Snow or no Snow, we're gonna make it together! (deel 14)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:52

Kirsten_D schreef:
Had ik eigenlijk al mede gedeeld dat mijn moeder nu echt naar een paard aan het kijken is??

Neeee dat had je nog niet gedaan. Wat leuk zeg! Wist niet dat je moeder ook reed.
Echt leuk zeg! Weet ze al waar ze hem gaat stallen? Gezellig op Pronk ook? :P

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:53

Sabinee__ schreef:
Hahahaha echt grappig, want ik wist van te voren al precies wie er niks met grondwerk zou hebben!
En dat is echt niet negatief bedoeld hoor :D .

Hoe Kirsten het verwoord met het bitje is ook ontzettend waar.
Zelfde geld imo voor hulpteugels. Ben je toch echt zelf niet goed bezig.

Dat Azra melis in de zeik neemt, heeft puur met dominantie en respect te maken .
Ja, dat kan je oplossen met flink rammen met de zweep en je paard dus gewoon bang voor je maken.
Ja, is ook een vorm van respect ;) .

Persoonlijk vind ik samenwerken dan toch iets mooier. Het is namelijk wel een dier, en geen robot.
Mag voor het paard ook wel aangenaam zijn toch, dat uurtje rijden.

Opzich heb ik tegen verschillende soorten bitten en hulpteugels geen bezwaar, mits het dient
ter (ongedwongen) ontspanning. En vaak 'moet' er ook eerst wat spanning opgelegd voordat
er ontspanning komt en dat vind ook helemaal niet erg. Sommige bitten passen nou eenmaal
beter bij de een dan bij de ander. Kijk een slof kan met goed gebruik heel
effectief zijn, om hem net over dat randje naar ontspanning te krijgen. Maar het moet geen middel
zijn om te kunnen paardrijden, het woord zegt het al, het zijn "hulp"teugels, en geen teugels als
werkwoord. Zodra je alleen op een paard kan zitten als er die hulpteugels en bitten in zitten dan
denk ik wel dat je even een stap terug moet doen en je niet op de goede weg bezig bent..

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:53

Astor schreef:
Kirsten_D schreef:
Had ik eigenlijk al mede gedeeld dat mijn moeder nu echt naar een paard aan het kijken is??

Neeee dat had je nog niet gedaan. Wat leuk zeg! Wist niet dat je moeder ook reed.

Nou ze woont in Brabant, dus Pronk is dan een beetje ver.. :P
Paardje staat wel op Pronk, ze is zaterdag bij Sam wezen kijken en gaat vrijdag weer kijken. :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:54

Kirsten_D schreef:

Ohhh echt :oo ! Wat grappig zeg! Dus die wil het weer helemaal op gaan pakken!?
Echt leuk voor der!

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:55

Kirsten_S schreef:
[Opzich heb ik tegen verschillende soorten bitten en hulpteugels geen bezwaar, mits het dient
ter (ongedwongen) ontspanning. En vaak 'moet' er ook eerst wat spanning opgelegd voordat
er ontspanning komt en dat vind ook helemaal niet erg. Sommige bitten passen nou eenmaal
effectief zijn, om hem net over dat randje naar ontspanning te krijgen. Maar het moet geen middel
zijn om te kunnen paardrijden, het woord zegt het al, het zijn "hulp"teugels, en geen teugels als
werkwoord. Zodra je alleen op een paard kan zitten als er die hulpteugels en bitten in zitten dan
denk ik wel dat je even een stap terug moet doen en je niet op de goede weg bezig bent..

Met die hulpteugels ben ik het gedeeltelijk wel met je eens, dat je ze tijdelijk gebruikt, dus je werkt erna zonder verder te kunnen.
Maar ik moet bij Venice echt eerst de ontspanning opzoeken en daarna kan ik pas meer gaan vragen.
Zelf vind ik dat ook het eerlijkste tegen over je paard.
Anders meot een paard eerst 'gedwongen' worden om vervolgens weer te ontspannen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:55

Nala26 schreef:
Das ook een keuze van mensen zelf om meerdere paarden te hebben/verzorgen natuurlijk. dan maken ze er zelf naar dat ze geen tijd hebben voor effe snel rijden, want ik moet alweer op de volgende.

