Melanie_B schreef:Mensen omver duwen is in mijn ogen niet conseqwent genoeg opgevoed zijn. Maargoed, dat is mijn mening.

Andrea heb der wel een punt in, het paardrijden bestaat niet alleen uit het rijden op een paard
Als je een paard met dit probleem krijgt die al 'opgevoed' is door iemand anders en je krijgt hem
op 5 jarige leeftijd bijv. dan los je dat zeker niet met rijden op. Het paard heeft geen respect
voor je, en dat leer je door grondwerk op te lossen d.m.v. duidelijk te laten merken dat wanneer
het paard in jou ruimte komt, dat je daarvan niet van gedient bent. Zou je dat niet doen, dan zou je
onder het zadel toch altijd situaties tegenkomen waar hij de bovenhand krijgt en niet meer
luisterd.
Ik weet dat in de hogere sferen van het paardrijden hier niet mee gewerkt wordt, maar ik denk
dat het gezegde: wat de boer niet kent eet hij niet, hier heel goed op zijn plaats is.
Wat ik bijv. gisteren las ergens is wat ik ook bij mezelf herkende, over het feit dat het paard
er vaak vandoor gaat of sterk is het 9 van de 10 keer opgelost wordt met een sterker inwerkend
bitje. Als je hier over nadenkt dan is het eigenlijk wel een te makkelijke oplossing waar
er niet verder gekeken wordt dan de neus lang is. Als je hiervoor de tijd neemt (en die tijd
is er meestal niet of wordt niet gemaakt) dan los je dat in veel gevallen ook op met grondwerk..
Het is maar hoe ver je buiten de lijntjes durft te kleuren en verder durft te denken dan alleen maar
de gebruikelijke methode..