Ik lag vanmorgen om 6:00 al wakker in mijn bed, helemaal klaar voor een dagje manege. Dan duurt het nog best lang voordat het een fatsoenlijk tijdstip is om op te staan. Grote vraag die mij al de hele week bezig hield: zou ik weer op de nieuwe mogen vandaag? Op de manege aangekomen helemaal happy geconstateerd dat ik inderdaad weer op de nieuwe mocht. Dus na de les van 10 uur lekker gaan poetsen en zadelen (peerd is echt smerig, wasbeurt is eigelijk wel noodzakelijk want met poetsen alleen krijg je m niet schoon genoeg)
Weer een hele kroelsessie dat poetsen want het maakt hem niet uit waar je hem poetst, áls je m maar poetst. Dan kan hij tenminste de meest mongolische poses aannemen om duidelijk te maken dat hij het zeer op prijs stelt
.
Nou uiteindelijk opgezadelt en naar e bak. Longeren hoefde niet meer van te voren dus kon met wat hulp van W. zó opstappen. Was deze week wel van plan om wat meer te doen dan meeliften dus gelijk flink aan de slag gegaan met het installeren van beenhulpen. Peerd werkte in het begin braaf mee totdat er moest worden aangedraafd. Dan gaat dat hoofd de lucht in lekker veel schudden en draaien, komt ie tegen het been in en verwacht ie dat je je teugels compleet losgooit anders draaft meneer niet aan....ja dááág
. De meest maffe bewegingen worden bedacht om maar niet normaal te draven. Ik kon er al meer mee dan vorige week, maar hij heeft het er echt heel erg moeilijk mee om in dat normale draftempo te komen en het ook aan te houden (ben er nog niet uit of dit aan peerd ligt, of aan mij of aan een combinatie hiervan
) . Doordat hij ook nog geen constant tempo houdt, hoog opgooit en soms alle kanten opzwalkt leek het door de constante pogingen tot rechtrichten en gas geven vannuit mijn perspectief af en toe wel alsof ik de vogeltjesdans te paard zat te doen. Maar vanaf de kant was het blijkbaar nog redelijk om aan te zien
.
Maarja dan is het lastig handen stilhouden met zo'n baasje onder je die allerlei capriolen uithaalt ipv te doen wat goed is. Een goede oefening voor mij natuurlijk die ik zeer op prijs stel, peerd was er minder blij mee. Denk dat ik volgende week maar eens ga vragen of een martingaaltje misschien geen uitkomst kan bieden. Dan heeft hij een stabielere teugel aan zijn bit ongeacht in welke houding hij zich frot, denk dat dat een een stuk meer rust voor hem meebrengt.
Na verloop van tijd kwam het moment dat wel in 2 groepen op voltes bij A en C gingen galloperen, dus hup je gat in het zadel beetje binnenstelling buitenbeen naar achteren en drukken met je binnenbeen. Heel leuk allemaal maar dat leverde geen gallop op. Uiteindelijk in de begginers-modus aangegallopeerd: buitenbeen naar achteren en een stevige beenhulp van het linkerbeen. Peerd snapte dit gelijk en stoof er vandoor, dolenthousiast de gallop in. Dít kon hij wel en hij zou wel eens even laten zien hóe goed hij dat wel niet kon
. Na een beetje afremmen omdat ik anders in 3 passen de bak door was bleek peerd heeeerlijk ontspannen te rijden te zijn in gallop (had ik dit maar eerder geweten:ik dacht juist dat het een moeilijk punt was en had het expres even uitgesteld). Lekker uitgeschoven en zo aardig wat rondjes door de bak gehobbeld. Peerd vind het wel moeilijk vol te houden dus je valt er wel een keer of 3 zéér elegant uit, maar als je dit rustig oplost zit je er via de beginners-modus-aangalloperen ook zó weer in. Hij vind het echt een stuk makkelijker om te galloperen dan om te draven en hupst dan ook heel trots rond, erg leuk om daar op te zitten en ik had uiteraard een smile van oor tot oor: helemaal trots op de ontspanning
.
Daarna nog even op de volte bij B-E met zijn allen, en na de gallop kon peerd opeens ook goed ontspannen in draf dus lekker laag en rond zo uitgedraafd.
Op het laatst dus nog even het bospadje genomen waarbij ik erachter kwam dat hij ook achteruit kan draven en goed kort kan draaien als het echt moet
.
Ik was in ieder geval helemaal gelukkig aan het einde van de les, hopelijk volgende week weer en dan eens over een martingaaltje hebben, misschien is hij daar wel erg mee geholpen
.