Snow or no Snow, we're gonna make it together! (deel 14)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:52

Melanie_B schreef:
Ach, ik geloof echt niet in dat soort dingen. In het zadel is ook een hooop op te lossen.. en dit
probleem zeer zeker ook..

mmm...denk dat het "probleem" dat ze mensen omverduwt niet zo uit het zadel op te lossen is. dat ze ohz zo klierig kan zijn vast wel, maar denk dat het zeker de moeite is om daar ook vanaf de grond mee aan de slag te gaan.

maargoed, als je er niet in gelooft zal het ook zeker niet werken.
Gelukkig staat Melis er wel voor open, en is zij degene die tegen dit probleem aanloopt.

Melanie_B

Re: Snow or no Snow, we're gonna make it together! (deel 14)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:56

Mensen omver duwen is in mijn ogen niet conseqwent genoeg opgevoed zijn. Maargoed, dat is mijn mening. :)

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:02

Melanie_B schreef:
Mensen omver duwen is in mijn ogen niet conseqwent genoeg opgevoed zijn. Maargoed, dat is mijn mening. :)

dat zou best de oorzaak kunnen zijn. maar als je met opvoeding bezig bent komt daar ook stukje grondwerk bij kijken...leren meelopen aan halster valt al onder grondwerk. tis echt niet alleen maar hocus pocus zoals veel mensen vaak denken. ( weet niet of jij dat ook denkt hoor)

maar vind het wel jammer dat mensen de toegevoegde waarde ervan vaak niet zien. Zeg ook zeker niet dat ze helemaal niet moet gaan rijden, maar een combi zou m.i. ideaal zijn.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:19

Kanonne hey ik moest gewoon 4 pagina's bijlezen!! :oo Goed bezug dames 8-)
Ik zie dat de discussie weer op gang is gekomen :=

Ik geloof ook niet zo in grondwerk, zou best kunnen dat het helpt maar ik heb er helemaal niets mee.
Als meelopen aan het halster al grondwerk is, dan is dat het enige wat ik gedaan heb met Xander.
Toen hij net gecastreerd was had ie alleen maar oog voor de omgeving en was ie vergeten dat er ook nog iemand NAAST hem liepp :+ Toen ben ik de truc gaan doen als ik stil ga staan, moet hij ook stil gaan staan. Je raad het al, de eerste paar liep die gewoon door zonder naar me om te kijken ook al kwam er druk op het halstertouw te staan. Als hij dat deed op z'n sodemieter gegeven. De eerste 3x liep hij gewoon door, maar daarna had ie wel zoiets van ohw ja er loopt nog iemand naast me. Maar nu is het zo'n sul dat ie gewoon achter me aan sjokt, of als ik aan het uitstappen ben aan de hand loopt ie gewoon los met me mee en hij blijft gewoon naast me lopen :D

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:09

Er was net een pakketdienst aan de deur, maar ik zit nog in me snoopy pyama met me ochtendjas :+
dus heb niet open gedaan := Nou is het bij de buren afgeleverd, zo maar even ophalen.
Ik denk dat ik al weet wat het is! De spullen die ik besteld heb voor Xander :):) :D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:10

Pebbs schreef:
Kanonne hey ik moest gewoon 4 pagina's bijlezen!! :oo Goed bezug dames 8-)
Ik zie dat de discussie weer op gang is gekomen :=

Ik geloof ook niet zo in grondwerk, zou best kunnen dat het helpt maar ik heb er helemaal niets mee.
Als meelopen aan het halster al grondwerk is, dan is dat het enige wat ik gedaan heb met Xander.
Toen hij net gecastreerd was had ie alleen maar oog voor de omgeving en was ie vergeten dat er ook nog iemand NAAST hem liepp :+ Toen ben ik de truc gaan doen als ik stil ga staan, moet hij ook stil gaan staan. Je raad het al, de eerste paar liep die gewoon door zonder naar me om te kijken ook al kwam er druk op het halstertouw te staan. Als hij dat deed op z'n sodemieter gegeven. De eerste 3x liep hij gewoon door, maar daarna had ie wel zoiets van ohw ja er loopt nog iemand naast me. Maar nu is het zo'n sul dat ie gewoon achter me aan sjokt, of als ik aan het uitstappen ben aan de hand loopt ie gewoon los met me mee en hij blijft gewoon naast me lopen :D

