatsen

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:55

Nou, ik ga zoiezo niet echt naar een andere stal. Maar je moeder inderdaad niet aan denken ... :=

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:03

Wendeltje schreef:
Meiden, is het dan we zo slim om naar de 'oudjes' te gaan zondag?

We hebben het net toevallig besproken, we gaan wel, maar vertrekken van huis, met kleding die we op stal niet dragen, en gaan eerst naar huis onder de douche en omkleden voor we morgenavond weer op stal komen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:02

Ik heb zojuist begrepen (via Facebook) van een oud- stalgenoot die haar paard ook in Leende heeft staan, dat ze de deuren hebben gesloten voor bezoekers en (nieuwe) paarden...