Starnmeer Westernbokkerstopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Starnmeer Westernbokkerstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:24

Het minste dat je als fokker kunt doen is ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk afdekt wat er mis kan gaan. Er kan alsnog vreselijk veel fout gaan als je fokt, maar als je weet dat er een erfelijke afwijking is, ben je goed gek dat je dragers met elkaar gaat combineren. OLWS is ook zo'n verhaal. Of HYPP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:00

Helaas gaat het sommige mensen meer om het geld dan om de gezondheid van hun paarden Jammer dat er zulke mensen bestaan, die maken het een stuk minder leuk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:08

Het gaan soms idd alleen om geld, maar degenen die zo denken zijn indirect zijn ze dan wel dief van hun eigen portemonnee. Als je een drachtige merrie bijna een jaar te eten geeft die dan een niet levensvatbaar veulen de wereld inzet omdat je bijv. bewust twee OLWS dragers met elkaar hebt gekruisd in hoop op een frame overo veulen (omdat die meer geld opbrengt) en het veulen uiteindelijk OLWS blijkt te hebben, heb je geen veulen meer. Afgezien van het verdriet dat je de merrie aandoet omdat die een veulen meteen verliest wil je toch zo'n hummel ook geen pijn doen?

HYPP is dan weer een heel ander verhaal. Zolang HYPP dragers in de Halter alles winnen wat er los en vast zit, en de AQHA niet actief ingrijpt en dragers uit hun stamboek weert (de halve maatregel die ze nu hebben genomen gaat echt niet ver genoeg) blijven we met het probleem zitten. In dat geval heeft de AQHA niet snel genoeg ingegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:14

Jeetje wat een verhaal Trudy, dat is toch belachelijk dat die paarden gewoon nog mee gefokt mag worden? Je hebt idd gelijk dat ze meer dief zijn van hun eigen portemonnee. Maar kennelijk interesseert ze dat zelfs ook niet.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:40

Was 't niet zo dat HYPP dragers ook last hebben ofzo? Snap niet dat ze er niks tegen doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:11

HYPP dragers kunnen redelijk symptoomvrij door het leven gaan, of idd heel veel last hebben. Maar dat weet je van tevoren niet, dus moet je daar gewoon niet op fokken. Door de HYPP afwijking krijgen de paarden ook in stilstand af en toe spierverkrampingen, waardoor ze er zonder veel werk om spieren te kweken ook al goed bespierd uitzien. Een lichte HYPP aanval is niet van een spiervertrekking te onderscheiden die ze af en toe laten zien als ze een vlieg weg willen jagen. Dus, mooie paarden, zonder veel werk super in de spieren en alles in de halter ring winnen wat er te winnen valt: dat willen de Amerikanen!

Kijk even op deze link, en vooral de video van HYPP attack van de Broodmare

http://www.fightingms.org/hypp.html

Bovendien is HYPP een dominante aandoening, en OLWS en bijv. HERDA zijn dat niet. Er zijn mensen die zeggen dat je met dragers van dergelijke aandoeningen gewoon niet moet fokken, ware het niet dat bijv. OLWS onlosmakelijk met het frame overo gen verbonden is, en ook paarden die geen vlekken hebben gewoon drager kunnen zijn. Zou je OLWS willen weren uit het Paint ras, zou je alle frame overo's moeten weren. En dat is helemaal niet nodig, de paarden zijn zelf gezond, alleen de nakomelingen met dubbel OLWS zijn niet levensvatbaar.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:14

Dat filmpje ken ik volgens mij al... Niet fijn om te zien...

Ik ga me bezig houden met m'n favo hobby: naar de smoelensmid Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:34

Hmm leuk Nagelbijten / Gniffelen Altijd gezellig daar Vork

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:02

Ben weer terug, ik had niks. Schijnheilig

Ik moet binnenkort op een zondag ff extra tijd nemen om Stace mooi te maken en weer wat nieuwe kiekjes maken. Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:09

Jij boft maar dat je naar de TA kan zonder dat er wat gedaan moet worden. Dat geluk heb ik nou nooit.

