Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sabinee__ schreef:Ik ben nog steeds voor het idee dat ruiters eerst 10 lessen hier op krijgen.
Voor het ontwikkelen van de zit![]()
Zou ik mijn geval ontzettend gescheeld hebben, en voor het paard ook..
Bedoel, de eerste keer draf/galop is niet erg vaak diervriendelijk hahaha
Astor schreef:Agja je hebt ook mensen die alleen maar wedstrijden willen rijden en willen winnen![]()
En zich te goed voelen voor grondwerk. Dat is mijn mening. Want dat is toch geen paardrijden.
Sabinee__ schreef:Hahahaha echt grappig, want ik wist van te voren al precies wie er niks met grondwerk zou hebben!
En dat is echt niet negatief bedoeld hoor.
Hoe Kirsten het verwoord met het bitje is ook ontzettend waar.
Zelfde geld imo voor hulpteugels. Ben je toch echt zelf niet goed bezig.
Dat Azra melis in de zeik neemt, heeft puur met dominantie en respect te maken .
Ja, dat kan je oplossen met flink rammen met de zweep en je paard dus gewoon bang voor je maken.
Ja, is ook een vorm van respect.
Persoonlijk vind ik samenwerken dan toch iets mooier. Het is namelijk wel een dier, en geen robot.
Mag voor het paard ook wel aangenaam zijn toch, dat uurtje rijden.

Kirsten_S schreef:Jaaa hogere kringen bedoel ik haha, kon effe niet het juiste woord vinden..
Maar als je daarna kijkt , er is vaak ook geen tijd voor aangezien de meeste ruiters
niet 1 paard hebben waar je de hele dag te tijd voor hebben om te tutten. Toen ik voor
een vriendin der stal 'had' voor een week reed ik 5 a 6 paarden (en de andere werkzaamheden)
op een dag, en ik voelde me toen echt schuldig omdat de aandacht die ze verdienen
gewoon niet lukt door tijdgebrek. Het is (kort) poetsen, zadelen, rijden, nazorg, stal. En op deze manier
heb je een andere band met je paard dan als je een klein aantal heb waar je wel meer tijd voor
hebt. Het voelde voor mij net alsof het een product/fabriek is, en dat is ook een reden waarom ik
nooit zo'n grootschalig bedrijf zou kunnen runnen. Natuurlijk hebben de mensen het beste met de
paarden voor en houden ze er ook van (en daar heb ik ook ontzettend veel respect voor, want
het is ontzettend zwaar werk!! ) maar ik zou het gewoon niet kunnen.
Handelsstal staan heel veel paarden, die er elke dag even uitNala26 schreef:Das ook een keuze van mensen zelf om meerdere paarden te hebben/verzorgen natuurlijk. dan maken ze er zelf naar dat ze geen tijd hebben voor effe snel rijden, want ik moet alweer op de volgende.
Op grote stallen hebben ze natuurlijk ook wel meer personeel ( als goed is) die dat op kan vangen.
Wat voor paard zoekt ze? Sabinee__ schreef:Hmm. Ik vind waar hulpteugels begint houdt de kennis op.
Met veel hulpteugels dwing je je paard toch in een bepaalde positie waardoor als hij
met spanning in zo'n positie loopt het enkel slechter kan gaan met de rug etc.
Bijvoorbeeld die hulpteugels op de manege, nou echt niet dat de paarden daar lekkerder
van gaan lopen .....
Tja.. En een bitje. Blijkbaar ( met goed grond werk ) kan het ook zonder ..
Ik vind heel veel van die dingen puur je eigen onkunde verbloemen..
Een paard is een vluchtdier en zal dus zo lang mogelijk pijn zo goed mogelijk verborgen houden.
Niet kunnen ontspannen is een teken dat er iets niet goed zit, een ruiter die niet meezit en hulpen geeft waardoor het paard gespannen raakt, onbalans en ga zo nog maar even door.

Kirsten_D schreef:Op de manege niet?
Het lijkt voor een beginnende ruiter niet uitmaken of een paard sterren loopt te kijken of met zijn hoofd naar beneden loopt.
Heb eigenlijk altijd begrepen dat het voor het paard iets beter is, aangezien zijn lijf wel dat verschil merkt..
Sabinee__ schreef:Hmm. Ik vind waar hulpteugels begint houdt de kennis op.
Met veel hulpteugels dwing je je paard toch in een bepaalde positie waardoor als hij
met spanning in zo'n positie loopt het enkel slechter kan gaan met de rug etc.
Bijvoorbeeld die hulpteugels op de manege, nou echt niet dat de paarden daar lekkerder
van gaan lopen .....
Tja.. En een bitje. Blijkbaar ( met goed grond werk ) kan het ook zonder ..
Ik vind heel veel van die dingen puur je eigen onkunde verbloemen..
Een paard is een vluchtdier en zal dus zo lang mogelijk pijn zo goed mogelijk verborgen houden.
Niet kunnen ontspannen is een teken dat er iets niet goed zit, een ruiter die niet meezit en hulpen geeft waardoor het paard gespannen raakt, onbalans en ga zo nog maar even door.