Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:44

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:07

He meiden, ik heb een vraagje voor jullie..

Gisteren was ik op stal om even de paarden gedag te zeggen, maar Gringo deed een beetje raar.
Hij heeft op z'n minst 20 keer deze beweging gemaakt met z'n linker- en rechterbeen:
Afbeelding

Als hij niet met z'n been aan het zwaaien was, dan gooide hij z'n hoofd omhoog en weer naar beneden. Deze beweging herhaalde zich steeds weer.
Hij liep ook heel erg langzaam door de bak te sjokken en het leek net alsof hij met z'n neus niet meer bij de grond kon komen. Ook deed hij herhaaldelijk z'n mond open, alsof hij moest overgeven.

Verder is hij in het uurtje dat ik ben geweest zeker 5 keer gaan liggen en rolde hij de ene keer moeilijk om, en de andere keer ging het omrollen hem weer makkelijk af. Op een gegeven moment lag hij voor mij op de grond en hij begon heel erg moeilijk te ademen. Heel erg hard in en uit, het leek hem echt veel energie te kosten. Opstaan ging moeizaam, maar dat kan ook komen doordat hij alweer 20 jaar is en de laatste tijd niet zo actief wordt bereden.

Ik heb er een filmpje van gemaakt omdat ik niet zeker weet of er wat met hem aan de hand is of niet. Normaal ligt hij niet zo vaak en die beenbeweging heb ik hem al helemaal nooit zien maken.
Filmpje:
Afbeelding

Ik heb met Wilma (eigenaresse van Gringo) gebeld en ze vroeg of het misschien op koliek leek. Gringo is nog nooit eerder ziek geweest en ben heel erg bang dat er nu wel wat mis is met hem. Kan natuurlijk ook zijn dat hij zich verveelt, maar toch. Ik vraag het maar voor de zekerheid aan jullie :)
Ze hebben nog niet op de wei gestaan maar elke keer na rijden (1 a 2 keer in de week) laat ik Gringo vijf minuten grazen op een grasveldje.

(edit; links aangepast)

Kirsten_S

Re: Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:17

Lijkt indd op koliek, zeker het rollen en moeite doen met opstaan. Maaien met de voorbenen is miss de pijn
in zijn buik? Even kijken of hij verhoging heeft en de da om advies vragen kan geen kwaad denk ik..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:29

Kijk een aantal symptonen komen wel overeen El:
Symptomen
Schrapen met het voorbeen
Kijken of slaan naar de buik
Zweten
Niet willen eten
Willen rollen
Flemen
Gestrekte stand (het lijkt of het paard probeert te plassen)
Sloom/afwezig gedrag
Zich laten vallen
Diarree
Buikomvang is toegenomen (bij gaskoliek)
Het paard is volledig apathisch (in zeer ernstige, vaak terminale gevallen)
Opboeren gas of groenige maaginhoud (zichtbaar in de neusgaten) (in zeer ernstige gevallen, waarbij direct de dierenarts ingeschakeld dient te worden)

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:07

Ondanks dat de computer op mijn werk erg sloom en traag is. Denk ik toch aan de beelden te zien dat ie koliek heeft (gehad). Hij kijkt ook naar zijn buik, is vaak ook een teken van koliek. Heeft ie gemest??

Even goed in de gaten houden, maybe temperaturen?! En als je twijfelt DA bellen.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:34

Bedankt ! Ik ga het maandag nog even bekijken, misschien was het alleen zaterdag zo want Wilma heeft verder niets gezien en dit was ook de eerste keer dat ik het zag. Als hij maandag nog hetzelfde gedrag vertoond bel ik Wilma en dan overleg ik met haar hoe en wat. Gringo is niet van mij en ik denk niet dat ze het prettig vindt als ik zomaar de DA ga bellen.

Oja, en Kirsten. Met grazen trekt hij normaal echt gras met de pollen uit te grond, maar gisteren heeft hij echt maar een paar stukjes gras gegeten.

Paarden kunnen doodgaan aan koliek toch? :o

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:35

O, en Lisette, hij heeft niet gemest toen ik er was. De paddock was net uitgemest door iemand anders.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:45

Elja schreef:
Bedankt ! Ik ga het maandag nog even bekijken, misschien was het alleen zaterdag zo want Wilma heeft verder niets gezien en dit was ook de eerste keer dat ik het zag. Als hij maandag nog hetzelfde gedrag vertoond bel ik Wilma en dan overleg ik met haar hoe en wat. Gringo is niet van mij en ik denk niet dat ze het prettig vindt als ik zomaar de DA ga bellen.

Oja, en Kirsten. Met grazen trekt hij normaal echt gras met de pollen uit te grond, maar gisteren heeft hij echt maar een paar stukjes gras gegeten.