Dat is ook grondwerk :P . Iets dat ik Ringo ook duidelijk heb gemaakt, loop ik langzamer of stop ik
dan moet hij daarop reageren, zodat hij met zijn schouder niet verder dan mij komt.
Het is best interessant om erin te verdiepen, zeker met zo'n jong dier waar het niet alleen gaat
om lichamelijke trainen. Zo zou je het bedelen of het onder je uit rennen best met grondwerk voor
een groot deel kunnen oplossen hoor!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:11

Pebbs schreef:
Er was net een pakketdienst aan de deur, maar ik zit nog in me snoopy pyama met me ochtendjas :+
dus heb niet open gedaan := Nou is het bij de buren afgeleverd, zo maar even ophalen.
Ik denk dat ik al weet wat het is! De spullen die ik besteld heb voor Xander :):) :D

Oehhhhh :):) !!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:12

:brr:
Laatst bijgewerkt door Astor op 11-01-11 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:16

Vandaag gelukkig half 3 uit in plaats van half 5. Dat scheelt zoveel :P

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:24

Melanie_B schreef:

Andrea heb der wel een punt in, het paardrijden bestaat niet alleen uit het rijden op een paard
Als je een paard met dit probleem krijgt die al 'opgevoed' is door iemand anders en je krijgt hem
op 5 jarige leeftijd bijv. dan los je dat zeker niet met rijden op. Het paard heeft geen respect
voor je, en dat leer je door grondwerk op te lossen d.m.v. duidelijk te laten merken dat wanneer
het paard in jou ruimte komt, dat je daarvan niet van gedient bent. Zou je dat niet doen, dan zou je
onder het zadel toch altijd situaties tegenkomen waar hij de bovenhand krijgt en niet meer
luisterd.

Ik weet dat in de hogere sferen van het paardrijden hier niet mee gewerkt wordt, maar ik denk
dat het gezegde: wat de boer niet kent eet hij niet, hier heel goed op zijn plaats is.
Wat ik bijv. gisteren las ergens is wat ik ook bij mezelf herkende, over het feit dat het paard
er vaak vandoor gaat of sterk is het 9 van de 10 keer opgelost wordt met een sterker inwerkend
bitje. Als je hier over nadenkt dan is het eigenlijk wel een te makkelijke oplossing waar
er niet verder gekeken wordt dan de neus lang is. Als je hiervoor de tijd neemt (en die tijd
is er meestal niet of wordt niet gemaakt) dan los je dat in veel gevallen ook op met grondwerk..
Het is maar hoe ver je buiten de lijntjes durft te kleuren en verder durft te denken dan alleen maar
de gebruikelijke methode..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:28

Zoo dat was het weer voor vandaag :P . Het is maar waar je goed bij voelt wat je wilt doen, maar ik denk
dat als ik het probleem met Ringo en het aan de kletter gaan d.m.v grondwerk op kan lossen , je niet
meer je vingers in je oren moet stoppen bij het horen erover :=

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:30

Agja je hebt ook mensen die alleen maar wedstrijden willen rijden en willen winnen :)
En zich te goed voelen voor grondwerk. Dat is mijn mening. Want dat is toch geen paardrijden.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:32

Kirsten_S schreef:
Melanie_B schreef:

Andrea heb der wel een punt in, het paardrijden bestaat niet alleen uit het rijden op een paard
Als je een paard met dit probleem krijgt die al 'opgevoed' is door iemand anders en je krijgt hem
op 5 jarige leeftijd bijv. dan los je dat zeker niet met rijden op. Het paard heeft geen respect
voor je, en dat leer je door grondwerk op te lossen d.m.v. duidelijk te laten merken dat wanneer
het paard in jou ruimte komt, dat je daarvan niet van gedient bent. Zou je dat niet doen, dan zou je
onder het zadel toch altijd situaties tegenkomen waar hij de bovenhand krijgt en niet meer
luisterd.

Ik weet dat in de hogere sferen van het paardrijden hier niet mee gewerkt wordt, maar ik denk
dat het gezegde: wat de boer niet kent eet hij niet, hier heel goed op zijn plaats is.
Wat ik bijv. gisteren las ergens is wat ik ook bij mezelf herkende, over het feit dat het paard
er vaak vandoor gaat of sterk is het 9 van de 10 keer opgelost wordt met een sterker inwerkend
bitje. Als je hier over nadenkt dan is het eigenlijk wel een te makkelijke oplossing waar
er niet verder gekeken wordt dan de neus lang is. Als je hiervoor de tijd neemt (en die tijd
is er meestal niet of wordt niet gemaakt) dan los je dat in veel gevallen ook op met grondwerk..
Het is maar hoe ver je buiten de lijntjes durft te kleuren en verder durft te denken dan alleen maar
de gebruikelijke methode..

