Kirsten_S schreef:Jaa dat is ook wel zo, maar als je hulpteugels goed gebruikt is het ook ter bescherming
van het paard zelf, want een holle rug maakt meer kapot dan een ontspannen
bolle rug. Een thiedeman, nee daar houd ik zelf ook niet van, in mijn ogen word hierdoor
de onderhals te veel gekweekt en kan er teveel teruggewerkt worden. Het paard
word gedwongen op wat opgerichter te gaan lopen terwijl die dat vaak (nog) niet
kan. Een slof daarentegen kan je meer uitschuiven en zo aan de lentebuiging werken
en als het even tegen de hand komt, op juiste wijze, weer laten ontspannen. Maar
dat betekent niet dat je hier elke keer moet gaan rijden , daarvoor is het niet.
Kijk er zijn meerdere wegen die naar Rome rijden , en (bijna) iedereen probeert/denkt
de juiste weg te volgen, maar ik denk dat als we open staan voor advies en nieuwe dingen
het daadwerkelijk kunnen bereiken. In een toestand waarin het paard hopelijk niet op zijn 12e
al afgekeurd/versleten is.
Grappig, want ik heb daar echt een andere mening over.. 
Het voordeel van een thiedeman is, dat die loslaat wanneer een paard in de 'goede houding' loopt.
Wanneer die een onderhals begint te kwekken, zit die naar mijn idee gewoon veel te strak.
Dan komt er teveel spanning op de thiedeman te staan, waardoor het paard achter de teugel wordt getrokken.
Een slof daarintegen is een hulpteugel waarmee je echt meot kunnen rijden en naar mij idee alleen helpt wanneer je paard echt stijgert.
Een slof brengt het hoofd iets meer naar beneden, maar er moet dan als compenstatie echt iets van achter komen.
Het uitschruiven kan idd wel met een slof, maar het lijkt mij neit de hoofdreden om een slof eraan te hangen.