The party starts when we arrive, Reelaerliefies nummer 5!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:48

Rhino in de buurt is vervelend zeg! :oo

Ook balen dat Wiz kreupel is! Hopen dat dat snel weer over is ja! :(:)

Vandaag pony eventjes gelongeerd met een stiekje, ze krijgt echt al een halsje! Morgen weer even hangen of zitten. :D

Anoniem

Re: The party starts when we arrive, Reelaerliefies nummer 5!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:46

Vandaag op één kant (haar goeie) gedraafd! :D :D
Heb er 10 minuutjes opgezeten denk ik, 't gaat nu vooral om vertrouwen. Maar ze denkt echt mee, voorwaarts is ook echt voorwaarts.. Zo leuk. :):)

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:49

hallo jongens! ik leef weer :) hahaha
vandaag weer het eerste dagje op de uni dat is echt wel rot, het liefst zou ik terug gaan naar oostenrijk, vooral omdat de rest van de familie daar nog wel zit..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:52

Hmm balen Loes, is Martijn ook al weer in NL?

Ruth, wat leuk zeg!

De wedstrijd is hier in de buurt, maar er is een kans dat er in dorpjes hier vlakbij ook Rhino is, manege waar we de clublessen hebben mag ook niemand meer op of af, dus ook geen lessen meer en ook de wedstrijd van volgende week die daar zou zijn gaat niet door.
dus nog een heel gezeur. Maar ik ga dus niet naar de wedstrijd erg jammer maar het is niet anders.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:09

Wel verstandig Thamar, je slaat jezelf voor je kop als 1 van je paarden Rhino oploopt door die wedstrijd.
Inderdaad super jammer, dat wel! :j
Ik zit gelukkig niet in het gebied waar de Rhino uitbraak is, gelukkig!

Gaaf Ruth, voor je het weet rijd je al wedstrijden :P

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:06

suikermeisje schreef:
Hmm balen Loes, is Martijn ook al weer in NL?

Ruth, wat leuk zeg!

De wedstrijd is hier in de buurt, maar er is een kans dat er in dorpjes hier vlakbij ook Rhino is, manege waar we de clublessen hebben mag ook niemand meer op of af, dus ook geen lessen meer en ook de wedstrijd van volgende week die daar zou zijn gaat niet door.
dus nog een heel gezeur. Maar ik ga dus niet naar de wedstrijd erg jammer maar het is niet anders.

ja wij zijn samen terug gekomen, ik heb hem echt nog nooit zo zien mopperen en boos zien zijn als gister :P die wilde echt niet naar huis..
balen zeg van die Rhino! hopen dat het niet erger word...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:20

Nee idd hopen.
1 ding scheelt, waar die wedstrijd is is geen pensionstalling, dus zijn geen paarden verder.
Verder rijdt je in een buitenbak los, dus we wachten nog even de berichtgeving af.
Dus als je contact met andere paarden vermijd loop je al minder risico, het zijn ook voornamelijk de paarden die al zwakker zijn die ziek worden en niet in zulke goede conditie zijn.
En het virus kan niet langer dan een kwartier buiten een paard overleven.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:02

het nadeel is gewoon dat je er echt niets tegen kan doen :P en het zijn idd de zwakkere paarden die er ziek van worden. WElke variant heerst er? de verlammingsvariant of de andere? want tegen die andere kan je enten en die is niet zo heel gevaarlijk :P

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:11

Voolgensmij was het de verlamingsvariant, niks tegen te doen dus en echt verschrikkelijk!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:45

loesje166 schreef:
het nadeel is gewoon dat je er echt niets tegen kan doen :P en het zijn idd de zwakkere paarden die er ziek van worden. WElke variant heerst er? de verlammingsvariant of de andere? want tegen die andere kan je enten en die is niet zo heel gevaarlijk :P

verlammingsvariant heerst er, veel mensen denken dat enten helpt en zouden het nu nog willen doen... Heb je alleen maar grotere kans erop.
Maarja alles is op 30km afgelast. alleen is nou in Driel een nieuw geval geconstateerd, maar daar de abortus variant.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:15

tegen de verlammingsvariant kun je idd niet enten en op zich is deze ook niet dodelijk, alleen de paarden verwonden zichzelf vaak veeslte erg als ze verlamd raken dat is het trieste eraan..

