Snow or no Snow, we're gonna make it together! (deel 14)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Re: Snow or no Snow, we're gonna make it together! (deel 14)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:32

Ik heb combi's echt met sprongen voorruit zien gaan met flink grondwerken ..
( Voornamelijk Parelli dan. )

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:35

Qua vertrouwen en wie de baas is kom je volgens mij dan ook wel ver ja heeft jas en mij ook geholpen!
Maar als dit energie/winter/ik wil werken uitspattingen zijn dan weet ik niet of het zal helpen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:36

Sabinee__ schreef:
Naja, ik ben van mening - god, komt ze weer - , dat als je flink en goed gaat grondwerken
( en ook voor het rijden, dus niet zomaar opstappen ) dat je echt een heel eind al komt..

Oh dat denk ik ook wel , sinds ringo ben ik daar ook wat meer over gaan nadenken
en heb ik al wat theoriën bedacht :') . Maar ik denk dat Azra in de omgang al vrij
dominant is en daarom snel der eigen plannetje trekt, klopt dat melis?
Bij ringo is dat wel zo, hij heb door omstandigheden slechte gewoontes ontwikkeld
waardoor die misbruik maakt van zijn eigen kracht en denkt de baas over je
te kunnen spelen. Dat in combinatie dat die onzeker is, krijg je al snel een paard die
geen respect voor je heeft en je niet vertrouwt in situaties waar hij dingen eng
vindt.

Je hebt je eigen uitspraak al gemaakt voordat anderen zijn gehoord :P !

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:37

Ja parelli lijk me ook wel wat ! maar ik wil niet aan iets beginnen als ik er nooit les of iets in heb gehad :P
Dus ik kan alleen clicker training met jas doen en freestyle (waar ze nog bar weinig van snapt := )

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:39

Marjolein29 schreef:
Naar mijn idee is een zweep dodelijk op zo'n moment. Dan gaat ze helemaal uit dr panty denk ik!
Je wil een correctie en geen angst. Vooruit blijven rijden is het enige wat je kunt doen en blijven zitten natuurlijk.
Zolang je blijft zitten en haar niet teveel ruimte geeft gaat ze door krijgen dat ze niet kan winnen.

Vind dat je wel super blijft zitten Melissa!!
Met Lies erbij moet het goed komen, niet de moet opgeven want sjeezus als dit goed komt heb je een ster onder je kont!

Groetjes Marjolein.

Dat zou indd één oplossing kunnen zijn. Maar ik denk dat Azra hetzelfde kunstje gewoon
weer opnieuw zou doen wanneer het haar bijv. te moeilijk word.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:39

Marjolein29 schreef:
Naar mijn idee is een zweep dodelijk op zo'n moment. Dan gaat ze helemaal uit dr panty denk ik!
Je wil een correctie en geen angst. Vooruit blijven rijden is het enige wat je kunt doen en blijven zitten natuurlijk.
Zolang je blijft zitten en haar niet teveel ruimte geeft gaat ze door krijgen dat ze niet kan winnen.

Vind dat je wel super blijft zitten Melissa!!
Met Lies erbij moet het goed komen, niet de moet opgeven want sjeezus als dit goed komt heb je een ster onder je kont!

Groetjes Marjolein.

Azra gaat inderdaad uit haar panty als ze een tik met de zweep krijgt. Als ik met zweep rijd wordt Azra gelijk heel gespannen.
En zodra ik de zweep weg leg dan komt de rust weer naar boven. En het haar al vaak genoeg met de zweep aangepakt.
Maar dan gaat alleen maar weer reageren op het feit dat ik haar een tik geef. Dan is het 1 bommetje spanning.
Ze is ook een beetje panisch en bang voor de zweep dus ik rijd soms wel met zweep als ze wat traag is ofzo.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:40

Kirsten_S schreef:
Sabinee__ schreef:
Naja, ik ben van mening - god, komt ze weer - , dat als je flink en goed gaat grondwerken
( en ook voor het rijden, dus niet zomaar opstappen ) dat je echt een heel eind al komt..