Kennen jullie de opmerking: a horse is an accident waiting to happen? Kreeg net telefoon van Eef, Glory is los geweest (heeft een week vrij) en kwam uit de paddock met een sneetje in haar been. Op een plek die niet te naaien valt, maar de huid was wel door, dus eventueel DA erbij en verband. Ik wil nu alleen nog maar naar stal, denk dat ik ook ga ook. Iedereen kan hier eerder weg als er wat met hun kinderen is, daar vallen die knollies van mij voor mij dan ook onder.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:12

Die ken ik ja, en degene die, die heeft verzonnen heeft ook hartstikke gelijk. Nagelbijten / Gniffelen

Ik snap wel dat je naar stal wilt, ik snap 't heel goed zelfs! Niet dat ze niet in goede handen is maar als Stace wat heeft wil ik er zelf ook graag bij zijn, of 't nou van invloed is op het genezingsproces of niet . Tong uitsteken

Wel sielugh voor Glory, als je gaat wil je d'r dan een knuf geven van mij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:35

Die knuf heeft ze gehad hoor.
Been zit in verband, DA heeft geprobeerd een kram te zetten maar dat is niet gelukt, verder moet ze een week stappen, mag niet los. Verband moet 5 dagen blijven zitten als dat lukt, en ze hoefde geen antibiotica.

Al met al weer een geruststelling, al had ik me de week vrij voor Glory anders voorgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:45

Jeetje Trudy! Ik snap idd dat je vroeger weg bent gegaan. Balen dat je nu 5 dagen moet gaan stappen. Zal ook moeilijk worden voor Glory! Maar zeker een geruststelling dat het zo is uitgepakt. Geef haar ook nog maar een knuf van mij Ach gut

Heb gisteren op Gentle gereden, wat een heerlijk rijpaard is dat zeg! Lekker grote passen maakt ze!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:35

Arme Glory Ach gut 't had veel erger kunnen zijn maar 't is natuurlijk niet leuk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:41

Het is idd niet leuk. Ik hoop dat er vanavond mee te wandelen valt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:48

Ja, maar het zal vast wel goed gaan. Het is zo'n lief paard Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:40

Het is een lieverd, maar iedereen staat er van te kijken hoe zeer ze uit haar plaat gaat als ze een keertje los is.
In het gevolg zal ik haar rondom moeten inpakken, niet alleen de voorbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:53

Dat kan je wel doen ja. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje hoor Trudy. Wat dat betreft kan je er zo weinig tegen doen. Zul je zien dat als je haar benen helemaal inpakt dat er wel op een andere plek op haar lichaam iets gebeurt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:06

Wat is het stilletjes hier!

Hoe is het inmiddels met Glory?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:12

Nou, nu weet je hoe 't was toen jij er niet was.... *LOL*

Ik ga zo naar stal... Tong uitsteken Zal Stace blij zijn met d'r vakantie? Ik moet d'r nog een keertje overdag optutten en stoer laten doen voor m'n camera... Moet 't wel mooi weer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:22

Hmm mijn internet viel er zomaar uit!

Ik denk dat ze wel gaat genieten van haar vakantie hoor! Lekker mama spelen over polly´tje. Als je haar manen extra goed uitkamt zal je wel hele mooie wapperendemanenindewind foto´s krijgen Clown Alleen zullen die wel nat zijn, da´s weer minder.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:18

*Terug van stal*

't Is nat buiten... Ik had Stace d'r regendeken maar over Whis gedaan toen we naar de binnenbak gingen, alleen Whis heeft zo'n 2 maten groter nodig dus d'r kont werd alsnog nat. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:45

Aah arme Whis heeft nu een koude kont Clown

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:48

Nu niet meer nu is ze droog en lekker warm onder d'r dekentje... Zag d'r wel schattig uit met Stace d'r lichtblauwe dekentje dat veeel te klein is voor Whis. Huilen van het lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:15

Als het goed is mag vandaag het verband van Glory's voet af.
Afgelopen Zaterdag in Belgie geweest om daar Sinterklaas te vieren. Zit vandaag thuis omdat ik het hele afgelopen weekend kiespijn had, mag vanmiddag naar de tandarts toe, hoop dat die wat kan vinden...