Wie rijdt er bij manege Smit (N'wijkerhout)???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia89

Re: Wie rijdt er bij manege Smit (N'wijkerhout)???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:19

Nee dat hoeft nog niet, maar wel weer bijna aangezien die wedstrijd eind maart is Knipoog
Voor de verandering weet ik het dit keer ook niet: Djolly, Koos, Fox, Prins of Alex Tong uitsteken

Jij zou nog een keer op Guusje gaan toch Fen Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:22

Mmmm,, ik zeg wel vaker rare dingen Sas Clown

Ik vind het wel wat als jij weer eens op Koosje gaat. Dat is voor jou toch best lang geleden? (qua wedstrijden dan)

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:25

Uhm heb daarna 4× op een andere meegedaan Knipoog
Maar ik moet wel een orgineel paard hebben, dus moet eerst even van andere mensen horen op wie ze gaan Tong uitsteken

Schrijft op:
Fenna: Guus Clown

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:26

nee! Ik wil ook een origineel paard natuurlijk Knipoog Wie weet is dat Guus voor de verandering, maar ik rijd nooit op dat beest Nagelbijten / Gniffelen

Ik zie de komende weken nog wel op wie ik zit. (of ik doe weer dat ik op het paard ga waarop ik ben ingedeeld de dag dat ik me op ga geven...)

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:30

Zul je zien dat dat Bowie is Tong uitsteken

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:37

kooslover schreef:
Mariette: Weet jij al op wie je de wedstrijd gaat doen?

Nouja, misschien omdat ik een friezenmens ben wel op de Fries Tong uitsteken Is in ieder geval een uitdaging omdat hij de galop niet zo kent enzo! Haha! Wat vind jij?

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:44

Hij is leuk! En ook erg lief. De galop gaat wel maar hij moet niet van de hoefslag af gaan of te dicht achter iemand komen, want hij maakt echt reuzensprongen Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:45

ja is leuk een nieuw paardje proberen Ja

Morgen ga ik ook rijden trouwens. Op wie zit ik dan? Het is niet onze dinsdagles en er rijden best veel oudere mee geloof ik. Dus wel kans dat ik op een origineel paardje zit Lachen (denk dat het als nog luna wordt eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen )

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:47

Luna is kreupel. Morgen Bowie voor jou Fen Tong uitsteken

Prins heeft vandaag wel weer gelopen Lachen Aad is met hem en Omar naar buiten geweest.

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:36

Hmmm of Koos voor Fenna!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:22

Fenna heeft al eens op Koosje meegedaan! En toen deed hij het zo goed dat Fenna er nooooit meer op wil Knipoog Zoiets toch Fen? Tong uitsteken
Zullen ze zaterdag al beginnen met opgeven... vast niet Clown

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:11

Neej ik bedoel, dat ze morgen op Koos zit Tong uitsteken

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:26

O hihi, maar daar heeft ze wel vorige week al op gereden Knipoog
Ik denk Manda!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:31

Dat paco zoveel schrikt zal wel door de wind komen. En ben benieuwd of we nou morgen weer samen met de half 10 les rijden, ik hoop het niet. En ben ook wel nieuwsgierig op wie ik mag. Als we met half 10 mee rijden gok ik dat het Bowie weer is. En als we met onze eigen les rijden weer ik het niet.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:42

Naja Bowie vind je niet erg toch Lachen Anders mag je van mij een keer op Guus!

Weten jullie nog veel voorkomende kwaaltjes bij paarden? Ik heb al: spat-koliek-kreupelheid-drukkingen-mok-rotstraal-hoefbevangenheid.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:48

maandagsziekte?

uhm... goh. Daar zou je de penny op na moeten slaan Clown

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:54

Haha ik weet het ik zit hier met mijn neus in de boeken, maar ik dacht misschien weten de kenners wat echt vaak voorkomt en wat toch iets minder belangrijk is om te behandelen Knipoog

Maandagsziekte ken ik inderdaad ook!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:56

waarvoor heb je het nodig?
Ik zou Koliek met hoofdletters schrijven, want dat is echt de ziekte die elke paardegek kent. Vroeger had ik er meer geweten, maar ik was toen echt uberpenny Nagelbijten / Gniffelen

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:00

Voor mijn stage, ik krijg gewoon een opdracht daar Verward
Kun je niet even in je penny-geheugen graven Nagelbijten / Gniffelen Vertel eens wat meer over die periode Fen Clown

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:13

Spierbevangenheid, hoefkatrolontsteking, luchtzuigen, Rhino, Keelontsteking, huidschimmel, dampigheid, staart- en maneneceem, wormen, droes, influenza..

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:26

Pfff denk ik er makkelijk vanaf te kunnen komen, met een ziekte of 10 Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:28

zucht, ik moet nu hardlopen. Als ik tijd heb en een creative bui Nagelbijten / Gniffelen

oké, ik heb nog vijf minuutjes over:

mijn pennytijd
Toen ik nog een kleine Fenna was waren alle fietsen paarden, ikzelf ook bij tijd en wijle op het schoolplein. De Penny was de bijbel, al ontdekte ik die pas bij toeval toen ik een jaar of zeven was. Als ik even tijd over had was ikzelf een mooie Fries, een slanke Welsh of een eigenwijze Shetlander. Mijn barbiepaarden hoefde ik nooit onder het stof vandaan te plukken. Ze hadden hun eigen plekje op mijn kamer. Een stalletje onder het schuine vna de zolder. Zelf gemaakt uiteraard, van boeken als: Ponyclub de Bokkensprong, de CapClub, Romana en Ragebol, Floortje leerd paardrijden en het Penny Winterboek. Deze stallen werden regelmatig verbouwd, omdat ik Peggy's paardenpensioen uit had en weer wilde beginnen aan Bianca. Samen met Iris (die met mij in deze mooie periode van mijn leven zat) had ik ook nog een stalletje op de kamer van Iris. Zorry was daar mijn paard en Trixie zijn denkbeeldige berijdster. Natuurlijk was die wel AL twaalf jaar zodat ze alleen kon leven en de baas was van een manege. O, snode plannen heb ik toen gesmeed om haar geld te geven, de paarden vielen van hoge trappen, uhm in diepe ravijnen, en ze overleefde het met slechts een gebroken arm. De bereidsters dan, voor de paarden was die val natuurlijk gewoon een soort crosshindernis.
Tja, in die tijd dus, maakte ik zelf nog mijn eigen: Rakkertje. Samen met Iris zaten we uren achter de computer en één keer in de maand verscheen die dan. We haalden veel info uit de penny, of verzonnen een verhaal.
Elke zaterdagochtend zaten we gespannen in de auto, ik een half jaar eerder, maar dat halve jaar telde niet mee, ik kreeg het niet mee. Dat gespannen in de auto zitten was een hel. Een twintigtal minuten lang was het wachten tot we op de manege waren en zenuwen op welk paard we zaten. Toen ik op de maandag kwam was het voor mij vooral zenuwen of ik erop zou blijven zitten dit keer. Zeker als mijn moeder kwam kijken, want die was als de dood voor de pony's. Dat ik er regelmatig afviel vond ze helemaal niets.
Natuurlijk vond ik het geweldig, ik koos alle moeilijke pony's, was nergens bang voor en donderde er elke keer af. In de penny kwam uit elke kwis dat ik toch goed kon rijden en goed voor paarden kon zorgen, dus ik maakte me geen zorgen. Wat de Penny vertelde was waar.
Zo vertelde de penny dat ik later wel clown kon worden, dat ik een eigen paard kon hebben, dat koliek heel erg was, dat je paarden goed moest poetsen en dat pony's de leukste en liefste dieren ter wereld waren. De penny was de bijbel en ik geloofde er heilig in.
Mijn fiets werd elke zaterdag gepoetst met een borstel, ik speelde clown in de les en als ik buikpijn kreeg ging ik hardlopen. Gelukkig was mijn fiets bijna nooit kreupel, maar als ie dat was, dan wist ik dankzij de penny dat ie naar de dierenarts moest. Gelukkig had mijn vader wat gelezen over paarden en maakte hij het hoefje snel. Zo stond het ook in de penny.

Het verbaasde mij ook zeker niet toen ik op Bokt terecht kwam en pennymeisje werd genoemd. Ik was dat ten slotte ook, gelovige in de penny, en vond het een terechte naam. Tot ik erachter kwam dat veel mensen helemaal niet trots waren op deze titel. Waarom niet, dacht ik verward. Toen ik een topic zat waarin een meisje zonder cap reed en daaronder zag cap is eigen keus, verwarde ik me helemaal. Cap is eigen keus?!? Ze droeg niet eens een cap! En volgens de penny was dat heel erg.
In het PP gedeelte las ik iets over iemand die haar paard misschien wilde verkopen vanwege gebrek aan tijd. Nog meer verwarring, je paard verkopen vanwege gebrek aan tijd!?! Voor een paard maak je tijd, omdat de penny had gezegd dat ik een eigen paard kon nemen, bood ik wanhopig op dit paard. Helaas werd er gezegd dat ik een penny was toen ze dit lazen. Al snel nam niemand op bokt me meer serieus.

Toen kwam dus de omslag. Op een rommelmarkt verkocht ik al mijn penny's. Vijf euro per doos, het waren veel dozen, ik verdiende lekker geld. Ik kwam een tijd niet op bokt en schoolde mezelf om, andere manege, andere wereld. Langzaam werd ik minder Penny en ik durfde me opnieuw op bokt te vertonen. Ik kweekte een ander imago, maar stiekem, heel stiekem komt soms penny-fenny weer eens naar boven Vork

nou ja dat is mijn verhaal Knipoog

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:36

Dat is een heel verhaal haha Tong uitsteken Jij was zeker wel een rasechte Penny als ik het zo lees Knipoog

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:45

Haha, ik geef je als raad om collums te gaan schrijven ofzo. Echt een prachtig verhaal Ja

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:47

Schimmel, schurftmijt, peesblessure en je kan nog de verschillende wormen opnoemen. En volgens mij zijn verder de meest voorkomende wel opgenoemd, heb niet alles gelezen, maar hier nog wat van mij: Koliek (allerlei soorten), hoefbevangenheid (laminitis), droes, rhinopneunomie (Herpes virus), kreupelheid (vele soorten en oorzaken), mok, rotstraal, Schimmel, maandagsziekte (spierbevangen), hoefkatrolONTSTEKING (elk paard heeft namelijk een hoefkatrol), cornage

En ik denk niet dat spat echt een ziekte is, maar een afwijking aan het been, luchtzuigen is een stalondeugd (net als weven/kribbebijten).
En verder heb je dan nog wel influenza en tetanus, maar daar wordt een paard voor geent volgens mij.
En ik heb hier wel een boek voor me liggen over het gezonde dier, als je nog wat wilt weten, laat maar horen, misschien kan ik nog ergens wat vinden.