Op grote stallen hebben ze natuurlijk ook wel meer personeel ( als goed is) die dat op kan vangen.

Naa dat valt ook wel mee, er is niet voor elk paard een verzorger, meestal een voor meerdere.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:56

Kirsten_S schreef:
Echt leuk voor der!

Was ze al weer mee bezig, was weer ga rijden op een manege in Brabant, maar het ging toch wel kriebelen.
Ze heeft altijd een paard gewild en ze zit nu op een leeftijd nu of nooit meer.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:56

Hmm. Ik vind waar hulpteugels begint houdt de kennis op.
Met veel hulpteugels dwing je je paard toch in een bepaalde positie waardoor als hij
met spanning in zo'n positie loopt het enkel slechter kan gaan met de rug etc.

Bijvoorbeeld die hulpteugels op de manege, nou echt niet dat de paarden daar lekkerder
van gaan lopen .....

Tja.. En een bitje. Blijkbaar ( met goed grond werk ) kan het ook zonder ..

Ik vind heel veel van die dingen puur je eigen onkunde verbloemen..

Een paard is een vluchtdier en zal dus zo lang mogelijk pijn zo goed mogelijk verborgen houden.
Niet kunnen ontspannen is een teken dat er iets niet goed zit, een ruiter die niet meezit en hulpen geeft waardoor het paard gespannen raakt, onbalans en ga zo nog maar even door.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 11-01-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:58

Kirsten_D schreef:
Kirsten_S schreef:
[Opzich heb ik tegen verschillende soorten bitten en hulpteugels geen bezwaar, mits het dient

Met die hulpteugels ben ik het gedeeltelijk wel met je eens, dat je ze tijdelijk gebruikt, dus je werkt erna zonder verder te kunnen.
Maar ik moet bij Venice echt eerst de ontspanning opzoeken en daarna kan ik pas meer gaan vragen.
Zelf vind ik dat ook het eerlijkste tegen over je paard.
Anders meot een paard eerst 'gedwongen' worden om vervolgens weer te ontspannen.

Maar het meer vragen kan bij alle paarden volgens mij pas 'goed' als het ontspannen is. Ik
kan wel gaan wijken, maar als hij met hoofd als een giraf loopt, nou dan loopt hij gewoon rechtdoor :=

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:59

Sabinee__ schreef:
Met veel hulpteugels dwing je je paard toch in een bepaalde positie waardoor als hij

Bijvoorbeeld die hulpteugels op de manege, nou echt niet dat de paarden daar lekkerder
van gaan lopen .....

Daar heb je gelijk in, maar het kan ook zijn dat de ruiter op dat moment niet vaardig genoeg ervoor is.
Als een hulpteugel tijdelijk een ruiter de tijd geeft vaardigheden te ontwikkelen om het zelf op te lossen,
vind ik het geen probleem.
Alleen wat je helaas vaak ziet, is dat er gewoone en hulpteugel bij gehaald wordt, zonder een echte onderbouwing en dat klopt niet.

Astor

Re: Snow or no Snow, we're gonna make it together! (deel 14)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:59

Kirsten D, Wat grappig dat je moeder bij Sam is wezen kijken! Heeft ze ook gereden of alleen gegeken?

