Zo.. daar zijn we weer! Niet dat ik nu veel meer weet...
even een klein verslagje van vandaag;
vanmiddag Evita nietsvermoedend van het land gehaald, ik was al gebeld dat onze afspraak op de kliniek een half uurtje later zou worden. Evita liep na even aarzelen braaf de trailer op.. eenmaal in hazerswoudedorp kwam ze er werkelijk drijfnat weer vanaf
het zweet droop van haar buik en de druppeltjes hingen aan haar voorpluk..
We waren wat te vroeg maar gelukkig was Marscha ook al klaar. Ik mocht eerst wat heen en weer stappen en draven en er werd een buigproef gedaan (hardstikke positief).
Eerst hebben ze haar achterijzertje er even afgehaald om met een tang te kijken of ze reageerde, en later nog wat uit de hoef gesneden om een hoefzweer uit te sluiten.. daar was niks te vinden.
Toen hebben ze haar tot de kogel verdoofd, om te kijken of ze hierna wel goed zou lopen (dan zou het namelijk uit de kogel komen), helaas wou het verdoven weer 2 keer niet lukken en bleef ze gevoel houden in haar voet (dit probleem hadden we vorig jaar ook al). Ik vond Evita zelf wel ietsje beter lopen, maar ze liep zeker nog niet goed! Doordat de verdoving niet werkte was er dus weinig over te zeggen..
Er werd nog een soort buigproef voor haar kogel gedaan en ook die was positief.
Vervolgens zijn er foto's gemaakt van haar voet, sprong en knie. De foto's van de sprong en knie waren helemaal in orde, in de kogel was wel heel iets meer slijtage te zien ten opzichte van vorig jaar, maar geen haakjes dus heel waarschijnlijk ook niet de oorzaak van de kreupelheid.
Vervolgens heeft Marscha haar knie nog verdoofd om dit uit te sluiten, maar Evita raakte zo vermoeid van het heen en weer stappen (voor het verdoven moest ik steeds 5-10 min. stappen) en draven en de buigproeven dat ze alleen maar steeds slechter ging lopen en amper de bochten om kon
Op het laatst liep ze ontzettend slecht eigenlijk.. zo erg heb ik het de afgelopen weken nog niet gezien..
Marscha wist eigenlijk niet wat ze nog konden doen.. net zoals vorig jaar helaas! Op de foto's was niks bijzonders te zien en door middel van verdoven was niet te vinden waar in haar been de pijn nou zit, het lijkt erop dat het meerdere dingen zijn. Ze heeft haar rug nog gecontroleerd maar het leek haar niet dat het daar vandaan zou komen. Wel viel het op dat inmiddels de pees wat opgelopen was en dat ze een bultje had aan de binnenkant van haar been (door het vele stappen/buigproeven of door het prikken?), we hebben besloten toch nog maar een scan te maken van de pees.. en hier was wel te zien dat de diepe buigpees niet helemaal is zoals het hoort te zijn, er was op de scan een donkere vlek te zien, wat dus op een (lichte) peesblessure wijst, die overigens wel al aan het herstellen is omdat dit alweer een beetje aan het "opvullen" was. Volgens Marscha kan dit een van de oorzaken zijn, maar een paard kan hier niet zo kreupel door lopen!
Tja.. hoe nu verder? Het probleem ligt waarschijnlijk in de kogel/pees of de knie, of beide.. wat ze voorstelde is om Evita zoiezo een periode rust te geven en over een tijdje opnieuw onderzoek te doen en dan te verdoven in het kogelgewricht. daarnaast kon ze nog een echo maken van de knie. Ik heb het er nog wel over gehad om naar bodegraven/utrecht te gaan, in bodegraven zouden ze zoiezo niet meer kunnen doen om te onderzoeken, in utrecht is er nog de mogelijkheid om een warmte-echografie te doen om te kijken op welke plaats een ontsteking zit, maar dan zou het gaan om minstens 700 euro.
Ik weet nog niet wat ik wil gaan doen... ik ga in ieder geval even Steffi mailen om te kijken of zij nog iets kan misschien.
Het gaat in ieder geval wel iets worden wat maaanden gaat duren, als ik ooit nog met haar kan werken tenminste. Ik hoop in ieder geval dat ze in augustus weer wat stukjes kan wandelen, zodat ze toch mee kan op vakantie 
Evita staat nu met een felgroen verband op stal voor 4 dagen (onder invloed van muisjes
) en ze krijgt pijnstillers/ontstekingsremmers. Vanavond had ze wel veel pijn, ze nam bijna geen gewicht meer op haar been.. ik hoop dat het morgen wat beter is..