Paarden kunnen doodgaan aan koliek toch? :o

Is meestal koliek El!
Je moet mee uitkijken met vers gras, omdat er een bepaalde stof in zit, dit kan verkeerd vallen. Phil heeft daar ook altijd last van.. Maar je kan beste rondjes met hem lopen en dan kijken of ie gaat mesten..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:48

Mmm als hij de pollen niet 'afbreekt' maar gewoon zo opeet komt er relatief veel zand binnen. En hij staat
natuurlijk in een paddock met zand. Weet niet of je hem wel eens zand hebt zien eten?
Zou het goed in de gaten houden, kan miss een onschuldig buikpijntje zijn ?

Paarden kunnen er dood aan gaan, maar dat is meestal als je de symptomen verwaarloost of bij een
acute situatie zoals een darmverdraaiing (heet iets anders .. ). Het kan ineens heel snel gaan. En als die
dan gaat liggen is het belangrijk om hem overeind te krijgen + lopen (ivm verdrukking en het in bewegen krijgen
van de darmen) en eten/drinken
weg te halen. Niet mesten kan een teken van verstopping zijn..

Maar ik denk dat de dierenarts of iemand met meer ervaring daarmee het beter uit kan leggen :P, heb het
meer van horen en lezen geleerd , dan van met eigen ogen zien.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:19

ik ga zo maar weer eens werken, wordt waarschijnlijk weer een grote verrassing op welk pad ik sta, is op zaterdag altijd anders.... :( daarna gezellig met een paar meiden uiteten bij kimono ! :)

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:36

Bedankt Kirsten & Jane :)
Voel me nu wel heel schuldig dat ik hem heb laten grazen..

Werkse Jiska :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:48

Lijkt idd op koliek.. Veel stappen met hem :) Succes El, en hopelijk knapt die gauw op!

Oeeeh... ben zo blij met mn schimmel! Liep vandaag erg fijn, ook nog klein stukje video :)

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:04

Elja schreef:
O, en Lisette, hij heeft niet gemest toen ik er was. De paddock was net uitgemest door iemand anders.

Okee. Even in de gaten houden.
Dan heeft een paard vaak een verstopping.

Troy eet ook altijd gras, en dan niet eens het hoge gras maar stukken gras met zand.
Ik kan doen wat ik wil, maar hij blijf dat eten. Maar is natuurlijk niet zo dat hij er wel tegen kan.

Ik weet niet of je verder nog gehoord hebt, na dat je het gezien had?

Hou hem gewoon goed in de gaten. Succes.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:15

Hahaha wat een grap. :D Meisje wat kwam kijken om de paarden te verzorgen is Celia, en daar reed ik bij in de les. :D Was heel gezellig :))

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:23

Zo heerlijk dagje en dammm :oo wat kan Ram lopen zeg. Hij heeft volgens mij niet vaak zulke beweging gehad onder het zadel :):) Longeren deed hem er goed, hij begon goed lang laag te lopen en met wat een beweging :):)

Gianti

Hihi wat is autorijden grappig, het ging eigenlijk heel goed :D heb niks geramd :):)

Smee__

Ben je nu al klaar met autorijden? :oo

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:24

Woehoeee :):)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:26

esiebessie schreef:
Ben je nu al klaar met autorijden? :oo

was een adviesles ;) dus houdt in naar huis rijden en ik reed ook te hard _O- Had eigenlijk niet verwacht dat ik al 80 durfde te rijden, maar jeetje wat is 50 dan traag _O-

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:30

whaha was een jochie op stal en die zegt heel wijs "je kan wel zien welke van de ponys een jongen en welke een meisje is" dus ik zei "hoe dan?" (bedoel, zijn bijde dames _O- ) antwoord die "aan de halsband" :)* (pris heeft een blauw halster en spriet een roze) _O- toen kon je me opvegen

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:35

OOOOH nog een leuk nieuwtje :):) IK RIJ NU OFICIEEL NIET MEER OP DE MANEGE :):) :):)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:36

Hahahahaha prachtig _O- Leon of die ander?

En hahahaha Gina gaat gelijk voor 80 km/u :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:36

Romana01 schreef:
OOOOH nog een leuk nieuwtje :):) IK RIJ NU OFICIEEL NIET MEER OP DE MANEGE :):) :):)

:):) :):) :):)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:37

esiebessie schreef:
Hahahahaha prachtig _O- Leon of die ander?

die ander, met het petje :))

esiebessie schreef:
En hahahaha Gina gaat gelijk voor 80 km/u :')

:j :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:17

Ram at work

Afbeelding

Afbeelding

hij liep op het eind veel netter, maar daar zijn geen foto's van :P