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:00

Kirsten_S schreef:
Maar het meer vragen kan bij alle paarden volgens mij pas 'goed' als het ontspannen is. Ik
kan wel gaan wijken, maar als hij met hoofd als een giraf loopt, nou dan loopt hij gewoon rechtdoor :=

Maar bijvoorbeeld ook wijken zijn verschillende opvattingen over.
Ik neem wijken met Venice ook mee, maar puur om der achterbenen sterker te maken en der balans te verbeteren.
Niet om het principe dat ze meot kunnen wijken(en zoals het hoort :P)
(maar dat wijd misschien de discussie een beetje te ver uit.. :P )

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:01

Astor schreef:
Kirsten D, Wat grappig dat je moeder bij Sam is wezen kijken! Heeft ze ook gereden of alleen gegeken?

Ook gereden.. :) Ik ook. Ze vond het super leuk!
Sam is echt super braaf. Op een gegeven moment schrok Jastrade, Venice die mee begon te rennen en Sam stond er naast en keer erna.. :P
Daarnaast vind die buitenrijden super leuk en dat wilt mijn moeder het meeste gaan doen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:03

Sabinee__ schreef:
van gaan lopen ....

Die zijn er dus ook niet voor de paarden, maar voor de ruiters... Zodat het paard gemakkelijker te rijden is.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:05

Sabinee__ schreef:

van gaan lopen .....

Jaa dat is ook wel zo, maar als je hulpteugels goed gebruikt is het ook ter bescherming
van het paard zelf, want een holle rug maakt meer kapot dan een ontspannen
bolle rug. Een thiedeman, nee daar houd ik zelf ook niet van, in mijn ogen word hierdoor
de onderhals te veel gekweekt en kan er teveel teruggewerkt worden. Het paard
word gedwongen op wat opgerichter te gaan lopen terwijl die dat vaak (nog) niet
kan. Een slof daarentegen kan je meer uitschuiven en zo aan de lentebuiging werken
en als het even tegen de hand komt, op juiste wijze, weer laten ontspannen. Maar
dat betekent niet dat je hier elke keer moet gaan rijden , daarvoor is het niet.

Kijk er zijn meerdere wegen die naar Rome rijden , en (bijna) iedereen probeert/denkt
de juiste weg te volgen, maar ik denk dat als we open staan voor advies en nieuwe dingen
het daadwerkelijk kunnen bereiken. In een toestand waarin het paard hopelijk niet op zijn 12e
al afgekeurd/versleten is.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:06

Broccoli schreef:
Sabinee__ schreef:
van gaan lopen ....

Die zijn er dus ook niet voor de paarden, maar voor de ruiters... Zodat het paard gemakkelijker te rijden is.

Op de manege niet?
Het lijkt voor een beginnende ruiter niet uitmaken of een paard sterren loopt te kijken of met zijn hoofd naar beneden loopt.
Heb eigenlijk altijd begrepen dat het voor het paard iets beter is, aangezien zijn lijf wel dat verschil merkt..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:06

Kirsten_D schreef:
Kirsten_S schreef:
Echt leuk voor der!

Was ze al weer mee bezig, was weer ga rijden op een manege in Brabant, maar het ging toch wel kriebelen.
Ze heeft altijd een paard gewild en ze zit nu op een leeftijd nu of nooit meer.

jaaa precies, nu of nooit indd! vind het heel leuk voor der!

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:08

Kirsten_S schreef:
Jaa dat is ook wel zo, maar als je hulpteugels goed gebruikt is het ook ter bescherming
van het paard zelf, want een holle rug maakt meer kapot dan een ontspannen
bolle rug. Een thiedeman, nee daar houd ik zelf ook niet van, in mijn ogen word hierdoor
de onderhals te veel gekweekt en kan er teveel teruggewerkt worden. Het paard
word gedwongen op wat opgerichter te gaan lopen terwijl die dat vaak (nog) niet
kan. Een slof daarentegen kan je meer uitschuiven en zo aan de lentebuiging werken
en als het even tegen de hand komt, op juiste wijze, weer laten ontspannen. Maar
dat betekent niet dat je hier elke keer moet gaan rijden , daarvoor is het niet.