Vind dat jij het wel goed verwoord Kirsten!

maarree denk dat je "hogere kringen" bedoeld ipv hogere "sferen" hehe.
denk trouwens dat dat nog best meevalt hoor! ook topruiters doen aan grondwerk, alleen hoor en lees je daar niet veel over.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:34

Nala26 schreef:
Melanie_B schreef:
Ach, ik geloof echt niet in dat soort dingen. In het zadel is ook een hooop op te lossen.. en dit
probleem zeer zeker ook..

mmm...denk dat het "probleem" dat ze mensen omverduwt niet zo uit het zadel op te lossen is. dat ze ohz zo klierig kan zijn vast wel, maar denk dat het zeker de moeite is om daar ook vanaf de grond mee aan de slag te gaan.

maargoed, als je er niet in gelooft zal het ook zeker niet werken.
Gelukkig staat Melis er wel voor open, en is zij degene die tegen dit probleem aanloopt.

Ik ben ook zeker voor een combi. Longeren, rijden en grondwerk.
Vind het zelf op een gegeven moment ook niet meer leuk, elke dag rijden.. :o
Juist die afwisseling vind ik het leuk maken en ik denk Venice ook..

Wanneer een paard door je heen loopt, los je dat naar mijn idee ook niet op met rijden.
Je zou dan toch aan de hand moeten beginnen, idd met gewoon aan een halstertje lopen.
Het lijkt mij dat in hogere 'sferen' dit ook zo gebeurt.
Ik vergeet nooit een aflevering van Anky van Grunsven met Krack C.
Toen had ze ook een paardenfluisteraar(weet niet precies wie) erbij gehaald, aangezien hij zo dominant was.
Ze was echt verbaasd over de benadering van hem en Krack C gedraagde zich heel anders. Denk wel dat zij er ook wel oog voor hebben.

Edit: Even aangepast, had even aan kirsten der bericht gelinkd, maar wat Andrea zegt, ik zou eht ook ander verwoorden.. :P
Laatst bijgewerkt door Kirsten_D op 11-01-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:35

Astor schreef:
Agja je hebt ook mensen die alleen maar wedstrijden willen rijden en willen winnen :)
En zich te goed voelen voor grondwerk. Dat is mijn mening. Want dat is toch geen paardrijden.

jeps, het rijden voert veelal de boventoon, maar het hebben van een paard is niet alleen maar rijden.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:36

Nala26 schreef:
jeps, het rijden voert veelal de boventoon, maar het hebben van een paard is niet alleen maar rijden.

Nee precies :) Die hebben gelijk hun mening klaar terwijl ze er geen eens ervaring mee hebben.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:39

LALA :P
Laatst bijgewerkt door Astor op 11-01-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:40

Melanie_B schreef:
Grondwerk geloof ik helemaal niet in. Az is Melissa gewoon gigantisch in de zeik
aan het nemen en aan het uitproberen.

dit ben ik niet volledig met je in. Niet alles wat protest lijkt, is protest.
Bij Venice lijken dingen vaak protest, maar is dit vaak onmacht van haar.
Tuurlijk moet Melissa het niet pikken dat Azra zo spatisch reageert, maar het hoeft niet te zijn, dat ze haar constant in de zeik neemt.

Ik geloof heel erg in de band die je met je paard hebt. Jij wilt een paard kunnen vertrouwen, maar dit wilt een paard ook andersom.
Een paard vertrouwt best vaak op zijn begeleider, maar natuurlijk moet de vertrouwen wel opgebouwd worden.
Dit is afhankelijk(naar mijn idee) vaak van de reactie die jij geeft.
Azra en melissa zijn steeds meer naar elkaar aan het groeien en dit komt langzamerhand ook steeds meer.
Met grondwerk kan die band alleen maar sterker worden. Het hoeft niet heel fanatiek te zijn, maar bijvoorbeeld afentoe wat wandelen buiten bijvoorbeeld maakt al heel wat uit.