Oh dat denk ik ook wel , sinds ringo ben ik daar ook wat meer over gaan nadenken
en heb ik al wat theoriën bedacht :') . Maar ik denk dat Azra in de omgang al vrij
Bij ringo is dat wel zo, hij heb door omstandigheden slechte gewoontes ontwikkeld
te kunnen spelen. Dat in combinatie dat die onzeker is, krijg je al snel een paard die
geen respect voor je heeft en je niet vertrouwt in situaties waar hij dingen eng
vindt.

Juuuuuuist met dominantie moet je gaan grondwerken! Juist dan!
Met grondwerken krijg je wederzijds respect en kan je juuuuuist werken aan een juiste dominantieverhouding!

Hoezo heb ik al een eigen uitspraak zonder anderen gehoord te hebben?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:41

Hmm oke, die negatieve sociatie heb ze dus al . Jammer want het zou kunnen helpen, maar
voor Azra niet de juiste.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:42

Kirsten_S schreef:
vindt.

Dat klopt inderdaad! In de omgang blijft Azra net zo lang met iets doorgaan dat ze wilt.
En dat kan ik haar straffen of slaan wat ik wil maar ze blijft het doen en kijkt ze je aan van ik doe toch lekker waar ik zelf zin in heb.
Het is niet dat ze schrikt als je haar een tik geeft ofzo. Ze reageert er helemaal niet op als je met haar bezig bent op stal ofzo.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:43

Sabinee__ schreef:
Juuuuuuist met dominantie moet je gaan grondwerken! Juist dan!
Met grondwerken krijg je wederzijds respect en kan je juuuuuist werken aan een juiste dominantieverhouding!

Hoezo heb ik al een eigen uitspraak zonder anderen gehoord te hebben?

Daar ben ik ook aan begonnen haha, tis niet makkelijk maar het komt.

Omdat je meteen al dacht dat ik negatief dacht over grondwerk/parreli of andere nh dingen.
En dat was niet zo!

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:44

Terwijl ze naar paarden niet dominant is naar mijn idee,
ik kon er niet met ven en kieg in de paddock zetten om dat ik bang was dat ze getrapt zou worden want ze jaagde er heel erg op. Ook als ze alleen met ven ging of alleen met kieg.
En ze kon met jas in een paddock en daa rkan je als paard alleen veilig instaan als je een beetje onderdaanig bent :P

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:45

Azra moet leren dat ik de baas ben en dat ik boven haar sta.:P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:45

Naja, vaak als ik begin over dat soort dingen word er of niet op ingegaan, of niet erg enthousiast gereageerd :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:46

Annie_ schreef:
ik kon er niet met ven en kieg in de paddock zetten om dat ik bang was dat ze getrapt zou worden want ze jaagde er heel erg op. Ook als ze alleen met ven ging of alleen met kieg.
En ze kon met jas in een paddock en daa rkan je als paard alleen veilig instaan als je een beetje onderdaanig bent :P

No offense, maar dan geeft Melis dus juist een houding af waaraan Azra denkt dat zij dominanter is ..
Probleem ligt dan niet bij Az, maar bij Melis .. :)

Echt no offense, en weet ook niet of het zo is!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:46

Ik denk dat het meer is dat weingi mensen uit dit topic er ervaring mee hebben of er daadwerkelijk mee bezig zijn.
Ik wil me er zeker meer in gaan verdiepen, hoe dat nou zit. En helemaal als het kan helpen zodat het beter gaat tussen mij en Az.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:48

Sabinee__ schreef:
Annie_ schreef:

No offense, maar dan geeft Melis dus juist een houding af waaraan Azra denkt dat zij dominanter is ..
Probleem ligt dan niet bij Az, maar bij Melis .. :)

Echt no offense, en weet ook niet of het zo is!

Azra kan soms juist heel dominant zijn mijn andere paarden. En heel beschermend zijn. Dus ze kan echt wel dominant zijn in de paddock.
Maar ik heb geen idee wat ik dan fout zou hebben gedaan !

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:48

Astor schreef:
Kirsten_S schreef:
vindt.