Kijk er zijn meerdere wegen die naar Rome rijden , en (bijna) iedereen probeert/denkt
de juiste weg te volgen, maar ik denk dat als we open staan voor advies en nieuwe dingen
het daadwerkelijk kunnen bereiken. In een toestand waarin het paard hopelijk niet op zijn 12e
al afgekeurd/versleten is.

Grappig, want ik heb daar echt een andere mening over.. :P
Het voordeel van een thiedeman is, dat die loslaat wanneer een paard in de 'goede houding' loopt.
Wanneer die een onderhals begint te kwekken, zit die naar mijn idee gewoon veel te strak.
Dan komt er teveel spanning op de thiedeman te staan, waardoor het paard achter de teugel wordt getrokken.

Een slof daarintegen is een hulpteugel waarmee je echt meot kunnen rijden en naar mij idee alleen helpt wanneer je paard echt stijgert.
Een slof brengt het hoofd iets meer naar beneden, maar er moet dan als compenstatie echt iets van achter komen.
Het uitschruiven kan idd wel met een slof, maar het lijkt mij neit de hoofdreden om een slof eraan te hangen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:09

Kirsten_D schreef:
Broccoli schreef:

Op de manege niet?
Het lijkt voor een beginnende ruiter niet uitmaken of een paard sterren loopt te kijken of met zijn hoofd naar beneden loopt.
Heb eigenlijk altijd begrepen dat het voor het paard iets beter is, aangezien zijn lijf wel dat verschil merkt..

Een paard wat met het hoofd naar beneden loopt, met een 'ontspannen' rug, is gemakkelijker uit te zitten.

Kirsten_D

Nou ik ben weg, zal wel veel terug moeten lezen.. :list: :)

Kirsten_D

Broccoli schreef:
Een paard wat met het hoofd naar beneden loopt, met een 'ontspannen' rug, is gemakkelijker uit te zitten.

Dat snap ik, dus eigenlijk is het dan gewoon voor alle twee, hebben we alle twee gelijk.. :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:10

Kirsten_D schreef:
Daar heb je gelijk in, maar het kan ook zijn dat de ruiter op dat moment niet vaardig genoeg ervoor is.

Dan neem je les .. :)
Ik neem aan dat zodra je weet dat je iets niet op kan lossen, dat je les neemt ..
En geen hulpteugel gebruikt .. DENK ik :D

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:11

Kirsten_S schreef:
Nala26 schreef:
Das ook een keuze van mensen zelf om meerdere paarden te hebben/verzorgen natuurlijk. dan maken ze er zelf naar dat ze geen tijd hebben voor effe snel rijden, want ik moet alweer op de volgende.

Op grote stallen hebben ze natuurlijk ook wel meer personeel ( als goed is) die dat op kan vangen.

Naa dat valt ook wel mee, er is niet voor elk paard een verzorger, meestal een voor meerdere.

ja dat snap ik, maar dan hebben ze ook zo'n 8 uur de tijd voor meerdere paarden, en tuurlijk moet je dan beetje afwisselen, ene paard wat meer aandacht de ene dag, en volgende dag de ander.

Maar bedoel ook vnl mensen met meerdere paarden die dit niet beroepsmatig doen, dan is het puur eigen keuze.

Sabinee__

Re: Snow or no Snow, we're gonna make it together! (deel 14)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:12

Maar als een paard naar beneden loopt met zijn hoofd door een hulpteugel is het paard niet automatisch ontspannen ..
Een paard is een vluchtdier en zal dus zo lang mogelijk pijn zo goed mogelijk verborgen houden.
Niet kunnen ontspannen is een teken dat er iets niet goed zit..

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:12

Kirsten_D schreef:
Astor schreef:

Nou ze woont in Brabant, dus Pronk is dan een beetje ver.. :P
Paardje staat wel op Pronk, ze is zaterdag bij Sam wezen kijken en gaat vrijdag weer kijken. :)

oe en brabant is denk ik ook wel wat goedkoper en meer keuze qua stalling! leuk dat je moeder ook rijd!