(sorry als het een beetje vaag verwoord is, zit met mijn hoofd ook bij mijn stage..)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:43

Hahahaha echt grappig, want ik wist van te voren al precies wie er niks met grondwerk zou hebben!
En dat is echt niet negatief bedoeld hoor :D .

Hoe Kirsten het verwoord met het bitje is ook ontzettend waar.
Zelfde geld imo voor hulpteugels. Ben je toch echt zelf niet goed bezig.

Dat Azra melis in de zeik neemt, heeft puur met dominantie en respect te maken .
Ja, dat kan je oplossen met flink rammen met de zweep en je paard dus gewoon bang voor je maken.
Ja, is ook een vorm van respect ;) .

Persoonlijk vind ik samenwerken dan toch iets mooier. Het is namelijk wel een dier, en geen robot.
Mag voor het paard ook wel aangenaam zijn toch, dat uurtje rijden.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 11-01-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:44

Jaaa hogere kringen bedoel ik haha, kon effe niet het juiste woord vinden..

Maar als je daarna kijkt , er is vaak ook geen tijd voor aangezien de meeste ruiters
niet 1 paard hebben waar je de hele dag te tijd voor hebben om te tutten. Toen ik voor
een vriendin der stal 'had' voor een week reed ik 5 a 6 paarden (en de andere werkzaamheden)
op een dag, en ik voelde me toen echt schuldig omdat de aandacht die ze verdienen
gewoon niet lukt door tijdgebrek. Het is (kort) poetsen, zadelen, rijden, nazorg, stal. En op deze manier
heb je een andere band met je paard dan als je een klein aantal heb waar je wel meer tijd voor
hebt. Het voelde voor mij net alsof het een product/fabriek is, en dat is ook een reden waarom ik
nooit zo'n grootschalig bedrijf zou kunnen runnen. Natuurlijk hebben de mensen het beste met de
paarden voor en houden ze er ook van (en daar heb ik ook ontzettend veel respect voor, want
het is ontzettend zwaar werk!! ) maar ik zou het gewoon niet kunnen.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:49

Heb mijn les van vanavond maar afgezegt op de manege. Want ik moet echt leren.... :(

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:50

Kirsten_S schreef:
Jaaa hogere kringen bedoel ik haha, kon effe niet het juiste woord vinden..

Maar als je daarna kijkt , er is vaak ook geen tijd voor aangezien de meeste ruiters
niet 1 paard hebben waar je de hele dag te tijd voor hebben om te tutten. Toen ik voor
een vriendin der stal 'had' voor een week reed ik 5 a 6 paarden (en de andere werkzaamheden)
op een dag, en ik voelde me toen echt schuldig omdat de aandacht die ze verdienen
gewoon niet lukt door tijdgebrek. Het is (kort) poetsen, zadelen, rijden, nazorg, stal. En op deze manier
heb je een andere band met je paard dan als je een klein aantal heb waar je wel meer tijd voor
hebt. Het voelde voor mij net alsof het een product/fabriek is, en dat is ook een reden waarom ik
nooit zo'n grootschalig bedrijf zou kunnen runnen. Natuurlijk hebben de mensen het beste met de
paarden voor en houden ze er ook van (en daar heb ik ook ontzettend veel respect voor, want
het is ontzettend zwaar werk!! ) maar ik zou het gewoon niet kunnen.

En dat is voor mij precies de reden dat ik het(nu ik werk, school enzvoort heb) het bij 1 paard zou houden.
Het is best leuk afentoe er eentje bij te hebben in de vakanties enzo, maar ik neem vaak de tijd voor een paard(helemaal als ik met An ben..:p)
En tjaa, dan zijn meerder paarden tegelijk doen best lastig.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:50

Had ik eigenlijk al mede gedeeld dat mijn moeder nu echt naar een paard aan het kijken is??

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:51

Astor schreef:
Heb mijn les van vanavond maar afgezegt op de manege. Want ik moet echt leren.... :(

Ken dat Melis, is niet fijn stress om school.. :(:)

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:52

Das ook een keuze van mensen zelf om meerdere paarden te hebben/verzorgen natuurlijk. dan maken ze er zelf naar dat ze geen tijd hebben voor effe snel rijden, want ik moet alweer op de volgende.

Op grote stallen hebben ze natuurlijk ook wel meer personeel ( als goed is) die dat op kan vangen.