Dat klopt inderdaad! In de omgang blijft Azra net zo lang met iets doorgaan dat ze wilt.
En dat kan ik haar straffen of slaan wat ik wil maar ze blijft het doen en kijkt ze je aan van ik doe toch lekker waar ik zelf zin in heb.
Het is niet dat ze schrikt als je haar een tik geeft ofzo. Ze reageert er helemaal niet op als je met haar bezig bent op stal ofzo.

Hm ik ben er pas net echt goed in gaan verdiepen dus heel goed kan ik je er niet mee
helpen dan wat lijkt dat goed is. Maar miss kan je met het longeren/grondwerken laten
zien dat de zweep niet eng is, dat je der overal mee kan aanraken enzo. Het woordje
wat ik bij ringo nu heb aangeleerd is terug, en door het puntje van de zweep hem er mee
aan te raken tegen zijn borst , doet hij dat. Vaak hoef ik het alleen maar te zeggen en hij
doet het. Maar als ze dan een keer aan het drammen is dat ze iets wil , een snoepje bijv.
dan kan je die oefening doen. Dat ze afstand van je neemt

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:49

Met longeren heeft Azra geen last van de zweep dus dat is dan weer raar. Alleen onder het zadel kan ze panisch reageren.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:49

Ik ben begonnen met het boek van Miriam Nieuwe Weme destijds en dat was gewoon heel leuk, verder heb ik heel veel geleerd van Klaus Ferdinand Hempfling en keek ik veel documentaires over het natuurlijk gedrag van paarden in de kudde.
Van die laatste heb ik het meest geleerd eerlijk gezegd.
Oebele was ook dominant in het begin en hij liep letterlijk over je heen, ik heb toen gekeken hoe een leidende hengst in een kudde dat op zou lossen en toen was het binnen no-time opgelost.

Marjolein.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:51

Astor schreef:
Ik denk dat het meer is dat weingi mensen uit dit topic er ervaring mee hebben of er daadwerkelijk mee bezig zijn.
Ik wil me er zeker meer in gaan verdiepen, hoe dat nou zit. En helemaal als het kan helpen zodat het beter gaat tussen mij en Az.

Gelukkig heb ik nu een boekje van Noor waar ik een beetje de beginselen kan lezen :P
Best interessant, maar ontiegelijk moeilijk als het paard ineens iets doet waar over in
het boekje niet staat :')

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:51

Astor schreef:
Met longeren heeft Azra geen last van de zweep dus dat is dan weer raar. Alleen onder het zadel kan ze panisch reageren.

Nu komt het van boven en kan ze er niet voor vluchten dat is veel enger dan wanneer ze ervoor weg kan rennen en zich er desnoods naar toe kan draaien.

Marjolein.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:52

Kirsten_S schreef:
Astor schreef:

Gelukkig heb ik nu een boekje van Noor waar ik een beetje de beginselen kan lezen :P
Best interessant, maar ontiegelijk moeilijk als het paard ineens iets doet waar over in
het boekje niet staat :')

Met het bestuderen van kuddes was ik al jaren bezig waardoor ik het probleem al heel snel zag.
Je moet jezelf erin trainen. 90% van wat een paard doet zie ik nu aankomen.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:53

Ja Azra vind het de zweep gewoon helemaal eng onder het zadel. En ze kijkt je dan met grote enge ogen aan van wat doe jij nou.
En ze denkt daarna wel van oh ik ben fout geweest. Maar als we daarna weer gaan rijden doet ze het weer.
Met longeren rent ze niet voor de zweep weg, je moet er soms zelf aantikken met de longeerzweep omdat ze niet voorwaarts wil :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:53

Afstand leren is altijd goed inderdaad, Kirs.
Want een paard dat 'zomaar' in jouw private area komt, en niet gaat als je dat vraagt
is al dominant bezig ..

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:53

Sabinee__ schreef:
Afstand leren is altijd goed inderdaad, Kirs.
Want een paard dat 'zomaar' in jouw private area komt, en niet gaat als je dat vraagt
is al dominant bezig ..

Als Lies naast Azra staat loopt ze soms bijna over Lies heen :)