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:17

Er is een update op VN dat er nu ook een abortusvariant is :\

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:25

dat is bekend, Rhino veroorzaakt arbortussen, onze dierenarts raad het ook alleen aan om drachtige merries te enten.. de griepvariant is verder alleen dodelijk voor zieke dieren en voor ongeboren veulens dus..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:26

loesje166 schreef:
tegen de verlammingsvariant kun je idd niet enten en op zich is deze ook niet dodelijk, alleen de paarden verwonden zichzelf vaak veeslte erg als ze verlamd raken dat is het trieste eraan..

klopt ja. Schijnt ook dat ze paarden vaak maar laten hangen in een ding zodat ze niet teveel gekke dingen kunnen doen. En zorgen voor een goede weerstand heb je meer aan dan de enting...
alleen heb je altijd dierenartsen die alleen aan geld denken en dus het enten wel aanraden voor deze variant... Terwijl het gewoon te weinig nut heeft. las een verhaal van iemand, 10 jaar lang pony elk half jaar er tegen ge-ent, hele stal overigens. En toen toch haar pony dood...

Ben blij dat ik mijn paard in de verzekering heb :j
Mocht er wat zijn dan wordt tenminste wel wat vergoed.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:05

het is net als griep, heb je een lage weerstand, dan is griep dodelijk. zo is het ook met Rhino, je paard kan het ook krijgen zonder dat je het weet en zonder dat hij er ziek van wordt. gewoon zorgen voor een goede weerstand. het heeft trouwens wel nut om drachtige merries te enten hoor :P dus totaal nutteloos is het niet. Maar het ligt niet altijd aan de dierenarts, er zijn ook mensen die zelf heel erg overal tegen willen enten en dus elk half jaar ertegen enten, als je een dierenarts navraagt zal hij 9 van de 10x de waarheid over de werking vertellen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:50

weetje trouwens dat er bij ons op de faculteit niets over gezegd word? meestal word er gelijk een lezing over zulke dingen georganiseerd als er iets heerst,, dat is wel beetje vreemd :P

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:37

blijkt wel vanalles te staan op de site van de uni, zelf nog niet gezien.

Zijn ook genoeg dierenartsen die zeggen enten enten enten... en die mensen waarbij hij dat zegt die hebben natuurlijk een heilige dierenarts.
Ben er zelf niet voor, prima als een ander het doet. Mij een te duur geintje en als het weinig blijkt te beschermen.
En i know dat paarden niet eens echt ziek van te hoeven worden. Maar we zien het wel. Het is nu 4km verderop ook al, waar wij altijd les hadden. Dus de komende 6 weken geen lessen meer daar, maar dan kunnen we naar de buitenbak toe.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:10

wij hebben vorige keer met een uitbraak gewoon een extra weerstandskuur gegeven, met een goede weerstand worden ze echt neit ziek :P onze dierenarts zei dat je alleen drachtige merries moet enten, de rest heeft geen nut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:56

Ben blij dat er hier in de buurt nog geen rhino is.. Zou echt niet weten wat ik zou doen hoor, wat betreft wel of niet enten. Heeft allebei denk ik zo zijn voor- en nadelen.

Het rijden ging gister niet zo goed! Paard was aan de longe al heel druk, luisterde niet zo goed naar 'ho', moest haar echt een paar keer stil zetten! Onder 't zadel deed ze precies het zelfde, gewoon niet stil staan he! Gelukkig zat ze aan de longe, anders was ik er echt afgevlogen. Scheurmonster, ze ging echt hard! Ook gewoon in galop.. Voorjaarskriebels denk ik. Heb maar even door gezet tot ze wel gewoon stil stond. Maar volgens mij was ze ook hengstig, en voorjaarskriebels. Maar volgende week moet ze wel weer braaf zij nhoor. :P

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:07

goldenarrow schreef:
Dat is wel te hopen ja! Wij zitten midden in het gebied (de Veerkracht is ook hemelsbreed maar een paar honderd meter van onze stal af). De stal is nu in ieder geval maar even op slot, zodat er geen vreemden binnenkomen.

Dan woon jij volgens mij bij mij in de buurt :')

Mijn wedstrijd van volgende week is ook afgelast vanwege Rhino. Mijn instructrice komt ook vanavond niet lesgeven ivm rhino.. Ik dacht trouwens dat tegen de neurologische níet geënt kon worden maar de andere wel..

Ruth wat een leuk paaardje :+:

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:09

Enten is idd meer nuttig voor drachtige merries. Onnodig enten kan ook problemen verzorgen aangezien ze meestal ziekjes worden van de enting én t kost een boel geld (Spicy moest 3 keer)..

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:13

Volgesmij ken ik jou nog niet :')?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:15

Hmm geen idee, ik kom af en toe binnen waaien :') Maar ik ben Marije, bijna 18 en ben nu 2 keer naar 't Reelaer geweest. 1 keer in 2008 op JT met Passoa en in 2011 op TREC ook met Passoa :D

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:17

Bij ons op de manege hebben we ook al allemaal maatregelen.